• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Voor een fotoshoot morgen wil ik eigenlijk op high speed sync fotograferen met meerdere canon flitsers, dus vandaag even het een en ander getest.
Heb vaak gelezen dat de flitsduur van een reportageflitser erg kort is (hoe zachter die afgaat hoe korter de flits ook nog).
Bij meerdere bronnen lees je tijden van 1/10.000 of nog korter bij 1/32e power.

Top denk je dan, dan gebruik je mooi korte sluitertijden om omgevingslicht definitief te elimineren en alleen flitslicht te gebruiken.

Maar voor de zekerheid vandaag even getest voor de shoot morgen en mijn resultaten stroken geheel niet met de theorie:

Camera in manual, HSS aan (high speed sync), belichting ingesteld die nagenoeg zwart beeld oplevert in een ruimte met nagenoeg geen omgevingslicht:

Exif overal in gelaten voor de zekerheid voor jullie:
Foto zonder dat een flits af gaat:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/w088kF2YxkqNu8wEvs35VD07/full.jpg

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/6400
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ab7XsasWJfozWEzvYpr92AVK/full.jpg

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/3200
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QDEa5gTc1ZiJaRGCUX3jih1p/full.jpg

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/1600
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CIQU0wCCfG4qakuqN5556eIY/full.jpg

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/800
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dXri3M0hdj7Tqi399EiLUpuo/full.jpg

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/400
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5g7J3Mpmzjrpbiscy1WMwoza/full.jpg

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/200
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XtuT3oJvHbXCEZhBHlYyAhrP/full.jpg

Volgens mij zouden al deze foto's even helder moeten zijn als de flits inderdaad zijn geheel op de foto komt vanwege zijn korte duur. Maar de foto's lijken redelijk een factor 2 steeds lichter/donkerder te worden, wat impliceert dat de sluiter alweer dicht gaat voordat de gehele flits op de foto is gekomen.

Waar maak ik een fout, of is inderdaad de flitsduur van een 580exII op 1/32e power 1/200 seconden lang? Dan zou alle documentatie op internet niet kloppen. Of is mijn camera stuk en synct die niet goed? Want dit effect gebeurt zowel bij de 580exII als een 430exII.

Wie ziet waar het mis gaat?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Je hebt HSS aan staan, dat betekent voor zover ik weet dat de flitser voor de gehele duur van de foto stroboscopisch aan flitsen is. Een verdubbeling van sluitertijd is dus ook inderdaad een verdubbeling van de hoeveelheid licht die in je foto komt.

Die korte flash duration is dus ook alleen als je hem 'normaal' gebruikt, en niet in HSS. Verder wordt bij high speed photography vaak een sluitertijd van een paar seconden gebruikt, waarbinnen je de flash handmatig laat af gaan, zodat je niet te maken hebt met je sync speed. Maar dan moet je dus wel zorgen dat je enige lichtbron je flash is.

[ Voor 44% gewijzigd door Muthas op 18-01-2013 17:47 ]

Verwijderd

Muthas geeft het al correct aan... in HSS staat de filter te stroboscopen.

Dat is omdat bij sluitertijden korter dan 1/250 je sluiter een spleet wordt, en je dus niet met 1 flits je totale sensor kan belichten. Dus moet je fliter werken alsof het een normale continu schijnende lamp is. Je verliest daardoor ook behoorlijk aan richtgetal als HSS aanstaat...

Bij langere sluitertijden is je sluiter wel compleet open, en kan de flitser gewoon 1 korte flits geven. Typisch gebeurd dat net nadat je eerste sluitergordijn open is, maar je kunt ook instellen dat hij dat doet nét voordat het tweede sluitergordijn gaat sluiten.

Bij hele zwakke flistsen is de flits inderdaad slechts heel kort. Bij vol vermogen flitsen, zit je in de orde grootte 1/500 ofzo. (Moet immers nog steeds binnen de 1/250 passen, en daarbij moet je dan ook nog de tijd afhalen dat de gordijnen openen en sluiten)

Als je omgevingslicht wilt elimineren, dan diafragma sluiten, 1/250 sluitertijd, en vol vermogen flitsen.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-12 22:08
Hier is een excellente (een woord dat ik echt niet vaak gebruik!) technische site: http://users.telenet.be/b.../flitsen-flitstijden.html

met oa:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/beertjesfotosite/Beertjessite/images/14-flitsen/DSC_6767-2.jpg

Nd-filter en wat harder flitsen geen optie?

[ Voor 9% gewijzigd door Teun_2 op 18-01-2013 18:28 ]

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 11:27
De uitleg van Muthas en AHBdV is correct.

De flitspuls is wel heel kort bij 1/32, maar bij 1/6400s sluitertijd is het gordijn nooit volledig open en zal die flitspuls maar een dun streepje op je sensor verlichten.

Als je geen omgevingslicht wilt hebben dan kun je naar de max-sync sluitertijd gaan en ND filters toevoegen of diafragma afknijpen tot de boel donker is.
Een typisch voorbeeld is de waterdruppel fotos die velen van ons wel eens geprobeerd hebben...
Bij 1/200s is je sluiter dan compleet open en de 1/32 filtsterkte geeft een korte flitspuls die je complete sensor verlicht.
Niet erg krachtig natuurlijk, maar bij de druppels kun je toch je flitser heel dicht bij zetten.

Maar als je je flits gebruikt om accent te geven aan je bewegende onderwerp en achtergrond mee telt dan heb je geen andere keus dan HSS te gebruiken
Maar zodra je HSS gebruikt verlies je meteen 2 stops aan sterkte!
(Sterker nog, op de max sync speed van 1/200s bij de 5D/5DII verlies je die 2 stops al als je HSS geactiveerd heb, terwijl de flitser dan ook zonder HSS toe zou kunnen. Je kan dus niet HSS standaard activeren en denken dat de camera vanzelf wel HSS uit zet als je op 1/200s zit)

Als je flitser dan niet krachtig genoeg is dan heb je maar twee opties:
- flitser nog dichterbij zetten
- meerdere flitsers gebruiken

De volgende twee artikeltjes zijn in dit verband nog wel interessant:
http://neilvn.com/tangents/high-speed-flash-sync/
http://neilvn.com/tangent...h-sync-auto-fp/#more-8951

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Ah dat van de sluiter en nooit geheel open staan had ik niet bedacht, ik heb iets nieuws geleerd! En daarvoor mijn thanks.
De mogelijkheden om wel omgevingslicht te elimineren e.d. ben ik verder mee bekend.
Maar dat de flitser als stroboscoop aan de gang ging bij HSS is voor mij iets nieuws, ik gebruik alleen HSS bij ETTL en dan lost hij het al op zonder dat ik me er bewust van was.

Morgen dus gewoon op 1/200e werken met HSS uit, dan heb ik de meeste controle en werkt het zoals ik zou verwachten.

• Hahn
  • Nu online
Nomad schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 20:14:
Ah dat van de sluiter en nooit geheel open staan had ik niet bedacht, ik heb iets nieuws geleerd! En daarvoor mijn thanks.
Als je dat niet had bedacht/wist, waar dacht jij dan dat High Speed Sync voor bedoeld was? :P

The devil is in the details.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Het komt voornamelijk omdat ik dit niet kreeg:
Afbeeldingslocatie: http://neilvn.com/tangents/images/flash/hss/Nikon-pocketwizard-lrg.jpg
Had ik dat gekregen, dan had ik de link snel genoeg gelegd, maar mijn hele foto is telkens belicht, maar in zijn geheel donkerder. Maar ik snap nu waarom dat niet gebeurd. Een iets slimmere flitser zou kunnen compenseren voor dat donkerder worden bij kortere sluitertijden, door bursts te geven met meer vermogen, wetende dat hij minder bursts kan doen. Want als ik fysiek de flitser harder zet kan ik het ook licht krijgen op 1/6400e. Misschien is het moeilijk voor de flitser te voorspellen/berekenen hoeveel hij moet compenseren, dat zou kunnen.

• Hahn
  • Nu online
Je kreeg dat niet, omdat je gebruik maakte van HSS :D Dus stel ik m'n vraag nog een keertje: wat dacht jij dat HSS zou doen?

En dat 'ie niet harder gaat flitsen komt waarschijnlijk gewoon door dat jij 'm handmatig op 1/32e instelt.

The devil is in the details.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Hahn schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 20:26:
Je kreeg dat niet, omdat je gebruik maakte van HSS :D Dus stel ik m'n vraag nog een keertje: wat dacht jij dat HSS zou doen?

En dat 'ie niet harder gaat flitsen komt waarschijnlijk gewoon door dat jij 'm handmatig op 1/32e instelt.
Naja in die zin nooit zo nagedacht over HSS :), it just worked :P. Sommige dingen loop je nooit tegenaan en dan hoef je er ook nooit over te brainstormen.
Ik werk sowieso erg weinig met reportage flitsers. Ik werk op locatie 99% ambient light, ook binnen en in de studio werk ik met studioflitsers die sowieso geen HSS hebben. Het komt er voornamelijk op neer dat ik voor het eerst in jaren misschien gebruik kan maken van HSS. En dan blijkt het niet helemaal te doen wat ik wil, waardoor ik alsnog geen HSS nodig heb.

Verwijderd

Nomad schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 20:22:
Een iets slimmere flitser zou kunnen compenseren voor dat donkerder worden bij kortere sluitertijden, door bursts te geven met meer vermogen, wetende dat hij minder bursts kan doen. Want als ik fysiek de flitser harder zet kan ik het ook licht krijgen op 1/6400e. Misschien is het moeilijk voor de flitser te voorspellen/berekenen hoeveel hij moet compenseren, dat zou kunnen.
De flitser is wel intelligent, maar de gebruiker niet zo.... ;)

Jij hebt immers de flitser handmatig op 1/32 vermogen gezet. En dat doet hij dan ook braaf. En dus krijg je variabele gruiswaarden.

Als je de fliter op E-TTL had gezet, dan had hij keurig het vermogen aangepast aan je sluitertijd!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2013 @ 14:14:
[...]

De flitser is wel intelligent, maar de gebruiker niet zo.... ;)

Jij hebt immers de flitser handmatig op 1/32 vermogen gezet. En dat doet hij dan ook braaf. En dus krijg je variabele gruiswaarden.

Als je de fliter op E-TTL had gezet, dan had hij keurig het vermogen aangepast aan je sluitertijd!
De gebruiker ken ik persoonlijk, slimme peer is het :+.

Nou ja, op 1/200e flitst hij met 1/32e power en krijg ik een nagenoeg witte foto. Nu op 1/600e sluitertijd (als voorbeeld) moet hij in bij wijze van 4 flitsen het hele beeld belichten. 4x schiet hij dan terwijl ondertussen de sluiter weer een nieuw stukje sensor belicht. Als die 4 flitsen net zo hard zijn als op 1/200e, dan zou de totale belichting gelijk moeten zijn als op 1/200e seconde. Maar dat is niet zo. De individuele flitsen gaan dus zachter dan op 1/200e en daar zou je op zich voor kunnen compenseren in de camera. Dat is wat ik bedoel.

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-12 23:43
Wil je dezelfde belichting met HSS zowel bij 1/200 als 1/600 en je wilt de flits handmatig instellen dan moet je hem dus 3 stappen omhoog zetten in intensiviteit om hetzelfde resultaat te krijgen.

@Teun_2 interessant stuk. Heb het eens doorgelezen en is HSS mij ook volledig duidelijk ;-)

• mjtdevries
  • Laatst online: 14-11 11:27
Bij zowel Canon als Nikon werkt het zo dat ie bij handmatige instelling niet compenseert voor de sluitertijd.

Ik denk dat ze dat doen, omdat ze niet in staat zijn bij elke sluitertijd die handmatige instelling te halen. En dan zou het nog verwarrender worden dan het nu al is...

• _Piwi_
@mjtdevires, als je de flitser handmatig instelt dan zal die nooit compenseren a.d.h.v. de sluitertijd ;-)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@superbig91: Omdat de sluitertijd normaal gesproken geen invloed heeft op de hoeveelheid flitslicht die je binnenkrijgt.

Bij HSS heeft dat wel invloed en zou je dus kunnen denken dat de flitskracht daarop wordt aangepast, zodat de effectieve belichting vergelijkbaar is als bij een normale flits op de ingestelde kracht.

Dat is dus inderdaad niet zo, maar dat is minder vanzelfsprekend dan jij het doet voorkomen.

Ik sluit me bij mjtdevries aan voor wat betreft de mogelijke reden daarvoor. 5 bursts op 1/8 lukt wellicht nog, 10 bursts (nodig voor een kortere sluitertijd) misschien niet meer.

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 21-01-2013 18:26 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• _Piwi_
@Orion84, Nee dat klopt dat dat normaal gesproken (onder de 1/200) niet zo is. Maar hoe sneller je 'schiet' hoe minder licht op je sensor kan vallen. Bij HSS (strobo) is het dus wel vanzelfsprekend in mijn ogen.
Ik moet ook zeggen dat het pas vanzelfsprekend is geworden na het artikel te hebben gelezen wat hierboven is gepost. Nogmaals, zeer interessant stuk!
Pagina: 1