Voor een fotoshoot morgen wil ik eigenlijk op high speed sync fotograferen met meerdere canon flitsers, dus vandaag even het een en ander getest.
Heb vaak gelezen dat de flitsduur van een reportageflitser erg kort is (hoe zachter die afgaat hoe korter de flits ook nog).
Bij meerdere bronnen lees je tijden van 1/10.000 of nog korter bij 1/32e power.
Top denk je dan, dan gebruik je mooi korte sluitertijden om omgevingslicht definitief te elimineren en alleen flitslicht te gebruiken.
Maar voor de zekerheid vandaag even getest voor de shoot morgen en mijn resultaten stroken geheel niet met de theorie:
Camera in manual, HSS aan (high speed sync), belichting ingesteld die nagenoeg zwart beeld oplevert in een ruimte met nagenoeg geen omgevingslicht:
Exif overal in gelaten voor de zekerheid voor jullie:
Foto zonder dat een flits af gaat:

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/6400

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/3200

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/1600

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/800

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/400

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/200

Volgens mij zouden al deze foto's even helder moeten zijn als de flits inderdaad zijn geheel op de foto komt vanwege zijn korte duur. Maar de foto's lijken redelijk een factor 2 steeds lichter/donkerder te worden, wat impliceert dat de sluiter alweer dicht gaat voordat de gehele flits op de foto is gekomen.
Waar maak ik een fout, of is inderdaad de flitsduur van een 580exII op 1/32e power 1/200 seconden lang? Dan zou alle documentatie op internet niet kloppen. Of is mijn camera stuk en synct die niet goed? Want dit effect gebeurt zowel bij de 580exII als een 430exII.
Wie ziet waar het mis gaat?
Heb vaak gelezen dat de flitsduur van een reportageflitser erg kort is (hoe zachter die afgaat hoe korter de flits ook nog).
Bij meerdere bronnen lees je tijden van 1/10.000 of nog korter bij 1/32e power.
Top denk je dan, dan gebruik je mooi korte sluitertijden om omgevingslicht definitief te elimineren en alleen flitslicht te gebruiken.
Maar voor de zekerheid vandaag even getest voor de shoot morgen en mijn resultaten stroken geheel niet met de theorie:
Camera in manual, HSS aan (high speed sync), belichting ingesteld die nagenoeg zwart beeld oplevert in een ruimte met nagenoeg geen omgevingslicht:
Exif overal in gelaten voor de zekerheid voor jullie:
Foto zonder dat een flits af gaat:

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/6400

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/3200

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/1600

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/800

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/400

Flitser aangesloten en in M mode op 1/32e power en sluitertijd van 1/200

Volgens mij zouden al deze foto's even helder moeten zijn als de flits inderdaad zijn geheel op de foto komt vanwege zijn korte duur. Maar de foto's lijken redelijk een factor 2 steeds lichter/donkerder te worden, wat impliceert dat de sluiter alweer dicht gaat voordat de gehele flits op de foto is gekomen.
Waar maak ik een fout, of is inderdaad de flitsduur van een 580exII op 1/32e power 1/200 seconden lang? Dan zou alle documentatie op internet niet kloppen. Of is mijn camera stuk en synct die niet goed? Want dit effect gebeurt zowel bij de 580exII als een 430exII.
Wie ziet waar het mis gaat?