IP-based intercom / bellensysteem voor appartementencomplex

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachango
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-04-2023
Ahoy Tweakers!

Ik heb wat advies nodig: in het appartementengebouw waar ik woon is het bellenpaneel / camera / intercomsysteem aan vervanging toe. Het systeem dat er nu in zit is oud en gaar en als we iets nieuws gaan kopen moet waarschijnlijk ook de bedrading van de voordeur naar alle appartementen worden vervangen. Lijkt me een goed moment om over te stappen op iets IP-based. We zouden glasvezel kunnen leggen tussen de appartementen en de centrale technische ruimte en daar een servertje ophangen, bijvoorbeeld. Dat creëert ook mogelijkheden voor dingen als burenalarm en aansluiting op domotica systemen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het creeert ook een extra beveiligingslek. Wie gaat het onderhouden. Hoe hou je kwaadwilligen buiten het complex. Mensen zitten tegenwoordig op draadloos. Je zet de deur voor ongenode gasten wagenwijd open. Haal dan gewoon die intercom weg, en maak er een vrije doorgang van.

Er hoeft maar 1 systeem bij iemand thuis te zijn, en de hele mikmak kan open gezet worden. Omdat veel mensen draadloos hebben, zou dat een brug kunnen vormen, en er komt "troep" op die server, en je hebt een leuk botnet met genoeg IP's tot je beschikking.

Het linkt leuk, best een uitdagend project natuurlijk. Maar dan zou je alles wat er aanhangt zo dicht moeten timmeren dat mensen geen controle over hun eigen systeem krijgen. 1 router met een gekraakte key in het gebouw, en de data van alle bewoners kunnen op straat liggen.

Als dat gebeurt, wie lost het op, en wel direct natuurlijk. En wie draait er voor gevolgschade op als er belangrijke info op straat komt te liggen. Heb je al over dat aspect nagedacht?

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@raz
IP based hoeftniet te betekenen dat het aan Internet hangt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik jou was zou ik eerst eens met de VVE of bewonersvereniging gaan zitten wat het budget mag wezen. :)

Leuk dat jij glasvezel en domotica in je tent wilt, maar als je tussen de oude besjes zit die na 20 jaar nog steeds moeite hebben met het programmeren van een overjarige stoftrekkende videorecorder uit het jaar kruik, denk ik niet dat die fibers er gaan komen :P

Hou er ook rekening mee dat dit soort dingen het altijd moet doen, en in real time. Knop drukken = deur open of iig camera zien. Er zijn zat van dit soort systemen in de handel, zelfs systemen die je op je interne TV circuit aan kunt sluiten en die je bellen als er iemand voor de deur staat. Geen server nodig.
Als je hoe dan ook bekabeling moet trekken, dan gewoon voor UTP gaan, maar dat zal het bedrijf dat de boel komt aanleggen je ook wel duidelijk maken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@blissard:
In elk appartement een aansluiting. Uitkomende op 1 centrale server.. Met domotica..

Server remote bedienen is wel handig. Kortom, vanaf elke aansluiting is die server gewoon bereikbaar. Er hoeft er maar 1 te zijn die het handig vind om het online te kunnen monitoren, en die zorgt er dan wellicht voor dat het systeem wagenwijd open staat.

Dat kan over een internet verbinding, maar ook dan via bluetooth misschien.

Je bent de controle en het overzicht kwijt op het moment dat iedereen een aansluiting heeft, en daar wat op kan zetten.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachango
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-04-2023
Dank voor de reacties. Security issues zijn inderdaad iets om rekening mee te houden, maar ik denk dat het mogelijk is om dat risico voor een groot deel te beperken door in de appartementen gewoon deurtelefoons (of hoe noem je die dingen) op te hangen en de bewoners niet volledige toegang tot het systeem te geven. Ik ging er eigenlijk van uit dat dat soort systemen al lang bestaat en in gebruik was, maar dat lijkt toch tegen te vallen.

Beschikbaarheid en beheer is natuurlijk wel een issue: zo'n systeem moet zo robuust zijn dat je niet de hele tijd gezeur krijgt over bellen die het niet doen.

Ik google nog even door. En blijf hopen dat er een tweaker tussen zit die hier echt ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Geen IP maar wel digitaal :

http://www.gira.com/nl_NL/produkte/tuerkommunikation.html
http://www.gira.com/nl_NL...nikation-integration.html

Maakt gebruik van een eigen 2 draads bus systeem, waardoor waarschijnlijk zelfs de oude bekabeling kan worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donat
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-03-2020
Aiphone heeft eem module om hun videofoons aan IP te koppelen.. Wel duur.

Motobix T24 werkt ook op ip

Grtz
Pagina: 1