Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeanor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 16:10
Ik ben net afgestudeerd, maar wil eigenlijk wel graag een "carrièreswitch" naar de ICT maken. Ik heb een heel brede beta-studie afgerond (biomedische technologie) en heb zodoende wel veel geleerd over verschillende vakgebieden (wiskunde, natuurkunde, scheikunde, celbiologie, productontwerpen, geneeskunde) en een hoop algemene "ingenieursvaardigheden" ontwikkeld (academisch schrijven, in een team kunnen werken, internationale stage gedaan, etc.) maar ik ben eigenlijk nergens écht goed in. De meesten die deze studie deden zijn een promotieonderzoek gaan doen maar dat spreekt mij eigenlijk nauwelijks aan.

Als ik terug in de tijd zou gaan met wat ik nu weet was ik informatica gaan studeren. Ik ben sowieso mijn hele leven vooral bezig geweest met pc's en alles. Al sinds 2001 bezoek ik deze site en toendertijd zat ik als tiener al slecht werkende Windows XP beta's te installeren om zo te experimenteren en op mijn moederbord te solderen om die CPU nog wat verder te overclocken. Zodoende ben ik nog iemand die ook nog weet hoe MS-DOS werkt, en die zijn er niet veel van mijn leeftijd. ;) Ik ben nog steeds zeer vaardig met o.a. hardware, Windows en systemen en heb sowieso een grote interesse in al het tech nieuws en alle nieuwtjes in de digitale wereld. Het enige wat ik nog graag wil kunnen is zelf dingen programmeren, maar daar ben ik langzaamaan mee bezig in mijn vrije tijd. Ik wil ook met een Raspberry Pi kunnen knutselen, en dat soort dingen.

Maar ik wil van mijn interesse ook mijn werk maken. Tijdens mijn studie heb ik vooral (qua ICT-gerelateerde vakken) geleerd op een wiskundige wijze te programmeren met Matlab, en dat programmeren lag mij zo makkelijk dat dat ook veel te makkelijk was voor mij, ik haalde daar ook gruwelijk hoge cijfers voor. Ik ben ontzettend goed in "logisch" denken en iedere programmeeropdracht die tijdens mijn studie tegen me aan werd gegooid was ook eigenlijk veel te simpel. Maar: ik ken geen nuttige programmeertaal zoals Java, C+ of PHP.

Het probleem is dus: ik heb geen specifieke vaardigheid waarmee ik een functie kan uitoefenen in de ICT. (bijv. dat ik heel goed ben in een bepaalde programmeertaal) Althans, die indruk heb ik. Mijn vraag is: wat kan ik uberhaupt betekenen voor de ICT in mijn huidige "vorm"? Voor wat voor een functie zou ik een kandidaat zijn? Ik heb begrepen dat het weinig nut heeft om echt die-hard te gaan programmeren, want daar loop ik gewoon jaren op achter.

Iedere reactie wordt gewaardeerd. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Xeanor op 18-01-2013 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Beta's in de ICT zijn absoluut gewild, maar je gebrek aan programmeerkennis zou je wel eens parten kunnen spelen (vooral als WO-starter). Mijn ervaring is dat je toch vaak begint als programmeur, om later (afhankelijk van je eigen wensen, kennis en kunde) door te groeien in functies waar je niet of minder programmeer-kennis voor nodig hebt. Een traineeship bij een grotere ICT-speler zou dan een uitkomst kunnen zijn, maar ik weet niet hoe technisch uitdagend die hoek is...

Misschien dat je eens kunt kijken naar bio-informatica? Dat zit op het raakvlak tussen biologie en informatica, en aangezien maar weinig mensen dergelijke studie hebben gedaan, zoeken ze vaak naar ofwel mensen met een biologische achtergrond die geïnteresseerd zijn in het informatica-gedeelte, ofwel mensen die een informatica-achtergrond hebben die geïnteresseerd zijn in het biologie-gedeelte.

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 18-01-2013 17:16 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

naitsoezn schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 17:15:
Misschien dat je eens kunt kijken naar bio-informatica? Dat zit op het raakvlak tussen biologie en informatica, en aangezien maar weinig mensen dergelijke studie hebben gedaan, zoeken ze vaak naar ofwel mensen met een biologische achtergrond die geïnteresseerd zijn in het informatica-gedeelte, ofwel mensen die een informatica-achtergrond hebben die geïnteresseerd zijn in het biologie-gedeelte.
Hier is zeker behoefte aan, maar dan moet je wel een plek vinden waar je dit kunt leren. Wat we steeds meer tegenkomen in de UK is mensen die een Masters-opleiding in bioinformatica volgen en ze de expertise opbouwen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeanor
naitsoezn schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 17:15:
Hier kon ik wel wat over vinden, maar veel meer dan enkele promotieplekken kwam ik niet tegen en die vragen vervolgens expliciet naar kennis van een aantal programmeertalen. Zo kreeg ik nogal het idee dat ik daar ongeschikt voor zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Xeanor schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 17:19:
Hier kon ik wel wat over vinden, maar veel meer dan enkele promotieplekken kwam ik niet tegen en die vragen vervolgens expliciet naar kennis van een aantal programmeertalen. Zo kreeg ik nogal het idee dat ik daar ongeschikt voor zou zijn.
Wij hebben recent voor 2 senior bioinformatici geadverteerd, en het gaat vaak niet zozeer om diehard programmeren (al is dat wel mooi), maar vaak meer om scripts schrijven, bijvoorbeeld met Perl, Python etc. Met Java of C++ kunnen werken is ook mooi, maar Perl is volgens mij de meest gebruikte taal in de biologie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Misschien dan eens babbelen met een technisch detacheerder? Als je gewoon vertelt waar je vandaan komt, benadrukt wat je *wel* kunt, en uitlegt dat je absoluut open staat om je programmeer-kennis bij te schaven, dan zou je een bedrijf kunnen vinden die jouw de kans geeft om die kennis op te doen. Daar staan sommige bedrijven wel voor open, afhankelijk van je eigen instelling en motivatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:58
Maar ook bij een 'gewone' werkgever kan het zo maar zijn dat ze wel die investering willen doen. Bij mijn vorige werkgever namen/nemen ze veel mensen aan die net afgestudeerd zijn in een beta-vakgebied zonder concrete programmeerervaring. Wanneer je maar slim genoeg bent, analytisch kan denken, etc. dan is Java vrij snel op te pakken (onder het motto: iemand die snapt hoe je kan rekenen aan 27 dimensies, en quantum mechanica snapt, die heeft Java snel door...).

Juist bij detacheerders heb ik het idee dat het daarbij vooral gaat dat je volgende week inzetbaar bent, en geld oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeanor
CubicQ schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 17:41:
Maar ook bij een 'gewone' werkgever kan het zo maar zijn dat ze wel die investering willen doen. Bij mijn vorige werkgever namen/nemen ze veel mensen aan die net afgestudeerd zijn in een beta-vakgebied zonder concrete programmeerervaring. Wanneer je maar slim genoeg bent, analytisch kan denken, etc. dan is Java vrij snel op te pakken (onder het motto: iemand die snapt hoe je kan rekenen aan 27 dimensies, en quantum mechanica snapt, die heeft Java snel door...).

Juist bij detacheerders heb ik het idee dat het daarbij vooral gaat dat je volgende week inzetbaar bent, en geld oplevert.
Zoiets had ik inderdaad in gedachten. Dat analytisch denken en aanleg voor programmeren heb ik absoluut.

Wat betreft je vorige werkgever: voor welke functie werden die mensen dan aangenomen? Ik moet even weten op welke trefwoorden ik moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

CubicQ schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 17:41:

Jouw ervaring bij een 'gewone' werkgever heb ik juist met een technisch detacheerder ;) ... kan dus allebei, zolang je maar eerlijk bent over je mogelijkheden en de juiste motivatie hebt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij programmeren leuk vind, zou ik het als ik jou was in de ERP proberen. Eigenlijk iedere grote ERP suite (SAP, Oracle, PeopleSoft, JDEdwards, etc) heeft wel zijn eigen programmeertalen. Als je daarin begint moet je sowieso van voren af aan beginnen ongeacht ervaring. In dat geval is het snel doorzien en oppikken van een syntax veel belangrijker dan kennis van een taal. En dat is volgens mij ook iets wat je als WO'er sowieso wel in je hebt. Sowieso is je drive om te willen programmeren en willekeurig welke taal te leren zo te horen goed te noemen, en dat is iets dat iedere werkgever in het vakgebied wel aan zal spreken denk ik :)

Daarnaast geef je aan dat je breed opgeleid bent. Juist dat is in de ERP een voordeel: je zit op het snijvlak van business en ICT, dus je moet vrij makkelijk met iedereen mee kunnen lullen over financiele, logistieke of HR processen. Voor een technisch consultant is dat wat minder belangrijk als voor een functioneel consultant, maar die laatste programmeert dan weer wat minder. Bij de meeste grote detacheerders zie je dan ook meestal combi-functies; techneuten die voor een groot deel ook functioneel zijn, of vice versa. het ligt er dan net aan waar je zelf het zwaartepunt wilt leggen en waar je zelf naar toe wilt met je carriere :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik zie toch wel een grote kans in de Lifescience hoek voor je.
De brede kennis die je hebt combineren met ICT kan bijvoorbeeld goed bij bedrijven welke Scientific software maken en/of machines verkopen (waar de software ook vrijwel altijd inhouse voor is geschreven).
Daarnaast zijn er ook nog wel bedrijven welke zich op software-ontwikkelings gebied richten op software voor de lifescience hoek m.b.t dataverwerking enzo.

Ik werk zelf in de Lifescience industrie en weet dat ze best wel staan te springen om mensen zoals jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeanor
ACRNM schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 21:46:
Ik zie toch wel een grote kans in de Lifescience hoek voor je.
De brede kennis die je hebt combineren met ICT kan bijvoorbeeld goed bij bedrijven welke Scientific software maken en/of machines verkopen (waar de software ook vrijwel altijd inhouse voor is geschreven).
Daarnaast zijn er ook nog wel bedrijven welke zich op software-ontwikkelings gebied richten op software voor de lifescience hoek m.b.t dataverwerking enzo.

Ik werk zelf in de Lifescience industrie en weet dat ze best wel staan te springen om mensen zoals jou.
Maar daar heb ik waarschijnlijk een aardige hoeveelheid programmeerkennis voor nodig die ik nu nog niet heb. De enige programmeertaal die ik heel goed beheers is Matlab.

Het liefst wil ik (denk ik) een starter job waar ik een aantal jaren ervaring kan opdoen met een breed toepasbare programmeertaal. Desnoods kan ik later nog werk verrichten in de Lifescience hoek met m'n opgedane programmeerskills dan.

En ik heb eigenlijk absoluut niet de indruk dat men staat te springen om mij... uberhaupt niet dat ze staan te springen om afgestudeerde beta's, terwijl iedereen dat wel altijd maar beweerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Xeanor op 20-01-2013 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Xeanor schreef op zondag 20 januari 2013 @ 00:14:
Het liefst wil ik (denk ik) een starter job waar ik een aantal jaren ervaring kan opdoen met een breed toepasbare programmeertaal. Desnoods kan ik later nog werk verrichten in de Lifescience hoek met m'n opgedane programmeerskills dan.
Maar lieve broodjes worden niet gebakken, wat je wilt is niet zo relevant, het gaat erom wat je kunt bereiken en wat je daarvoor kunt en moet doen. Begin eens met zelf vast te werken aan je programmeer- en scripting skills.
En ik heb eigenlijk absoluut niet de indruk dat men staat te springen om mij... uberhaupt niet dat ze staan te springen om afgestudeerde beta's, terwijl iedereen dat wel altijd maar beweerd.
Men zit niet te wachten op iemand die niet wil, of de skills pas op wil doen tijdens een baan. Iemand die afgestudeerd is maar niet meer dan dat is inderdaad niet zo aantrekkelijk, maar iemand met extra skills en doorzettingsvermogen wel. Nu al zeggen "dat wil ik niet" is de verkeerde houding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeanor
gambieter schreef op zondag 20 januari 2013 @ 01:01:
[...]

Maar lieve broodjes worden niet gebakken, wat je wilt is niet zo relevant, het gaat erom wat je kunt bereiken en wat je daarvoor kunt en moet doen. Begin eens met zelf vast te werken aan je programmeer- en scripting skills.

[...]

Men zit niet te wachten op iemand die niet wil, of de skills pas op wil doen tijdens een baan. Iemand die afgestudeerd is maar niet meer dan dat is inderdaad niet zo aantrekkelijk, maar iemand met extra skills en doorzettingsvermogen wel. Nu al zeggen "dat wil ik niet" is de verkeerde houding :)
Extra skills heb ik absoluut, ik heb ook lang niet alles genoemd in dit topic. Gemotiveerd ben ik ook zeker, ik wil graag hard werken en zo proberen te groeien als professional. Het blijkt alleen nogal moeilijk om in te schatten voor welke functies ik nou wel of niet geschikt ben op dit moment.

[ Voor 6% gewijzigd door Xeanor op 20-01-2013 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399299

En ik heb eigenlijk absoluut niet de indruk dat men staat te springen om mij...
Dit dus inderdaad. Er worden op het moment grote aantallen IT'ers ontslagen die wel een relevante opleiding, ervaring en klantenkennis hebben. Zie o.a de nieuwsberichten over Cap, Logica en NXP en de betreffende fora hier op GoT. Waarom zou een bedrijf voor jou kiezen ipv iemand met relevante opleiding en ervaring die op dit moment in grote hoeveelheden beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Anoniem: 399299 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 13:11:
[...]

Dit dus inderdaad. Er worden op het moment grote aantallen IT'ers ontslagen die wel een relevante opleiding, ervaring en klantenkennis hebben. Zie o.a de nieuwsberichten over Cap, Logica en NXP en de betreffende fora hier op GoT. Waarom zou een bedrijf voor jou kiezen ipv iemand met relevante opleiding en ervaring die op dit moment in grote hoeveelheden beschikbaar zijn.
Beetje kort door de bocht. Zoals hierboven ook al aangegeven wordt hangt veel af van de motivatie en instelling. De werknemers die geen toekomst meer hebben bij de door jouw genoemde bedrijven zijn vaak in geen geval te vergelijken met een goed gemotiveerde, breed opgeleide beta-starter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-07 21:41

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ICT consultancy zou wat zijn. Maar dan ben je niet echt veel met hardware bezig, meer met de grote lijnen. Zou dat ook interessant voor je zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argantonis
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-05 16:59
Waarom ga je niet eens een programmeercursus doen online? Zo ben ik ook begonnen op m'n 11de, dan moet het voor jou ook te doen zijn. Je hebt vast een idee voor een leuke applicatie of je kan wel wat verzinnen. Dan weet je of het wel echt iets voor je is en als het écht iets moois wordt dan kan je het nog laten zien bij een eventueel gesprek ook. Hobbyisten met oprechte interesse hebben alweer een veel grotere kans dan iemand die zegt 't wel leuk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
[...]

Maar daar heb ik waarschijnlijk een aardige hoeveelheid programmeerkennis voor nodig die ik nu nog niet heb. De enige programmeertaal die ik heel goed beheers is Matlab.

Niet direct, je kan ook beginnen met Tech Support/Consultancy bij Perkin-Elmer bijvoorbeeld en in de tussentijd je programmeer kennis opvijzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Tech Support? Met een technische WO opleiding? Kom op zeg, dat kun je niet serieus nemen. Dat is opzettelijk je CV verkloten. Zelfs een ERP cursus is wat twijfelachtig.

Ik merk momenteel dat mijn collega's een merkbaar gebrek aan kennis hebben over numerieke wiskunde. De TS met zijn MATLAB kennis zou daar duidelijk goed bij afsteken, terwijl mijn collega's dan weer meer C++ kennis hebben. De vraag is dan, wat is makkelijker te leren? Een taal is in de praktijk niet al te moeilijk; wiskunde een stuk lastiger.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ERP leer je alvast niet in een cursus, al duurt dat ding 2 weken ;)
Protip: zelfs de meest seniore ERP consultants kennen niet het hele systeem van buiten. En dat moet je ook niet wilen, daar is het veel te uitgebreid voor ;)
Ter illustratie: Ik heb op mijn project vandaag mijn baas nog gevraagd om een extra functional resource, omdat ik technisch prima mijn weg weet, maar functioneel tekort kom. Vraag me daarentegen een compleet nieuwe functionaliteit te bouwen en te testen en ik doe het, maar dat kan een functional dan weer niet ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
MSalters schreef op maandag 21 januari 2013 @ 14:48:
Tech Support? Met een technische WO opleiding? Kom op zeg, dat kun je niet serieus nemen. Dat is opzettelijk je CV verkloten. Zelfs een ERP cursus is wat twijfelachtig.

Ik merk momenteel dat mijn collega's een merkbaar gebrek aan kennis hebben over numerieke wiskunde. De TS met zijn MATLAB kennis zou daar duidelijk goed bij afsteken, terwijl mijn collega's dan weer meer C++ kennis hebben. De vraag is dan, wat is makkelijker te leren? Een taal is in de praktijk niet al te moeilijk; wiskunde een stuk lastiger.
Ik heb anders vaak genoeg contact met mensen met een PhD die support doen op applicaties. (En nee dat zijn geen hobby-projectjes maar gewoon industrie brede software).
Dat iemand tech support levert hoeft nog niet te betekenen dat het zijn enige werk is en door een MBO'er gedaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Er zijn bedrijven die ICT-ers zoeken met verstand van wiskunde op wo niveau.

Ik heb ooit zo'n vacature gezien bij het CBS volgens mij.

Dus het is zeker mogelijk. Misschien dat je bij een dergelijk bedrijf als Junior Developer kunt beginnen en mede door jouw andere vakkennis door kunt groeien naar een serieuze functie.

Ik zou er gewoon eens op zoeken met Monsterboard, en een Linked-in profiel aanmaken. Je weet maar nooit.

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 21-01-2013 19:34 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik ben na mijn WO-opleiding begonnen als developer omdat ik graag wilde leren programmeren. Mijn opleiding medische informatiekunde was ook zo'n brede bèta-opleiding met veel wiskunde, informatica, biostatistiek, geneeskunde, biomedische vakken en organisatiesociologie. Nog voordat ik was afgestudeerd, stroomden de mails binnen naar aanleiding van mijn Monsterboard-profiel. Tja, vrouwen met een WO-bètastudie die als programmeur aan de slag willen, zijn redelijk zeldzaam.

Ik heb toen gekozen voor een vrij technisch consultancybedrijf waar ik direct werd ingezet op projecten bij klanten. Daar heb ik leren programmeren. In de praktijk dus, want tijdens m'n studie was de theorie van programmeertalen, datastructuren en algoritmen wel voorbij gekomen. Maar voor de bijbehorende programmeeropdrachten was pseudocode goed genoeg :P

Na een paar jaar wilde ik iets anders, dat was ook wel de bedoeling toen ik eraan begon. Nu ben ik functioneel consultant met een technische achtergrond. Ik houd me vooral en het liefst bezig met het tot in detail uitwerken van functionele specificaties voor systemen met complexe business logic. Het voordeel van een paar jaar developmentervaring is dat ik nu vrij goed weet hoe systeemontwikkeling verloopt. De achtergrond vanuit mijn opleiding komt weer van pas bij het analyseren van businessprocessen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:36

JaQ

The Eagle schreef op maandag 21 januari 2013 @ 18:00:
ERP leer je alvast niet in een cursus, al duurt dat ding 2 weken ;)
Persoonlijk vind ik de ERP hoek veel meer geschikt voor mensen met een business achtergrond (economie, bedrijfskunde, of iets wat daar op lijkt). Bedrijfsprocessen zijn toch echt heel iets anders dan biomedische technologie. Uiteraard kan iedereen met voldoende analytisch vermogen de ERP business in, de vraag is of de TS daar gelukkig van wordt (anders had TS immers wel economie, bedrijfskunde of iets dergelijks gestudeerd :) ).

@TS:
Programmeren kan je leren, als je echt wilt kan je met behulp van wat online cursussen van Stanford binnen een paar maanden heel aardig programmeren. Zo'n cursus mag je best op je CV zetten. De gemiddelde HBO-er die school verlaat kan immers niet beter programmeren.

Werk zou ik primair zoeken bij een bedrijf of instantie waar je iets met je domein kennis kan doen, het kan enorm helpen dat je geen informatie hebt gestudeerd als je met de "echte" werknemers van een bedrijf wilt praten :)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Pagina: 1