Mac Mini 2012 of toch iMac behouden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-07 23:01
Hoi!

Misschien een luxe probleem, maar het volgende:

Ik heb een 27'' iMac uit 2011. Met een i5 / 2.7Ghz en 12GB Ram.
Nu heb ik er naast een rMBP en die voelt natuurlijk veel sneller. Nu ben ik een beetje in dubio, want het liefste heb ik mijn iMac ook zo snel. Ik irriteer me steeds vaker aan de snelheid van de machine.
De HDD zelf vervangen voor een SSD durf ik niet aan, en het laten doen kost al gauw + -300 euro.

Nu zag ik het volgende: De nieuwe Mac Mini Ik zou dan het high end model nemen met 2.6 Ghz en Fusion Drive. Later doe ik er zelf wel extra Ram in. Ook kwam ik het nieuwe LG scherm tegen, een 29 inch met 21x9 ratio.

Mijn iMac is evenveel waard als de Mac Mini en een scherm kost me ongeveer 550 euro. Toetsenbord en muis heb ik wel.
Ik weet dat ik dan de Microfoon en iSight mis en een grafische kaart.
Maar voor het echte werk heb ik toch mijn MBP.

Ik gebruik mijn iMac vooral voor opslag, TV kijken/ Films kijken/ Media center en af en toe voor school wat Word bestanden verwerken.

Is dit de moeite waard? Of zie ik iets over het hoofd waarom ik het niet zou moeten doen?
Het geld laat het wel toe. En de overweging om niet de nieuwe 27 inch iMac te nemen is omdat die al snel 1000 tot 1200 euro meer kost. Ten opzichte van een Mac Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusajiro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-02-2022
Is het geen optie om een Cinema Display te kopen i.c.m. met een externe HDD/NAS?

Dan heb je altijd je machine bij de hand, en hoef je je 27" display/mic/iSight niet op te offeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Fusajiro op 18-01-2013 16:57 ]

XBOX One: Agonis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
En dan geen Mac Mini bedoel je?

Nee een 2e machine is sowieso wel een pre. Zeker met de hoeveelheid data. Zo houd ik werk/school en prive ook gewoon netjes van elkaar gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311246

Persoonlijk zou ik de imac ergens binnenbrengen voor een SSD er in te steken. Geen nood om heel die omschakeling te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-07 18:21

World Citizen

FreeReef.nl

Fusajiro schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:57:
Is het geen optie om een Cinema Display te kopen i.c.m. met een externe HDD/NAS?

Dan heb je altijd je machine bij de hand, en hoef je je 27" display/mic/iSight niet op te offeren.
Dit is wel een geldig punt.. Ik heb het een jaar of 2 gedaan met een normale MBp, maar uiteindelijk begon ik mijzelf te irriteren aan het telkens in en uit mijn tas halen van de notebook... (over luxe probleem gesproken)...
Je kunt een Dock kopen, anders moet je telkens kabels aansluiten.

Dus ik ben voor de 27" iMac voor thuis gegaan...
Als je bovenstaand niet erg vind, scheelt het je wat centen, en heb je al je data altijd bij de hand.. (wat op de macbook past. )

Thuis hou je dan een HDD of NAS voor overige content.

300 euro klinkt veel, maar je spaart er meer mee uit, dan dat je een mac mini koopt of een scherm. Je hebt er 3 jaar plezier van, dus... het valt opzich nog wel te overzien. Ik prefereer toch echt een thuismachine ala iMac..

Ik zou het sneller maken van je mac, toch tegenover de kosten van een nieuw systeem afwegen.

BTW: 16GB geheugen kost 40 euro... scheelt BERGEN in snelheid

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-07 10:08
Ik heb een SSD in laten bouwen in mijn 2011 iMac 27" voor 120 euro geloof ik, dat was exclusief SSD. Een crucial M4 is er voor rond de 100 euro al, dan ben je voor een dikke 200 euro klaar. Dat scheelt je een boel gedoe volgens mij :). Just my 2 cents.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 08:37
Is een hardeschijf of geheugen in een iMac vervangen niet gewoon plug-and-play? Net als met een normale pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-07 13:10
Ik heb ook een 2011 27" iMac én een rMBP. Ik heb in de iMac een 256GB SSD gestoken en merk nu dat deze toch nog wel een stuk sneller is dan de rMBP. Ik zou in jouw geval zeker geen Mac Mini kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-07 15:05

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Wat ik me afvraag (maar wie ben ik) Waarom zou je op een iMac slechts films kijken en word documentjes typen, en op een MacBook het werk doen?

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-07 12:19

BombaAriba

Ondertitel

Sjoerdfoto schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 19:26:
Wat ik me afvraag (maar wie ben ik) Waarom zou je op een iMac slechts films kijken en word documentjes typen, en op een MacBook het werk doen?
Retina scherm? Betere CPU/GPU? Meer ram? Gewoonte?

Of wellicht is de Macbook van zijn werk en de iMac van hem zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door BombaAriba op 18-01-2013 20:07 ]

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:17

breinonline

Are you afraid to be known?

martijnmartijn schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:48:
Is dit de moeite waard? Of zie ik iets over het hoofd waarom ik het niet zou moeten doen?
Nee. Ja.

Waarom? Omdat de mini met fusion drive echt niet sneller gaat zijn qua schijfprestaties dan je iMac nu. Alleen een SSD levert je de snelheid op die je zoekt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Bedankt voor de tips!

Dit maakt mijn keuze al iets makkelijker! Ssd in laten bouwen lijkt me dan toch de wat meer gangbare manier.

Wat ik doe met mij iMac? Nou ik heb vele MacBooks gehad. Meestal bleef mijn iMac dan de krachtigste van de 2. Maar sinds de rMBP is mijn gebruik wat minder geworden. Sluit hem via Thunderbolt aan op mijn iMac en samen is dit de beste combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

breinonline schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 20:27:
Nee. Ja.

Waarom? Omdat de mini met fusion drive echt niet sneller gaat zijn qua schijfprestaties dan je iMac nu. Alleen een SSD levert je de snelheid op die je zoekt.
Wat dus niet bepaald waar is. Fusion Drive is een ssd met een harde schijf. Alles komt in principe op de ssd maar dingen die je minder frequent tot niet gebruikt worden naar de harde schijf verplaatst. Je hebt dus wel degelijk betere prestaties omdat je van een ssd en een hdd gebruik maakt. Het probleem met Fusion Drive is dat het OS alles bepaald en niet jij. Je hebt dus niet de controle over wat waar gaat en daardoor zul je lang niet altijd van de snelheid van de ssd profiteren. Je kunt echter niet op voorhand zonder meer stellen dat de schijfprestaties niet beter zullen zijn dan z'n huidige iMac of je moet een glazen bol hebben.

Met alleen een ssd of een ssd + harde schijf die niet als Fusion Drive zijn geconfigureerd heb je meer controle en dat kan in bepaalde situaties tot een betere performance leiden. Dat geldt bijv. voor wie iets als vm's wil draaien. Voor wie een snel startende Mac en apps wil hebben en ook nog eens veel opslagruimte voldoet de Fusion Drive (OS + apps komen standaard op de ssd en blijven daar ook staan). Voor die groep is het ook eigenlijk bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
Weet niet waar je in de buurt woont, maar een SSD erin zetten bij een iMac is echt een kwestie van 15min.

1 Glasplaat
8 schroeven

Oude HDD eruit en SSD + Bracket erin aansluiten schoonmaken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 328026

Ik vraag me vooral het volgende af, je zegt je iMac vooral voor opslag, TV kijken/ Films kijken/ Media center en voor school te gebruiken. Met 12GB Ram en 2,7Ghz quad-core(?) is dat toch snel genoeg voor deze taken? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Anoniem: 328026 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 23:27:
Ik vraag me vooral het volgende af, je zegt je iMac vooral voor opslag, TV kijken/ Films kijken/ Media center en voor school te gebruiken. Met 12GB Ram en 2,7Ghz quad-core(?) is dat toch snel genoeg voor deze taken? :p
Ja alleen merk je echt dat de schijf echt kak is in een iMac...en eens een SSD nooit meer iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Inderdaad. Zoals ik zei, voordat ik die rMBP had, een Air 11 inch. Super fijne laptop, maar niet om hoofdzakelijk achter te zitten. Daarvoor was mijn iMac toch wel echt mijn hoofdcomputer. Sinds de rMBP merk ik dat ik die er wat vaker bij pak. De iMac staat nu ook in de kamer en vandaar dat het mijn media center is geworden, ik heb geen TV maar alleen mijn iMac waarmee ik TV en Films kijk. Ook mijn iTunes bieb en iPhoto bieb staan erop, samen toch zo'n 500 GB aan data. Alleen ik merk het verschil in snelheid echt enorm, en daar begin ik me aan te irriteren, want de iMac is zeker niet sloom, alleen het opstarten van bepaalde programma's duurt gewoon lang als je een SSD gewend bent. Nogmaals het is een luxe probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
Nogmaals. SSD biedt een verschil van dag en nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Er zijn trouwens verschillende bedrijven in Utrecht en Amsterdam die een SSD ook willen inbouwen als je hem zelf brengt.

Dan betaal je alleen TD kosten van rond de 120euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Een externe SSD via thunderbolt valt misschien ook te overwegen. Kost je ongeveer €200 voor 120GB, inclusief thunderbolt kabel.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.storagereview.com/images/seagate_thunderbolt_storagemark2010_htpc.png

Ter vergelijking, een normale harde schijf haalt hooguit 185 IOps. Zoals je ziet scheelt het vergeleken met SATA wel zo'n 3000 IOps, maar met zo'n 6000 IOPS via thunderbolt is het nog altijd 32x sneller als een normale harde schijf via SATA.

Zet je je iMac trouwens altijd uit? Want ik zet hem gewoon in sluimer stand en hij is dan ook zo opgestart. Programma's sluit ik vrijwel nooit af en zijn daarom vaak meteen geopend.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Ik ben eruit, net even de handleiding gelezen van iFixit, ziet er helemaal niet zo moeilijk uit.

Maar nog even vraag, hoe zet ik de backup terug? Ik heb altijd standaard mijn Time Machine backup aanstaan. Kan ik de programma's apart installeren? Bijvoorbeeld iPhoto, zonder dat mijn hele bieb meteen wordt gekopieerd naar mijn SSD? Want de bieb zet ik dan wel op een externe HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
martijnmartijn schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 12:02:
Ik ben eruit, net even de handleiding gelezen van iFixit, ziet er helemaal niet zo moeilijk uit.

Maar nog even vraag, hoe zet ik de backup terug? Ik heb altijd standaard mijn Time Machine backup aanstaan. Kan ik de programma's apart installeren? Bijvoorbeeld iPhoto, zonder dat mijn hele bieb meteen wordt gekopieerd naar mijn SSD? Want de bieb zet ik dan wel op een externe HDD.
Zorg wel voor wat extra handen, want een paar kilo scherm vasthouden en kabeltjes los halen is best irritant zo niet niet leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-07 07:18
Vind het allemaal een beetje overtrokken. Je moet wellicht een minuutje langer wachten met opstarten. De rest werkt prima met de dingen die jij doet op de iMac. Ik noem het een gevalletje "geld over de balk smijten". Ik heb een Macbook Pro uit 2008 met SSD en 8GB ram & een iMac uit 2011 met harde schijf. Suck it up, tenzij je genoeg geld over de balk kan smijten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
Mektheb schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 12:04:
[...]

Zorg wel voor wat extra handen, want een paar kilo scherm vasthouden en kabeltjes los halen is best irritant zo niet niet leuk ;)
Je kunt het scherm ook gewoon even aan de kant leggen.

@mikevdzanden: Een SSD biedt zoveel meer dan alleen een snellere opstarttijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Interfico op 19-01-2013 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Interfico schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 13:11:
[...]

Je kunt het scherm ook gewoon even aan de kant leggen.

Dat is ook de bedoeling, maar je moet het scherm ( Paneel ) wel omhoog houden terwijl je de kabels los gaat halen.
Ik vondt het dus erg makkelijk iemand even het paneel kon vasthouden en ik de kabels los halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Interfico schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 13:11:
Wanneer je daar gebruik van maakt ja maar dat doen veel mensen niet waardoor voor hun de opstartsnelheid echt het enige voordeel is. Dat plaatje van het aantal IOps wat hier gepost wordt valt hier ook onder: leuk maar als je weinig IOps hebt maakt dat een ssd niet zo heel erg interessant. Wat men hier vergeet is dat ssd's nog steeds duur zijn qua aanschaf (256GB ligt nu rond de 200 euro en dat is niet een bedrag die je zomaar ophoest). Dan loont de aanschaf eigenlijk alleen voor wie het kan betalen en voor wie ook daadwerkelijk die snelheid nodig heeft. Stel dus vooral ook de omgekeerde vraag: wat krijg ik voor 200 euro en is me dat die 200 euro waard of koop ik daar liever wat luxer eten voor? Koop je er eentje omdat de snelheid van je computer te laag is zorg er dan vooral eerst voor dat je echt heel zeker bent dat de schijf de beperkende factor is en niet een ander onderdeel!

[ Voor 9% gewijzigd door ppl op 19-01-2013 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
ppl schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 15:57:
[...]

Wanneer je daar gebruik van maakt ja maar dat doen veel mensen niet waardoor voor hun de opstartsnelheid echt het enige voordeel is. Dat plaatje van het aantal IOps wat hier gepost wordt valt hier ook onder: leuk maar als je weinig IOps hebt maakt dat een ssd niet zo heel erg interessant. Wat men hier vergeet is dat ssd's nog steeds duur zijn qua aanschaf (256GB ligt nu rond de 200 euro en dat is niet een bedrag die je zomaar ophoest). Dan loont de aanschaf eigenlijk alleen voor wie het kan betalen en voor wie ook daadwerkelijk die snelheid nodig heeft. Stel dus vooral ook de omgekeerde vraag: wat krijg ik voor 200 euro en is me dat die 200 euro waard of koop ik daar liever wat luxer eten voor? Koop je er eentje omdat de snelheid van je computer te laag is zorg er dan vooral eerst voor dat je echt heel zeker bent dat de schijf de beperkende factor is en niet een ander onderdeel!
Ik kan je garanderen dat een iMac uit 2011 velen malen sneller aanvoelt met een SSD. Zo'n beetje alles wat je doet op je computer maakt gebruik van je opslag. Doordat de SSD gewoon sneller is merk je daar ontzettend veel van.

Vooral vergeleken met de rMBP lijkt een iMac met HDD tergend langzaam. Verschil is puur de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 09:44
Plaats gewoon ZELF een SSD in je iMac - voor 120 euro excl. SSD doe ik het voor je ;) (post hierboven). Het houdt echt niets in: neem 2 gps zuignapjes en je haalt er zo de glasplaat af. Verder bekijk je de stap-voor-stap gids op ifixit.com (bijna vijsje per vijsje beschreven) en je plaatst zo een SSD.

Enige tijd geleden gedaan in een 21,5 inch iMac van paar jaartjes eerder - eitje - ik moest wel een de slag met wat piepschuim (verdikking maken) en dubbelzijdige kleefband in dat model. Was namelijk nog niet voorzien op een SSD en een standaard OCZ bracket paste niet...

Maar ding loopt nu als nieuw :)

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-07 10:08
BitProcessor schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 19:04:
Plaats gewoon ZELF een SSD in je iMac - voor 120 euro excl. SSD doe ik het voor je ;) (post hierboven). Het houdt echt niets in: neem 2 gps zuignapjes en je haalt er zo de glasplaat af. Verder bekijk je de stap-voor-stap gids op ifixit.com (bijna vijsje per vijsje beschreven) en je plaatst zo een SSD.

Enige tijd geleden gedaan in een 21,5 inch iMac van paar jaartjes eerder - eitje - ik moest wel een de slag met wat piepschuim (verdikking maken) en dubbelzijdige kleefband in dat model. Was namelijk nog niet voorzien op een SSD en een standaard OCZ bracket paste niet...

Maar ding loopt nu als nieuw :)
Ben je alleen wel je garantie kwijt, als je het door een AASP laat doen niet :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Bloemstukje schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 19:51:
[...]

Ben je alleen wel je garantie kwijt, als je het door een AASP laat doen niet :).
Dat is dus niet waar, want een Harddisk / Mem vervangen valt onder normaal onderhoud.
Dat ze het bij Apple nu zo moeilijk maken is wat anders, maar daar is niks wat garantie bepalend is.
Al is dit moeilijk hard te maken helaas.

Want als mijn GPU sneuveld is dat echt niet omdat ik een SSD heb in gebouwd en waarschijnlijk heb ik net zoveel ervaring in PC's / Laptops / iMac's als een gemiddelde APR.
Stickers op producten met Void Warranty houden ook geen stand en zijn helemaal vaak niet eens rechtsgeldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-07 13:49

red bull

Keeps me awake !

Harddisk via thunderbolt is ook een hele goede optie... Ik heb het gedaan met de seagate goflex adapter, maar de lacie rugged ssd is volgens mij ook een hele goede optie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Blijkbaar had ik geluk! Mijn neef had het al vaker gedaan en kwam langs vandaag. Heb een 128GB Samsung 840 Pro gekocht. Meteen weer eens een clean install gedaan. Echt enorm fijn! Bedankt voor de goeie tips allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Interfico schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 16:05:
Ik kan je garanderen dat een iMac uit 2011 velen malen sneller aanvoelt met een SSD. Zo'n beetje alles wat je doet op je computer maakt gebruik van je opslag. Doordat de SSD gewoon sneller is merk je daar ontzettend veel van.

Vooral vergeleken met de rMBP lijkt een iMac met HDD tergend langzaam. Verschil is puur de SSD.
Ik werk al een jaar of 3 met ssd's dus ik weet waartoe die dingen in staat zijn en ik weet ook dat lang niet iedereen datgene eruit haalt wat er in die ssd's in zit. In tegendeel, ik denk dat de meeste mensen er amper wat uit weten te halen. Het ligt dan ook geheel aan wat je op die machine doet. Als het I/O intensief werk is dan zul je veel meer winst uit zo'n ssd weten te halen dan iemand die amper wat aan I/O heeft. Voor die eerste loont de hoge aanschafprijs van een ssd zich ook, voor die laatste niet. Voor die laatste categorie moet je wel een liefhebber van computers zijn om dit soort dingen aan te schaffen en/of er geld voor over hebben ongeacht het feit dat je er niet veel gebruik van zult maken. Dat is een keuze die je dus zelf moet maken en waar je gewoon eventjes over na moet denken. Het is eigenlijk net als met je machine vol geheugen proppen: soms zinvol, soms ook niet en je moet er geld voor over hebben.

Op werk heb ik geen enkele behoefte aan een ssd. Die machine is met zijn gewone hdd snel zat voor de werkzaamheden die ik op die machine doe (office en internet met soms wat remote desktop sessies en heel zelden een vm die op een andere schijf staat). Ik kan voor die werkzaamheden de hoge aanschafprijs van een ssd dan ook niet verantwoorden richting mijn werkgever. Thuis is dat een heel ander verhaal. Daar gebruik ik in een aantal machines een ssd omdat ik daar veelvuldig gebruik maak van vm's om te knutselen (waarbij 1 machine helemaal voor vm's is, dat is mijn ESXi doosje). Daar moet ik het naar mezelf verantwoorden en dan is het vrij simpel: het is hobby, ik heb het in zekere zin ook nodig en ik heb er het geld voor. Zo werkt het alleen niet voor veel van mijn collega's. Die leggen hun prioriteiten elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb nu een ssd in mijn Mac, maar ik vind dat de snelheidswinst over het algemeen een beetje overdreven wordt, zeker bij recente Macs met genoeg geheugen. Persoonlijk merk ik er buiten het opstarten vrij weinig van. En opstarten is nu juist iets wat ik zelden doe.
Blijkbaar heb ik weinig I/O met mijn gebruik.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Misschien was het voor mij ook wel overdreven, maar na een paar uurtjes ermee werken vind ik het tot nu toe ideaal. Alles start gewoon lekker snel op. En de iMac voelt ook een stuk sneller aan.
Enige wat ik nu hoop is dat die 128GB voldoende is. Voor de rest kan ik het zeker aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
martijnmartijn schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:48:
Hoi!

Misschien een luxe probleem, maar het volgende:

Ik heb een 27'' iMac uit 2011. Met een i5 / 2.7Ghz en 12GB Ram.
Nu heb ik er naast een rMBP en die voelt natuurlijk veel sneller. Nu ben ik een beetje in dubio, want het liefste heb ik mijn iMac ook zo snel. Ik irriteer me steeds vaker aan de snelheid van de machine.
De HDD zelf vervangen voor een SSD durf ik niet aan, en het laten doen kost al gauw + -300 euro.

Nu zag ik het volgende: De nieuwe Mac Mini Ik zou dan het high end model nemen met 2.6 Ghz en Fusion Drive. Later doe ik er zelf wel extra Ram in. Ook kwam ik het nieuwe LG scherm tegen, een 29 inch met 21x9 ratio.

Mijn iMac is evenveel waard als de Mac Mini en een scherm kost me ongeveer 550 euro. Toetsenbord en muis heb ik wel.
Ik weet dat ik dan de Microfoon en iSight mis en een grafische kaart.
Maar voor het echte werk heb ik toch mijn MBP.

Ik gebruik mijn iMac vooral voor opslag, TV kijken/ Films kijken/ Media center en af en toe voor school wat Word bestanden verwerken.

Het geld laat het wel toe. En de overweging om niet de nieuwe 27 inch iMac te nemen is omdat die al snel 1000 tot 1200 euro meer kost. Ten opzichte van een Mac Mini.
" iMac vooral voor opslag, TV kijken/ Films kijken/ Media center en af en toe voor school wat Word bestanden verwerken. "

Hoe kan dat in hemelsnaam sneller met een nieuwe mac mini? Een 2500s I5 is meer dan snel genoeg voor dat.. Ik heb nog een 2.9GHZ c2d 2009 imac voor fims/media center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

martijnmartijn schreef op zondag 20 januari 2013 @ 23:35:
Enige wat ik nu hoop is dat die 128GB voldoende is. Voor de rest kan ik het zeker aanraden!
Ja dat was voor mij wel een heel groot bezwaar van een ssd. Ik zou daarmee veel meer tijd verliezen aan het verschuiven van bestanden en het twijfelen of ik iets wel of niet kan installeren dan dat ik tijd zou winnen door kortere opstarttijden. 128 GB is gewoon echt veel te weinig voor mij.

Gelukkig heb ik nu een ssd van 512 GB in mijn Mac.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
k995 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 06:25:
[...]

" iMac vooral voor opslag, TV kijken/ Films kijken/ Media center en af en toe voor school wat Word bestanden verwerken. "

Hoe kan dat in hemelsnaam sneller met een nieuwe mac mini? Een 2500s I5 is meer dan snel genoeg voor dat.. Ik heb nog een 2.9GHZ c2d 2009 imac voor fims/media center.
Als je nou even het hele topic had doorgelezen..

Mijn iMac wordt daar o.a. voor gebruikt, daarnaast was het tot de komst van de rMBP mijn hoofdcomputer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 16:07
denk niet dat je een ssd moet gaan aanschaffen om uiteindelijk deze schijf vol te gooien met data (films, muziek etc..) voor de werkzaamheden die je doet zal je huidige imac voldoen. Mogelijk biedt een geheugen upgrade nog enige vooruitgang. Mac mini aanschaffen kan maar uiteindelijk zal de gehele vooruitgang nog tegen vallen.

ik zou het laten bij je huidige systeem. Eventueel over een jaar of 2 weer wat vervangen maar voor nu voldoet het. En anders voldoet mogelijk nog een apple tv. Audio en video streamen vanaf je macbook rPro.

...

Pagina: 1