Kattenharen - invloed op keuze koeling? Water of lucht?

Pagina: 1
Acties:

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:14
Thuis heb ik twee katten rondlopen en die zijn erg goed in 1 ding: haren produceren. Twee keer per week stofzuigen is nog niet genoeg om het bij te houden.

Nu heb ik op dit moment een iMac (redelijk gesloten systeem) en ga over op een nieuwe PC (veel opener). Vraag mij af of de aanwezigheid van veel kattenharen (en dus stof) in huis van invloed is op de keuze tussen bijvoorbeeld:

pricewatch: Noctua NH-D14

of

pricewatch: Corsair Hydro Series H80 of
pricewatch: Corsair Hydro Series H100

Gedachte erachter: de waterkoeling kan minder issues hebben eventueel met de kattenharen of is in ieder geval makkelijker schoon te houden, doordat de fans aan de rand van de case worden gemonteerd.

Wat zijn jullie gedachten erbij?

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:34

painkill

Pain(k)(ill)

Moderne kasten zijn redelijk stofdicht, ik zie daar nog niet zo snel kattenharen in komen..
Zeker als je de fans waar geen stofcover zit naar buiten laat blazen kan er haast geen haar in komen..

Mijn SNES verzameling!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:14

Pathogen

Shoop Da Whoop

Onze vorige kat was ook een fur-dumper :D Geweldig hoeveel haar er van zo'n beestje af kan komen.

Het probleem ligt vooral bij de intakes (tenminste, zolang je niet ultra-stil wilt gaan en dus amper of geen airflow in je systeem hebt), en daar zul je met het volgende rekening kunnen houden:
- alle actieve intake (met fans dus) voorzien van een filter
- actieve outtakes kún je ook van een filter voorzien, vooral als deze bovenop zitten en de PC niet vaak aanstaat (anders dwarrelt er toch van alles naar binnen)
- dit filter zul je ook met enige regelmaat schoon moeten maken
- zorg ervoor dat je een case uitzoekt die naast de actieve in- en outtakes weinig tot geen roosters en gaten bevat, en
- dicht de roosters en gaten af waar geen fans op blazen (of zet er een stoffilter op)

Verder is er dan tussen watercooling en luchtcooling niet echt verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Pathogen op 18-01-2013 16:38 ]

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:06

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ik doe wekelijks m'n pc stofzuigen met de borstel kop. Is ook echt nodig, heb 3 van die haarballen, dus m'n intake zitten om de dag vol met haar.

---RAWE CEEK!!!---

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Zo'n H80 of 100 is dan welliswaar "waterkoeling" maar hierbij zit de rad gewoon in de kast en gebruik je normale fans.

Deze kunnenwelliswaar lucht direct van de rad naar buiten blazen, maar dit zal zelfs zonder intake fans (welke wel aan te raden zijn!) voor aanzuiging zorgen. Stoffilters nodig dus! Ik zou persoonlijk een dichte case nemen, zonder zo'n gaasvoorkant zodat lucht maar op een paar plekken naar binnen / buiten kan, met goede filters ervoor die je gemakkelijk, desnoods dagelijks eruit kunt schuiven om ze schoon te maken.

In zo'n case maakt het dus niet meer zo veel uit of je nu een Noctua hebt lopen of een H100. Fijnstof pakt ie toch wel op, alleen bij een rad met fans moet je die loshalen en is het daarna makkelijk schoonmaken, bij een noctua moet je em rondom stofzuigen omdat er helemaal afhalen lastiger is. Eens per 6 of 12 maanden even met perslucht en de stofzuiger en klaar...

Haren in je rad of koelblok maakt niet zoveel uit, je moet het niet hebben want het isoleert en belemmerd de luchtstroom...

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-02 07:48

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:57
Voor een behuizing kun je kijken naar stille kasten. Die hebben minder openingen, om geluid tegen te houden. Maar dat helpt natuurlijk ook tegen stof en haren.

De beste oplossing blijft: raampje open > kat naar buiten > raampje dicht. >:)

Verwijderd

ik zou voor bijvoorbeeld de antec p280 gaan deze heeft wijnig openingen , en de openingnen die er zijn hebben een stof filter :)

en je kan de stof filters altijd verbeteren

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:47
Twee keer per week stofzuigen houd de kattenharen niet bij? Dagelijks stofzuigen houd het hier nauwelijks bij, en ik heb geen katten!

Maaar, een aanvullende tip op de al prima gegeven tips:

Zet je pc niet op de grond neer.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd
Pagina: 1