Medetweakers,
Zojuist hoor ik op de radio dat de overheid in 2014 toch weer wil proberen om de studiebeurs af te schaffen. Nu maakt dit mij niet zoveel uit omdat ik de papiertjes toch al op zak heb die ik op zak wil hebben.
Een student kost de overheid per jaar gemiddeld 6500 euro (bron)
Een beetje student is uitwonend en ontvangt de maximale beurs.
Voor het gemak doen we hier een gemiddeld bedrag van 500 euro voor.
Door het afschaffen van de studiefinanciering bespaard de overheid 500 euro per maand per student.
Oftewel 3000 euro per jaar, dit is bijna 50% van de kosten per student.
Waar die andere 3500 euro aan opgaat per student kan ik niet achterhalen. Mijn vermoeden is de ov-kaart, een studiemiddelen waaronder de universiteit, docenten/professoren, en er zal vast nog wel wat te vergoeden zijn.
Na een kleine discussie met wat collega's vroeg ik mij het volgende af;
Kan het onderwijs niet gratis gemaakt worden tot het 24e levensjaar?
Dan stoppen we de studiefinanciering en kunnen studenten een bijbaantje zoeken om zich alsnog elke avond vol te kunnen gooien in het cafe. Wanneer je 3000 euro per student per jaar kan besparen op de studiefinancierings kosten, kan je dit geld gebruiken om de boeken (als overheid zijnde) in te kopen en ook overige studiemiddelen zoals de grafische rekenmachine (wie kent hem nog) tot je 24e jaar kan je dus gebruik maken van gratis onderwijs.
Wat is jullie gedachte hierover, waarom wordt dit niet ingevoerd?
Is het financiël niet haalbaar, wanneer dit zo is, wat zie ik over het hoofd?
Zojuist hoor ik op de radio dat de overheid in 2014 toch weer wil proberen om de studiebeurs af te schaffen. Nu maakt dit mij niet zoveel uit omdat ik de papiertjes toch al op zak heb die ik op zak wil hebben.
Een student kost de overheid per jaar gemiddeld 6500 euro (bron)
Een beetje student is uitwonend en ontvangt de maximale beurs.
Voor het gemak doen we hier een gemiddeld bedrag van 500 euro voor.
Door het afschaffen van de studiefinanciering bespaard de overheid 500 euro per maand per student.
Oftewel 3000 euro per jaar, dit is bijna 50% van de kosten per student.
Waar die andere 3500 euro aan opgaat per student kan ik niet achterhalen. Mijn vermoeden is de ov-kaart, een studiemiddelen waaronder de universiteit, docenten/professoren, en er zal vast nog wel wat te vergoeden zijn.
Na een kleine discussie met wat collega's vroeg ik mij het volgende af;
Kan het onderwijs niet gratis gemaakt worden tot het 24e levensjaar?
Dan stoppen we de studiefinanciering en kunnen studenten een bijbaantje zoeken om zich alsnog elke avond vol te kunnen gooien in het cafe. Wanneer je 3000 euro per student per jaar kan besparen op de studiefinancierings kosten, kan je dit geld gebruiken om de boeken (als overheid zijnde) in te kopen en ook overige studiemiddelen zoals de grafische rekenmachine (wie kent hem nog) tot je 24e jaar kan je dus gebruik maken van gratis onderwijs.
Wat is jullie gedachte hierover, waarom wordt dit niet ingevoerd?
Is het financiël niet haalbaar, wanneer dit zo is, wat zie ik over het hoofd?
https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd