Printer toegang via andere router/netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• actionInvoke
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hoi,

Mijn ouders hebben een nieuwe ISP dus ik dacht "gelijk maar dat netwerk op orde maken". Heb nu alles goed maar loop tegen 1 klein dingetje aan waar ik niet helemaal uitkom. Heb nu een klein uurtje lopen googlen naar oplossingen maar weet niet zozeer waar ik het moet zoeken.

Situatie:

[INTERNET] <=> [MODEM WIFI ROUTER] (router 1) <=> [WIFI ROUTER] (router 2)

Router 1 is een zyxel (telfort) modem/wifirouter. Hangen diverse apparaten aan, incl. een wifi printer.
Router 2 is een Sitecom gaming router 2 die via een cat5e/utp draadje in de lan poort van router 1 hangt (dus wan naar lan). Router 2 is eigenlijk niets meer dan een wifi AP om het signaal te verbeteren. Werkt allemaal als een zonnetje.

Als ik zoek naar de printer van een apparaat op router 1 kan ik hem vinden en gebruiken. Als ik naar de printer (die in router 1 hangt) zoek van een apparaat (192.168.0.198) dat via router 2 werkt kan ik hem met geen mogelijkheid vinden.

Als ik het ip adres (http://192.168.1.47/index.html) in de browser invoer kan ik hem wel zien (onder beide routers).

Pointers om een router 1 apparaat beschikbaar te maken voor een router 2 apparaat? :? :? :?

Router 1 heeft als gateway 192.168.1.1 en router 2 gebruikt 192.168.0.1, allebei gebruiken ze 255.255.255.0 als subnet. Beide apparaten zijn uitvoerig in te stellen maar ik weet gewoon zo 123 even niet waar ik dit moet zoeken (zal wel super simpel zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Op router 2 ook een lan poort gebruiken, dus lan<->lan (tussen beide routers), op router 2 dhcp uitschakelen en zorgen dat beide in de zelfde ip range zitten.
Router 1 "192.168.1.1" en router 2 "192.168.1.2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• actionInvoke
  • Niet online
Net geprobeerd. Wou dat ik het niet had gedaan. Had netjes een backup gemaakt van de settings. Geprobeerd DHCP uit te zetten. Accepteert de verandering op geen enkele manier. Denk ik: "Zet ik hem even naar bridge en terug, misschien werkt ie dan wel". Niet dus, wilde ie alleen nog maar in bridge mode werken en niet meer in router mode.

Nou ja, dan gewoon even een kwestie van de router resetten en settings terug uploaden. "Deze settings zijn niet compatible." Wabblief?

Ben nu wanhopig aan het trachten te herstellen wat ik kapot heb gemaakt maar nu ziet ie dus niet 1 mooi wifi netwerk maar twee keer hetzelfde netwerk. Wat een doffe ellende. Koop dus nooit meer iets van sitecom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• actionInvoke
  • Niet online
Net alles weer up en running gekregen. Die Sitecom router heeft dus een bug erin zitten die schijnbaar met de vorige FW eruit gepatched zou moeten zijn. Blijkbaar niet dus.

iig bedankt voor je hulp.