Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Miktex/ Latex accent circumflex gemakkelijk invoeren

Pagina: 1
Acties:

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-11 18:50
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende probleem, ik ben aan het werk met latex documenten in windows. Ik gebruik miktex met texworks voor zowel mijn laptop als mijn desktop.
Als ik echter op mijn desktop een accent circumflex ( ^ ) wil invoeren moet ik dit twee keer doen voor er wat verschijnt. Nadeel is dat ik dus steeds twee ^ ^ achter elkaar krijg als ik dubbeltik. Als ik één accent invoer krijg ik helemaal niks. Ook niet als ik op spatie druk daarna.

Mijn laptop geeft me direct een accent als ik een keer shift + 6 indruk, dat wil ik het liefste ook op mijn desktop. Btw desktop is windows 7 en laptop is vista.

Waar vind ik een instelling om dit gedrag aan te passen?
Ik heb al gezocht in configuratiescherm bij mijn toetsenbord instellingen en ook in texworks zelf maar ik heb nog niks gevonden.

Alvast Bedankt!

• Ernie
Iemand enig idee??

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Doen andere diacrieten het wel na 1x indrukken (of i.c.m. spatie)? Volgens mij zit dit ergens in de taalinstellingen (configuratiescherm --> landinstellingen). Welke talen heb je ingesteld staan? Helemaal zeker dus ik het niet te zeggen hoor, maar volgens mij zitten die instellingen daar ergens verstopt.

Desktop | Server | Laptop

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Toetsenbord indeling staat waarschijnlijk op VS (internationaal) wat ideaal is wanneer je veel teksten typt met accent tekens erin, je kunt dan zo lekker handig éúíóòìùè en ç en zo typen zonder met ASCII codes te gaan werken.. Heerlijk...

Jij wilt het echter (even) niet.. Bummer...
Oplossing: installeer / voeg toe een extra toetsenbord indeling voor je toetsenbord taal, namelijk VS (dus zonder internationaal)
Switch naar die indeling en nu kun je typen zonder dat de accent tekens "wachten" op een extra invoer.
Als je het altijd zo wilt, zorg dan dat dat de enige toetsenbord indeling is die er staat geïnstalleerd.

Voor wat ik bedoel dien je in Windows te kijken, Configuratiescherm, Land instellingen, toetsenbord. Of wellicht een iets andere weg, hangt een beetje van je Windows versie af, maar er is ook een help functie in Windows, als je daar even zoekt op Toetsenbord indeling heb je het zo gevonden...

[ Voor 8% gewijzigd door akimosan op 21-01-2013 21:21 ]

• Ernie
Ja het heeft gewerkt!

Ik heb gewoon een tweede toetsenbordindeling ingesteld met VS. met ctrl + shift kan je snel switchen tussen de verschillende toetsenbordindelingen.

Dit had ik nooit zelf kunnen vinden. Blijkbaar heeft mijn laptop standaard de VS (niet internationale) en mijn desktop dus niet.

Bedankt! _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Ernie op 22-01-2013 09:17 ]