Toon posts:

NAS Server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik heb een niet zo'n spannende vraag...

Ik ben op zoek naar een betaalbare NAS Server

Budget: 600,- (incl hd)

Opslagcapaciteit 1TB (mogelijkheden tot uitbreiding)
Compacte behuizing

Server dient voornamelijk voor opslag van wat office bestanden, eventueel een kleine database die toegankelijk moet zijn voor anderen

Hebben jullie enig advies?

greetzz

• pvuc
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Hoi,

Ik heb zelf nu bijna twee jaar een DS-211j van Synology. Dit is een 2 bay NAS; dus raid mogelijkheden. Ben hier erg tevreden mee. Ondertussen is de vervanger van de 211j de DS-212j op de markt. Ik denk dat de j uitvoering voor je gewenste doel goed genoeg is.(xxxj is minder krachtige uitvoering, xxx is de "standaard" uitvoering en de xxx+ is de extra krachtige uitvoering)

Zelf gebruik ik hem voor:
- opslag van docs
- download centre
- streamen van (HD) films en series
- opslag en bekijken van foto's

Succes met je keuze

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Een Synology is inderdaad de logische keuze als het een snel/betrouwbaar device moet zijn met veel mogelijkheden. In dit geval is dat vrij beperkt gegeven wat TS aangeeft. Er zijn nog wel wat alternatieven te bedenken die goedkoper zijn, maar ik zou die eerlijk gezegd toch niet aanraden dan.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
oh ja...hebben jullie nog advies welke harde schijf ik erin moet proppen?
1TB is voorlopig genoeg.

thx!

• kroegtijger
Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:22:
oh ja...hebben jullie nog advies welke harde schijf ik erin moet proppen?
1TB is voorlopig genoeg.

thx!
Deze uitspraak is voor mij normaal gesproken al genoeg indicatie om een 2TB disk te plaatsen. het nadeel van nu een te kleine disk kiezen is dat áls je later wil upgraden en je er geen ruimte meer voor hebt, je een disk moet gaan vervangen en weer moet zien hoe je die data over gaat krijgen.

Nog afgezien van het formaat van de disk is het om een keuze te maken van belang om te weten wat je precies ermee gaat doen. Als er een database op komt te draaien die erg disk-intensief is (dus heel veel I/Os genereert), dan wil je over het algemeen snelle disks erin hebben zitten, dus kijk je dan al snel naar 7200RPM's. Als het gaat om content als word-documenten is dat veel minder van belang en kan je dus kiezen voor wat tragere disks, op bijvoorbeeld 5400RPM of variabele RPM.
Gegeven de openingspost denk ik al snel aan WD Green's

iRacing Profiel

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

kroegtijger schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 13:55:
[...]
Deze uitspraak is voor mij normaal gesproken al genoeg indicatie om een 2TB disk te plaatsen. het nadeel van nu een te kleine disk kiezen is dat áls je later wil upgraden en je er geen ruimte meer voor hebt, je een disk moet gaan vervangen en weer moet zien hoe je die data over gaat krijgen.

Nog afgezien van het formaat van de disk is het om een keuze te maken van belang om te weten wat je precies ermee gaat doen. Als er een database op komt te draaien die erg disk-intensief is (dus heel veel I/Os genereert), dan wil je over het algemeen snelle disks erin hebben zitten, dus kijk je dan al snel naar 7200RPM's. Als het gaat om content als word-documenten is dat veel minder van belang en kan je dus kiezen voor wat tragere disks, op bijvoorbeeld 5400RPM of variabele RPM.
Gegeven de openingspost denk ik al snel aan WD Green's
Nee, voor een goede compatibiliteit kijk je eerst op de lijst die de fabrikant opgeeft welke hardeschijfen gegarandeerd ondersteund worden. Daarnaast maakt het voor een dergelijke NAS niet echt uit of je 5400rpm of 7200rpm hardeschijfen hebt. De datadichtheid is hier veel interessanter. Er zijn 5400rpm hardeschijfen die door een grotere datadichtheid minstens zo goed presteren dan een 7200rpm schijf en daarbij een stuk energie zuiniger zijn.

Als laatst hardeschijfen met variable snelheden bestaan niet, waarschijnlijk doel je op een techniek van Western Digital onder de naam IntelliPower. Veel levernaciers geven bij het toerental van de hardeschijfen op dat er een variabele snelheid wordt toegepast, maar dit is betrekkelijk. De hardeschijf die je daadwerkelijk in je handen krijgt heeft gewoon een fixed toerental, maar in de zelfde serie kan het zijn dat er hardeschijfen zijn die op een ander toerental draaien.

Voor de TS, als je opzoek gaat naar zoiets, waarom dan niet eerst eens inlezen in de materie. Dit subforum is niet bedoeld om "zomaar" even een vraag te dumpen "Wat moet ik kopen". In iedergeval, kijk eens in dit subforum: Opslagmedia & I/O Controllers in dit topic: Het grote Synology topic - deel 5 of een ander voorbeeld: Het grote QNAP topic - Deel 2 ... Succes. :)

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 18-01-2013 14:42 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• kroegtijger
_Dune_ schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 14:39:
[...]

Nee, voor een goede compatibiliteit kijk je eerst op de lijst die de fabrikant opgeeft welke hardeschijfen gegarandeerd ondersteund worden.
Dat lijkt me een open deur intrappen natuurlijk. Kijken naar disks die niet supported zijn lijkt me voor de hand liggend geen optie.
Daarnaast maakt het voor een dergelijke NAS niet echt uit of je 5400rpm of 7200rpm hardeschijfen hebt. De datadichtheid is hier veel interessanter. Er zijn 5400rpm hardeschijfen die door een grotere datadichtheid minstens zo goed presteren dan een 7200rpm schijf en daarbij een stuk energie zuiniger zijn.
Dat lijkt me weer afhankelijk te zijn van wat je precies op die disks gaat doen. Daar waar je met grote hoeveelheden kleine bestanden bezig bent, lijkt me een 7200RPM toch echt de voorkeur te genieten boven een 5400RPM. Gaat het om een paar (extreem) grote bestanden, dan is een een 5400RPM net zo prima. Daarbij energie-verbruik uiteraard nog even buiten beschouwing gelaten, aangezien energiebesparing pas interessant gaat worden op het moment dat je hebt vast gesteld wat er moet gebeuren. Je kan super-energiebewust bezig zijn, maar als dat vervolgens niet doet wat je van je hardware wil dat het doet, is het een nutteloze aankoop imho.
Als laatst hardeschijfen met variable snelheden bestaan niet, waarschijnlijk doel je op een techniek van Western Digital onder de naam IntelliPower. Veel levernaciers geven bij het toerental van de hardeschijfen op dat er een variabele snelheid wordt toegepast, maar dit is betrekkelijk. De hardeschijf die je daadwerkelijk in je handen krijgt heeft gewoon een fixed toerental, maar in de zelfde serie kan het zijn dat er hardeschijfen zijn die op een ander toerental draaien.
Ik doel inderdaad op IntelliPower ja, maar voor zover ik begrepen had werd wel het toerental aangepast. Ik ga dat nog even verder nazoeken hoe het ook alweer precies zat (is alweer even geleden dat ik daar wat over gelezen had, dus hoe het exact zit staat me niet meer zo bij).
Voor de TS, als je opzoek gaat naar zoiets, waarom dan niet eerst eens inlezen in de materie. Dit subforum is niet bedoeld om "zomaar" even een vraag te dumpen "Wat moet ik kopen". In iedergeval, kijk eens in dit subforum: Opslagmedia & I/O Controllers in dit topic: Het grote Synology topic - deel 5 of een ander voorbeeld: Het grote QNAP topic - Deel 2 ... Succes. :)
Dat lijkt me hoe dan ook een heel nuttig advies inderdaad :Y De meeste aankopen die daarna teleur stellen komen voort uit niet het juiste product bij de wens kiezen, met als gevolg dat het precies net niet werkt zoals je had gewilt.

iRacing Profiel

• rdgut
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik denk dat je voor 600 euro ook zelf wel een NAS kan bouwen met FreeNas software erop.

• kroegtijger
rdgut schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 13:46:
Ik denk dat je voor 600 euro ook zelf wel een NAS kan bouwen met FreeNas software erop.
Dat kan daar inderdaad prima voor... Maar je moet niet het volledige budget gebruiken natuurlijk. Waarom meer kopen dan dat je daadwerkelijk gaat gebruiken?

iRacing Profiel

Pagina: 1