Dat lijkt me een open deur intrappen natuurlijk. Kijken naar disks die niet supported zijn lijkt me voor de hand liggend geen optie.
Daarnaast maakt het voor een dergelijke NAS niet echt uit of je 5400rpm of 7200rpm hardeschijfen hebt. De datadichtheid is hier veel interessanter. Er zijn 5400rpm hardeschijfen die door een grotere datadichtheid minstens zo goed presteren dan een 7200rpm schijf en daarbij een stuk energie zuiniger zijn.
Dat lijkt me weer afhankelijk te zijn van wat je precies op die disks gaat doen. Daar waar je met grote hoeveelheden kleine bestanden bezig bent, lijkt me een 7200RPM toch echt de voorkeur te genieten boven een 5400RPM. Gaat het om een paar (extreem) grote bestanden, dan is een een 5400RPM net zo prima. Daarbij energie-verbruik uiteraard nog even buiten beschouwing gelaten, aangezien energiebesparing pas interessant gaat worden op het moment dat je hebt vast gesteld wat er moet gebeuren. Je kan super-energiebewust bezig zijn, maar als dat vervolgens niet doet wat je van je hardware wil dat het doet, is het een nutteloze aankoop imho.
Als laatst hardeschijfen met variable snelheden bestaan niet, waarschijnlijk doel je op een techniek van Western Digital onder de naam IntelliPower. Veel levernaciers geven bij het toerental van de hardeschijfen op dat er een variabele snelheid wordt toegepast, maar dit is betrekkelijk. De hardeschijf die je daadwerkelijk in je handen krijgt heeft gewoon een fixed toerental, maar in de zelfde serie kan het zijn dat er hardeschijfen zijn die op een ander toerental draaien.
Ik doel inderdaad op IntelliPower ja, maar voor zover ik begrepen had werd wel het toerental aangepast. Ik ga dat nog even verder nazoeken hoe het ook alweer precies zat (is alweer even geleden dat ik daar wat over gelezen had, dus hoe het exact zit staat me niet meer zo bij).
Dat lijkt me hoe dan ook een heel nuttig advies inderdaad

De meeste aankopen die daarna teleur stellen komen voort uit niet het juiste product bij de wens kiezen, met als gevolg dat het precies net niet werkt zoals je had gewilt.