Pc gaat niet aan bij 1e keer indrukken van aan/uit knop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7841

Topicstarter
De laatste week gaat de pc moeilijk aan. Als ik de aan/uit knop indruk klinkt het een beetje als een auto die moeilijk start, er begint wel iets te draaien, maar hij komt niet echt op toeren. Nu blijkt de pc een automatische 2e start te maken, 5 seconde nadat de eerste start is mislukt probeert hij het nog een keer. Soms lukt het opstarten dan wel, soms niet. Echter als ik vervolgens de aan/uit knop nogmaals indruk start hij tot nu toe elke keer op.

Ik heb gelezen dat het waarschijnlijk de voeding is. Of anders mobo, geheugen, proc of graka. Maar ik ben ook vaak tegen gekomen dat mensen zo'n zelfde probleem beschrijven en het lijkt alsof er niets aan de hand is.... M.a.w. of het normaal is dat je de pc meerdere keren moet proberen op te starten.

Dat van die automatische 2e start ben ik nog niet tegen gekomen. Het lijkt er niet op dat het knopje blijft hangen zoals ook wel eens blijkt te gebeuren.

Een probleem is dat ik vermoed dat hij het te koud heeft, en daarom de 2e keer wel opstart. En dus kan ik niet meerdere malen achter mekaar dingen gaan loskoppelen en uitproberen omdat ik dan niet weet of het door de veranderde config komt of door het feit dat de pc nu wel al iets warm is gedraait. Het komt dus alleen in de ochtend voor! Tenminste. dat is het moment dat ik hem aanzet...

Het lijkt er niet of dat het de fans zijn, daar heb ik bewust naar gekeken, ik twijfel of misschien de dvddrive (die maakte vanmorgen veel geluid tijdens een mislukte opstart procedure) is, maar dat lijkt me ook wel erg onlogisch omdat die niet veel stroom nodig heeft.

De voeding is een be quiet 450W. Samen met een onovergeklokte 2500K, 8 gb geheugen, 8800GT, 2 HDD, 1 SSD en een dvd-brander.

Hoe kan ik dit ontrafelen, o.a. met het feit dat elke 2e start tot nu toe functioneert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:05

AzzKickah

06-CENSORED

Dat wordt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid veroorzaakt door de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordloeder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-07-2024
Ik zeg ook voeding of je moederbord kan de spanning niet goed regelen.

De voeding kun je los testen (iets met een paperclip, even zoeken dan vind je dit wel)
Voor het systeem zelf, zou ik eens kijken of er niet ergens een kabel een beetje los zit, of je bij iemand anders een andere videokaart kan lenen.

Tip: Hou er wel rekening mee dat als je gaat uitproberen dat het de hardware is dit makkelijk wel een dagdeel in beslag kan nemen. (zorg dus niet dat je vriendin/ouders/broers/zussen of andere familieleden of dieren op de pc willen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
lordloeder schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:33:
Ik zeg ook voeding of je moederbord kan de spanning niet goed regelen.

De voeding kun je los testen (iets met een paperclip, even zoeken dan vind je dit wel)
Voor het systeem zelf, zou ik eens kijken of er niet ergens een kabel een beetje los zit, of je bij iemand anders een andere videokaart kan lenen.

Tip: Hou er wel rekening mee dat als je gaat uitproberen dat het de hardware is dit makkelijk wel een dagdeel in beslag kan nemen. (zorg dus niet dat je vriendin/ouders/broers/zussen of andere familieleden of dieren op de pc willen)
Dat met die paperclip had ik ook al gelezen in de troubleshoot FAQ, maar nu iets meer daarover uitgezocht. Blijft alleen de vraag over of dat ook werkt als mijn pc niet if afgekoeld. Want heb hem net effe uit gezet en gelijk erna aangezet, niets aan het handje, zelfs geen kleine weigering.
Maar ik zal het toch maar proberen, als het goed gaat weet ik nog niet veel meer, als het mis gaat weet ik dat in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 15:13
Voeding klinkt logisch, maar onderschat eventuele problemen met die 8800GT ook niet. Dat zijn nou niet de kaarten met de beste reputatie op gebied van levensduur.

Mijn advies: test ook eens een andere videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gian
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-07 14:37
Kijk eens of er op je moederbord een elco is bol gaan staan/lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Giantjuh95 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:21:
Kijk eens of er op je moederbord een elco is bol gaan staan/lekken.
P8Z68-V heeft geen bolle of lekkende condensatoren.

Heb zojuist de paperclip test gedaan.de fan van de voedings start op, wel met weinig toeren, maar hij maakt een beetje geluid.

Het kan niet zo zijn dat dit toch aan de warmte ligt? Dat hij warm moet draaien?
Ook het opstarten na de paperclip test, zonder enkel probleem...

/edit
Over de 8800GT, dat kan ik dus pas testen als de pc een hele tijd uit is geweest... lijkt voor op dit moment de volgende stap, tenzij iemand anders nog iets anders weet.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 7841 op 18-01-2013 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na een aantal uren rust de pc weer opgestart, dit keer zonder de 2 HDD's en de dvd-brander. 1e start mislukte maar de automatische 2e startup ging wel goed. Als ik hem zo uitzet gaat de 8800GT worden losgekoppeld, dan weet ik in ieder geval dat het probleem zich evt daartoe kan beperken

Vraag: is het mogelijk dat de voeding te weinig stroom levert, en door het ontkoppelen van de 8800GT dat de pc het wel weer normaal gaat doen, terwijl de 8800GT niet kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
8800GT is niet de oorzaak van het probleem. Op dit moment gebruik ik de onboard video, en hij had weer moeite bij het aanzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 15:13
Het is een lastig issue. Ik heb het zelf gehad en het werd steeds erger. Bleek uiteindelijk aan mijn defecte P67 mainboard te liggen en niet aan mijn voeding. Maar goed, de voeding is met dit soort dingen ook verdacht.

Misschien heb je ergens de beschikking over test-onderdelen (pc van een kennis ofzo...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Net een andere voeding ingebouwd, en zowaar geen problemen bij het opstarten. Het enige ding is dat de test voeding geen 8 pins EATX heeft maar slechts een 4 pins. Maar hij doet het. Dus waarschijnlijk is het toch de voeding. Maar de kans bestaat natuurlijk dat die 2e helft van de 8 pins kapot is (op het moederbord dan). Of dat hij misschien sowieso dit keer een goede run had..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nadat ik de oorspronkelijke voeding weer heb aangesloten, en ik geen rustperiode heb ingebouwd om de pc te laten "afkoelen", had hij geen moeite met opstarten. Dus het blijft een beetje onduidelijk voor mij wat er nu precies aan de hand is. Kan dit komen doordat de onderdelen al "warm" of opgeladen waren? Ik had zelf verwacht dat de voeding zelf misschien moeite zou kunnen hebben met de koude start (dit is dus niet alleen een boot met de knop, maar ook met een langere periode van rust voor het aanzetten). Maar het lijkt er dus op dat de onderdelen teveel vragen in het begin van de 1e keer opstarten en dat de oude voeding dat niet aankan?
Kan er nog iets in die 4 of 8 pin EATX zitten?

Verder heb ik geen idee of ik nu echt iets kan uitsluiten, iemand wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
4 pins of 8 pins maakt niet uit.

Hoe oud is de voeding? Hoe zit het met stof zat/zit er veel stof in de voeding?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:55

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je PC is niet te koud. Sterker nog: Hoe kouder hoe beter.

Als je extreem gaat overclocken koel je de CPU dmv vloeibaar stikstof tot -200 graden. Dus ik denk niet dat ~ 10 graden (ik weet niet hoe koud het bij jou is ;)) een probleem kan vormen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
4 of 8 pins maakt inderdaad niet uit, heb ook problemen met de oude voeding als ik slechts 4 pins gebruik.

De voeding is....ik denk een jaar of 4-5 oud, weet eigenlijk niet precies. Het is in ieder geval een E5 model (die overigens slechts 360W op V12 levert...), ff googlen leert dat die er al in 2006 waren. Dus zoiets.
Ik heb hem nog niet open gemaakt, wel heb ik hem af en toe met perslucht schoongemaakt.

De testvoeding was een be quiet 350W.

M.b.t dat koude, het ging niet echt om de temperatuur, hoewel het wel opvallend was dat sinds de winter echt is begonnen hij problemen gaf. Het ging mij meer om het woord cold boot, alleen is dat ook weer niet de correcte beschrijving omdat het alleen om de 1e cold boot van de dag ging. Waarbij dus mogelijk de condensatoren na de 1e cold boot al gevuld zijn waardoor hij de 2e keer wel goed opstart ofzoiets???

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 7841 op 21-01-2013 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Standaard voeding? Dit is namelijk ookiets wat ik vele malen heb mogen ervaren met standaard (instabiele) voedingen. Ik vervang de voeding (als hij meegeleverd zou zijn) dan ook direct voor een veel stabieler exemplaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Anoniem: 7841 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 11:46:
De voeding is....ik denk een jaar of 4-5 oud, weet eigenlijk niet precies. Het is in ieder geval een E5 model (die overigens slechts 360W op V12 levert...), ff googlen leert dat die er al in 2006 waren. Dus zoiets.
Ik heb hem nog niet open gemaakt, wel heb ik hem af en toe met perslucht schoongemaakt.
Be Quiet Straight Power E5 450W?

Zit geen garantie meer op denk ik?

Ik zou zeggen haal hem eens open, zitten namelijk Capxon condensators in je voeding en die zijn best wel slecht. Het probleem wat je beschrijft is ook typisch iets wat lijkt op een voeding of moederbord met kapotte condensators.

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1643722.html
Afbeeldingslocatie: http://obrazki.elektroda.net/1_1271593606.jpg
In het midden onderin zie je bijvoorbeeld de Straight Power E5 500W met een bolle staande elco.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 21 januari 2013 @ 12:58:
[...]

Be Quiet Straight Power E5 450W?

Zit geen garantie meer op denk ik?

Ik zou zeggen haal hem eens open, zitten namelijk Capxon condensators in je voeding en die zijn best wel slecht. Het probleem wat je beschrijft is ook typisch iets wat lijkt op een voeding of moederbord met kapotte condensators.

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1643722.html
[afbeelding]
In het midden onderin zie je bijvoorbeeld de Straight Power E5 500W met een bolle staande elco.
De garantie was inderdaad verlopen, binnenin trof ik vooral stof aan. Maar ik kan niet zeggen dat er echt een condensator bol stond, misschien die hele grote dat die iets van een bolling had (maar dat heeft die op de foto ook).

Heb hem maar eens met wat perslucht behandeld. Nu krijgt de pc weer een paar uur rust, kijken of dat de oorzaak was.

/edit
@ Tarabass, nee het is geen standaardvoeding.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 7841 op 21-01-2013 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee de hele grootte zal in principe nooit stuk gaan.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het schoonmaken heeft niet geholpen, weer lukte het niet om de pc op te laten starten met 1 druk op de knop. 2e pognig wel succesvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Alle condensators in de voeding goed bekeken, geen één overgeslagen?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 21 januari 2013 @ 20:30:
Ja, geloof het wel. Ook die onder de kabelbundel. Die zaten namelijk wat verstopt.

/edit
Heb net ook nog een keer een rondje over het moederbord gemaakt, maar alle condensatoren die ik daar kan zien (er zitten er een paar onder de CPU cooler mounting plate), zijn voor zover ik kan zien ook echt ok...

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 7841 op 21-01-2013 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 21 januari 2013 @ 20:30:
Heb hem net nog maar een keer opengemaakt, omdat je redelijk zeker van je zaak leek, maar ik zie echt geen kapotte condensator!

Heeft het zin om de spanning te meten ofzo?

/edit

Nog effe om het topic af te sluiten! De klachten werden langzaam erger, moest de aan/uit knop steeds vaker indrukken voordat de pc daadwerkelijk starte. Maar de vervanging van de voeding heeft de problemen opgelost!

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 7841 op 21-03-2013 17:12 ]

Pagina: 1