The Enrichment Center is required to remind you that the Weighted Companion Cube cannot talk. In the event that it does talk The Enrichment Centre asks you to ignore its advice.
Power connector is duidelijk half gesmolten en de pinnetjes maken nu contact met elkaar. Aansluiten = weer vlam.
Ik maak me meer zorgen om twee andere feiten.
Ten eerste, wat heeft dit vrij ernstige defect veroorzaakt?
Ten tweede, wat voor crappy voeding moet dat wel niet zijn om bij een stroom zo hoog dat de power connector in rook opgaat en de volledige bekabeling smelt over de gehele lengte NIET uit te schakelen (OCP, Zekering enz?)
Haal die voeding er maar uit en vervang hem meteen.
~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~
Ik vraag me dus ook af wat dit nou heeft veroorzaakt. HDD was, voor zover ik weet, zelfs niet in gebruik toen het doorbrandde.
Voeding stond iig wel al op het lijstje om te vervangen. wou al een tijdje naar een modulaire voeding overgaan.
Gr. Reaper.exe
The Enrichment Center is required to remind you that the Weighted Companion Cube cannot talk. In the event that it does talk The Enrichment Centre asks you to ignore its advice.
maar gooi hem maar weg, daar heb je niks meer aan helaas.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Maar zoals ik al zei, dat moet je door iemand dan laten solderen o.i.d. Zomaar opnieuw inprikken raad ik niet aan.
En verder natuurlijk een erg kwalijke zaak dat het zo'n schade op heeft kunnen leveren. Komt inderdaad door dat pauper molex > sata verloopstekkertje. Goedkope rommel.
Het hoeft niet aan de voeding te liggen dat er iets in brand vliegt. Doordat de stroom overspringt via de geleiders is het kunstof opgewarmt en in brand gevlogen. Zelfs al zou de voeding uit gaan of een zekering springen kan het kwaad al geschied zijn, zo branden er helaas ook hele huizen af. Het ligt eerder aan de kwaliteit van de connector en de gebruikte materialen dan aan de kwaliteit van de voeding.
Precies. Het hele PCB swappen levert waarschijnlijk een hoop extra problemen op (compatibiliteit, verkrijgbaarheid), en tot de TS dat ding schoonmaakt en erafschroeft om de andere kant te inspecteren is onmogelijk te constateren dat de printplaat stuk is. De powerconnector ziet er echter wel aardig weg/vergesmolten uit.ThinkPadd schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 22:45:
Als je er nog heel belangrijke data op hebt staan dan zou je iemand kunnen vragen om een molex o.i.d. aan de HDD te solderen, zodat je op die manier de HDD van voeding kunt voorzien, en belangrijke data eraf kunt halen. Het lijkt erop dat de connector alleen erg heet is geworden. Grote kans dat de schijf nog wel werkt.
Eerst kwamen de vonken uit mijn geheugen, toen het mobo , achterkant van de processor en toen ploften al mijn kabels aan de voeding (Ik moet erbij zeggen: hij draaide met een te kleine voeding op een te hoog voltage met een te hoge temp. 110 graden C
Ontopic:
Je kan het PCB nog proberen te vervangen of idd een molex laten solderen.
Succes!
(En haal nooit alle beveiligingen van de voeding
Allround.
Ik heb vandaag de powerconnector op de HDD nog redelijk schoon gekregen, kijk er morgen verder naar en haal ik ff een torx schroevendraaier om de achterkant van de PCB te inspecteren/schoon te maken.
Keeping you posted!
Gr. Reaper.exe
Je voeding kan dus prima zijn, je connectortje is in ieder geval brak. Ik zou je harde schijf even schoonmaken met een droog en niet-statisch doekje, en vervolgens als er geen zichtbare schade is kijken met iemand die elektronica goed snapt of de schijf te starten met een current limit van 2A op een bench supply oid, waardoor een vlam nauwelijks kan ontstaan.

Ziet er niel veel anders uit dan de andere kant.
PCB schoongemaakt en ziet er nog best redelijk uit om iig data eraf te halen, onder een waakzaam oog natuurlijk

We zullen het zien!
Gr. Reaper.exe
maar ik raad je wel aan om dit te doen met een externe hdd behuizing (dus op usb), dat ie niet weer een connector weg smelt.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Als het een beetje scheef erop zit krijg je al kortsluiting.
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 20-01-2013 00:12 ]
Word wel een keer tijd voor een ander PSU, heb nu een andere oude schijf die ik amper nog gebruikte eruit moeten halen om de HDD van stroom te voorzien. Connector de eerste paar uur in de gaten gehouden en word nu weer even warm als de andere stekkers.
Iedereen bedankt voor de input!
Gr. Reaper.exe