Externe SSD 128GB Aldi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:51
Bij de aldi hier in het dorp ligt nu een externe SSD (128GB) van 99 euro voor €60, wat lijkt mij een aantrekkelijke prijs lijkt. Als ik de SSD uit zijn behuizing schroeft heb ik goedkope een 128GB SSD.

Echter kan ik niks vinden over het type SSD wat er in zit. Heeft iemand hier meer informatie over (of zo'n SSD gekocht?). Als het SSD's met Sandforce controllers betreffen is de deal een stuk minder interessant :P.

In de folder staat ook bar weinig informatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.voordeelmuis.nl/img/gif/1042/1042672.gif

[ Voor 12% gewijzigd door Terrz op 17-01-2013 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-06 18:21
Volgens mij staat SSD hier gewoon voor het feit dat niet over een harde schijf met bewegende onderdelen gaat. Dit is gewoon flashgeheugen. Je moet hier niet de snelheid verwachten van een SSD die je zou kopen om in een desktop / notebook te steken, die hebben namelijk DRAM aan boord.

EDIT: bovenstaande info klopt niet, maar is afkomstig van een verkeerd geïnterpreteerde Wikipedia-pagina O-)

[ Voor 35% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 17-01-2013 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:41
Ga eens kijken in de winkel wat er op de doos staat?
Het gevaar is dat er wel wat anders dan Sandforce ook in kan zitten, waarvan je wenst dat het toch een Sandforce had moeten zijn ;)
Ik denk hierbij aan JMicron controllers, Phision controllers, oude Indilinx controllers en zelfs oude Samsung controllers als ik me niet vergis.

@Nikolas: Een SSD = flashgeheugen en een USB stick = flash geheugen.
Een USB stick is dus een mini-ssd met plaats voor slechts 1 of 2 NAND kanalen. Echter in een externe schijf van 2,5" heb je genoeg plaats voor 8 of 16 kanalen.
Ze maken dus speciale controllers voor USB sticks en voor ssd's, die een verschillend aantal kanalen ondersteunen.
In geval van Phision is de PS3xxx serie voor ssd's, waar USB sticks de PS2xxx krijgen en SD kaarten een uit de 4xxx serie.

Hoe dan ook is de Phision controller bijvoorbeeld in de Crucial V4 serie niet zo geweldig met random reads, dus niet echt geschikt voor een OS van te booten. Wel leuk om sequentieel documentjes heen en weer te zwieren. Maar dit is uiteraard in benchmarks, praktijkervaringen zullen wel redelijk zijn (in geval er een Phision PS3105 controller in zit).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
EDIT: Lezen is lastig, lees net dat ie afgeprijsd is.

Staat er geen barcode op die doos waar je op kunt zoeken? Zoeken naar de fabrikant en het type(mits vermeld) op google?

Zonder die info blijft het gissen natuurlijk, je zal toch ergens naar moeten zoeken.

[ Voor 72% gewijzigd door Kaalus op 17-01-2013 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 15:07

markvt

Peppi Cola

Het type: nessd128gbgal
maar daar kan ik niet veel over vinden op het net.

Ik heb er een als externe usb stick in gebruik, betwijfel of je een 'normale' s-ata aansluiting aantreft aan de binnenkant.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-06 23:15
Als de SSD je niet bevalt of er zit een Sandforce controller erin, dan breng je hem toch terug!
Eén maand geld terug garantie standaard op alle producten van de Aldi.

Citaat: "Alle ALDI actueel-artikelen kunt u retourneren in alle ALDI markten tot 1 maand na aankoop, zonder opgave van reden en tegen voorlegging van de kassabon. U krijgt het aankoopbedrag terug."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 19:43
Het lijkt me niet de bedoeling dat je de case opschroeft om dan te kunnen zien wat er in zit.
Als je twijfelt gewoon niet doen.

De kans dat er een brakke SSD in zit is gewoon 99.9%
De goede ssd's van 128GB zijn gewoon haast niet onder de 100euro te vinden.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 17:35
Inderdaad de boel terug brengen nadat je hem uit elkaar gehaald hebt is natuurlijk niet de bedoeling.
Dat is alleen in originele staat. Bij netjes gebruik.

Voor 60 euro een 128gb flash USB drive is nog geen slechte prijs. Mocht hij niet als SSD bruikbaar zijn. Maar ik denk niet dat hier snelle controllers worden gebruikt.

Als je zekerheid wil kun je beter een Crucial M4, Samsung 830 of 840 kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 18-01-2013 15:21 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aangezien dit een vraag is over het product verplaats ik dit topic even van het Shopping Forum naar het betreffende tech-forum Opslagmedia & I/O Controllers :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-06 23:15
@ Sinned123 & Astennu

Er bestaan ook disk info tools die je via USB aansluiting kan gebruiken.

Overigens is het 'niet openen' thema klinkklare nonsens. Alsof je niet je eigen eigendom open mag maken.
Zolang je hem ook weer fatsoenlijk kan dicht maken, is dat geen probleem.
Ik denk dat TS gerust zelf kan beoordelen wat hij wel en niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
cornfed99111 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 17:27:
@ Sinned123 & Astennu

Er bestaan ook disk info tools die je via USB aansluiting kan gebruiken.

Overigens is het 'niet openen' thema klinkklare nonsens. Alsof je niet je eigen eigendom open mag maken.
Zolang je hem ook weer fatsoenlijk kan dicht maken, is dat geen probleem.
Ik denk dat TS gerust zelf kan beoordelen wat hij wel en niet kan.
Bij zulk soort dingen moet je vrijwel altijd een zegel verbreken om het open te maken. Dit doen en weer terug brengen is nogal aso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb er 1tje, en ik kan je vertellen dat het geheugen en de usb controller op de zelfde print zitten :(

data lezen / schrijven gaat met 75~80MB/sec

schijnt wel geheugen van Kingston te wezen..

[ Voor 13% gewijzigd door SMSfreakie op 19-01-2013 21:40 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
SMSfreakie schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 21:36:
ik heb er 1tje, en ik kan je vertellen dat het geheugen en de usb controller op de zelfde print zitten :(
Helaas doen ze dat tegenwoordig met alles wat 2.5" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
PilatuS schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 21:46:
[...]

Helaas doen ze dat tegenwoordig met alles wat 2.5" is.
Ik denk dat hij bedoelt dat de ssd en de Sata-to-usb-controller op dezelfde print zitten en dus dat je de ssd niet uit de behuizing kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Malantur schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 21:53:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat de ssd en de Sata-to-usb-controller op dezelfde print zitten en dus dat je de ssd niet uit de behuizing kan halen.
Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Hm ik heb daar nog nooit iets van gehoord. In geval van de ssd kan je het begrijpen maar je suggereert hier dat ze dat bij alle 2,5" disks doen tegenwoordig, dus ook bij hdd's? Ik zie er het voordeel niet in in geval van de hdd's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Malantur schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 22:19:
Hm ik heb daar nog nooit iets van gehoord. In geval van de ssd kan je het begrijpen maar je suggereert hier dat ze dat bij alle 2,5" disks doen tegenwoordig, dus ook bij hdd's? Ik zie er het voordeel niet in in geval van de hdd's..
Het gebeurd inderdaad ook weleens bij HDD's. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297472

Ja ik heb dit zelf ook bij OCZ ssd's uit de Core serie.
Dit doen ze om de kosten uit te besparen van het maken van aparte ssd's voor intern en extern.
Een sata-naar-usb kost namelijk bijna niets vergeleken met het maken van 2 aparte versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Malantur schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 22:19:
Bij de meeste wel ja. Onder andere zo'n beetje alles van WD in 2.5".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
PilatuS schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 22:33:
[...]

Bij de meeste wel ja. Onder andere zo'n beetje alles van WD in 2.5".
Correct, WD 2.5 hdd's (portable) hebben geen sata aansluiting intern meer, alleen een usb aansluiting.
Ik heb ook diverse portable ssd's gezien met de zelfde constructie, ik verwacht van deze van de Aldi eerlijk gezegd ook geen andere constructie.

Is niet bepaald een feest als je recovery moet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik heb hem niet goed genoeg bekeken, verder.. maar toen ik wist dat ik hem niet zonder al te veel moeite direct op een sata poort kon knopen vond ik het wel welletjes..

was mijn eerste doen ook namelijk, een SSDtje voor net geen geld :) ( ik heb er 50,- voor betaald )
maar helaas, mocht iemand hem wel zover weten te slopen en verbouwen dat die wel op sata kan houd ik me aanbevolen voor de bouwplannen ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Nu online
Als je USB 3.0 hebt zie ik niet in waarom je hem niet zou kunnen gebruiken?
Meestal kun je vanaf USB booten en dus zou je windows gewoon op de SSD kunnen zetten, usb 3.0 is immers 4,8 Gbit.
Anders je games op installeren, je zult je verbazen hoe snel alles geladen wordt.

Mocht je pc geen usb 3.0 hebben, dan kun je natuurlijk altijd een usb 3.0 controller overwegen: pricewatch: ICIDU USB 3.0 PCI Express Card (deze van icidu bevat een nec chip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Tg26Vh7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0pHeG76.jpg

de "guts" nog even met een crappy telefoon foto ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Nu online
Goed, officieel is het een SSD.
Maar eigenlijk zou het die naam niet mogen dragen!

Dit is de Phison PS2251 controller... Een controller die normaal in usb-sticks zit!
http://www.phison.com/eng...View.asp?SortID=60&ID=175
Het is een eenvoudige USB 3.0 naar flash memory controller.

De prestaties van deze schijf zullen ver beneden SSD niveau zijn, de controller is bedoeld voor mass-storrage en niet voor snelheid.

Zonde dat zulk spul als SSD verkocht wordt, maar goed technisch is het een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:51
Dank u allen voor de vele reacties! Nu het mysterie van de Aldi SSD is opgelost laat ik hem toch maar in de winkel liggen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Terrz schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 08:10:
Dank u allen voor de vele reacties! Nu het mysterie van de Aldi SSD is opgelost laat ik hem toch maar in de winkel liggen ;).
als snelle usb stick issie wel geschikt ;)

gezien de goedkoopste 128GB Stick in de pricewatch nog steeds 77 euro kost :')
welke dan nog op USB 2.0 loopt ook. een usb 3.0 model kost 107 euro :)

ansigh issie dan best goedkoop toch?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:03
Gelukkig lees ik dit topic. Ik zag net zo'n Externe 128GB SSD bij de Aldi liggen voor € 79,99. Even dacht ik zal ik een kansje wagen (misschien zit er een interne Crucial of Samsung in), gelukkig na even zoeken niet gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 09-02-2013 12:52 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ik wacht nog even tot ze verder afgeprijst worden, heb er al 2.. die 50,- per stuk waren :) en opzich is die best snel als usb stick ;)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:03
Voor € 50,00 zijn ze voor mij als USB stick wat betreft formaat te groot en als SSD zijn ze te traag.

[ Voor 10% gewijzigd door Jumpman op 09-02-2013 17:09 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Jumpman schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 17:09:
Voor € 50,00 zijn ze voor mij als USB stick wat betreft formaat te groot en als SSD zijn ze te traag.
leuk voor in de autoradio :) gezien die toch geen usb3.0 praat kan er een langer snoertje aan en hop int dashboard :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als windows installmedia

Ik heb nu een Kingston 64GB ( 30MB/s )
Dan is een install op 80MB/s een stukje vlotter, en goedkoper dan de 126€ die de 64GB heeft gekost :)

Maar idd als 'cheap' SSD een gevalletje jammer
Pagina: 1