@TS: Ik weet niet zo goed hoe ik je vraag moet plaatsen. De meeste mensen kennen Apple sinds de iPhone uit 2007/2008. Voor de zekerheid even wat hele beknopte geschiedenis (uit mijn hoofd, pin me niet vast op verkeerde data; geen links toegevoegd, Google lekker zelf):
Bij mijn opleiding halverwege de jaren 80 werden macs gebruikt voor databasebeheer en -ontwikkeling. Macs waren de standaard op mijn opleiding. Ik ben sinds de tweede helft van de jaren 80 Apple bezitter. In die tijd waren mijn Mac II en mijn Atari ST1040 (Jobs kwam in de jaren 70 van Atari toen hij met Wozniak Apple oprichtte) hun tijd ver vooruit, vergeleken met Windows 2 (?), wat interface betreft. Beide machines waren gebaseerd op Motorola processoren, die qua capaciteit vergelijkbaar waren met een 286/386 processor. In '91 kocht ik mijn eerste (tweedehands) laptop: de Mac Portable. Het ding woog maar 8 kilo lol. Maar wat een übercool apparaat!
Macs werden in de grafische industrie al snel populair met name door de interface, de eerste PostScript (mede ontwikkeld door Xerox, waar Jobs veel inspiratie gehaald heeft, denk aan de interfaces en de muis) printer van Apple uit '87 en het kleurbeheer (Colorsync) uit begin jaren 90. Zowel system 7 als os8 en os9 waren in mijn ogen net zo gammel en onstabiel als windows. Werken met Quark Express op OS8/OS9 bijvoorbeeld was echt een hel. Ik vond OS9 vergelijkbaar met w98. Maar het was dé standaard en uitwisseling met Windows was toen nog werkelijk onmogelijk. Sowieso was w98 ook een hel imho.
Ergens in de tweede helft jaren 90 kwam Jobs weer terug bij Apple en samen met Ives ontwikkelde hij de iMac, G3, G4, G5, iPod, iPhone, iPad, OSX en nog wat i-dingen. De G5 (Mac Pro), macbook pro, air en de iPhone 4 zijn in mijn ogen hoogtepunten van industrieel ontwerp. Zowel Jobs als Ives waren groot bewonderaar van Dieter Rams' ontwerpen voor BrAun. En Rams had op zijn beurt weer veel respect voor Ives. Ik vond de iPhone 4 zo mooi, dat ik hem ondanks de Antennagate (bleek later een beetje opgeblazen allemaal) tóch kocht. Hier ging vorm duidelijk voor functie voor mij.
Voor mij begon de omslag ten tijde van de iPod (Don't steal music), en iTunes (tot op heden een absurd programma) en die lock-in store. De omslag was van hardware naar content, en daarmee het vendor-lock-in model. Kon je op een iPod nog met omwegen je eigen muziek erop zetten, bij de iPhone werd dat al lastiger. Jobs' kruistocht tegen Flash was in mijn ogen pathetisch en onterecht. (Helemaal los daarvan heeft Adobe Flash ook flink verneukt, maar dat terzijde) De rechtszaken tegen Samsung vanwege een rechthoek met afgeronde vormen, en het gekibbel over de term "App Store" zijn voor mij tekenen dat het bedrijf zich nogal ver verwijderd heeft van waar ik het van oorsprong van ken, en om bewonderde. Als je ziet wat er de afgelopen jaren (niet) met de Mac Pro is gebeurd, dan is dat ronduit een belediging voor gebruikers zoals ik.
Tel daar nog bovenop de matige ontwikkeling van iOS in de afgelopen jaren, en als je dat vergelijkt met Android (lelijke rip-off, ik gebruik het veel naast iOS, maar toch beter en vooral opener imo), en hoe WP7.8/8 werkt en eruit ziet, dan ben ik bang dat ze de boot gaan missen, tenzij Ives zich er heel diep op stort. En ja, als je de ontwerpbeslissingen ziet die bij de iPhone 5 zijn genomen, en de recente releasecycles van hun apparaten bekijkt, denk ik dat er momenteel iemand met echte visie mist. Daarnaast verandert het Apple imago van cool en hip, naar stoffig en "het apparaat van je ouders waar je zelf niet mee wilt lopen", bij jongeren, heb ik de indruk. Seniorentelefoon hoor ik de laatste tijd steeds, een term die ik nu ook licht spottend gebruik.