Bestanden kopieëren via (bedraad) netwerk ineens maar 11MB/s

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11 08:05
Beste Tweakers,

sinds kort heb ik een probleem bij het kopiëren van bestanden via het netwerk naar mijn mediacenter.

Eerder ging dit keurig met zo'n 80/90MB per seconde, maar deze snelheid haal ik al tijden bij lange na niet..

Een bijkomstig probleem is dat internet verschrikkelijk traag wordt wanneer ik de bestanden aan het kopiëren ben. De router lijkt zijn volledige bandbreedte dan te gebruiken. Ik heb geen idee waar dit ineens aan kan liggen. Ik kan me het moment niet meer herinneren wanneer het begonnen is, en wat ik daarvoor precies heb gedaan. Ik heb in de tussentijds wel eens een nieuw moederbord gekocht, mijn router wel eens ge-up-date, en wel eens een nieuwe windows installatie gedaan. Maar wat nou de oorzaak is....? Geen idee!

Wat ik weet is dat de netwerkkaart drivers van zowel mijn gewone pc als mijn htpc up-to-date zijn en dat de BIOS van beide pc's dat ook is.

De systemen:

Gewone PC:

Gigabyte X58A-OC (Realtek RTL8111E)
i7 920 @ 3,4Ghz
6GB DDR3
XFX HD7970
Windows 7 Ultimate x64, SP1

HTPC:

ASUS P8P67, rev 3.1 (Realtek® 8111E)
i3 2100
8GB DDR3
ASUS HD5770
Windows 7 Ultimate x64, SP1

Router: TP-Link TL-WR1043ND (ik kan er op inloggen maar weet niet wat ik uberhaupt kan aanpassen.)

Zouden jullie me wat tips kunnen geven?

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12 22:50
Lijkt erop alsof een van de devices opeens 100Mbit ipv 1Gbit praat.
Als jij over BIOS'en en netwerkdrivers kan praten / veranderen dan snap je ook vast wel hoe je dit naziet op beide machines. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
90 MB/s vind ik overigens wel erg snel hoor, zelfs bij Gigabit. Misschien is je harddisk nu wat voller en dus trager geworden? Of je nieuwe moederbord heeft geen gigabit aansluiting?

• powermarcel10
Hee mannen,

ik heb de oplossing gevonden.. Ik haal wel eens drivers van deze site: http://www.station-drivers.com/

Hier heb ik destijds schijnbaar een brakke driver vandaan gehaald voor mijn gamepc.. Nu op beide systemen de allerlaatste driver geïnstalleerd van oktober 2012 en m'n snelheid is weer terug!!!

90 MB/s is inderdaad wel snel, maar dit haal ik wel vaak.. Wanneer ik een bestand begin te kopieëren begint de snelheid vaak bij ongeveer 135 MB/s, en daalt dan langzaam terug naar ongeveer 70MB/s. Het verschilt ook een beetje per keer..

Maar de gemiddelde snelheid is in ieder geval weer een stuk hoger.

Wat kan de oplossing soms voor de hand liggen... ;)

Bedankt voor het meedenken!

• powermarcel10
Ballebek schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 23:54:
Lijkt erop alsof een van de devices opeens 100Mbit ipv 1Gbit praat.
Als jij over BIOS'en en netwerkdrivers kan praten / veranderen dan snap je ook vast wel hoe je dit naziet op beide machines. :)
Ik kan er wel over praten, maar of ik er dan ook meteen verstand van heb.....? :p

Ik heb dit wel even proberen op te zoeken.. Ik kon het zo gauw niet vinden via cmd -> ipconfig, niet in de eigenschappen van de netwerkkaart zelf en ook niet in de login site van de router.. Waar is dit (misschien voor een volgende keer) makkelijk na te vinden?