Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.SVM
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Hallo,

Ik wil graag mijn cpu (i5-3570k) gaan overklokken maar vraag me af tot hoever ik kan gaan zodat ik toch op een stabiele temperatuur uitkom en dus niks geks ermee ga doen.

Als koelingsblok gebruik ik een Sycthe Mugen 3 PC Games Hardware Edition, en na zo hier en daar wat gelezen te hebben denk ik dat ik niet hoger als 4,3 ofzo wil klokken ivm met temperatuur.

Kunnen jullie me helpen?

[ Voor 8% gewijzigd door Dr.SVM op 17-01-2013 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buskru1jt
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05:47
Bij overclocken kan niemand precieze snelheden of temperaturen opgeven, elke processor is anders. Je zal dus met stapjes van ongeveer 50/100 mhz moeten proberen wat een goede prestatie/temperatuur oplevert.

Met de scythe mugen 3 kan je wel redelijk ver gaan overigens.

[ Voor 13% gewijzigd door Buskru1jt op 17-01-2013 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 11:13

djunicron

*click-swoosh-thud*

Ik heb ook een Mugen 3 op m'n (inmiddels 2e) 3570K.

M'n kast heb ik op stilte gebouwd, maar zonder m'n fans hard te draaien kan ik niet verder dan 4.1Ghz komen.

De mugen 2 was eigenlijk een beter koelblok. De koeler die het dichtste in de richting daarvan komt en waarmee ik meer succes heb gehad met de 3570K zonder er teveel aan uit te geven was deze:
pricewatch: Thermalright HR-02 (in de Macho uitvoering met 1400rpm fan)

Ook deze met twee fans als je voor de PCGHE Mugen 3 gaat, doet het simpelweg beter en is inmiddels geen €50 meer:

pricewatch: Thermalright IFX-14 Inferno Fire Extinguisher

Altijd goede koelers hoor die Mugen, maar voor IB Cpu's die toch al niet heel lekker koelen naar mijn mening moet je vrij ver gaan als je op lucht heel hoog wilt komen. Over de 4.5Ghz gaat gewoon niet zo snel lukken. Met een Corsair 100i wat toch wel een van de betere koelers is kan je de 4.6-4.9 ghz nog wel halen, maar goed, die prijs he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.SVM
  • Niet online
Dankje voor de reacties :)

Maar Djunicron, nu zie ik op de afbeeldingen bij de 2 koelblokken geen fans? Deze dus apart bij bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Dr.SVM schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 16:18:
Dankje voor de reacties :)

Maar Djunicron, nu zie ik op de afbeeldingen bij de 2 koelblokken geen fans? Deze dus apart bij bestellen?
Volgens mij wordt de FX14 zonder geleverd inderdaad, de HR02 is er met en zonder.

Setje Corsair AE / SP fans erop of wellicht Scythe S-flex / Gentle Typhoon naar eigen inzicht kan ook geen kwaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
djunicron schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:58:
Ik heb ook een Mugen 3 op m'n (inmiddels 2e) 3570K.

M'n kast heb ik op stilte gebouwd, maar zonder m'n fans hard te draaien kan ik niet verder dan 4.1Ghz komen.

De mugen 2 was eigenlijk een beter koelblok. De koeler die het dichtste in de richting daarvan komt en waarmee ik meer succes heb gehad met de 3570K zonder er teveel aan uit te geven was deze:
pricewatch: Thermalright HR-02 (in de Macho uitvoering met 1400rpm fan)

Ook deze met twee fans als je voor de PCGHE Mugen 3 gaat, doet het simpelweg beter en is inmiddels geen €50 meer:

pricewatch: Thermalright IFX-14 Inferno Fire Extinguisher

Altijd goede koelers hoor die Mugen, maar voor IB Cpu's die toch al niet heel lekker koelen naar mijn mening moet je vrij ver gaan als je op lucht heel hoog wilt komen. Over de 4.5Ghz gaat gewoon niet zo snel lukken. Met een Corsair 100i wat toch wel een van de betere koelers is kan je de 4.6-4.9 ghz nog wel halen, maar goed, die prijs he?
Bij aankoopadvies raad ik mensen altijd aan om, tenzij ze echt hardcore willen OCen op water of zo, een bescheiden bedrag neer te leggen voor de koeling. De Mugen 3 is in mijn optiek op een 3570k niet echt de moeite waard - je krijgt m namelijk met vrijwel geen enkele luchtkoeler zo koel dat ie boven de 4.2-4.4 Ghz uit gaat komen (misschien met een Noctua DH 14, maar die kost dan al de helft van je proc, dus nooit een goede aankoop eigenlijk, iig niet relatief tot de te behalen winst) en om die 4.2-4.4 Ghz te halen is een goedkope, maar stille koeler al genoeg - en dus zeg ik meestal: 25 euro is ongeveer de max en dan is de beste koeler voor die proc een Gelid Tranquillo op dit moment. Dat is ongeveer 12% van de prijs van de proc, een mooie verhouding als je er een OC van dik 20% uit kan halen. Bijkomend voordeel boven die Mugen is dan nog dat ie stiller is als de fan voluit moet gaan. Nog een voordeel: de stock fan op de Tranquillo hoeft niet te worden vervangen.

Conclusie: misschien is er zelfs nu nog een voordeel te behalen voor jou (TS) als je de Mugen voor een zacht prijsje kan doorverkopen en geen fans bijkoopt, en de Tranquillo erop zet. Ben je net zoveel geld kwijt maar is je systeem stiller. Dure luchtkoeling op IB is in ieder geval een financieel ongunstig verhaal, simpelweg vanwege een beperkter OC potentieel.

[ Voor 8% gewijzigd door Vayra op 22-01-2013 13:31 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Laatst online: 14-02-2023
Vayra schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:26:
[...]

Bij aankoopadvies raad ik mensen altijd aan om, tenzij ze echt hardcore willen OCen op water of zo, een bescheiden bedrag neer te leggen voor de koeling. De Mugen 3 is in mijn optiek op een 3570k niet echt de moeite waard - je krijgt m namelijk met vrijwel geen enkele luchtkoeler zo koel dat ie boven de 4.2-4.4 Ghz uit gaat komen (misschien met een Noctua DH 14, maar die kost dan al de helft van je proc, dus nooit een goede aankoop eigenlijk, iig niet relatief tot de te behalen winst) en om die 4.2-4.4 Ghz te halen is een goedkope, maar stille koeler al genoeg - en dus zeg ik meestal: 25 euro is ongeveer de max en dan is de beste koeler voor die proc een Gelid Tranquillo op dit moment. Dat is ongeveer 12% van de prijs van de proc, een mooie verhouding als je er een OC van dik 20% uit kan halen. Bijkomend voordeel boven die Mugen is dan nog dat ie stiller is als de fan voluit moet gaan. Nog een voordeel: de stock fan op de Tranquillo hoeft niet te worden vervangen.
Zijn de Ivy's werkelijk zo crappy (of eigelijk de koelpasta in de chip) dat zelfs met een redelijke koeler als de Mugen 3 PCHE een mp van 44/45 te hoog is?
En wat is te hoog? Mijn 2500k doet op een mp van 45 en een paar runs intelburn ook wel 70 graden Celsius. (Mugen 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
70 graden is prima, voor mij persoonlijk is de limit op 100% stress 80 graden. Als ik die aantik stop ik, dan is er namelijk nog ruimte om throttling tegen te gaan als de rest van het systeem meer warmte gaat produceren of op een warme zomerdag. Een soort vuistregeltje voor mezelf. Overweeg: kan het proc deze temps aan als het vaak en langdurig zo gaat draaien? En tot 70-75 graden kan dat prima, GPU's doen dat ook vaak zat. Natuurlijk, koeler is beter, maar ik heb nog nergens een representatief onderzoek kunnen ontdekken waarbij procs met verschillende koeloplossingen en temps vergeleken werden op levensduur. Dus dat een extreem koele proc zo enorm veel langer leeft, is meer een gevestigd vermoeden en logische beredenering dan dat iemand er echt cijfers over kan produceren. Feit blijft dat de proc gemaakt is voor temps die nog een graad of tien/vijftien hoger liggen.

Tja, is IB crappy? Wat is crappy? Het is de snelste proc op dit moment klok voor klok dus ik weet helemaal niet of het zo erg is dat het wat minder goed OCen kan als de SB's. Het is een feit dat de gebruikte TIM niet geweldig is, aan de andere kant is er bijna geen enkele quadcore die op dit moment meer prestaties kan leveren per klok. Je kan altijd nog gaan delidden, maar persoonlijk vind ik dat wat ver gaan. Want stel dat je er dan ipv 4.4 ineens 4.8 Ghz uit haalt... dan heb je dus een mega risico met een proc van 200 euro genomen voor een winst van ongeveer 10%. Volgens mij doen alleen banken dat soort gokjes :P
Ik krijg zelf ook problemen als ik richting de 4.4 Ghz ga, dus dat ga ik niet eens opnieuw proberen. Pas als ik de cpu load op 100% krijg in mijn standaard gebruik (gamen) ga ik overwegen om de overklok verder te pushen. En daar ben ik nog lang niet op 4.2 Ghz... Het kan best zo zijn dat jouw proc de 4.4 wel makkelijk haalt en die van de buurman 4.6 kan. Daar zit nou eenmaal verschil in.

[ Voor 8% gewijzigd door Vayra op 22-01-2013 13:50 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 336701

Probeer gewoon de multiplier op 42 met het voltage niet aan te passen, kijk of ie opstart.
De meeste doen dit en is meer dan genoeg voor alles aan te kunnen en een nette prestatie winst.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mja, wat is crappy...

Je zal met een Ivy inderdaad eerder naar de 75 graden gaan voor 4.2Ghz, maar dat zal in de praktijk even snel zijn als de Sandy op 4.4~4.5, welke dan ook 70-75 graden loopt.

Dus ja Ivy is wat warmer en op lucht zal de snelheid van beide binnen de wenselijk grenzen niet zo ver uit elkaar lopen.

==

Dat gaat denk ik voor dit topic allemaal te ver, een Mugen 3 of een Tranquilo zijn inderdaad om het even, de grootste winst is de herrie en je krijgt er een kleine OC headroom bij.

Met een Noctua of een FX14 met 2 goede fans, oftewel een behoorlijke investering in de koeling kan je net weer 200-300mhz extra scoren, met een Corsair H100i (a 100 eu) nog net weer wat meer.

Het is het naar mijn mening totaal niet waard inderdaad, tenzij je het gewoon puur voor de hobby doet.

De IHS is naar mijn mening gewoon niet zo heel goed voor de Ivy. Als ze dat nou kleiner en strakker om de core hadden gemaakt, had het waarschijnlijk al een stuk beter gewerkt, met als gevolg dat je em een stuk verder had kunnen overclocken, maar Intel is ook niet gek, die willen ook producten blijven verkopen.

Mensen die Sandy's op 4.8Ghz wisten te krijgen zullen zeker niet beter af zijn met Ivy's. Ze willen dat natuurlijk gewoon voorkomen deze ronde zodat ze wél Maxwells gaan verkopen binnenkort.

Waterkoeling is zeker een goede optie voor Ivy's, maar goed dat gaat al snel naar de prijs van de CPU toe als je dat op een 3570K gaat toepassen. Maar een lid-loze 3570K kan dan ook bij een goede set alweer snel richting de 5Ghz gedraaid worden.
Pagina: 1