70 graden is prima, voor mij persoonlijk is de limit op 100% stress 80 graden. Als ik die aantik stop ik, dan is er namelijk nog ruimte om throttling tegen te gaan als de rest van het systeem meer warmte gaat produceren of op een warme zomerdag. Een soort vuistregeltje voor mezelf. Overweeg: kan het proc deze temps aan als het vaak en langdurig zo gaat draaien? En tot 70-75 graden kan dat prima, GPU's doen dat ook vaak zat. Natuurlijk, koeler is beter, maar ik heb nog nergens een representatief onderzoek kunnen ontdekken waarbij procs met verschillende koeloplossingen en temps vergeleken werden op levensduur. Dus dat een extreem koele proc zo enorm veel langer leeft, is meer een gevestigd vermoeden en logische beredenering dan dat iemand er echt cijfers over kan produceren. Feit blijft dat de proc gemaakt is voor temps die nog een graad of tien/vijftien hoger liggen.
Tja, is IB crappy? Wat is crappy? Het is de snelste proc op dit moment klok voor klok dus ik weet helemaal niet of het zo erg is dat het wat minder goed OCen kan als de SB's. Het is een feit dat de gebruikte TIM niet geweldig is, aan de andere kant is er bijna geen enkele quadcore die op dit moment meer prestaties kan leveren per klok. Je kan altijd nog gaan delidden, maar persoonlijk vind ik dat wat ver gaan. Want stel dat je er dan ipv 4.4 ineens 4.8 Ghz uit haalt... dan heb je dus een mega risico met een proc van 200 euro genomen voor een winst van ongeveer 10%. Volgens mij doen alleen banken dat soort gokjes

Ik krijg zelf ook problemen als ik richting de 4.4 Ghz ga, dus dat ga ik niet eens opnieuw proberen. Pas als ik de cpu load op 100% krijg in mijn standaard gebruik (gamen) ga ik overwegen om de overklok verder te pushen. En daar ben ik nog lang niet op 4.2 Ghz... Het kan best zo zijn dat jouw proc de 4.4 wel makkelijk haalt en die van de buurman 4.6 kan. Daar zit nou eenmaal verschil in.
[
Voor 8% gewijzigd door
Vayra op 22-01-2013 13:50
]
i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG