Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024
Ik denk dat dit de goede rubriek is voor mijn vraag.

Ik heb thuis een GSO (Gemeenschappelijke satelliet ontvangst) en die is aangesloten op een satellietontvanger SAB EXPLORER.

Nu wil ik op mijn laptop in de kamer ook TV kijken. Kabel trekken is niet mogelijk. Dus ben ik EyeTV Netstream Sat tegen gekomen. Deze kastje streamt het signaal via het LAN netwerk. Zo kan ik dan op mijn smartphone/tablet ook kijken.

Ik dacht er aan om zo'n kastje te kopen een splitter tussen in te zetten. Maar op internet lees ik dat dat een probleem gaat worden als ik twee ontvangers heb. De één zegt dat het wel mogelijk is de andere weer niet. Ben ook langs een kabel boer geweest en die heeft me ook verteld dat dat niet gaat werken.

Mijn vraag is. Is het mogelijk om het singaal te delen? Zo ja... hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:16

Arjan A

Cenosillicafoob

Nee, DVB-S/S2 signaalkabels kan je niet zomaar splitten.
De hoeveelheid aan kanalen en informatie op de satelliet is simpelweg te groot om door één kabel te sturen. Daarom wordt een deel van de band door deze kabel gestuurd (hoog/laag/vertikaal/horizontaal), afhankelijk van wat de ontvanger vraagt.
Als je met je EyeTV afstemt op een bepaalde transponder, is de kans groot dat op je Sab het signaal wegvalt, omdat je daar naar een ander kanaal zit te kijken.
Als er ook nog eens DiSEqC wordt toegepast om tussen verschillende satellieten te kunnen schakelen, is de kans zeker groot dat je het signaal kwijtraakt.

Nou is het op zich wel mogelijk om de kabel te splitten, maar je moet je realiseren dat je dan maar op één ontvanger tegelijk tv kan kijken. Het signaalverlies laat ik dan nog even achterwege.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 01:31
Nope, helaas een DVB-S signaal kun je niet zomaar even splitten/delen zoals je dat bij DVB-C wel kunt doen. Wat je moet doen is een kabel aanleggen vanaf de GSO (wss is dat een Multiswitch, die verzorgt de verdeling voor je). Verder heb je weinig aan de EyeTV Netstream Sat omdat hij alleen FTA-zenders doet.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
Arjan A schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:30:
Nee, DVB-S/S2 signaalkabels kan je niet zomaar splitten.
De hoeveelheid aan kanalen en informatie op de satelliet is simpelweg te groot om door één kabel te sturen. Daarom wordt een deel van de band door deze kabel gestuurd (hoog/laag/vertikaal/horizontaal), afhankelijk van wat de ontvanger vraagt.
Als je met je EyeTV afstemt op een bepaalde transponder, is de kans groot dat op je Sab het signaal wegvalt, omdat je daar naar een ander kanaal zit te kijken.
Als er ook nog eens DiSEqC wordt toegepast om tussen verschillende satellieten te kunnen schakelen, is de kans zeker groot dat je het signaal kwijtraakt.

Nou is het op zich wel mogelijk om de kabel te splitten, maar je moet je realiseren dat je dan maar op één ontvanger tegelijk tv kan kijken. Het signaalverlies laat ik dan nog even achterwege.
Het singaal word "bestuurd" door de ontvanger dus.

Jammer dit. Het leek een ideale oplossing te zijn. Het was de bedoeling naar 1 satelliet te schakelen en FTA zenders.
Puch-Maxi schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:32:
Nope, helaas een DVB-S signaal kun je niet zomaar even splitten/delen zoals je dat bij DVB-C wel kunt doen. Wat je moet doen is een kabel aanleggen vanaf de GSO (wss is dat een Multiswitch, die verzorgt de verdeling voor je). Verder heb je weinig aan de EyeTV Netstream Sat omdat hij alleen FTA-zenders doet.
Ik heb totaal geen idee waar de splitter zit. De GSO hebben we ook niet zo lang. Het is een oude woning. De straat moest open hiervoor. Heb ze net gebeld, gevraagd of een tweede aansluiting mogelijk is. Zo niet ga ik een schotel plaatsen en mijn GSO abonnement opzeggen.

De bedoeling was ook om alleen naar FTA zenders te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 01:31
Oke, ja dat kan natuurlijk :). Er zijn niet veel Nederlandse zenders die FTA zijn (BVN en de regionalen).
Als je op een GSO zit is de kans wel aanwezig dat je Engelse FTA zenders kunt ontvangen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:16

Arjan A

Cenosillicafoob

Een GSO die onder de straat loopt? Waar is dat?
Sowieso is het wel handig om eens na te gaan welke satellieten en services je allemaal kan ontvangen met jullie GSO.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:15
Waarom geen raspberry pi, met openelec en een DVB-S/S2 tuner card gebruiken en een raspberry pi aan de andere kant om te kunnen kijken? Met de recente frodo-releases in OpenElec kan je met nauwelijks configuratie-werk af, en kan je op de koop toe nog CEC gebruiken, en alle content van je netwerk op 2 schermen bekijken :) Ben je voor nog geen 200,- klaar lijkt me

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Titelfix :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
Puch-Maxi schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 16:48:
Oke, ja dat kan natuurlijk :). Er zijn niet veel Nederlandse zenders die FTA zijn (BVN en de regionalen).
Als je op een GSO zit is de kans wel aanwezig dat je Engelse FTA zenders kunt ontvangen.
Yep dat klopt.
Arjan A schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 17:20:
Een GSO die onder de straat loopt? Waar is dat?
Sowieso is het wel handig om eens na te gaan welke satellieten en services je allemaal kan ontvangen met jullie GSO.
In Rotterdam. Het betreft een oude woning en lijkt me ook de enige oplossing. Straat open, coax in de grond. Vervolgens hebben ze ook nog coax naar binnen getrokken via de aansluitingspunt van mijn huidige kabelboer.. UPC. Voor elk woning loopt er dus een kabel in de grond. Ben benieuwd of ik een tweede aansluiting kan krijgen denk eigenlijk niet. Hier voor moet de straat weer open gezien je geen dvb-s signaal kunt delen is dit de enige oplossing. Of als mijn buurvrouw onder mij niet gebruikt maakt van het GSO dan hoeft er alleen een tweede kabel getrokken worden van boven naar beneden en kan haar aansluiting gebruiken. Krijg ik de installatie kosten doorberekend dan gaat het hem zeker niet worden.

Schotels zijn hier verboden door de woningcorporatie maar daar ga ik verandering in brengen. Ben er sowieso tegen om het aan de voorkant van de woning te plaatsen maar achter in de woning is voor mij geen probleem.
kroegtijger schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 18:40:
Waarom geen raspberry pi, met openelec en een DVB-S/S2 tuner card gebruiken en een raspberry pi aan de andere kant om te kunnen kijken? Met de recente frodo-releases in OpenElec kan je met nauwelijks configuratie-werk af, en kan je op de koop toe nog CEC gebruiken, en alle content van je netwerk op 2 schermen bekijken :) Ben je voor nog geen 200,- klaar lijkt me
Jij hebt er ervaring mee?
Eerlijk gezegd wist ik niet dat het mogelijk was met een Raspberry pi. En wat is CEC? (ff zoeken)
Uhm.. wat heb je veranderd aan de titel? :O

[ Voor 20% gewijzigd door MrJames op 18-01-2013 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Je had signaal verkeerd geschreven :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
Een tweede aansluiting is niet mogelijk. Een oplossing hebben ze niet. Meteen gezegd dat ik het GSO abonnement opzeg en een schotel ga plaatsen maar dat zou niet mogen van de woningcorporatie.

Ben aan het kijken of ik juridische stappen kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:15
MrJames schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:56:
[...]
Jij hebt er ervaring mee?
Eerlijk gezegd wist ik niet dat het mogelijk was met een Raspberry pi. En wat is CEC? (ff zoeken)
Op diverse builds voor de Pi is dit inmiddels beschikbaar. Ik gebruik wel de PVR-functionaliteit ervan, maar connect naar een HTPC, en niet naar een andere Pi, maar het zou er in theorie mee moeten kunnen. Alle benodigde hardware en software is ervoor beschikbaar.

CEC is een sturings-signaal, en wordt over het algemeen voor remote controls gebruikt. Zit standaard op de Pi, en daarmee kan je de remote van je TV gebruiken om de Pi te bedienen. Erg handig bij een dergelijke setup :Y

iRacing Profiel

Pagina: 1