bandbreedte van het netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11 20:20
Ik zit in een (professioneel) netwerk meerdere computers en 1 server. Ik ben zelf gebruiker en geen IT-onderhoud personeel.

De computers en de server hebben een 1Gbit interface, maar de netwerk infrastructuur is 100Mbit, dus de verbinding is 100Mbit.

Als ik vanaf 2 computers tegelijk grote bestanden van/naar de server kopieer dan gaat dat op beide PC met zo'n 9MB/sec (wat klopt met 100Mbit @ 90% efficiency)

Wat ik me zat af te vragen is, bij de server komen dus 2 streams van 100Mbit binnen, terwijl de server zelf maar verbonden is met een 100Mbit verbinding. Hoe kan dat?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is de backbone naar de server niet gewoon 1Gbps? Dat is wel gebruikelijk.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Theoretische maximale snelheid is 12.5mb/s dus 9mb is helmaal niet zo gek.

MegaByte en MegaBit verhaal...

Sorry niet goed gelezen 8)7

het gaat wel om de manier van verbinden pc naar pc is toch gewoon mogelijk omdat je geen gebruik maar van de server. dit handeld je switch/router af.

[ Voor 49% gewijzigd door Baazie op 17-01-2013 15:13 . Reden: niet gelezen ]

• Mad_Cow
Ja dat bit/byte wist ik.
Misschien is de backbone inderdaad 1Gbps.

Dus in een eigen-huis-en-tuin netwerk gaat dat niet echt op. Als ik thuis (zonder managed switches en dergelijke) een 100Mbit netwerk heb kan ik max 12MB/s rondpompen in het netwerk.

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
http://web.forret.com/too...h.asp?speed=100&unit=Mbps

dat is theoretisch haalbaar, het licht er ook aan wat voor apparaten er nog meer in het netwerk zitten en hoe lang de kabels zijn etc.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mad_Cow schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:14:
Ja dat bit/byte wist ik.
Misschien is de backbone inderdaad 1Gbps.

Dus in een eigen-huis-en-tuin netwerk gaat dat niet echt op. Als ik thuis (zonder managed switches en dergelijke) een 100Mbit netwerk heb kan ik max 12MB/s rondpompen in het netwerk.
Dat jij met 100mbps aan het netwerk hangt betekent niet dat de rest van het netwerk ook 100mbps is. Waarschijnlijk zit jij op een 10/100 switch met gigabit uplink(s).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Mad_Cow
OK Bedankt voor de info. Ik ben helemaal niet thuis is professionele netwerken. Maar dan weet ik dat nu.

Als ik wil zorgen dat mijn verbinding een gbit verbinding wordt, dan moeten waarschijnlijk de switches (en misschien ook de kabels) worden vervangen. Klopt dat?

• Room42
  • Niet online
Mad_Cow schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:55:
OK Bedankt voor de info. Ik ben helemaal niet thuis is professionele netwerken. Maar dan weet ik dat nu.

Als ik wil zorgen dat mijn verbinding een gbit verbinding wordt, dan moeten waarschijnlijk de switches (en misschien ook de kabels) worden vervangen. Klopt dat?
Dat kunnen wij vanaf deze kant moeilijk beoordelen, hè ;) Het kan ook zo zijn dat de poorten op 100Mbps gefixed zijn.

Je zult bij je netwerkbeheerder te raden moeten.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De switches waarschijnlijk wel ja. De bekabeling is meestal wel ok.

• Mad_Cow
Ik weet voor nu genoeg, bedankt voor jullie (hele snelle) hulp

• Vastloper
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een puntje waar iedereen aan voorbij gaat is dat een 100Mbps link normaal ook full-duplex is, dus het kan ook zijn dat de ene kopieert naar de server en de ander ervanaf haalt. zenden en ontvangen gaat normaal bij een full-duplex netwerk namelijk compleet onafhankelijk van elkaar (agezien van ack's) over gescheiden elektrische "differential" links. Op deze manier is de totale bandbreedte dus eigenlijk 200Mbps op de server.

Je merkt in dat geval pas wat van een andere client als je tegelijk ernaar gaat sturen of allebei gaat ophalen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is waar. Wij namen hier met z'n allen aan dat de kopieeractie van beide machines in dezelfde richting ging.

• Room42
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 16:15:
Dat is waar. Wij namen hier met z'n allen aan dat de kopieeractie van beide machines in dezelfde richting ging.
+1 ;)

• Mad_Cow
ik moet inderdaad toegeven dat dat op de ene computer kopieerde naar de server en op de andere kopieerde van de server.

• Room42
  • Niet online
Ah we krijgen weer halve informatie ;)
Nou kun jij weer wat testen: Twee streams dezelfde kant op.

Tip: Draai één draad om, dan heb je 200Mbit van of naar je server. Helaas werkt de andere kant op niet meer dan.

/flauw

Pagina: 1