Voip op netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 349417

Topicstarter
Hallo,

Ik wat dingen over voip aan het uitzoeken zodat we kunnen overschakelen naar voip. Wat moet ik allemaal bekijken op mijn netwerk zodat het klaar is voor voip? Moeten er bepaalde switchen gebruikt worden? Of ondersteunen alle switchen dit wel? En moet er enkel een centrale aangekocht worden en een SIP zoeken?

Alvast bedankt,

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:32
tja, in principe (om problemen te voorkomen) gebruik je managed switches waarbij je de telefoons en andere voip apparatuur in een eigen VLAN hangt met daarbij het liefst ook prioritering (CoS). Daarnaast wil je misschien wel gebruik maken van PoE zodat je telefoons geen aparte voeding meer nodig hebben.

Maar dat is verder even kort door de bocht. Je netwerkdesign is erg belangrijk, maar volgens mij is je startpunt eerder dat je uit moet zoeken welke telefoniefunctionaliteit je nodig hebt en hierbij een VOIP PBX oplossing te zoeken. Vervolgens kan je dan verder met kijken welke zaken binnen je netwerk geregeld moeten worden.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is