Switch geeft geen internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisanne2402
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11-2023
Beste Tweakers,

Onlangs ben ik aangesloten met Ziggo en heb daar een router (denk ik) met draadloos bij gekregen. De pc's en de laptops gaan op het draadloos netwerk aangezien het trekken van een lan-kabel was mislukt (stomme buizen in de muur...). Nu heb ik wel de mogelijkheid om een kabel te trekken naar de woonkamer met de tv. Ik had al een Netgear GS105 switch gekocht (omdat in eerste instantie de pc's dus aan de kabel moesten) en had die over, dus ik dacht, ik trek een kabel en hang die aan de switch, om vervolgens twee apparaten (PS en Mede8er) daar op aan te sluiten. Ik heb zelf een kabel geklikt en deze eerst getest door hem direct in de router te hangen met mijn laptop eraan. Voila, meteen online. Vervolgens hetzelfde met de (al bestaande) kabel gedaan die ik tussen de switch en de laptop heb hangen. Deze doet het ook. Maar toen het probleem:

Wanneer ik de switch aansluit en vervolgens de kabel naar de laptop inplug (maakt niet uit in welk van de 5 gaten..) heb ik géén internet! :'(

Ik heb al 2uur online gezocht of het soms uitmaakte in welke ingang ik de switch-router verbinding moest maken en de switch-laptop verbinding.. maar dat schijnt niets uit te maken.

Ik ben nogal een nit-wit en weet zelf nu niet meer hoe ik de boel aan de praat moet krijgen.

Heeft iemand het gouden idee?

Bij voorbaat dank!

Groetjes Lisanne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:39
Bij de aansluiting voor de kabel zitten ook twee lampjes (groen en geel) gaat een van deze lampjes branden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Stomme vraag: maar zit de stekker er wel in? Het is een powered switch.

Volgens mij kun je de kabel van je router het beste in het meest rechter poortje stoppen (als je er naar kijkt = nummer 5).

http://www.downloads.netg.../GS105v4_IGprt_2Mar10.pdf

Voor de rest valt er niet echt iets te configureren, dus als het probleem blijft bestaan (je kunt hem ook eens met een kabel waarvan je zeker weet dat het werkt eens testen door gewoon met laptop en switch naast de router te gaan staan), dan is hij stuk en zou ik terug naar de leverancier gaan en inruilen voor een nieuwe.

[ Voor 39% gewijzigd door Keypunchie op 17-01-2013 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisanne2402
Mijn excuses, ik was onvolledig.

Ik ben begonnen met de router-switch verbinding te maken door deze kabel in het meest rechter poortje te stoppen. De switch-laptop kabel deed ik in poort nr 1 (links).

- in welke poort ik de router-kabel stop, geeft de switch aan dat hij verbonden en in gebruik is (knipperende lichtjes)
- waar ik ook de laptop-kabel in stop, geen lichtjes.

- beide kabels heb ik getest door ze direct in de router te stoppen en dan gaat mijn laptop meteen online, dus de kabels werken.

En de stekker zit in het stopcontact dus (Hoe wist je dat ik blond van nature ben? O-) )

[ Voor 12% gewijzigd door Lisanne2402 op 17-01-2013 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
[edit]

Oeps, je geeft al aan dat je de kabels hebt getest. Tsja, dan denk ik dat er overblijft: kapotte switch.

[ Voor 61% gewijzigd door Keypunchie op 17-01-2013 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisanne2402
Ik heb zojuist de laptopkabel verwisselt en ook de nieuwe geeft geen lampjes.

Het stomme dus:
- netwerkkabel vanuit de router direct in laptop: meteen internet
- kabel in switch: geen lampje en geen internet

Wat ik net nog heb gedaan is voor de grap de mede8er aansluiten op de switch en hoera: die heeft wel een (1) lampje. Ook de PS aangesloten en die doet het ook met 2 lampjes.

Het probleem ligt dus tussen de laptop en de switch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:39
zomaar een herselspinsel.Stel de kabel tussen de laptop en de switch is bedraad voor 100 Mb max (niet alle 8 van de draadjes zit correct). De laptp staat ingesteld op fixed 1 GB (heeft dus 8 draadjes nodig).
Dan zou de laptop met die kabel rechtstreeks op de router dus niet werken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-07 10:35
Ik zie zo gauw niet in de specs van de switch staan dat deze Auto MDI-X ondersteunt. Hierbij kan het dus uitmaken of je kabels straight of crossed zijn.
Een laptop met gigabit zou het daarentegen wel moeten ondersteunen en ongeacht of de kabel straight of cross is moeten kunnen verbinden met de switch.

Nu kan ik ervan uitgaan dat de laptop niet tig jaar oud is en waarschijnlijk wel Gigabit heeft, maar kijk dat eens na.

Kabels zonder auto mdi-x zouden
router-switch -> cross
switch-laptop -> straight

geheelonthouder met geheugenverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisanne2402
Hallo allemaal,

even een update over hoe het afgelopen is (niet geheel afgelopen overigens..). De Switch doet het: hij hangt aan de router en heb de overige poorten aan de mede8er en playstation gehangen; doet het gewoon. Wanneer ik een andere laptop er aan hang doet hij het ook gewoon. Ik denk dus dat het aan mijn laptop ligt. Wanneer ik de kabel erin douw doet hij het net en via het netwerkcentrum krijg ik enkel een dial-up / inbel verbinding boxje wat ik raar vind, anyway... hij doet het niet. Maar dat maakt voor nu even niet uit, want het ging erom dat ik de apparatuur bij mijn tv aan kon sluiten en dat werkt!
Pagina: 1