HDD + SSD?

Pagina: 1
Acties:

• JMulder123
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-07-2021
Vorige week heb ik een nieuwe laptop gekocht:
pricewatch: HP Envy 6-1012ed (B3Y67EA)

Hier zit dus een HDD met SSD schijf in.
Hoe kan ik het beste die schijven inrichten? Nu staat er van hp een recovery op de SSD. Is het handig als ik hier de OS op zet?
Als ik een grotere ssd schijf wil, kan ik die 32gb dan uitbreiden of moet dat dan ipv de HDD?

Ik las op de site van laptopshop dat ik maximaal 8gb werkgeheugen erin kan zetten.
Er staat windows home premium op, dan zou dit toch max 16gb moeten zijn?

Alvast bedankt;)

• PatyYe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-01 10:00
Het beste is om een windows operating system op een SSD te zetten (caching, opstarten, programma's opstarten leest snel uit).

Bestanden spelletjes en programma's die je minder vaakt gebruikt kun je het beste op je HDD zetten.

Voor het werkgeheugen is dit moederbord afhankelijk.
Sommige moederborden ondersteunen maar 4GB of 8GB werkgeheugen maximaal (oudere modellen).

Home premium kan inderdaad maximaal 16GB werkgeheugen gebruiken (wel op 64 bit!).

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-01 13:50

Liveshort

Certified Crazy Person

Volgens de specificaties van HP (http://h10025.www1.hp.com...lnl_c-001_title_r0003#N24) heeft deze laptop helemaal geen SSD. Mocht dat toch zo zijn, kun je hem waarschijnlijk niet vervangen, omdat ze niet een traditionele SSD in een laptop stoppen, meestal een extra printplaatje zeg maar. Het zal dus waarschijnlijk een Caching-disk zijn, waar je verder zelf niets aan kunt veranderen. Ik ben hier niet helemaal zeker van, dus wacht ook even op reactie van anderen.

Wat betreft het werkgeheugen, de laptop ondersteunt maximaal 8 GB, dat wil zeggen het moederbord, dan haalt het niet uit of je besturingssysteem 16 ondersteunt of niet, het gaat gewoon niet.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
volgens de pricewatch heeft dit type er wel degelijk een:
Opslagcapaciteit 32GB
Hardeschijftype Solid State Disk
Opslagcap. tweede schijf 500GB
Hardeschijftype tweede schijf 5400rpm

als dat een msata ssd'tje is kun je die prima vervangen.

qua indeling, niets toe te voegen aan PatyYe.

Maar ik kan me niet echt voorstellen dat hp de recovery op de ssd heeft geplaatst. Ik heb het vermoeden dat je de recovery partitie nu aanziet als de ssd, maar dat de ssd eigenlijk gereserveerd is als cacheschijf (intel srt)

[ Voor 36% gewijzigd door timberleek op 17-01-2013 13:08 ]

• JMulder123
Thanks!
werkgeheugen is duidelijk.

Alleen dat ssd verhaal snap ik nog niet.
die recovery staat inderdaad in een partitie van de hdd zag ik net.
Maar wat doet zo'n cacheschijf dan precies?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
JMulder123 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 14:37:
Maar wat doet zo'n cacheschijf dan precies?
Delen van je harddisk die veel gebruikt worden kopieren naar SSD. De software zorgt er voor dat deze delen voortaan vanaf de SSD aangesproken worden waardoor dit sneller beschikbaar is. Dit zorgt voor een snellere gebruikerservaring.

https://discord.com/invite/tweakers

• timberleek
Inderdaad, het is een beetje de stap tussen een hdd en een ssd.

Ik weet alleen niet of je de srt techniek gewoon kan uitschakelen en hem dan kan gebruiken als normale ssd. In dat geval zou het interessant kunnen zijn om te kijken of je er een groter exemplaar voor kan plaatsen (mits je dat wilt)

[ Voor 65% gewijzigd door timberleek op 17-01-2013 14:43 ]

• JMulder123
Ok bedankt
Klopt het dat deze schijf niet te zien is bij schijfbeheer?
Als ik een nieuwe ssd schijf ipv mijn harde schijf erin zet heeft dat srt principe dan nog wel nut?

• timberleek
Als je je hdd gaat vervangen voor een ssd gaat srt je niet meer helpen.
Het is juist gemaakt om de hoge toegangstijden van hdd's tegen te gaan voor veelgebruikte data.
Als die hoge toegangstijden er niet zijn heeft bufferen ook geen zin.

als je veel opslagruimte wilt houden zou je ook kunnen kijken of je de srt ssd kunt vervangen voor een grotere en je die kunt gebruiken als c schijf.

Stel dat het een msata ssd zou zijn die je kan vervangen en als normale schijf kunt gebruiken. Dan kun je hier een grotere inzetten waar je windows enzo op zet voor de snelheid. En dan heb je nog ruimte zat voor data etc

• JMulder123
hmm oke, ik zal eens even bekijken of zoiets mogelijk is.
In ieder geval weer wat geleerd vandaag:D
Bedankt voor jullie hulp!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Doet me deken aan een Seagate momentum ,die heb een ssd gedeelte en een hdd gedeelte..
Maar goed je OS op de ssd zetten en je swapfile en temp mappen op de hdd geeft een grote boost in performance en er zijn niet zoveel schrijfacties op je ssd op die manier.
Schrijfacties wil je voorkomen bij een ssd vanwege het slijtage die kan optreden.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• jappiejaap
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-02-2024
Misschien zit er wel een hybrid hdd in gewoon openmaken en even kijken of je een losse hdd + ssd hebt of alleen een hdd waar ook nog flash geheugen op zit. (weet trouwens niet hoe dat met garanties zit het openmaken ?)

[ Voor 3% gewijzigd door jappiejaap op 17-01-2013 19:00 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft niets met processor, moederbord of geheugen te maken :o

Move PMG -> Opslagmedia & I/O Controllers

Oslik blyat! Oslik!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je kan er gewoon vanuit gaan dat de laptop in een optimaal geconfigureerde toestand wordt afgeleverd.
Niets aan doen verder en gewoon van je laptopje genieten.
Pagina: 1