single gpu vs dual gpu

Pagina: 1
Acties:

• PapoNL
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-01-2025
Beste mede-tweakers,

Ik zit nu beetje te snuffelen in hardware de laatste tijd, maar mijn vragen luiden als volgt;

Single gpu vs dual gpu (sli/crossfire opstelling)
1 Videokaart of een sli/crossfire opstelling

Wat is hier de + en de - punten van?
En hoeveel procent winst haal je meer uit een sli/crossfire configuratie?

Ik heb zelf zitten googlen maar word er niet heel veel wijzer van.

[ Voor 6% gewijzigd door PapoNL op 18-01-2013 08:58 ]

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:43
Crossfire of toch snellere kaart?
bijvoorbeeld, t kostte mij nog geen minuutje om die te vinden, t is over het algemeen slimmer om een snellere kaart te kopen en dan als de performance te laag wordt er nog 1 bij te kopen.

maar je moet duidelijker zijn in wat je wilt weten als je goede info/advies wilt

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:37

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Begin te bepalen welke games je speelt en of ze goed CF ondersteunen, zo niet haal je een dikke single gpu. Vaak valt het tegen als je veel games speelt en meer dan de helft blijkt niet goed, of pas laat het te ondersteunen met als gevolg dat het speelt als een single gpu opstelling en met wat pech 'negative scaling' wat inhoudt dat het zelfs nog slechter presteert dan op een enkele kaart met één core.

In mijn geval speel ik eigenlijk nog maar alleen BF3 en daarin blinkt het uit, zo zit ook al 3 generaties op dual gpu cards, 4870x2/5970 (5870x2) en 6990 (6970x2) wat Crossfire op één kaart is, wat ook weer handig kan zijn als je mobo het niet ondersteunt want dan weer wel....

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:37

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Nu had ik even me rode ATi fanboy Tshirt aan, kaasplank zijn Rudeboy blijkbaar, te snel gelezen, maar bovenstaand gaat ook op voor het Groene Kamp, de Nvidiots :P ;)

[ Voor 7% gewijzigd door SAiN ONeZ op 16-01-2013 23:31 . Reden: be gentle.. ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Ik heb wel wat ervaring met CF. En als het werkt is het heel mooi maar het werkt niet altijd goed.
Het is ook duur en verbruikt meer stroom.

Het ligt er ook helemaal aan welke games je speelt wat voor een budget je hebt en welke resolutie je gebruikt.

Voor 1920x1080 of 1200 zou ik geen SLI of CF gaan gebruiken. Helemaal niet nodig. Een HD7970 of GF680 is dan snel genoeg. Eventueel pak je een OC versie of overclock je de kaarten zelf nog iets voor extra prestaties.

Vanaf 2560x1600 en hoger (bv eyefinity of surround gaming) wordt het interessant. Want dan kun je niet alle image quality options meer aan zetten in de nieuwste games. Bv shooters kan het dan bv zijn dat je onder de 60 fps komt. Dus dan kan het interessant gaan worden om CF of SLI te gebruiken. Let wel op je hebt het dan over de prijsclasse 400-800 euro aan video kaarten.

Persoonlijk houd ik het gewoon bij een snelle Single GPU + overclock en dan maar iets lagere IQ settings als ik het niet soepel genoeg vind (ik game op 2560x1600).

Voordelen:
-Als het goed werkt hele soepele game play
-Je kunt meer IQ settings aan zetten of ze hoger zetten

Nadelen:
-Ruimte in je kast
-CF/SLI ondersteuning moederbord nodig
-Stroom verbruik
-Meer geluid productie
-Kans op Microstuttering en dus geen soepele game play
-Kans dat het niet werkt en soms lagere performance dan een single kaart
-Drivers worden belangrijker dus moet je goed up to date houden
-2x zo duur want je koopt twee kaarten.

Ik zou bv ook geen GF660 SLI of HD7870 CF aanraden. Ga dan gewoon voor een GTX680 of HD7970.
Maar persoonlijk zeg ik niet doen gewoon een snelle kaart.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Je kan Googlen op: Benchmark SLI
Eerste hit: http://benchmarkreviews.c...d=72&limit=1&limitstart=6
Aantal FPS: hoe hoger hoe beter.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• PapoNL
Eerlijk gezegd heb ik ook nog niet zoveel verstand er van dus weet ook niet precies waar ik naar moet zoeken. iig heb ik zo wel voldoende info. Iedereen iig bedankt voor de informatie!

Ben een stuk wijzer geworden ^^

• Zayl
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-10-2024
GoT schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 08:45:
Aantal FPS: hoe hoger hoe beter.
Ik irriteer mij behoorlijk aan hick-ups en glitches in sommige games met crossfire. Niet te vergeten micro-stuttering. Ja, maar fps is beter, maar je hebt er niks aan als de graphics gaan glitchen of dat je micro stuttering hebt.

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik zou gewoon 1 kaart kopen. Als we het toch al over redelijkerwijze (Crossfire-sli) in gebruik gaat nemen voor gaming doeleinden, heb je ook het budget om een single gpu te kopen met genoeg rekenkracht, om de laatste high-end games te draaien op maxed-out settings.

*edit, bovenstaand beantwoord jouw vraag niet.

Percentueel zal het (natuurlijk) meer rekenkracht opleveren en betere benchmarks, maar hierbij niet rekening houdend welke applicaties/games en/of er stuttering/hickups of bugs in voorkomen, mijn persoonlijke mening ''SLI en X-fire zijn nog niet optimaal bewezen/getest/stabiel'' maar dat is mijn mening :-)...

[ Voor 42% gewijzigd door Dr.Root op 17-01-2013 09:32 ]

• PapoNL
ik heb blijkbaar het verkeerd verwoord.
want met single en dual gpu bedoelde ik dus sli/crossfire, 2 videokaarten dus.

Maar je kan op een gpu meerdere processoren hebben.

Boeles, hier staan wel in ieder geval informatie die ik zocht. Laat ik het zo zeggen ik kom hier met wat ik nu mee verder.

• Dr.Root
Gelukkig, hopelijk kun je nu de juiste overwogen keuze maken :)

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Ter voorkoming van micro stuttering zou ik wel overwegen om, als je daadwerkelijk voor een dual gpu opstelling gaat, voor het Nvidia kamp te kiezen. Zowel de stabiliteit van de drivers en SLI profielen is een stuk beter geregeld als bij ATI op het moment. SLI heeft ook veel minder (tot geen-) last van microstutter. Ik merk er in elk geval helemaal niets van met mijn dual 660 SLI opstelling momenteel. En alles draait, draait het niet dan is een enkele kaart voldoende. Ik speel erg veel, en verschillende games. Shooters, RTS, 4X, third person, MMO's... en alles vanaf 2010 draait prima in SLI. Ouder dan dat zie je wel wat problemen, maar dat loopt toch allemaal vlekkeloos op ultra met een enkele kaart.

Overigens was voor mij de hoofdreden om SLI te doen met een mid range kaart puur financieel - ik moest een nieuwe PC hebben en wilde het een keertje echt op de toekomst bouwen, maar het geld voor een kaart van meer dan 300 euro was er toen niet. Dus ben ik met een enkele 660 begonnen en heb er een maandje later een bij geprikt. Toch een leuke manier om in een paar stapjes een beest van een systeem te bouwen :) Bovendien loopt de performance van dual gtx 660 de GTX 680 voorbij terwijl de prijs van die twee kaarten lager ligt, mits je bereid bent met maximaal 4x AA te werken. Ook je wensen daarin zou ik dus even meenemen, lees je goed in en bedenk wat jij een mooie setting vindt voordat je een keuze maakt. Ik maak me bijvoorbeeld niet druk om een gekarteld randje en ben meestal met 2x AA al dik tevreden omdat je ingame toch het verschil niet meer ziet, de ander wil niet lager dan 8x omdat het er anders 'niet uit ziet'.

My two cents.

[ Voor 40% gewijzigd door Vayra op 17-01-2013 11:26 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Dr.Root
Leuk om je verhaal te lezen Vayra, ik ben dit ook van plan om te gaan doen met mijn GTX 550 TI, momenteel alles op low en HD resolutie BF3 gemiddeld op 64fps. :-)

• Vayra
Nice, ja de smile op m'n gezicht was wel erg breed toen ik de frame limiter in Far Cry 3 uit zette met de tweede gpu erin... tik nu rustig de 90 fps aan met alle toeters en bellen vol open :D

Onlangs ook ontdekt dat je screen tear kan voorkomen zonder dat je enige vorm van Vsync aan zet. Ik gebruik alleen de frame limiter van de Precision X tool en zet die op 62 fps ipv de standaard 60. Door die twee extra frames, ik vermoed 1 per GPU, loopt alles als een zonnetje met nul komma nul tearing, zonder Vsync (ook niet adaptive) en zonder framedrops en op een mooie temp van maximaal 71 graden. Terwijl ik op limit 60 fps wel screen tear had. Zelfs als de frames inzakken (bijvoorbeeld met TXAA aan in AC 3) naar rond de 45-40 fps blijft alles tearing-vrij lopen. Vond dat zelf redelijk verbazingwekkend...

[ Voor 61% gewijzigd door Vayra op 17-01-2013 11:39 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Dr.Root
Gaaf zeg. Heb gisteren ook far cry 3 ''aangeschaft'' draai het op 30 fps constant met 1 gpu (gtx 550ti) tot mijn verbazing. Alles op high en 1920x1080p resolutie, alleen het introductie level gespeelt, denk dat die weinig vraagt van de gpu. Spel ziet er wonderbaarlijk mooi uit. (zit ook te denken om de 7870 xt tahiti LE jokercard aan te schaffen, ben benieuwd hoe deze presteert in fc3)

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Voordeel van crossfire SLI is er wel als je 2 SNELLE kaarten koopt zodat je er 1 kan inschakelen als een game er niet lekker op draait zonder te veel te verliezen op fps.

Dan heb je alleen maar voordeel, of extra snelheid of sowieso snel + stabiel.
Micro-stutter wordt ook minder als je dik genoeg fps hebt....

Ik zou sowieso nooit 2 mid-low range kaarten gaan linken aangezien je dan 2 trage kaarten hebt waar je niets mee kan als een game alleen draait op 1 kaart.
je hebt ook eerder micro-stutter als je 2 trage kaarten gebruikt die net te langzaam presteren, gezamelijk.

Wat betreft SLI of Crossfire qua microstutter maakt ook niets uit.. heb zelf 2x 7950 in crossfire en van microstrutter heb je echt vrijwel geen last, nvidia ook recent SLI gehad en merk er geen verschil mee tov AMD.

tegenwoordig heb je sowieso er nog amper last van.

[ Voor 86% gewijzigd door A87 op 17-01-2013 12:11 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Vayra
De kaarten lager dan de GTX 660 bieden geen SLI ondersteuning, en een enkele GTX 660 draait alles al op 1080p tegen de 50-60 fps dus die vlieger gaat helemaal niet op.

De jokercard is wel een lawaaibakkie trouwens, misschien iets om rekening mee te houden.

[ Voor 21% gewijzigd door Vayra op 17-01-2013 12:20 ]

• A87
  • Niet online

A87

Vayra schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 12:18:
De kaarten lager dan de GTX 660 bieden geen SLI ondersteuning, en een enkele GTX 660 draait alles al op 1080p tegen de 50-60 fps dus die vlieger gaat helemaal niet op.

De jokercard is wel een lawaaibakkie trouwens, misschien iets om rekening mee te houden.
op een 660ti draai je zeker geen BF3 mulitplayer met alles er op en eraan met minimaal 60 fps,... @ 1080p. heb je er wel 2 van nodig en eengeheugen overclock

[ Voor 15% gewijzigd door A87 op 17-01-2013 12:24 ]

• Dr.Root
Vayra schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 12:18:

Mijn fx-6300 is ook een lawaaibakkie, nieuwe koeler erop en gaan met die banaan, hoor hem nu (bijna) niet meer :p CM 212+ cooler.

over de GPU, vind ik niet zo erg. Zit tóch in een computer kamer met headset op mijn hoofd, horen zal ik hem niet. Met al dat schiet-geweld van BF3 om mij heen, of FC3 :-)) (toch bedankt voor de tip;))

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-02 10:24

Fordox

00101010

A87 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 12:23:
[...]

op een 660ti draai je zeker geen BF3 mulitplayer met alles er op en eraan met minimaal 60 fps,... @ 1080p. heb je er wel 2 van nodig en eengeheugen overclock
een stevig overgeclockte 660ti kan het ook nog wel aan. een tweede met overclock is ook overkill.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• A87
  • Niet online

A87

Fordox schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 19:09:
[...]

een stevig overgeclockte 660ti kan het ook nog wel aan. een tweede met overclock is ook overkill.
als je minimaal rond 60 fps wilt volstaat 1 gewoon niet.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:54

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Op Ultra haal je het niet nee, op med-high wel.

Voor Ultra heb je minimaal GTX670/7950 nodig.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Earfart schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:04:
[...]

Ik irriteer mij behoorlijk aan hick-ups en glitches in sommige games met crossfire. Niet te vergeten micro-stuttering. Ja, maar fps is beter, maar je hebt er niks aan als de graphics gaan glitchen of dat je micro stuttering hebt.
Volgende keer een Nvidia kaart halen :X : Wikipedia: Micro stuttering
As of May 2012, with the latest release of hardware and drivers from nVidia and AMD, AMD's Radeon HD 7000 series is severely more affected by micro stuttering than nVidia's GeForce 600 Series. In tests performed in Battlefield 3, a configuration with two GeForce GTX 680 in SLi-mode showed a 7% variation in frame delays, compared to 5% for a single GTX 680, indicating virtually no micro stuttering at all. A configuration with two Radeon HD 7970 in CrossFireX-mode, on the other hand, showed an 85% variation in frame delays, compared to 7% for a single card, indicating large amounts of micro stuttering. These results are reflected in the perceptual experience when looking at the outputted video.
2x Nvidia GTX 670 in SLI: http://tweakers.net/gallery/sys/155578 nergens last van en toch hoge FPS.

[ Voor 39% gewijzigd door GoT op 17-01-2013 21:05 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een "wat moet ik kopen"-vraag, en trouwens eentje die vaak zat voorbijgekomen is. Alles wat hier geroepen is kun je met een beetje zoekwerk makkelijk vinden.

Daarvoor geldt:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1