Nog steeds brommend geluid na vervangen wiellagers Vectra B.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:41
Mijn Opel Vectra B '98 heeft vandaag nieuwe lagers voor gekregen. Voor die tijd maakt de auto veel lawaai, vooral rond 50 a 60 km/u en op de snelweg rond de 110 km/u.

Nu zijn de voorste lagers vervangen en ik merk nu alleen nog bij 50 km/u een brommend geluid op. Het klinkt van achteren te komen. Volgens mijn monteur waren de lagers achter goed.

Waar kan dit brommend geluid nog vandaan komen? Kan het aan de (achter)banden liggen? Zo ja, hoe controleer ik dit? Waar moet ik dan naar kijken bij de banden?

-----

Verder heeft de auto nog een ander eigenaardigheidje, iets dat alleen maar gebeurt als ik de koppeling intrap bij het nadering van een kruising of splitsing, dan zie ik de toerental soms (niet altijd) ineens rap naar beneden zakken, tot ~400 toeren, en ik hoor de motor wat sputteren, om vervolgens weer terug te gaan naar 900 a 1000 toeren. In 1 geval sloeg de motor gewoon af, lekker link als je net een kruispunt nadert. De auto lijkt dit meer te doen bij vochtig weer. Zou dit iets te maken kunnen hebben met het doorslaan van bougie kabels?

Voordat ik allerlei extra dure reparaties laat uitvoeren vraag ik liever even om raad, vandaar dit topic.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat brommen kan van de achterwiellagers komen of de achterbanden kunnen gecupt zijn, d.w.z.
de blokken tussen de sleuven scheef afgesleten zodat en een licht getand profel ontstaat.
Het laatste kan hinderlijk zijn maar kan weinig kwaad.
Sommige auto's zijn berucht daarvoor, het wordt veroorzaakt door een bepaald type ophanging dat Opel ook gebriukt.
Achterwiellagers checken:
Opkrikken en wiel draaien, draait ie soepel zonder veel speling is het okee.

Motor: dit kan zoveel oorzaken hebben, geen zinnig woord over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:41
Volgens mijn monteur waren de achterwiellagers goed en was er geen sprake van speling. De banden kunnen inderdaad wel gecupt zijn, dat heb ik wel eens eerder gehad en ik weet hoe een gecupte band er uit ziet.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:20
Dat terugvallen in toeren kan je gasklep/stappenmotor zijn, je kunt kijken of je die eens kunt schoonmaken. Wil nog wel eens smurrie in zitten waardoor de klep blijft hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:11
Snowwie schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 23:09:
Mijn Opel Vectra B '98 heeft vandaag nieuwe lagers voor gekregen. Voor die tijd maakt de auto veel lawaai, vooral rond 50 a 60 km/u en op de snelweg rond de 110 km/u.
Ik heb hetzelfde maar dan rond ~45 en ~90 km/h. De dealer vermoedde gecupte banden. Ik heb de wielen voor en achter laten verwisselen omdat ik dat op het internet had gelezen. Hoedanook, het geluid is er nog wel maar is een stuk minder hinderlijk en op de snelweg @100 hoor je het niet meer en dat vond ik een hele verbetering. Maar pas op, de dealer waaschuwde dat verwisselen het soms ook erger maakt.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|