Ubuntu Video Driver Probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b3atyou
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik ben sinds kort Ubuntu 11.04 gaan gebruiken op een oudere pc.
nu loop ik nog tegen wat problemen aan. een daar van is de video kaart. ik heb het gevoel dat deze niet geinstalleerd wordt.

het gaat om een ATI radeon express 200

Uitkomst van sudo lshw -C video

*-display
description: VGA compatible controller
product: RC410 [Radeon Xpress 200]
vendor: Hynix Semiconductor (Hyundai Electronics)
physical id: 5
bus info: pci@0000:01:05.0
version: 00
width: 32 bits
clock: 66MHz
capabilities: pm msi vga_controller bus_master cap_list rom
configuration: driver=radeon latency=64 mingnt=8
resources: irq:17 memory:d0000000-d7ffffff ioport:ec00(size=256) memory:dfdf0000-dfdfffff memory:dfe00000-dfe1ffff

bij > System Settings > Details > Graphics
staat: Driver unknown experience Standard

ik heb geprobeerd de driver te downloaden bij de site van AMD
http://support.amd.com/us....7.4.3.3.3.1&lang=English

alleen als ik deze probeerde te installeren kreeg ik deze melding :
chmod u+x ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run
sudo ./ati-driver-installer-9-3-x86.x86_64.run
Created directory fglrx-install.cZBCsd
Verifying archive integrity... All good.
Uncompressing ATI Proprietary Linux Driver-8.593...........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
==================================================
ATI Technologies Linux Driver Installer/Packager
==================================================

Error: ./default_policy.sh does not support version
default:v2:i686:lib::none:3.2.0-35-generic-pae; make sure that the version is being
correctly set by --iscurrentdistro

Removing temporary directory: fglrx-install.cZBCsd

Kan iemand van jullie mij misschien helpen om de driver te installeren, zoals ik al zei ben ik nieuw met linux. dus een beetje uitleg zou geen kwaad kunnen, ik las ook over open source drivers voor de videokaart, ik heb alleen nog niet kunnen vinden hoe ik die moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b3atyou
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1949097

het lijkt er op dat mijn videokaart driver wel is geïnstalleerd. is er nog een manier om de performance te verbeteren, want schermpjes verslepen en dergelijke dingen gaan nu zeer traag?

of is de enigste optie het upgraden van de videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:55
waarom probeer je niet even versie 12.10 van de AMD driver?

edit: http://support.amd.com/us...x/Pages/radeon_linux.aspx

[ Voor 39% gewijzigd door Loen op 17-01-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:55
ah, wacht, je bent nieuw met Linux :)

Er zijn inderdaad ook open source drivers, maar die zijn vaak reverse engineered of kennen geen hardware acceleratie, etc.
Ik gebruik voor ATI/AMD graphics altijd de fglrx driver (die hierboven gelinked staat dus :) )

Misschien kun je even kijken met de tooltjes glxinfo en fglrxinfo (beiden command line, de 2e werkt alleen als je de amd driver hebt).

Als de AMD driver geinstalleerd is kan je ook amdcccle starten vanaf command line om van alles te controleren en in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b3atyou
Ok, maar ik heb gelezen dat mijn onboard videokaart niet ondersteund wordt door de fglrx drivers klopt dit?

ik zal ze iniedergeval proberen te installeren. ook zag ik dat er wel een Catalyst control center was geinstalleerd. alleen deze kan ik niet openen iets over dat er geen driver voor is geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

En een ATI radeon express 200 is al een tijdje niet meer ondersteund door de officiele driver van AMD. Om die werkend te krijgen heb je de opensource radeon driver nodig.

Op Ubuntu kan dit met:
sudo apt-get install xserver-xorg-video-radeon

Het kan overigens nog steeds dat de radeon driver langzamer is dan je zou willen met Unity. Misschien zou je Ubuntu 10.04 kunnen proberen.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b3atyou
ik ga nog even proberen om de driver te installeren. als dit geen effect heeft op de performance ga ik kijken of Ubuntu 10.04 beter werkt. ik heb hier al een cd van liggen.

Ubuntu 10.04 wordt nog tot April 2013 ondersteund gaat dit nog problemen/veiligheids risico's opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:39
Ja geen update's is natuurlijk een probleem, dus 10.04 niet gebruiken.

Je kan nog xubuntu 12.04 of de nog lichtere lubuntu proberen.
Bodhi linux kun je ook nog proberen, is ook zeer licht(is ook ubuntu gebaseerd).
Dan heb je nog puppi linux, die hebben een speciale versie voor oude hardware, misschien dat daar de video driver van amd wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b3atyou
http://modifyubuntu.com/#de

zorgt dit er ook voor dat de unity look niet meer wordt gebruikt en zo misschien het een en ander versnelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-07 22:20

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Drivers voor je videokaart hoef je niet apart te installeren, tenzij je de gesloten drivers wilt gebruiken, in geval je kaart wordt ondersteund. Aangezien deze niet meer ondersteund wordt, zit je vast aan de meegeleverde Xorg driver. Deze zal het prima doen. Unity is gewoon een draak van een DE die je met deze kaart niet wil gebruiken. ALS je echt Unity wilt, moet je gaan denken aan Unity 2D. Niet zo flashy, maar is wel iets sneller. Nadeel is dat alles op je CPU komt en dat is ook niet ideaal.

Alternatieven zijn al genoemd, dus eigenlijk alles wat geen Unity geeft. Xubuntu, Lubuntu, Bodhi, Mint, noem maar op.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
hai,

verwijder alle oude drivers en installeer de goede.

fglrx-legacy

fglrx is alleen nog vanaf 4000 series.

Groetjes.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b3atyou
Ik heb mezelf maar eens wat in gelezen en denk dat ik Mint eens ga proberen. bedankt voor alle hulp.
Pagina: 1