3TB - 4 platters met 5.400RPM of 3 platters met 7.200RPM?

Pagina: 1
Acties:

• ClementL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-04 19:36
Hallo mensen,

ik zat zo in de pricewatch te kijken voor een HDD bestemd voor data opslag. Het hoeft niet zozeer heel snel benaderd te kunnen worden, zolang het maar een redelijk betrouwbare HDD is. Nu zag ik deze twee HDD's staan:

Seagate Barracuda 7200.14
Western Digital Green

De 1e heeft een rotatiesnelheid van 7.200 en 3 platters, waar de 2e een snelheid van 5.400 (wat overigens verkeerd in de pricewatch staat) en 4 platters heeft. Ik weet dat een lagere rotatiesnelheid de disk zuiniger en betrouwbaarder maakt, maar ditzelfde geldt geloof ik ook voor het aantal platters. Wat heeft het overwicht?

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-05 22:26
Geluidsproductie, prijs en garantieperiode zijn i.m.o. belangrijkere zaken als snelheid en het aantal platters als de HDDs alleen gebruikt worden voor opslag.

5700X | RX 6600

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 08:26
Het aantal platters is ook van belang als je kijkt naar zuinigheid. Minder platters betekend minder lees/schrjifkoppen in de harde schijf. Hoe minder onderdelen er in een HD zitten, hoe minder er kapot kan gaan.

Overigens is het lood om oud ijzer. Ikzelf heb de barracuda 3 TB gekozen ivm zuinigheid. Het verschil is overigens minim.