Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

IT systemen bij telecom bedrijven

Pagina: 1
Acties:
  • 1.125 views

Verwijderd

Topicstarter
Hi all,

Ik ben bezig met een project over telecom bedrijven. Ik vroeg me af of iemand me een idee kan geven over de complexiteit van IT systemen bij bijvoorbeeld Belgacom (België) of KPN (NL).

Hoeveel verschillende IT systemen zou Belgacom gebruiken, bijvoorbeeld voor verschillende functies (inkoop), producten en bedrijven.

Alvast heel erg bedankt!

Bram

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-11 17:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het is mij totaal niet duidelijk wat je nu wilt bereiken :?
Over wat voor project heb je het? Waarom zou iemand hier op dit forum exact weten wat ze allemaal bij Belgacom of KPN gebruiken?
Wat is in jou ogen een 'IT systeem' ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:09
Dat zijn vaak tientallen zo niet honderden systemen met allemaal (onderwater) koppelingen met een flinke complexiteit aangezien vooral telecom en banken vroeg zijn begonnen met automatiseren de vorige eeuw.

Ofwel, als jij geen goede vraagstelling hebt kunnen wij daar ook geen antwoord op geven. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 08:28
Ik heb wel wat inzicht. De opmerking over 10-tallen tot 100 systemen is een vrij grove onderschatting. Denk eerder aan grootte-orde 10.000 systemen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
pablo_p schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 09:07:
Ik heb wel wat inzicht. De opmerking over 10-tallen tot 100 systemen is een vrij grove onderschatting. Denk eerder aan grootte-orde 10.000 systemen.
Hebben we het dan over losse servers of geintegreerde systemen in een bepaalde dienst? Bijvoorbeeld KPN met hun online backup zie ik als 1 "systeem".

https://discord.com/invite/tweakers

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 21:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

En bedoelt TS met systemen alleen de kantoorautomatisering of ook elke wijkcentrale inclusief al hun componenten / systemen.

(En bedoel je project als in huiswerk of als in zakelijk bezig in/met een projectteam?)

[ Voor 26% gewijzigd door Coach4All op 18-01-2013 09:18 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• p.m.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-11 11:03
redfoxert schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 09:11:
[...]

Hebben we het dan over losse servers of geintegreerde systemen in een bepaalde dienst? Bijvoorbeeld KPN met hun online backup zie ik als 1 "systeem".
geintegreerde systemen zullen er minder zijn, maar nog steeds een enorme hoeveelheid. In de praktijk zijn er enorm veel koppelingen tussen systemen, waarbij een gedeelte van de systemen ook nog eens uitbesteed is aan partners, wat het totaalplaatje nog complexer maakt. Een leverstraat bestaat zo uit 50-100 verschillende geintegreerde systemen. Als je een totale beschikbaarheid van 99,9% van de leverstraat zou hebben zou dat een mooi resultaat zijn. Haalt elk van die geintegreerde systemen bijvoorbeeld maar 4 9's, dan zou dat funest zijn voor de beschikbaarheid van de leverstraat.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
redfoxert schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 09:11:
[...]
Simpel gezegd :
Of ze backuppen dan volgens jou niet of ze factureren volgens jou niet voor het backuppen en bovendien zou er dan totaal geen :
- monitoring plaatsvinden
- helpdeskcalls gelogged worden
etc. etc.

En nee, dit zijn niet allemaal standaard systemen van KPN, het merendeel hiervan is los aangekocht en staat nog in de planning om ergens in de komende 500 jaar te integreren naar een totaal systeem ;)

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ten eerste het type telecom, de 'staatsbedrijven' KPN en Belgacom zijn natuurlijk de ubermonsters qua IT als je ze vergelijkt met Tele2, Vodafone en Hollandsnieuwe.

KPN heeft 13 miljard omzet per jaar, 30.000 medewerkers, dat is gewoon een stadje. Reken maar dat daar duizenden applicaties en systemen draaien, van Vax/VMS'en, Unixen, linuxen, mac, novell, windows. De planning van de kabelkastjesmonteurs op een vaag tooltje, de salarisadministratie op SAP, de billing van ISDN, SMS centrales, GPRS APN, iets nieuws op glasvezel, koppelingen met uitzendinggemist (TV), systemen voor logistiek, voor bewaking, voor tests, wifi hotspots, marketing, data warehouses, inkoop, verkoop, internationaal belverkeer, voor helpdesk, voor business points, huurlijnen, piepers, beheer van telefooncentrales bij ziekenhuizen, systemen van XS4ALL, systemen van Telfort, systemen van tientallen opgekochte bedrijfjes, tientallen typen firewalls en databases, tienduizenden stuks, routers, UPS, generatoren, ticketsystemen, backup, klimaatbehandeling, energieverbruik, toegangspasjes..

Je wil het niet weten :) Je kunt er boeken mee volschrijven..

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:23
... en natuurlijk een groot scala aan koffiezetapparaten. ;)'

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Freeaqingme schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 23:51:
... en natuurlijk een groot scala aan koffiezetapparaten. ;)'
Inderdaad, koffie op meldingen, lekbakje vol, eventueel nog een soort betaalsysteem..

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Mannen, houden we het wel professioneel :)

Meldingen dat de koffie op is, horen al ruim van te voren afgevangen te worden middels trend analyses en eventueel met een redundant apparaat :P

Oké, alle gekheid op een stokje. Ik heb het topic even open laten staan omdat ik hoopte dat de topicstarter nog wat van zich zou laten horen, maar blijkbaar gaat dat niet meer lukken. Het topic was vaag, en verre van PNS materiaal, dus hierbij gaat het topic dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.