Toon posts:

Ontwerp: Twee gescheiden LANs, één internetaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zou je een bekabeld (CAT5) netwerk ontwerpen dat aan de volgende eisen voldoet:

- er is één internetaansluiting (kabelmodem)
- er moet LAN-P komen waar alle prive apparaten met elkaar mogen communiceren
- er moet LAN-W (met tenminste één aansluiting) komen voor PC vd werkgever
- LAN-P en LAN-W moeten internettoegang hebben
- apparaten op LAN-P volledig gescheiden van apparaten op LAN-W

Alvast bedankt voor suggesties

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-12 22:36
p en w eigen dchp range met een firewall die al het verkeer van p naar w tegenhoud.

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:11

Releases

Ja maar!

Een router aanschaffend die VLAN ondersteund. Zodoende kan je 2 netwerken opbouwen die van elkaar gescheiden zijn.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10 18:51

nIghtorius

Poef!

goede router kopen met ondersteuning voor VLAN/multi VLAN-DHCP en routing. b.v.: Cisco RV220W

VLAN1 - LAN-W
VLAN2 - LAN-P

allebei kunnen ze via de router het internet op. Als je het goed configureert kunnen ze niet bijelkaar in het netwerk. met bijvoorbeeld is 192.168.1.x(W)/192.168.2.x(P) subnet.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alternatief:

Twee simpele goedkope routertjes pakken die beide NAT doen. Klaar.

Oslik blyat! Oslik!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:17
een simpele switch met VLAN kost bijna niks

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12 21:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb hier eenzelfde situatie maar dan met drie VLANs. Betreft een woning met één internetaansluiting, maar drie bewonende stelletjes. Daarvoor dus elk een VLAN aangemaakt incl eigen WiFi SSID, en zo heeft elk stel hun eigen privé netwerk binnenshuis.
Dat kan met een TP-Link TL-WR1043ND zodra je hem voorziet van OpenWRT firmware.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

De draytek VigorFly 210 Wifi router (kabel), en Vigor 2710 (ADSL) kunnen dit ook, maar als je een beetje handig bent is bovenstaande optie (TP-Link TL-WR1043ND met OpenWRT) natuurlijk voordeliger.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:56:
Hoe zou je een bekabeld (CAT5) netwerk ontwerpen dat aan de volgende eisen voldoet:

- er is één internetaansluiting (kabelmodem)
- er moet LAN-P komen waar alle prive apparaten met elkaar mogen communiceren
- er moet LAN-W (met tenminste één aansluiting) komen voor PC vd werkgever
- LAN-P en LAN-W moeten internettoegang hebben
- apparaten op LAN-P volledig gescheiden van apparaten op LAN-W

Alvast bedankt voor suggesties
Dit komt op mij wel heel erg over als een huiswerkopdracht.
Als ik ernaast zit: graag meer info, eigen inzet, budget, andere wensen en eisen, etc.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties.

Aan "Koffie":
Netwerktechnologie is voor mij lastig te begrijpen. Ik heb geprobeerd mijn situatie te vertalen naar een aantal eisen. Aanvullend kan ik noemen dat security belangrijk is, en dat ik zelf Linux gebruik (maar niet compileer) hetgeen routers/switches uitsluit die een windows beheer console hebben.

Als je jullie suggesties probeer te begrijpen:

Er is één suggestie die uitgaat van twee goedkope routers die beide NAT doen. Heb je er twee nodig omdat de veronderstelling is dat de routing alleen plaatsvindt op basis van de fysieke bekabeling ?

Alle andere suggesties gaan uit van een netwerkapparaat (soms wordt deze router genoemd, soms switch) die in staat is om te verbinden met het internet en om twee VLAN's te maken. VLAN was voor mij de term die het begrijpbaar maakt.

Cisco RV220W, kost crica 180 euro, deze kan het beslist

Netgear GS105E, kost circa 30 euro, maar eist windoos

Draytek VigorFly 210, kost circa 100 euro, deze kan het beslist

TP Link TL-WR1043ND, kost circa 40 euro.

Ik heb geprobeerd de documentatie van OpenWRT te lezen, maar dat is nog niet zo eenvoudig.
Ik heb het user manual bekeken en ik vermoed dat het maken van de VLAN's niet OpenWRT vereist maar dat dat ook moet kunnen met de TP-link firmware.

Aan Ultraman: Heb je beslist OpenWRT nodig ?

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2013 @ 16:23:
Netgear GS105E, kost circa 30 euro, maar eist windoos
Dit is een VLAN switch, geen router.

Goedkoopste Netgear router die VLANs van zichzelf doet: FVS318N, SOHO business router.
Of als je Open-WRT wilt installeren: WNR3700L.

Verwijderd

Een simpele Mikrotik router kan dan. Dan kan je PER POORT op de switch een DHCP aanwijzen. Of je gebruikt VLAN ID's.

Deze Mikrotik routers zijn niet duur (je moet wel verstand hebben van netwerken, want het is niet simpel in te stellen.)

• Kompaan
Verwijderd schreef op zondag 20 januari 2013 @ 20:52:
Deze Mikrotik routers zijn niet duur (je moet wel verstand hebben van netwerken, want het is niet simpel in te stellen.)
+1

Ik gebruik zelf ook Mikrotik, maar voor thuis en SOHO (zonder "helpdesk"/ondersteuning) kan ik het echt niet aanraden.

Voor Tweakers natuurlijk geen probleem ;) evt.na het lezen van de handleiding (wiki in het geval van Mikrotik)

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Kompaan schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:58:
[...]

+1

Ik gebruik zelf ook Mikrotik, maar voor thuis en SOHO (zonder "helpdesk"/ondersteuning) kan ik het echt niet aanraden.

Voor Tweakers natuurlijk geen probleem ;) evt.na het lezen van de handleiding (wiki in het geval van Mikrotik)
En zeker met tools als Winbox (werkt middels Wine ook op Linux/OSX) is een mikrotikje best goed te beheren voor de niet-cli helden :)

En ze schijnen zelfs een WebGUI te hebben, maar daar heb ik nog niet aan gezeten :+

De 750 is een leuk (en goedkoop) modelletje: http://routerboard.com/RB750

[ Voor 6% gewijzigd door Exhar op 22-01-2013 00:11 ]

• Kompaan
Exhar schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 00:10:
[...]
De 750 is een leuk (en goedkoop) modelletje: http://routerboard.com/RB750
of de RB750G (gigabit variant) als je die nog kunt vinden (heb ik zelf)
en de RB951G-2HnD als je ook wireless wilt, ook nog onder de 100 euro
Pagina: 1