Nieuwe videokaart presteert slecht

Pagina: 1
Acties:

• peperthee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-01 18:00
Hallo Tweakers,

Laatst is m'n oude Geforce 8800 GTS helaas dood gegaan, en omdat ik m'n computer ook voor werk nodig heb vrij snel een nieuwe videokaart aangeschaft, en wel de : Asus HD 7770.
Nu leek deze op het eerste gezicht prima te werken (windows prestatie index gaf een hogere score als voorhee met oude kaart), maar games die ik voorheen makkelijk draaide met de oude Geforce blijken ze één voor eén of niet te werken, of te crashen (beeld flikkert naar zwart etc.)
Ook als ik in windows vensters snel heen en weer sleep zie ik vetragingen (alsof de drivers niet zijn geinstalleerd , dat effect.).

Nu vraag ik me af wat hiervan de oorzaak kan zijn? Heb al geprobeerd verschillende driver versies (Catalyst) te installeren, maar zonder verbetering.
Kan het iets te maken hebben met de pci-e versies ? (moederbord is 2.x , graka is 3.0)

Computer specs:

Asus P5B-deluxe mobo
Core2Quad Q6600 cpu
6 gb ram
windows 7 64 bit.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Welke voeding heb je?
Is de PCI-E power connector aangesloten?
Is je monitor aangesloten op de videokaart, en niet op een eventuele onboard connector?
Heb je de Nvidia drivers (eerst) verwijderd, en vervolgens de AMD drivers geinstalleerd?
Indien je bovenstaande niet gedaan hebt (Nvidia drivers bijv nadehand, of niet verwijderd) verwijder dan even zowel je AMD als Nvidia drivers in veilige modus. En installeer daarna in windows alleen de AMD drivers.

[ Voor 27% gewijzigd door D4NG3R op 16-01-2013 16:13 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• peperthee
Voeding = antec 500 watt.
PCI-E power connector is aangesloten
Monitor + extra monitor zijn beide op videokaart aangesloten.
Nvidea drivers heb ik inderdaad voor de installatie verwijderd.
Ik heb de laatste drivers van de Asus site én de AMD site geprobeerd.

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Heb je de drivers verwijderd en daarna ook driver sweeper gebruikt?
http://www.guru3d.com/fil...ver_sweeper_download.html
En PCIe 3.0 is backwards compatible met 2.0 dus dat is het probleem ook niet.

[ Voor 18% gewijzigd door calsonic op 16-01-2013 16:15 ]

• peperthee
Ik heb als eerste de Nvidea drivers verwijderd, heb daarna de kaart ingebouwd, en de nieuwe drivers geinstalleerd. Heb geen driver-sweeper gebruikt. Is dat nu nog aan te raden?

• calsonic
  • Niet online
Ja dat kan het probleem oplossen.

Wel 1st de drivers verwijderen en daarna pas driver sweeper gebruiken.

[ Voor 52% gewijzigd door calsonic op 16-01-2013 16:16 ]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Mogelijk, maar Driversweeper is op zijn zachts gezegt onzinnig onder Windows 7 of 8. Het is altijd een poging waard, maar Win7 en 8 gaan normaliter goed om met moderne drivers.

Draai eens een benchmark, en vergelijk het resultaat met wat de HD7770 zou moeten halen?

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 16-01-2013 16:17 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

peperthee schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:15:
Ik heb als eerste de Nvidea drivers verwijderd, heb daarna de kaart ingebouwd, en de nieuwe drivers geinstalleerd. Heb geen driver-sweeper gebruikt. Is dat nu nog aan te raden?
Jazeker.

Ik ben van GeForce 8800 naar Radeon 5770 gegaan, en zelfs Quake 3 draaide nog maar met 20fps (dat kan een TNT2 nog). Na gebruik van een driver sweeper werkte de kaart wel op de juiste snelheid.

Dus driversweeper of clean install van Windows is zeker aan te raden bij een wissel van nVidia naar AMD of andersom.

• calsonic
  • Niet online
Als je wisselt tussen amd en nvidia wordt altijd aangeraden driver-sweeper te gebruiken welk OS je ook gebruikt!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

calsonic schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:18:
Als je wisselt tussen amd en nvidia wordt altijd aangeraden driver-sweeper te gebruiken welk OS je ook gebruikt!
Onzin, Windows 7 detecteerd automatisch welke hardware en drivers er zijn geinstalleerd en zal (indien ingeschakeld, en dat is automatisch het geval) automatisch de juiste drivers installeren en/of deactiveren. Onder WinXP was het een must, onder Win7/8 fixed het vrijwel nooit de problemen.

Het is altijd een poging waard, maar de kans dat het echt verschil maakt is vrij klein.

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-02 14:08
D4NG3R schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:20:
[...]

Onzin, Windows 7 detecteerd automatisch welke hardware en drivers er zijn geinstalleerd en zal (indien ingeschakeld, en dat is automatisch het geval) automatisch de juiste drivers installeren en/of deactiveren. Onder WinXP was het een must, onder Win7/8 fixed het vrijwel nooit de problemen.

Het is altijd een poging waard, maar de kans dat het echt verschil maakt is vrij klein.
Uit ervaring weet ook ik dat dit geen onzin is... Windows is en blijft gevoelig voor dit soort dingen...

Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

• calsonic
  • Niet online
[...]

Gore onzin kerel, Windows 7 detecteerd automatisch welke hardware en drivers er zijn geinstalleerd en zal (indien ingeschakeld, en dat is automatisch het geval) automatisch de juiste drivers installeren en/of deactiveren. Onder WinXP was het een must, onder Win7/8 fixed het vrijwel nooit de problemen.

Werk al meer als 25 jaar in de computer branche dus geloof me nu maar op mijn woord.
Heb zelf meer als 100 videokaarten gehad en honderden configuraties in elkaar gezet.

[ Voor 3% gewijzigd door calsonic op 16-01-2013 16:23 ]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Leuk dat je 25 jaar lang in de computer branche werkt, Win7 is nog geen 4 jaar oud ;) .

Nogmaals: Ik zal niet claimen dat het niet werkt. Ik zeg alleen dat de kans dat het enig merkbaar verschil maakt onder Win7 en/of Win8 klein is.

Edit: That is als je op de juiste manier de drivers verwijderd en geinstalleerd hebt :+ ...

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 16-01-2013 16:26 ]

• calsonic
  • Niet online
Ik zeg ook niet dat het 100% zeker gaat werken - het kan werken.
Kan ook zo zijn dat het aan andere software op zn pc ligt want zijn systeem is al een jaar of wat oud - dan kan een nwe installatie van windows nodig zijn.
Misschien draait hij nog winXP dat OS is ook al 12 jaar oud.

[ Voor 12% gewijzigd door calsonic op 16-01-2013 16:30 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
calsonic schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:22:
[...]

Werk al meer als 25 jaar in de computer branche dus geloof me nu maar op mijn woord.
Heb zelf meer als 100 videokaarten gehad en honderden configuraties in elkaar gezet.
Das zo'n beetje het zwakste argument wat je kan gebruiken om iemand te overtuigen van je gelijk.
Wij willen harde feiten zien. Niet aannames die we moeten geloven op basis van dienstjaren.
[...]

Dat deed XP ook al. Die detecteerd ook welke hardware is geinstalleerd en zoekt (waar mogelijk) ook de juiste drivers. Dus dat is niets nieuws.

Maar kan je aangeven wat er wezenlijk anders is onder Win7 waardoor win7 hier beter mee omgaat? (serieuze vraag)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• calsonic
  • Niet online
ChojinZ schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:29:
[...]

Das zo'n beetje het zwakste argument wat je kan gebruiken om iemand te overtuigen van je gelijk.
Wij willen harde feiten zien. Niet aannames die we moeten geloven op basis van dienstjaren.

[...]

Dat deed XP ook al. Die detecteerd ook welke hardware is geinstalleerd en zoekt (waar mogelijk) ook de juiste drivers. Dus dat is niets nieuws.

Maar kan je aangeven wat er wezenlijk anders is onder Win7 waardoor win7 hier beter mee omgaat?
Nee het zwakke van de jeugd is dat ze altijd cijfertjes willen zien en de ervaring van iemand onderschatten.
Wij krijgen hier ook regelmatig van die tieners/twintigers die alles denken te weten - daar komen ze altijd snel van terug.

• peperthee
Ok, ik had er zelf geen weet van, maar net even geprobeerd met Driver Sweeper.
Driver Sweeper ziet inderdaad dat er nog een aantal Nvidea Drivers is (staat althans in het lijstje). Het deze geselecteerd en verwijderd en gereboot. Daarna nog een keer gescanned, en blijkt dat er nog steeds een aantal register entries tussen staan (wel iets minder als voorheen.)
Nog een keer verwijderd en gereboot, maar dit lijstje blijkt hardnekkig, maar blijven ertussen staan.

Daarbij lijkt het probleem nog niet opgelost, heb nog geen games geprobeerd, maar bij flink schudden met vensters zie ik duidelijk 'sporen' ..

Een clean install zou op het moment geen mogelijkheid zijn (met de hoeveelheid software die ik dan ook weer opnieuw moet installeren.)

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Register cleaner van Ccleaner kan ook het een en ander oplossen.

Nvidia driver via 'configuratiescherm -> programma's' verwijderen en dan Ccleaneren inc de register cleaner.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• ChojinZ
calsonic schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:32:
[...]

Nee het zwakke van de jeugd is dat ze altijd cijfertjes willen zien en de ervaring van iemand onderschatten.
Wij krijgen hier ook regelmatig van die tieners/twintigers die alles denken te weten - daar komen ze altijd snel van terug.
:X

Je kan wel zeggen dat je ervaring hebt maar wie verteld ons dat dat zo is? Misschien verzin je maar wat en ben je net 12 jaar geworden. Niemand die het ons kan vertellen. Dus ja, wij willen cijfers. Beroep doen op je ervaring is totale onzin.

Zo, neem dat maar aan van iemand die geen tiener/twintiger is en al 30 jaar meeloopt in de ICT wereld. B)
peperthee schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:33:
Ok, ik had er zelf geen weet van, maar net even geprobeerd met Driver Sweeper.
Driver Sweeper ziet inderdaad dat er nog een aantal Nvidea Drivers is (staat althans in het lijstje). Het deze geselecteerd en verwijderd en gereboot. Daarna nog een keer gescanned, en blijkt dat er nog steeds een aantal register entries tussen staan (wel iets minder als voorheen.)
Nog een keer verwijderd en gereboot, maar dit lijstje blijkt hardnekkig, maar blijven ertussen staan.

Daarbij lijkt het probleem nog niet opgelost, heb nog geen games geprobeerd, maar bij flink schudden met vensters zie ik duidelijk 'sporen' ..

Een clean install zou op het moment geen mogelijkheid zijn (met de hoeveelheid software die ik dan ook weer opnieuw moet installeren.)
Ik weet het, je hebt er waarschijnlijk geen zin in, maar doe anders een verse install. Kost wat tijd maar dan weet je wel zeker dat het niet aan de oude drivers ligt...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• peperthee
Nvidea driver is sinds gister al weg.
In CC-cleaner heb ik 2 niet bestaande .dll verwijzingen verwijderd. Verder wordt er niets gevonden in dat programma.

Heb overigens net even Hitman Absolution en Portal 2 geprobeerd, die werken nu volgens mij goed.
In ieder geval op dezelfde settings als met de 8800 GTS.
Ik zal far cry 3 nog even proberen, aangezien ik daar gister een framerate van ongeveer 1 FPS had :S

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-01 17:54

hostler

Yeahhh dude!

Anders kun je altijd overwegen om een schone installatie van Windows te doen.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Installeer anders Windows even opnieuw.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• calsonic
  • Niet online
ChojinZ schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:44:
[...]

:X

Je kan wel zeggen dat je ervaring hebt maar wie verteld ons dat dat zo is? Misschien verzin je maar wat en ben je net 12 jaar geworden. Niemand die het ons kan vertellen. Dus ja, wij willen cijfers. Beroep doen op je ervaring is totale onzin.

Zo, neem dat maar aan van iemand die geen tiener/twintiger is en al 30 jaar meeloopt in de ICT wereld. B)

[...]

Ik weet het, je hebt er waarschijnlijk geen zin in, maar doe anders een verse install. Kost wat tijd maar dan weet je wel zeker dat het niet aan de oude drivers ligt...
Blijkt dus uit je reactie dat jij degene bent die maar wat uit zn nek kletst :O
Ervaring telt meer als cijfertjes die door een ander zijn geschreven - ga je zeker ook vertellen dat je alles gelooft wat er in de krant staat 8)7

• peperthee
Ok net even een schone installatie gedaan , en alles werkt volgens mij :)

Nee , Driver Sweeper lijkt wel goed gedaan te hebben, Far Cry 3 werkt nu ook op aardige kwaliteit naar behoren. Het enige vreemde wat ik nu nog ondervind zijn wat kleine 'artefacten' als ik vensters snel heen en weer beweeg in windows zelf. Ik zie dan soms 'blokjes-achtige' patronen in het spoor van het venster :S
Niet heel erg storend, maar wel opmerkelijk.

Maar het grootste probleem lijkt in ieder geval verholpen, bedankt!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 17:12

Bolletje

Moderator Harde Waren
Mooi om te horen!

En aan de mannen hierboven: laten we elkaar nou niet aanvallen op iemands ervaring, 'de jeugd wil..' zeggen en berichten afdoen als onzin. Daar is niemand bij gebaat en iedereen probeert hier bij te dragen aan het oplossen van het probleem.

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-01 17:54

hostler

Yeahhh dude!

peperthee schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:06:

Nee , Driver Sweeper lijkt wel goed gedaan te hebben, Far Cry 3 werkt nu ook op aardige kwaliteit naar behoren. Het enige vreemde wat ik nu nog ondervind zijn wat kleine 'artefacten' als ik vensters snel heen en weer beweeg in windows zelf. Ik zie dan soms 'blokjes-achtige' patronen in het spoor van het venster :S

Tja, ik zou je dan toch echt aanraden om alsnog Windows opnieuw te installeren. Artifacs kan komen doordat de driver (of andere software) niet helemaal lekker is.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:30

Quad

Doof

Nja dat schokkende werd bij mij altijd gefixed door een correcte installatie van directX, normaal zou je zonder problemen een grafische kaart wissel kunnen uitvoeren, vaak gedaan zonder driver sweeper en wel eerst oud verwijderen en daarna kaart verwisselen en nieuwe software installeren.

Desalniettemin raad ik een schone installatie van Windows aan, is altijd fijn om eens in de zoveel tijd weer fresh beginnen.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• calsonic
  • Niet online
peperthee schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:06:

Dat is mooi ;) Graag gedaan

• ChojinZ
Bolletje schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:10:
Mooi om te horen!

[mbr]En aan de mannen hierboven: laten we elkaar nou niet aanvallen op iemands ervaring, 'de jeugd wil..' zeggen en berichten afdoen als onzin. Daar is niemand bij gebaat en iedereen probeert hier bij te dragen aan het oplossen van het probleem.[/mbr]
Ik snap je punt. Maar het " ik heb x-aantal jaren ervaring in de ICT dus geloof mij maar op mijn woord" argument is gewoon zwak...

Pagina: 1