• rla
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-12 15:57
Ik wil mijn video8-bandjes digitaliseren. Daarvoor heb ik op Marktplaats een Sony Digital8 camera met i-Link(Firewire) en een Firewire-kaartje voor mijn pc gekocht.

Ik heb het idee om dit met Windows Movie Maker 12 te gaan doen. Maar welk formaat en resolutie kan ik het beste kiezen om de bestanden in op te slaan?

Het is de bedoeling om de bestanden met bijv. een mediaspeler af te spelen op een HD-tv.

En zijn er misschien nog betere (freeware) programma's dan Movie Maker?

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:08
Ik weet niet of je zomaar video8 via de i-Link kan digitaliseren. Die is voornamelijk bedoeld om beeldmateriaal van digital8 bandjes over te zetten. Ik gok dat die camcorder je bandjes wel zal kunnen afspelen, maar alleen zal kunnen doorstreamen via de (s)video out en niet via de firewire. Dat moet je sowieso eerst even nakijken. Als dat werkt, dan krijg je die stream binnen als standaard DV, wat hoge kwaliteit is, maar niet gemakkelijk opslaat. Je moet dan met een transcoder omzetten naar een wat beter handteerbaar formaat. Welke container en kwaliteit je kiest, is even uitproberen.

Ik heb ooit bandjes overgezet met een gemakkelijker programma dat meteen ook de transcoding deed, maar weet niet meer vanbuiten hoe het heette. Het was niet gratis, maar wel erg betaalbaar, iets van een $12 ofzo.

edit: over het analoge video8 over de ilink: blijkbaar kunnen sommige digital8 camera's het wel, de oudere vaak niet. Je moet dus een beetje geluk hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door Teun_2 op 16-01-2013 21:15 ]