Zou er misschien bij de laptops een veld 'beeldschermtype' kunnen worden toegevoegd? Dit is ook het geval bij de gewone monitoren. Zo kan je bijvoorbeeld gemakkelijk een optie 'IPS' aanvinken waardoor de rest wegvalt. Lijkt me erg handig!
Deze vraag is eerder gesteld, helaas wordt het schermtype nauwelijks gespecificeerd, tenzij het heel bijzonder is. Zonder voldoende ingevulde specificaties is een filter niet echt bruikbaar, dus deze gaat er niet komen.
Er is een omweg, we kennen een veld Bijzonderheden voor alles wat bijzonder is, maar niet ingevuld kan worden in de specificaties. Mochten wij of iemand anders hebben gevonden dat een laptop een IPS-scherm heeft, kan dat aldaar ingevuld worden. Dit veld kan je doorzoeken via de trefwoordenzoeker bovenaan de filters, dus als je IPS intikt krijg je toch nog 13 laptops terug: http://tweakers.net/categ...woVtJRKijKTE71zcxTsjKoBQA. Omdat dit een vrij invulbaar veld is, werkt dit ook niet feiloos, dus er zullen best laptops zijn met IPS scherm, maar die dat niet (goed) ingevuld hebben, die zul je dus ook nooit op deze manier vinden.
Er is een omweg, we kennen een veld Bijzonderheden voor alles wat bijzonder is, maar niet ingevuld kan worden in de specificaties. Mochten wij of iemand anders hebben gevonden dat een laptop een IPS-scherm heeft, kan dat aldaar ingevuld worden. Dit veld kan je doorzoeken via de trefwoordenzoeker bovenaan de filters, dus als je IPS intikt krijg je toch nog 13 laptops terug: http://tweakers.net/categ...woVtJRKijKTE71zcxTsjKoBQA. Omdat dit een vrij invulbaar veld is, werkt dit ook niet feiloos, dus er zullen best laptops zijn met IPS scherm, maar die dat niet (goed) ingevuld hebben, die zul je dus ook nooit op deze manier vinden.
Ja, dat kan ik me nog herinneren, dat ging vooral over mat of glans, waarbij het onderscheid daartussen en andere termen zoals antiglare voor moeilijkheden zorgden. Maar IPS is of niet staat gewoon vast? Het lijkt me handiger om dat niet bij Bijzonderheden te hoeven invullen, en het lijkt me ook dat meer mensen het invullen bij de specifiacties als er een apart veldje voor is als wanneer dat er niet is. En het zoeken is altijd voor rekening van de zoeker als hij dingen aanvinkt. Soms mis je dan dingen, bij displayport bijvoorbeeld is ook lang niet alles vermeld. Maar dat is gewoon een risico van het zoeken. Zou toch niet uit mogen maken over het wel of niet toevoegen van een veld? Het is alleen maar mooi als het er is en dat het kan.
Ips of niet staat gewoon vast, dat kan je ook van mat of glans zeggen. Het is of mat of glans. Dat betekent nog niet dat het ook gespecificeerd staat. Pak ik een paar laptops uit de pricewacth erbij die populair zijn dan zie ik nergens staan welk type scherm erin zit.
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y500-MBG2AMH
Type scherm: geen opgave
Mat/glans: Glans
pricewatch: Asus VivoBook X202E-CT009H
Mat/glans: geen opgave
pricewatch: Samsung Series 5 NP535U3C-A02NL
Mat/glans: ontspiegeld
pricewatch: Samsung Series 9 NP900X4D-A02NL
Het is dus gewoon niet gespecificeerd en zou daarom dus een nutteloos filter worden waar je niet mee kan vinden.
pricewatch: Lenovo IdeaPad Y500-MBG2AMH
Mat/glans: Glans
pricewatch: Asus VivoBook X202E-CT009H
Mat/glans: geen opgave
pricewatch: Samsung Series 5 NP535U3C-A02NL
pricewatch: Samsung Series 9 NP900X4D-A02NL
Het is dus gewoon niet gespecificeerd en zou daarom dus een nutteloos filter worden waar je niet mee kan vinden.
Nou, dat van mat of glans daar was eerst wel een discussie over dat het niet zo simpel was, omdat ze allemaal andere termen hanteren zoals antiglare, mat, glare, ontspiegeld enzo maar natuurlijk komt het wel alleen op mat en glans neer, dat vond ik toen ook.
Wat betreft IPS of niet, ik dacht het inmiddels een beetje gemeengoed was van de fabrikanten om dat er wel bij te zetten, maar nog niet echt dus. Ik heb het wel een aantal keer zien staan, maar dat was dan waarschijnlijk omdat ik alleen naar Full HD laptops aan het zoeken was en wellicht zetten ze het er bij zo'n scherm af en toe wel bij. Volgens mij als ze geen IPS erbij zetten is het geen IPS scherm maar degenen die het wel hebben daarvan dacht ik dat de fabrikant het wel (trots) specificeerde.
Ik ben het met je eens als je een aanvinkvakje voor IPS maakt en het staat nergens in de specs van een laptop dat het dan niet snel ingevuld zal worden. Aan de andere kant, als ik een laptop tegenkom die het wel heeft en het staat nog niet zo in de pricewatch dan zal ik heus wel een updateverzoek doen om het aan te vullen en ik zal niet de enige zijn denk ik. Ik zou het toch mooier vinden als zo'n vakje zou bestaan dan het in de bijzonderheden erbij te moeten gooien, komt op het zelfde neer maar is minder netjes, maar goed...
Wel gek/jammer dat de fabrikanten zo vaag doen, bij normale monitoren zetten ze het er wel altijd bij.
//edit: Tweakers eigen woorden: "normaalgesproken worden technologieën als ips wel vermeld op specsheet."
Zie nieuwsitem op de FP: nieuws: Sony laat smartphonegebruiker zelf scherm kalibreren
Wat betreft IPS of niet, ik dacht het inmiddels een beetje gemeengoed was van de fabrikanten om dat er wel bij te zetten, maar nog niet echt dus. Ik heb het wel een aantal keer zien staan, maar dat was dan waarschijnlijk omdat ik alleen naar Full HD laptops aan het zoeken was en wellicht zetten ze het er bij zo'n scherm af en toe wel bij. Volgens mij als ze geen IPS erbij zetten is het geen IPS scherm maar degenen die het wel hebben daarvan dacht ik dat de fabrikant het wel (trots) specificeerde.
Ik ben het met je eens als je een aanvinkvakje voor IPS maakt en het staat nergens in de specs van een laptop dat het dan niet snel ingevuld zal worden. Aan de andere kant, als ik een laptop tegenkom die het wel heeft en het staat nog niet zo in de pricewatch dan zal ik heus wel een updateverzoek doen om het aan te vullen en ik zal niet de enige zijn denk ik. Ik zou het toch mooier vinden als zo'n vakje zou bestaan dan het in de bijzonderheden erbij te moeten gooien, komt op het zelfde neer maar is minder netjes, maar goed...
Wel gek/jammer dat de fabrikanten zo vaag doen, bij normale monitoren zetten ze het er wel altijd bij.
//edit: Tweakers eigen woorden: "normaalgesproken worden technologieën als ips wel vermeld op specsheet."
Zie nieuwsitem op de FP: nieuws: Sony laat smartphonegebruiker zelf scherm kalibreren
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2013 11:21 ]