jQuery code verbeteren.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-07 23:38

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik ben al een poosje bezig met iets en qua functionaliteit werkt het nu wel voor 90%, maar ik gebruik veel code en ik denk dat dat wel beter kan. Ik heb bijvoorbeeld deze twee functies

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    function selectJaMainButton() {
        $(this).parents('.container_vragen , .antwoorden').find('.ja').attr('checked', this.checked);
        $(this).parents('.container_vragen , .antwoorden').find('.nee , .open_sub_nee').removeAttr('checked');
        $(this).parents('.container_vragen').find('.akkoord').addClass('groen');
        $(this).parents('.container_vragen').find('.akkoord').removeClass('rood');
    };

function selectNeeMainButton() {
        $(this).parents('.container_vragen , .antwoorden').find('.nee').attr('checked', this.checked);
        $(this).parents('.container_vragen , .antwoorden').find('.ja , .open_sub_ja').removeAttr('checked');
        $(this).parents('.container_vragen').find('.akkoord').addClass('rood');
        $(this).parents('.container_vragen').find('.akkoord').removeClass('groen');
    };

Ze doen praktisch hetzelfde alleen net iets anders voor de verschillende classes. Op wat voor manier zou ik deze code kunnen verbeteren?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diabolofan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-07 17:16
Hoe je het in ieder geval makkelijker onderhoudbaar kunt maken is door de classes die tussen de parents() staan in een veriabele te zetten. Dan hoef je het maar op 1 plaats aan te passen wanneer deze classes wijzigen.

Verder kan hier wel een functie van gemaakt worden, maar omdat je veel verschillende dingen doet, zal het niet korter worden dan 4 regels. Ook zal je alsnog alle classes mee moeten geven die gebruikt worden om het dynamisch te houden, waar het ook niet echt overzichtelijker van wordt.

Wat je wel kan doen is er 1 functie van maken die zelf uitzoekt of het de ja of de nee button was, en daarna afhankelijk daarvan de betreffende code uitvoert.

Verdere verbeteringen zijn erg afhankelijk van de html structuur. Alsnog zal jQuery erg gevoelig blijven voor wijzigingen in de html structuur, zodat dit stukje bij veranderingen in de structuur waarschijnlijk bijna altijd geupdate zal moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:32
MrVegeta schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:54:
Ik ben al een poosje bezig met iets en qua functionaliteit werkt het nu wel voor 90%, maar ik gebruik veel code en ik denk dat dat wel beter kan. Ik heb bijvoorbeeld deze twee functies

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
        $(this).parents('.container_vragen , .antwoorden').find('.ja').attr('checked', this.checked);
        $(this).parents('.container_vragen , .antwoorden').find('.nee , .open_sub_nee').removeAttr('checked');
        $(this).parents('.container_vragen').find('.akkoord').addClass('groen');
        $(this).parents('.container_vragen').find('.akkoord').removeClass('rood');
    };

$(this).parents('.container_vragen , .antwoorden').find('.nee').attr('checked', this.checked);
        $(this).parents('.container_vragen , .antwoorden').find('.ja , .open_sub_ja').removeAttr('checked');
        $(this).parents('.container_vragen').find('.akkoord').addClass('rood');
        $(this).parents('.container_vragen').find('.akkoord').removeClass('groen');
    };

Ze doen praktisch hetzelfde alleen net iets anders voor de verschillende classes. Op wat voor manier zou ik deze code kunnen verbeteren?
sjongejonge wat ben jij een n00b zeg! ;)

Je code kan sowieso beter, maar je kan hier idd 1 functie van maken, die je met 2 aanroepen aanroept (1 voor ja, 1 voor nee). Die laatste 2 regels chan je chainen. Je kan wat dingen in variabelen pleuren voor de leesbaarheid (heb ik bij de eerste aangepast)

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
                var scopeWithContainer =        $(this).parents('.container_vragen , .antwoorden');
                var scope = $(this).parents('.container_vragen');
                $('.ja', scopeWithAnswers).attr('checked', this.checked);
        $('.nee , .open_sub_nee', scopeWithAnswers)..removeAttr('checked');
        $(scope).find('.akkoord').addClass('groen').removeClass('rood');
    };

$(this).parents('.container_vragen').find('.akkoord').addClass('rood').removeClass('groen');
    };

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Het klopt dat ik een noob ben! Er wordt veel te weinig (lees: geen) les gegeven over dit soort dingen :/ Maar goed, ik ben nu ongeveer wel zo ver dat ik zelf wat code kan schrijven dat doet wat ik wil. De volgende stap is om die code dan te optimaliseren en daar ben ik nu dus mee bezig ;).
diabolofan schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 14:56:
Hoe je het in ieder geval makkelijker onderhoudbaar kunt maken is door de classes die tussen de parents() staan in een veriabele te zetten. Dan hoef je het maar op 1 plaats aan te passen wanneer deze classes wijzigen.

Verder kan hier wel een functie van gemaakt worden, maar omdat je veel verschillende dingen doet, zal het niet korter worden dan 4 regels. Ook zal je alsnog alle classes mee moeten geven die gebruikt worden om het dynamisch te houden, waar het ook niet echt overzichtelijker van wordt.

Wat je wel kan doen is er 1 functie van maken die zelf uitzoekt of het de ja of de nee button was, en daarna afhankelijk daarvan de betreffende code uitvoert.

Verdere verbeteringen zijn erg afhankelijk van de html structuur. Alsnog zal jQuery erg gevoelig blijven voor wijzigingen in de html structuur, zodat dit stukje bij veranderingen in de structuur waarschijnlijk bijna altijd geupdate zal moeten worden.
Duidelijke uitleg, ik zal eens uitzoeken wat ik er mee kan doen.

@Catch22, variablen gaan gebruiken dus. Duidelijk, zien wat voor informatie ik daar over kan vinden.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Als je een keer een masterclass wil moet je het maar zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
En hoeveel moet dat gaan kosten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Bier.

Kan je de html-structuur van hetgeen je manipuleert posten? Volgens mij kan je eea wel effectienter maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2935

Om dit goed te refactoren heb ik ook de HTML code nodig en moet ik zien hoe het wordt aangeroepen. Wat is de this in deze functies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-07 12:20

TheNephilim

Wtfuzzle

Een tip die ik je sowieso kan geven; gebruik .prop() in plaats van .attr() voor je checkboxes.

Verder moet ik zeggen dat ik hier ook vaak teveel jQuery code heb, het enige waar ik mij druk om maak is leesbaarheid en een beetje performance. jQuery lost dingen under-the-hood vaak hetzelfde op, zelfs als je het op verschillende manieren je jQuery calls doet.

Over readability van jQuery code is verassend weinig te vinden met Google.

Hier een paar tips over hoe het wel en niet moet met jQuery: http://james.padolsey.com/javascript/jquery-code-smells/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik leer het meest door jQuery best pratice blogs te lezen, maar ook door algemene jQuery artikelen te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Oh heb je wat linkjes Catch? Ik ben al een tijdje naar zulke blogs en artikelen op zoek

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Onwijs bedankt!

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Pagina: 1