Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 10:08

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
Op kantoor hebben een programma waarmee wij gebouwen kunnen tekenen. (Een Google Sketchup met meer features.) Nu willen wij graag van de getekende gebouwen ook een mooie render maken. Denk hierbij aan een mooi modern ogend park met in het midden het gebouw, zoals je vaak ook op de tekeningen van projecten ziet die langs de weg staan.

Hoe kunnen we dit het makkelijkst bereiken? Ik heb gekeken naar (gratis) pakketen zoals Blender e.d. maar dan moeten we de projecten omtoveren naar een custom file formaat. Mijn vraag: Is er een standaard formaat voor 3D projecten? We kunnen relatief makkelijk alle polygonen opslaan bijvoorbeeld, maar dan hebben we nog geen textures, zijn de standaard Blender (bijv.) textures gratis te gebruiken?

We willen natuurlijk liever niet Blender meeleveren met onze software, want dat is groter dan onze software zelf. Ik heb wel al diverse render-engines gevonden, maar die werkten dan bijvoorbeeld ook met blender files.

Wie heeft hier ervaring mee, of is dit misschien al eerder gedaan?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spockz schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:35:
Op kantoor hebben een programma waarmee wij gebouwen kunnen tekenen. (Een Google Sketchup met meer features.) Nu willen wij graag van de getekende gebouwen ook een mooie render maken. Denk hierbij aan een mooi modern ogend park met in het midden het gebouw, zoals je vaak ook op de tekeningen van projecten ziet die langs de weg staan.

Hoe kunnen we dit het makkelijkst bereiken? Ik heb gekeken naar (gratis) pakketen zoals Blender e.d. maar dan moeten we de projecten omtoveren naar een custom file formaat. Mijn vraag: Is er een standaard formaat voor 3D projecten? We kunnen relatief makkelijk alle polygonen opslaan bijvoorbeeld, maar dan hebben we nog geen textures, zijn de standaard Blender (bijv.) textures gratis te gebruiken?

We willen natuurlijk liever niet Blender meeleveren met onze software, want dat is groter dan onze software zelf. Ik heb wel al diverse render-engines gevonden, maar die werkten dan bijvoorbeeld ook met blender files.

Wie heeft hier ervaring mee, of is dit misschien al eerder gedaan?
standaard formaat,
Probeer:
.FBX (een van de beste methodes om tussen software pakketen te wisselen)
.OBJ (zou ook geen slechte keuze zijn)

Textures in blender zijn "gratis" zolang jij rechthoudende bent op de beelden blender heeft geen betaaloptie voor het aanzetten van de textures "geen plugin oid nodig dus" dus dat werkt met het geleverde pakket zelf

(voor gratis textures om te gebruiken in blender - http://cgtextures.com/ )

"blender willen we niet aanleveren"

dat hoef ook niet waneer je naar een video of still image uitrenderd, dan stuur je simpel aleen de foto of video op.

waneer je een stukje software wilt maken waarbij je Zelf kunt navigeren door het gebouw/park zul je inderdaad een game engine moeten gebruiken "denk dan aan unity/ogre/unreal".

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2013 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
We hebben gekeken naar .OBJ en dat lijkt inderdaad een erg goede keuze voor ons omdat we ons formaat redelijk eenvoudig kunnen overzetten naar .OBJ.

We willen niet de hele Blender tool aanleveren, maar alleen de render-engine zou geen probleem zijn. Misschien dat we dit als dienst gaan aanbieden waardoor er helemaal niets extra's geïnstalleerd hoeft te worden, dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn. :) Ik heb diverse engines gevonden die blender bestanden kunnen inlezen maar beschik niet over genoeg kennis om te kunnen zeggen welke beter zijn en welke minder goed.

Het 3D navigeren is ook leuk, daarvoor heb ik iets gevonden wat in de browser werkt en gratis is: CubicVR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:27
OBJ is niet echt een goed formaat omdat Blender dit als enkele mesh exporteert (ook al hoort dit niet). Een betere oplossing zou FBX zijn (Blender kan dat niet importeren, maar wel exporteren, dus behoud je source files) of DAE Collada (wat een open standaard is die door bijna alle programma's ondersteund word).

Ik kan zelf FBX aanraden, want dit geeft meestal minder problemen, en Autodesk heeft een gratis converter daarvoor.

[ Voor 19% gewijzigd door Wolfos op 19-01-2013 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik werk ook altijd met FBX files, dit werkt met autodesk software perfect. Mijn ervaring is ook dat gratis pakketten het echt niet kunnen opnemen tegen betaalde pakketten.

[ Voor 43% gewijzigd door Ernemmer op 19-01-2013 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:27
In mijn ervaring is juist Autodesk software overprijst. €4000 voor een programma dat iedere dag meerdere keren crasht is niet een acceptabele prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wolfos schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 22:34:
In mijn ervaring is juist Autodesk software overprijst. €4000 voor een programma dat iedere dag meerdere keren crasht is niet een acceptabele prijs.
Het is niet echt goedkoop inderdaad maar ik heb echt geen last van crashes ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
Wolfos schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 22:20:
OBJ is niet echt een goed formaat omdat Blender dit als enkele mesh exporteert (ook al hoort dit niet). Een betere oplossing zou FBX zijn (Blender kan dat niet importeren, maar wel exporteren, dus behoud je source files) of DAE Collada (wat een open standaard is die door bijna alle programma's ondersteund word).

Ik kan zelf FBX aanraden, want dit geeft meestal minder problemen, en Autodesk heeft een gratis converter daarvoor.
We gaan dus niet zelf in Blender tekenen en vanuit daar exporteren. Onze teken-tool zou een bestand generen in een bepaald formaat, nu dus nog .OBJ, wat vervolgens door een rendering-engine wordt omgezet naar een mooi plaatje. Voor zover ik kan zien gaat .FBX ook vooral over het opslaan van bewegingen e.d.? Wij hoeven alleen maar een statisch plaatje te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:10
Wat wil je nu precies? Wil je een statische render maken en dus een plaatje aanleveren (.jpg , .bmp etc) of wil je een real-time interactieve 3d visualisatie aanbieden ? Volgens mij wil je dit laatste.

Ik zou dan kijken naar real time engines zoals Unity of Lumion en vaststellen welke formaten ze accepteren en dan 1 formaat uitkiezen waaruit jullie kunnen wegschrijven vanuit jullie tekenpakket. Genoemde formaten zoals .obj , .fbx en collada zijn volgens mij prima veel gebruikte formaten.

3D portfolio - mijn deviantART

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Topicstarter
In principe willen wij dus om te beginnen alleen een statische render maken, zonder dat de gebruiker verder iets hoeft te weten van blender of andere modelling tools. Als het vanuit datzelfde model net zo makkelijk is om een interactive 3D visualisatie te realiseren is dat mooi meegenomen, maar dat is niet het primaire doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Hupie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:10
Ah nu begrijp ik je beter volgens mij. Met gebruiker bedoel je een gebruiker van jullie tekensoftware die dan zonder extra kennis het getekende model kan exporteren naar een ander programma, paar materialen erop en dan mooie renders maken? Volgens mij bestaat zo'n programma niet want je hebt altijd kennis nodig over hoe materialen instellen, belichting, rendersettings etc.

Lumion komt echter wellicht wel dicht bij wat je wilt en het is real time http://lumion3d.com/.

3D portfolio - mijn deviantART

Pagina: 1