Sitecom NAS MD-254 probleem met bevoegdheden MAC en Windows

Pagina: 1
Acties:

• LIMIT-AR
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-07-2024
Ik heb al gezocht in dit forum over opslag maar ik heb nog geen oplossing kunnen vinden voor mijn probleem.

Ik heb een Sitecom NAS, een vrij eenvoudig ding. Ik heb er twee schijven inzitten van 2TB en ze draaien in JBOD modus.

Om mijn foto's te backuppen en andere belangrijke bestanden te backuppen heb ik ook nog een 3 TB externe schijf gekocht om zo er zeker van te zijn dat mijn data veilig opgeslagen is.

Nu heb ik een probleem dat ik sommige foto's niet kan kopieren van mijn NAS naar mijn Mac of de externe HDD van 3 TB.

Ik krijg dan deze melding:

De bewerking kan niet worden voltooid, omdat u geen bevoegdheden hebt om toegang te krijgen tot sommige onderdelen.

Hoe kan ik dit oplossen? Ik denk dat het komt doordat de bestanden destijds zijn gekopieerd naar de NAS vanaf mijn Windows 7 computer maar deze heb ik niet meer.

Ik heb op mijn MAC gewoon de volledige rechten voor de NAS dus ik snap niet waarom ik niet mijn eigen foto's mag kopieren of openen.

Is hier een oplossing voor?

Ik heb ook al geprobeerd om de HDD's rechtstreeks aan te sluiten met een adapter van SATA naar USB maar ik heb nog niet de juiste software gevonden om zo toegang tot mijn bestanden te krijgen als het op deze manier kan dan vind ik dat ook prima.

Ik las al wel in een ander topic dat de HDD's waarschijnlijk geformatteerd zijn in ext2 of ext3 formaat en dat het linux is. Maar via Ubuntu en knoppix op USB stick kreeg ik de data van de HDD's niet te zien.

Nog even voor de duidelijkheid de NAS werkt verder prima ik kan al mijn bestanden zien alleen sommigen kan ik dus niet openen of kopieren om ze veilig te backuppen omdat ik zogenaamd de rechten niet heb.

Ik waardeer jullie hulp enorm, want ik weet niet meer wat ik nog meer kan proberen, alvast bedankt!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb je al met andere user accounts gebrobeerd ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• LIMIT-AR
Bedoel je user accounts van de NAS of van mijn besturingssysteem?

Ik heb al geprobeerd een nieuwe user aan te maken op de nas en daar alle rechten aan toe te kennen maar dit heeft niet gewerkt met die user kon ik ze ook niet kopieren.

Ik heb ook vanaf een windows laptop geprobeerd de bestanden te kopieren maar dit lukte ook niet.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09

DukeBox

loves wheat smoothies

Anders met SSH inloggen en via de CLI de rechten resetten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• LIMIT-AR
Ik kan me wel herinneren dat ik toen ik met windows de bestanden wilde openen of kopieren ik een melding kreeg dat de rechten lagen bij een UNIX user ofzo. Maar ja ik heb altijd met mountain lion gewerkt en heb wel is een herinstallatie tussendoor gedaan maar als ik de hoofdgebruiker ben van die nas en gewoon toegang heb tot alle bestanden dan moet ik toch gewoon altijd de bestanden kunnen kopieren of openen?

Welk programma heb ik nodig om via SSH in te loggen? Ik heb wel al zo'n package gevonden en er staat ook dat het werkt met de nieuwste firmware die ik draai dat is SitecomNas_v2.4.21

Dit is dus het probleem.

Ik kan de bestanden waar je geen preview van ziet niet openen die hebben ook een andere datum. Die datum van augustus is de datum waarop ze genomen heb met mijn camera.

Afbeeldingslocatie: http://img802.imageshack.us/img802/4176/schermafbeelding2013011l.png

In windows krijgen deze foutmelding als ik de foto's wil kopieren.
Afbeeldingslocatie: http://img846.imageshack.us/img846/2380/imagejdt.jpg

Ik ben erachter gekomen wat het probleem is.

UNIX User\nobody is de guestuser van de NAS.

Ik heb de foto's blijkbaar een keer met de guestuser erop gezet en blijkbaar kan je dan met een andere user er niks meer mee.

Ik heb dus mijn users verwijderd en de mijn gebruikersmap weer omgezet naar een map die te bereiken is als guest en toen kon ik wel weer bij de foto's.

[ Voor 41% gewijzigd door LIMIT-AR op 16-01-2013 16:45 ]