Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 18:45
Het kan zijn dat ik ergens iets over het hoofd zie, maar ik kom uit het volgende niet uit:

Ik heb een iSCSI NAS waar ik met ubuntu (open-iscsi) inlog op een target. Vervolgens maak ik van het device (bv /dev/sdb) een LVM setup. Ik heb hierna wat logical volumes waar ik eea mee doen.
Hierna wil ik van de iscsi target weer uitloggen, maar hiervoor moet ik (Als ik het goed heb) wel LVM laten stoppen.

Hoe kan ik er voor zorgen dat LVM vanaf logical volume tot physical volume gestopt is, zodat ik de iscsi target weer kan uitloggen?

Op het moment ben ik wel aan de slag geweest met lvremove, vgremove en pvremove, maar dan is de structuur die ik gemaakt heb ook gewoon weg.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:29

Cyphax

Moderator LNX
Zou het niet genoeg zijn om 'm te exporteren met vgexport?
Of op inactive zetten, of beide. :+

vgchange -an [vg]
vgexport [vg]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 18:45
Met het inactief zetten kon ik de iscsi target zonder problemen uitloggen d:)b Bij het opnieuw inloggen worden de vg's en lv's gewoon weer gevonden :)

(Ik had trouwens een TR gedaan, omdat het topic in het verkeerde subforumbeland is, het heeft niets me beveiliging te maken namelijk ;) )

[ Voor 31% gewijzigd door Keiichi op 16-01-2013 13:58 ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

BV -> NOS

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Keiichi schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:57:
Met het inactief zetten kon ik de iscsi target zonder problemen uitloggen d:)b Bij het opnieuw inloggen worden de vg's en lv's gewoon weer gevonden :)
Jup, vgchange -a n , dat zou het moeten zijn. Heel soms wil de devicemapper ook nog wel eens een LV "vasthouden" (Device mapper is volgens mij om je LV als device beschikbaar te maken ?)
Dan moet je even met "dmsetup" aan de gang.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Dit commando is ook erg handig voor mensen die LVM op bijvoorbeeld md-raid draaien. (lees: ikzelf ;)) en om de één of andere reden de RAID-set offline willen hebben. En als je NFS gebruikt: de nfs-kernel-server (zo heet ie iig op Debian) stoppen, anders kan je je volumes niet unmounten. Hopelijk bespaar ik iemand hiermee dat uur wat ik zelf heb moeten zoeken naar de juiste manier/volgorde om mijn massa-opslag 'uit' te krijgen :+

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb 'm ook zo uitgezet toen ik m'n volume groep uitbreidde met een nieuwe schijf en nieuw FS (omdat ik graag 1 volume wilde houden, voor de fileserver). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Cyphax schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 14:50:
Ik heb 'm ook zo uitgezet toen ik m'n volume groep uitbreidde met een nieuwe schijf en nieuw FS (omdat ik graag 1 volume wilde houden, voor de fileserver). :)
Afhankelijk van de setup van je VG kan dat vrijwel helemaal online, je hoeft alleen je FS te unmounten. Een nieuw FS aanmaken is vaak helemaal niet nodig. (vgextend met je nieuwe disk, lvextend om de nieuwe ruimte in je LV te krijgen, en dan resize2fs , xfs_growfs of de juiste tool voor je type filesystem gebruiken om hem te vergroten). XFS hoef je zelfs niet te unmounten, kan helemaal on-the-fly 8)

Edit:
Demoniac schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 14:38:

.....

En als je NFS gebruikt: de nfs-kernel-server (zo heet ie iig op Debian) stoppen, anders kan je je volumes niet unmounten.
Je hoeft niet de hele nfs-server te stoppen, misschien heb je nog wel meer NFS exports die op andere disken zitten, en die wil je dan gewoon laten draaien natuurlijk. Ik denk daarom dat een "exportfs -u </path/naar/nfsshare> (dus een un-export van alleen de betreffende NFS share) een mooiere oplossing is ;)

[ Voor 29% gewijzigd door u_nix_we_all op 18-01-2013 15:51 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
u_nix_we_all schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 15:47:
[...]

Afhankelijk van de setup van je VG kan dat vrijwel helemaal online, je hoeft alleen je FS te unmounten.
Het werd aangeraden door de guide die ik volgde. :)
Een nieuw FS aanmaken is vaak helemaal niet nodig. (vgextend met je nieuwe disk, lvextend om de nieuwe ruimte in je LV te krijgen, en dan resize2fs , xfs_growfs of de juiste tool voor je type filesystem gebruiken om hem te vergroten). XFS hoef je zelfs niet te unmounten, kan helemaal on-the-fly 8)
Een nieuw FS aanmaken niet nodig? Hoe bedoel je? Op een nieuwe schijf hoef je zelfs geen filesystem te maken bedoel je?

Sowieso: LVM O+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Niet online
Cyphax schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 15:51:
[...]

Het werd aangeraden door de guide die ik volgde. :)

[...]

Een nieuw FS aanmaken niet nodig? Hoe bedoel je? Op een nieuwe schijf hoef je zelfs geen filesystem te maken bedoel je?

Sowieso: LVM O+ ;)
Een nieuwe schijf wordt opgenomen intoegevoegd aan een bestaande VG. Deze kan de ruimte weer gebruiken om bijvoorbeeld aan een bestaande LV (met een bestaand Filesystem erop) toe te voegen. Die toegevoegde ruimte kun je gebruiken om een bestaand filesystem te vergroten. Er hoeft dus geen nieuw FS aangemaakt te worden, nee, je vergroot je bestaande FS.

Edit: Als je je LV's gepartitioneerd hebt (kan wel, maar is niet nodig/handig) wordt het wel iets lastiger, dan moet je namelijk ook de partitie vergroten waar je FS op staat.

[ Voor 13% gewijzigd door u_nix_we_all op 18-01-2013 16:04 ]

Pagina: 1