Intel i3-3225 start zeer traag op, na 10 uur uit is geweest.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Als ik s'avonds de computer uit zet en s'ochtens weer aan zet, start de computer zeer traag op(duurt ca. 10 minuten), als de computer warm is(na ca. 40 minuten zijn er geen problemen-2 minuten).

Dit is mijn eerste Intel bord, hiervoor had ik altijd AMD, daar had ik geen problemen.
In de Bios speedstep technology/USB 3 uit geschakeld, AHCI/Fast Boot in geschakeld, geheugen op 384 gezet.
Wat kan ik nog meer uitschakelen op de computer als deze koud is nog sneller op te laten starten?

Ligt het soms aan de B75 Chipset of aan i3-3225(55wat)
OC geheugen 1.65v, dat gaat niet(ook niet met XMP), gaat dan opnieuw opstarten als ik de intesief bezig ben(surfen/Youtube), met de mededeling in de BIOS Error Power Supplement.

Moederbord: Asus P8 B75-M LX Plus, Windows 7 64x, 4 gb 1600(met 8gb geen verschil), 300 wat voeding.
Heb eerst een Gigabytebord B75 gehad, deze was nog trager.

Andere vraag, start een Trinity FM2 koud sneller op als Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-06 17:00

Ultrapc

Anyone steak?

Nee, waarschijnlijk start een AMD niet vlotter op.
Dit klinkt een beetje als een brakke HDD, aangezien opstarten een HDD taak is (grotendeels).
Wat duurt lang bij het opstarten? Post, Windows logo, welkomsscherm?
Succes met het vinden van een oplossing!

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:54
Zoals Ultrapc zegt: opstarten is afhankelijk van de harde schijf. Als je het echt snel wilt moet je even een ssd kopen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 21:50
voor een pc zou er niks moeten bestaan als "koud opstarten", hij doet het, of hij doet het niet.

Er zal iets niet in orde zijn. Maar dat is een beetje afhankelijk van wat lang duurt.
duurt het lang voordat je beeld krijgt? blijft hij lang in het post scherm hangen? doet windows zelf er lang over?

@malantur
Er is hier geen sprake van een "gewone" trage schijf. Dan zou de tijd constant zijn. Als hij lang niet gedraaid heeft is de tijd vele malen langer. Dat duidt op een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
timberleek schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:21:
voor een pc zou er niks moeten bestaan als "koud opstarten", hij doet het, of hij doet het niet.

Er zal iets niet in orde zijn. Maar dat is een beetje afhankelijk van wat lang duurt.
duurt het lang voordat je beeld krijgt? blijft hij lang in het post scherm hangen? doet windows zelf er lang over?

@malantur
Er is hier geen sprake van een "gewone" trage schijf. Dan zou de tijd constant zijn. Als hij lang niet gedraaid heeft is de tijd vele malen langer. Dat duidt op een ander probleem.
De TS sugereerd op het einde met zijn vraag dat hij denkt dat een AMD systeem sneller opstart dan een Intel systeem. Ik sugereer daarom dat hij beter een ssd aanschaft, in de plaats van een werkend systeem te vervangen door AMD equivalent simpelweg omdat hij niet goed opstart.
Tweede ding is dat de voorzien moet worden van een verse installatie van Windows, dus dan zijn software problemen meteen uitgesloten.

In blijf erbij dat de harde schijf verdachte nummer 1 is (dus bekijk de SMART even via Crystal Disk Info). Aangezien er al wat geklooit is met de BIOS settings, probeer ze eens naar fail safe settings te zetten. Maar aangezien het moederbord al vervangen is denk ik dat het niet meer veel mag uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 13:17
In de Bios speedstep technology/USB 3 uit geschakeld, AHCI/Fast Boot in geschakeld, geheugen op 384 gezet.
Wat kan ik nog meer uitschakelen op de computer als deze koud is nog sneller op te laten starten?
Je hebt flink in de bios lopen prutsen zie ik, die zou ik eerst maar eens reseten (load default settings ofzo) en kijken hoe het dan gaat.
OC geheugen 1.65v, dat gaat niet(ook niet met XMP), gaat dan opnieuw opstarten als ik de intesief bezig ben(surfen/Youtube), met de mededeling in de BIOS Error Power Supplement.
Wederom, niet gaan klooien het moederbord is slim genoeg om zelf vast te stellen wat de beste settings zijn voor het geheugen!
Heb eerst een Gigabytebord B75 gehad, deze was nog trager.
Interessant, zijn alle onderdelen nieuw of heb je een oude HD en of voeding gerecycled? En heb je windows opnieuw 'kaal' geinstalleerd of geupdated, Ik vind 2 minuten namelijk ook verdacht lang als boot tijd

brommer1> welke onderdelen zitten er in je systeem en hoe oud zijn deze?

[ Voor 3% gewijzigd door Rrob op 16-01-2013 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-05 19:51
't Lijkt me gewoon een moederbordprobleem. Ik heb zelf een Intel i3 3225, en die doet het gewoon, warm of koud. Opstarten van Ubuntu in zo'n 16 seconden met een simpele Vertex 1 ssd.

Als het bij een 'warme' start sneller gaat, dan zullen er kennelijk ergens haarscheurtjes zijn. Warm metaal zet uit en maakt dan (in jouw geval kennelijk) beter contact ?!? Een opstarttijd van 10 minuten... Misschien is de bios ergens corrupt geraakt? Zet er ook eens gewoon standaard 1.50volt geheugen in.

Enne, intensief werken met Surfen en Youtube is voor die CPU totaal niet intensief. Dan moet je nog wel wat meer uit de kast halen.

[ Voor 12% gewijzigd door Klojum op 16-01-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 16:32
wat ook nog kan is dat de hdd ide compatible modus draait op udma 1 ipv 6. hierdoor heeft die totaal geen snelheid. kijk eens met hdtune of dergelijke tool on te kijken wat er niet goed gaat. een pc hoort er niet zo lang over te om op te starten, mits je geen extreme server taken opstart tijdens het booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Als de computer koud op gestart is, krijg ik na 3 minuten het buroblad te zien en dan duurt het nog 7 minuten voor alles werkt(moet eerst nog alles laden, kan niks doen als freezes), heb verschillende FW en AV probeert geen verschil, als in Aida64 staat: Online 10 minuten, werk alles.
Zit een nieuwe harde schijf in, Western Digitalvan WD10EZRX-00A8LB0 ATA Device 1 tb,
Nu heb ik Comodo FW + AvastAV.

Op de computer zit niks extra in gestalleerd, gebruik hem alleen maar voor surfen/internet radio en Youtube.
Er is voor 250gb aan Youtube films opgeslagen en 40gb aan reserve bestanden.

Zou het helpen als ik een 2e hardeschijf(160gb) installeerd alleen voor Windows 7, deze heb ik liggen.

Heb nu Kingston 4gb 1.5v geheugen in zitten, het moederbord is gloednieuw pas in december op de markt gekomen, er is nog maar 1 BIOS updat uitgekomen.

Windows prestatie-index: 7.2, 5.9(8gb 7.5), 6.5, 6.5, 5.9

[ Voor 9% gewijzigd door brommer1 op 16-01-2013 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
het rare is het verschil in tijd.

als je een trage schijf zou hebben (om wat voor reden dan ook) zou hij altijd traag moeten opstarten, niet alleen na een langere tijd uit te zijn.

daarom zou ik ook denken dat het niet ligt aan een instelling, die zou altijd moeten gelden.

Dan zou ik eerder denken aan een hardware probleem.
een lager/motor die aanloopt als hij koud is, haarscheurtjes die uitzetten, voedingscircuit met verrotte condensatoren. het kan van alles zijn.

Maar aangezien het je 2e moederbord al is denk ik dat dat het probleem daar niet zit.
Dan zou het nog met de HDD te maken kunnen hebben. Post de SMART waardes van je hdd eens.
Anders zou je nog kunnen proberen een hdd benchmark/test te kunnen doen, het beste zou dan zijn om dat ook een keer te doen als hij "koud" is.

Of je zou een voeding hebben die onstabiel is als hij koud is, en daardoor allerlei problemen veroorzaakt

of... (er is van alles mogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Hiervoor had ik AMD FX 4100+Nvidia 430 met 2 harde schijfen 1 voor windows(160gb) en een opslag schijf, toen had ik deze problemen niet.

Toen ik van AMD naar Intel(1e keer) overging(bouw mijn computer zelf) heb ik vervangen de 2 harde schijf voor 1 harde schijf(eco-7200 toeren) alles(in 3 gedeeld), voor laag stroom verbruik en een nieuwe voeding: be quiet! System Power 7 300W, hiervoor had ik een 380w voeding van Antec, bij mij staat de computer heel de dag op internet radio.

In de Bios onder Sata de volgende instelling gevonden: Hotplug Sata alles disabel, bij Sata-300 2 blue(harde schijf) en Sata-300 3 blue(cd rom) heb ik deze 2 enabeld gezet, weet niet waarvoor deze instelling dient.
Sata-600 1 Grey is disabel
Op het moederbord 1 Sata-600 Grey (alleen voor Sata-600), 5 Sata-300 Blue, mijn hardeschijf is Sata-300.

Max geheugen verbruik heb ik op 380 ingesteld, kan tot 1024, USB 3 uitgeschakeld-gebruik ik niet.
Speedstep Technology uitgeschakeld, lees zoveel tegenstrijdigen berichten over of het wel nut heeft.

Opstarten heb ik via een stopwach gemeten, dat was 3 minuten en daar na weer opnieuw gemeten hoelang het duurde voor alles geladen was-7 minuten(kan dan niks doen alleen maar wachten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Je moet niet te veel prullen in de BIOS met instellingen die je niet kent.
Hotplug Sata enabled geeft je de mogelijkheid om een sata schijf bij te prikken zonder je pc opnieuw op te starten. Dit wordt eigenlijk enkel gebruikt voor servers en andere computers die 24h/24 draaien.

Max geheugen mag je gewoon op automatisch laten staan, evenals de spanning en dan wordt het automatisch goed ingesteld. Slechts als dit niet goed werkt of als je gaat overclocken is het aangeraden om deze zelf in te stellen.
Geheugen verbruikt zeer weinig vermogen, dus het is niet zo nuttig om het te onderclocken.

Speedstep Technology helpt zeker, dit zorgt ervoor dat je processor lager geclockt wordt als deze niet gebruikt wordt. Best wel handig als je een laag stroomverbruik nastreeft.

Ik adviseer dus om je BIOS zich naar fail-safe waarden te laten herstellen (die optie zit er ergens in), en dan eigenlijk voor de rest niets aanpassen (buiten boot volgorde eventueel).

Verder:
Je computer start op in 3 minuten tot aan het bureaublad, maar de volgende 7 minuten loopt hij zowat vast. Start eens op in veilige modus de volgende keer als je koud start. Als het dan beter is, dan zit je toch met een software/driver probleem.

En nog meer:
Je voeding heeft zeer waarschijnlijk lage kwaliteit condensators van CapXon aan boord. Deze kunnen gaan lekken, je voeding onstabiel maken en allerlei random kwaaltjes veroorzaken.
Er was net nog een discussie over:
bitshape in "[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29"
De beste maar goedkope oplossing is waarschijnlijk pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze aanschaffen.
Eventueel als je nog een voeding hebt liggen kan je het eerst testen of het effectief wel de voeding is, maar hoe dan ook is het anders russische roulette over de komende jaren.

Als laatste wil ik ook echt nog eens onderstrepen hoe veel snelheid een ssd met zich meebrengt. Voor 100 euro heb je momenteel een mooie 128GB ssd. Samen met een propere installatie van Windows, een nieuwe voeding en een BIOS reset, zou je weer maximaal van je systeem moeten kunnen genieten.
Al bij al een investering van 150 euro, maar zijn geld dubbel en dik waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
B75 chipset van Intel is de eenvoudigste Chipset, eigelijk voor bedrijven/server bedoeld, je kan er niet veel mee instellen, kortom simpel moederbord. De Asus Bios ook simpel, je kan alleen het max geheugen instellen en verder gaat alles automatisch, ook geen 64, 128, 256, wat is nu de beste instelling, de processor heeft de HD4000, van 64-1024, nu staat deze op 384. Ik vermoed dat de grafische kaart en de Asus Suite met opstarten en laden te maken heeft, alles goed warm is en 30 minuter gedraaid heeft zijn alle problemen opgelost, alles gaat als een speer-binnen 3 minuten en het probleem begint weer als de computer langer dan 7uur uit staat(sluit hem helemaal af), de stroom is ook uitgeschakeld(schakelaar),

Kan het aan de voeding liggen, (gloednieuw) be quiet! System Power 7 300W, hiervoor had ik Antec 380(verkocht)

weet iemand hoe je een Intel Bios(UEFI) moet instellen en wat je kan uitschakelen, ik heb altijd AMD gehad.

Kan het niet aan de harde schijf liggen? Eco-7200?
Start een 7200 hardeschijf van 160gb sneller op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Al die geheugeninstellingen etc moet je lekker op auto laten staan tenzij je specifiek iets wilt.

Ik zou ook weer terug gaan naar default bios instellingen.
De meeste van die instellingen leveren amper wat op. usb 3 uitschakelen, waarom zou je? het verschil ga je toch niet merken.
speedstep gewoon aan laten staan.
Ook de niet gebruikte sata poorten gewoon aan laten staan.
Gewoon laten zoals het is.

die 160GB schijf zal een stukje ouder zijn en daardoor waarschijnlijk niet sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppliArt
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-05 19:49
Die zooi instelling die je hebt zitten wijzigen halen normaal geen bal uit op het bootproces van Windows en je pc. 10 minuten is te lang.

* Windows-installatie, is die nieuw?
* Heb je de BIOS-instelligen al gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Heb alles opnieuw geinstallleerd.
Heb in de Bios niet zo veel veranderd. Heb in de Bios nog een instelling gevonden(je moet zo veel aanklikken om te weten wat er onder zit): Boot Option: Network(2x) op ignore ingesteld, bij rechterkant stond: start dan sneller op en alles op Legacy.
Wat was de oude Bios heerlijk simpel.

Nog een vraag: start be quiet! System Power 7 300W, hiervoor had ik Antec 380 langzamer op?

Verder leer ik mee leven, dat ik rustig moet wachten tot 10 minuten, bedankt voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Heb het idee dat er een biosupdate voor die cpu moet komen , vrij nieuwe cpu van Q3'12 http://ark.intel.com/prod...ocessor-3M-Cache-3_30-GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298041

Ik zou dit probleem bijna direct bij de HDD zoeken.

Ik heb ooit eens een nieuwe HDD gekocht en direct met opstarten rare geluiden en alles, maar OOK was hij erg traag. Later wannneer de schijf warmer werd, gingen de geluiden weg en ook de traagheid.

Heb je niet nog een extra HDD liggen die je kan gebruiken om te testen?

En dan gewoon de simpelste opstelling, dus: alleen mobo, proc, ram, en hdd verder niets.
De BIOS op default settings, en zet de SATA poort waarop je de HDD hebt op AHCI

Windows dan installeren en zorg dat je dan de pre-boot drivers ook op een USB stick hebt staan, zodat je die kan installeren als de windows install daarom vraagt.

Verder zoals eerder aangegeven door Malantur: nu je een bord hebt met SATA600, zou ik ook daarvan gebruik maken icm een SSD. Je wilt nooit meer terug. Maar eerst zou ik zorgen dat je kan uitsluiten dat het niet aan je HDD ligt, anders zal die RMA moeten.

En pin je niet teveel vast op de verschillen tussen AMD en Intel op dit gebied. Als het daaraan zou liggen (wat ik niet snel zou zeggen) komt dat er toch wel uit op de een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Daarom gaf ik ook al aan dat een benchmark van de hdd en een smart uitlezing handig is. Er is iets dat traag is.

Die aanpassingen in het bios zijn ook niet van toepassing op je probleem. Network boot negeren zorgt voor misschien een paar seconden minder, maar dat is voordat windows start. Bovendien moet het dan wel bovenaan je bootvolgorde staan.

jouw probleem zit bij een traag onderdeel of een softwareprobleem

edit:
overigens niet "mee gaan leren leven", er is iets niet goed. Stel dat het de harde schijf zou zijn, dan zal hij waarschijnlijk geen lang leven hebben

[ Voor 16% gewijzigd door timberleek op 16-01-2013 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:01
De intel B75 had (dacht ik) de cougarpoint chipset en de eerste revisie had flink wat problemen met de harddisk controller. Wellicht dat daar het probleem ligt?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Dat kan ook nog een punt zijn.

probeer hem eens op een andere sata poort. de sata 600 poort lijkt me dan even de veiligste keuze. Die staat er zo ver mogelijk vanaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
In principe is de opstarttijd van een systeem weinig afhankelijk van processor, moederbord, voeding, ... maar vooral afhankelijk van de harde schijf/ssd en de software die opgestart moet worden.
Over de opstarttijd van je Antec tegenover de BeQuiet valt niet veel te zeggen: hij zou hetzelfde moeten zijn. Tenzij de voeding niet stabiel is, wat met de BeQuiet mogelijk is, dan kan het wel uitmaken. Je zal dus de voeding moeten testen.

Maar je blijft maar koppig onze verdere adviezen negeren:
- Kijk de SMART van je harde schijf na, zodat je kan zien of deze nog goed werkt
- Reset de BIOS, in principe moet je geen enkele instelling aanpassen. Niks van wat je allemaal aangepast heeft gaat meer als 5 seconden invloed maken, en waarschijnlijk heb je zelfs wat instellingen nadelig ingesteld.
- Start eens op in veilige modus om trage software/virussen uit te sluiten

En als laatste:
Die pricewatch: Western Digital Green WD10EZRX, 1TB die je hebt steken, is geen eco-7200 rpm model. Volgens Western Digital maakt die gebruik van IntelliPower technologie, maar dit komt er gewoon op neer dat hij 5400 rpm draait. Dit verklaart al een deel van het trage opstarten.

Nu ben ik zelf wel fan van verschillende harde schijven in een computer: 1 voor het OS en 1 voor data/games/e.d.
In dat geval is de hdd altijd beschikbaar voor het OS, ongeacht wat je verder met je data bent aan het doen. De Western Digital Green die je hebt is perfect voor data/games/e.d. maar niet voor een OS van te booten.

Nu kan je er inderdaad een 160GB 7200 rpm schijf in steken, en dan heb je ineens een dedicated schijf voor je OS, en bovendien nog een met lagere zoektijden.
Echter kost een 160GB harde schijf om en bij de 35 euro, terwijl je 10 keer meer snelheid kan halen met een 128GB ssd voor 90 euro. Imho een veel betere keuze.
Mijn systeem heeft een Samsung 830 ssd van 128GB. Binnen de 20 seconden is Windows 7 opgestart, en vanaf ik mijn bureaublad zie kan ik zo goed als direct een programma opstarten dat er ook zo goed als direct staat. Al bij al worst case zit je op 40 seconden opstarttijd... Vlot 10 keer sneller als jou huidige situatie.

Samenvatting:
- Je hebt een voeding van slechte kwaliteit
- Je gebruikt een verkeerde hdd om van op te starten
- Je klooit te veel onnodig in de BIOS zonder te weten wat je doet
- Er bestaat nog een mogelijkheid dat er een softwareprobleem is (7 minuten lang nog programma's opstarten) of misschien een driver probleem (chipset drivers bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
F_MA, ik zou dit probleem bijna direct bij de HDD zoeken. zeer goede tip

Heb de fout ondekt, wat blijkt: toen ik de harde schijf kocht had ik er geen acht opgeslagen dat het een Sata-600 was 8)7 wat te druk bezig om een energie zuinig systeem te maken en de HD was energie zuinig en daar heb ik opgelet.

Mijn vorige moederbord Gigabyte had Sata 300/600, maar Asus bord heeft wel apart 1 Sata 600 en 5 Sata-300 en ik had hem automatisch in de Sata-300 gestopt want ik dacht het is een Sata-300 8)7 en nu maar hopen dat alles voorbij is.

Heb nog een ee 160GB liggen van Samsung HD161GJ van februari 2010(vorige systeem)

[ Voor 17% gewijzigd door brommer1 op 16-01-2013 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoezo hopen? Moet je pc nog afkoelen voor de ultieme test? :P

Ik weet nog niet zozeer zeker of dit niet de oorzaak zal zijn.
Het zou toch moeten kunnen een SATA 600 in een 300 poort te prikken? dan zou het toch moeten werken volgen de de 300 specs, ipv SATA 10Gb/s (zoals de snelheid van het systeem was).

Natuurlijk kan het uiteraard, maar dan zou het de uitzonderlijke combi van alle hardware zijn die dit probleem veroorzaakt. Of misschien wat ik eerder las dat de BIOS het niet meer snapt, zou kunnen.

Stel dat het niet werkt, zou ik eens de 160Gb ertussen zetten(alleen) en kijken wat hij doet. en dan vooral kijken op de 600 en 300 poorten voor verschil (evt BIOS probleem).

[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 298041 op 16-01-2013 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
timberleek schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:21:
Jawel, mijn P8p67 heeft anderhalf jaar lang geen koude start willen doen. Wanneer ik hem voor het eerst starte kwam hij niet door de post. Vervolgens loopte die automatisch door naar een tweede start waarmee hij wel de post doorkwam. Bij een herstart/warme start nauwelijks problemen.
Na een RMA van het mobo doet hij het wel naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eL_Jay schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 19:14:
[...]

Jawel, mijn P8p67 heeft anderhalf jaar lang geen koude start willen doen. Wanneer ik hem voor het eerst starte kwam hij niet door de post. Vervolgens loopte die automatisch door naar een tweede start waarmee hij wel de post doorkwam. Bij een herstart/warme start nauwelijks problemen.
Dat was dus inderdaad een hardware fout. Iets waar dit probleem ook verdacht veel van weg heeft. Of het nou in de hardware zelf zit of een foute aansluiting.

Je kan dus nog steeds concluderen dat bij normaal functionerende hardware en software, De boottijd niets te lijden heeft onder een warme/koude start.
Tenzij de choke wel/niet aanstaat. Ow wacht da's alleen met oude auto's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
sata 600 of 300 poort maakt in dit geval helemaal niks uit voor de schijf. Die is bij lange na niet snel genoeg om last te hebben van de sata 300 limiet. Het enige dat beperkt kan worden is de snelheid van het cachegeheugen op de schijf, maar dat is bij lange na niet zo veel als jij beschrijft. Bovendien moet het eerst vanaf de schijf naar het cachegeheugen gezet worden of andersom. het is alleen een kleine buffer.

de schijf zelf trekt de sata 300 poort echt niet dicht. Dan moet je al een ssd hebben.

Als er een probleem zou zijn met de sata 300 poorten kan het wel helpen.

@eL_Jay
dat is een hardware probleem. Dan zou het zomaar kunnen zijn dat hij bijvoorbeeld rotte condensatoren had. Bij een koude start zakt de voeding te ver in en hij faalt. Dat had mijn monitor. Telkens bij het ontsteken van het backlight zakte hij in en viel hij weer uit. Totdat de condensatoren opgewarmd was van de constante stromen waarna hij de start net wel trok.
Maar als de hardware in orde is, bestaat er niks als een "koude start"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Heb een image gemaakt van de C: schijf en geformateerd en de 160gb schijf geinstalleerd en daar mij image van de C: op gezet, het is perfect gelukt, ga nu kijken hoe snel de schijf opstart na een koude start.

De 160gb schijf heeft 3195 inschakelingen en 8784 uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Hmm, is er al wat uitgekomen?
1. Geen verandering in snelheid met de 160gb HDD: waarschijnlijk een brakke sata controller (Of cpu, heel kleine kans)
2. Sneller booten met de 160gb HDD, Brakke HDD (Of iets anders wat je intussen veranderd, kabel enz...)

En misschien heb ik eroverheen gelezen dat je het gedaan hebt maar, RESET JE BIOS NU EENS!
Je zegt een paar posts geleden dat je van sommige dingen niet wist wat ze deden, en je veranderd de instellingen? :F

Succes!

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Moet eerst 10 uur uit staan, wacht eerst tot morgen ochtend, als het nog niks, is ga ik de Bios resetten.
Nu de computer warm is gaat alles snel, binnen 3 minuten werkt alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Nja zomaar op de HDD gooien zonder dat er smart waarden te zien zijn is wat voorbarig. Ook zoveel instellen in de bios is bullshit.
Alleen het nuttige in/uit schakelen is genoeg.
USB 3 gebruik je niet? Gewoon aan laten, kost niets meer en is backwards compatible..

Enige wat nuttig is:
- boot volgorde
- AHCI ingeschakeld?
- fan control (hw monitor)

Edit: reset gewoon nu alvast de BIOS!!! Je hebt er aardig in gekloot zonder dat je overall weet wat het doet.

[ Voor 13% gewijzigd door Quad op 17-01-2013 00:54 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:10

Compizfox

Bait for wenchmarks

Klojum schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:46:
Als het bij een 'warme' start sneller gaat, dan zullen er kennelijk ergens haarscheurtjes zijn. Warm metaal zet uit en maakt dan (in jouw geval kennelijk) beter contact ?!? Een opstarttijd van 10 minuten... Misschien is de bios ergens corrupt geraakt? Zet er ook eens gewoon standaard 1.50volt geheugen in.
Ehm ja en een moederbord met slechte contacten is langzaam? 8)7

Lijkt mij nogal vergezocht.
brommer1 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:16:
B75 chipset van Intel is de eenvoudigste Chipset, eigelijk voor bedrijven/server bedoeld, je kan er niet veel mee instellen, kortom simpel moederbord. De Asus Bios ook simpel, je kan alleen het max geheugen instellen en verder gaat alles automatisch, ook geen 64, 128, 256, wat is nu de beste instelling, de processor heeft de HD4000, van 64-1024, nu staat deze op 384. Ik vermoed dat de grafische kaart en de Asus Suite met opstarten en laden te maken heeft, alles goed warm is en 30 minuter gedraaid heeft zijn alle problemen opgelost, alles gaat als een speer-binnen 3 minuten en het probleem begint weer als de computer langer dan 7uur uit staat(sluit hem helemaal af), de stroom is ook uitgeschakeld(schakelaar),

Kan het aan de voeding liggen, (gloednieuw) be quiet! System Power 7 300W, hiervoor had ik Antec 380(verkocht)

weet iemand hoe je een Intel Bios(UEFI) moet instellen en wat je kan uitschakelen, ik heb altijd AMD gehad.

Kan het niet aan de harde schijf liggen? Eco-7200?
Start een 7200 hardeschijf van 160gb sneller op?
Nogmaals: Niet teveel prutsen met de BIOS. Heb je hem nou al gereset?

Een BIOS op een moederbord met Intel-chipset is niet wezenlijk anders dan die op een bord met een AMD-chipset.

Daarnaast maak ik uit je bericht op dat je denk dat de performance van een PC afhankelijk is van het moederbord. Dit is eigenlijk nauwelijks het geval.
Wel heeft het natuurlijk invloed op de stabiliteit e.d.
brommer1 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 18:31:
F_MA, ik zou dit probleem bijna direct bij de HDD zoeken. zeer goede tip

Heb de fout ondekt, wat blijkt: toen ik de harde schijf kocht had ik er geen acht opgeslagen dat het een Sata-600 was 8)7 wat te druk bezig om een energie zuinig systeem te maken en de HD was energie zuinig en daar heb ik opgelet.

Mijn vorige moederbord Gigabyte had Sata 300/600, maar Asus bord heeft wel apart 1 Sata 600 en 5 Sata-300 en ik had hem automatisch in de Sata-300 gestopt want ik dacht het is een Sata-300 8)7 en nu maar hopen dat alles voorbij is.

Heb nog een ee 160GB liggen van Samsung HD161GJ van februari 2010(vorige systeem)
Wat bedoel je nou? :?

Ik heb nog geen HDD gezien die SATA-300 voltrekt. Bij een HDD zou het dus eigenlijk nauwelijks moeten uitmaken of je hem op SATA-300 of SATA-600 pleurt. (op de cache na)
eL_Jay schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 19:14:
[...]

Double POST heet dat. Volgens mij hebben alle P8P67's daar last van. Voor sommigen hielp het om "wake on PCI-e" aan te zetten. Bij mijn Asus P8P67-m Pro verminderden de double POSTs er alleen iets door. Maar ik kwam erachter dat hij er alleen last van had als ik PLL overvoltage aan heb :) Nu heb ik dat dus maar uitgezet en nooit meer last van gehad.
Moet ik wel genoegen nemen met een multiplier van maximaal 46x.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84021

Ga niet teveel aan bios instellingen aanpassen en koop ook geen SSD.

Het is een feit dat je PC sneller kan starten als hij niet voor langere tijd uit was. Ergens heeft de PC dus moeite ermee als hij moet starten als hij langere tijd uit was.
In dit geval liggen de problemen vaak bij een brakke HD/controller/of combinatie hiervan. Als een PC langere tijd uit is moet een schijf opspinnen, en de temperatuur is anders. Een harde schijf die niet meer helemaal in orde is kan dan inderdaad anders reageren en zo voor problemen zorgen.
Heb je al eens een andere harde schijf geprobeerd? En al eens een andere sata aansluiting?

Het kan uiteraad ook iets anders zijn, maar ik zou als eerste hier eens kijken. Een brakke harde schijf kan vaak zorgen voor een trage (eerste) boot.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 84021 op 17-01-2013 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Goedemorgen Tweakers, Topic en Brommer :)
En, al getest? Test trouwens met de 160gb disc, de resultaten van die andere kennen we nu wel.
En zoals ik in mijn vorige post al aangaf, als hij nog steeds traag is, zal het waarschijnlijk aan je sata controller (of mobo, kabels, of misschien processor) liggen
Succes!

[ Voor 36% gewijzigd door Ultrapc op 17-01-2013 10:21 ]

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
De computer starten vanochtend normaal op, binnen 3 minuten werkten alles, daarvoor had ik 8gb met 1.65v geheugen terug gezet, en het grafische geheugen op automaat gezet en Speedstep Technology enabel gezet, kan nu al merken dat de computer sneller is, en ik kan ook het verschil merken tussen 4gb 1.50v en 8gb 1.65v.

Ik vind het vreemd de 1tb schijf zo traag is, voor ik hem kocht had ik op amazon.de/com. en bij alternate.de, de zeer goede reactie gelezen en dat deze zeer snel was en ook met opstarten, ben blij dat het opgelost is.

Nogmaals hartelijk dank vooralle adviezen en wijzen raad _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi.

En nu lekker gaan klooien in de BIOS, kijken wat nog meer uitmaakt.
Zodat je helemaal kan uitsluiten waar het aan lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Nee ik blijf voorlopig uit de Bios, had alles netjes op geschreven wat ik had veranderd en heb weer alles netjes terug gezet, nu staat alles van ouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tijd om je harddisk te gaan testen dus ... te beginnen met het posten van de SMART waardes waar al 1000 keer om gevraagd is.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

redfoxert schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 13:34:
Tijd om je harddisk te gaan testen dus ... te beginnen met het posten van de SMART waardes waar al 1000 keer om gevraagd is.
En dat kan dus met dit programma: http://www.hdtune.com/
Trial downloaden installeren en screenshot van Health tabje hier dumpen.

Ook een benchmark zou prettig zijn. (avg snelheid, en accestime).

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Hoop dat het lukt de Smart waardes

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/34dt16d.jpg

[ Voor 255% gewijzigd door brommer1 op 17-01-2013 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:29

ResuCigam

BOFH

brommer1 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 13:54:
Hoop dat het lukt hier zijn de Smart waardes[[url="file://[b]/C:/Users/Peter/Desktop[/b]/Hardeschijf.html"]afbeelding[/url]]
Die staat bij JOU op je bureaublad en kunnen wij dus niet zien :)

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

brommer1 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 13:54:
Hoop dat het lukt hier zijn de Smart waardes

file:///C:/Users/Peter/Desktop/Hardeschijf.html
_O-

Upload het even naar www.tinypic.com en zet daar de link tussen [img][/img] tags hier :)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
wil zo graag weer terug naar AMD, Intel bevalt me niet, nu heb ik weer verkeerd geheugen 1.65v O.C., dat mag niet en de waarde staan verkeerd 9-9-9-24, moet wezen 9-9-9-27, balen, kan wat instellen, maar veel te trikie.

Memory
2 x DIMM, Max. 16GB, DDR3 2200(O.C.)/2000(O.C.)/1800(O.C.)/1600/1333/1066 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory Dual Channel Memory Architecture

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:56

Nikeo

Jawelles

dan doe je dat toch
Pagina: 1