• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-01 14:54

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
Beste allemaal,

Omdat ik mij weer buiten mijn kennisgebied ga begeven heb ik mogelijk advies nodig over een studio flitsset. Ik wil dit graag kado geven aan een amateur fotograaf (vrouwlief O+ )en het budget is niet denderend hoog, ongeveer 230 euro met flitsers en remote flits unit.

De camera is een Canon 500D. Een enkele geleende Linkstar 150W flitser gaf al enorm goede resultaten met een ISO waarde van slechts 100 en sluitertijd van 1/250. Tot zover mijn kennis ongeveer.

Nou ben ik op zoek gegaan maar de prijzen varieren enorm, hier en daar op fora gelezen maar in deze prijsklasse wordt vaak Falcon Eyes genoemd. Ook is het maf dat een set met 2 flitslampen, statieven en soft boxen goedkoper zijn dan een enkele set omdat in ons geval een enkele eigenlijk al voldoende blijkt (thuisstudio +-15m2).

Ga ik er goed aan doen om een basic Falcon Eyes setje (bijv: Falcon Eyes Studioflitsset SSK-2110F) te nemen en een remote flits unit erbij zodat we af zijn van het kabeltje van de camera naar de fliters ?

Ook zijn er talloze shops te vinden (koopgoedkoop.nl, cameranu.nl etc.) maar zijn er aanraders ?

Verwijderd

Ik was zelf ook een poosje terug op zoek naar een studio flits set en was uiteindelijk uitgekomen op een stel manuele speedlights (3 inmiddels) van yongnuo, 2 lampstatiefen en 2 paraplu's. Misschien totaal niet wat je in gedachten had maar het is wel makkelijk mee te nemen, erg goedkoop en werkt prima, en je neemt het zo even mee naar locatie :) . Neemt ook haast geen ruimte in beslag als je de boel opbergt. Laatst ook op een buitenlocatie gebruikt, ideaal en heel mobiel allemaal :p .

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2013 11:57 ]

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik geef een voorkeur aan softboxen omdat je meer controle hebt over het licht dan met plu's. Met name het licht dat niet naar je onderwerp gaat. Bij een high-key shot is het niet zo erg dat je plu ook veel licht op andere plekken in de kamer geeft, maar bij een low-key shot word dat wel vervelend.

speedlights kunnen inderdaad ook goed werken. Maar zijn meestal minder krachtig en daardoor minder geschikt voor grote softboxen.

Het voordeel van een studiofiltser is dat je met je instellicht al kunt inschatten hoe je schaduwen vallen. Maar daarvoor heb je dan wel een redelijk krachtige instellamp nodig en die 50W van die FE set is daarvoor niet voldoende.

En een laadtijd van 4,5 seconden is wel erg lang. Als je steeds 4 seconden moet wachten tot je een nieuwe foto kan maken dan is dat irritant.

Maar ja, voor de prijs kun je natuurlijk geen perfectie verwachten. Als je softboxen voor je speedlights wilt kopen dan ben je minimaal 40 euro per softbox kwijt.

plu's en lampstatieven hoeven niet veel te kosten. Ik heb een paar el-cheapo lampstatieven van Falcon Eyes, en daar ben ik zeer tevreden over.

Veel mensen zullen je adviseren om met 1 goede (en duurdere) studioflitser te beginnen icm een reflector.
Ik blijf dat lastig vinden. Je kunt daarmee een uitstekende belichting voor een portret maken, maar als je een witte achtergrond wilt hebben, dan heb je daar toch een extra flitser voor nodig.

Voor een remote trigger zou ik de Yongnuo YN-622C aanraden.
Die zal ietsje duurder zijn dan andere triggers, maar bied met name bij speedlights veel meer mogelijkeden, waar je in de toekomst plezier van zal hebben. (bv volledige ETTL ondersteuning)

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:53:
Ik was zelf ook een poosje terug op zoek naar een studio flits set en was uiteindelijk uitgekomen op een stel manuele speedlights (3 inmiddels) van yongnuo, 2 lampstatiefen en 2 paraplu's. Misschien totaal niet wat je in gedachten had maar het is wel makkelijk mee te nemen, erg goedkoop en werkt prima, en je neemt het zo even mee naar locatie :) . Neemt ook haast geen ruimte in beslag als je de boel opbergt. Laatst ook op een buitenlocatie gebruikt, ideaal en heel mobiel allemaal :p .
Mobiliteit is niet echt een issue, het zijn 99% binnen foto's. Dan denk ik dat een grotere flitser handiger is met softboxen ? En opgeruimd vind ik het setje wat ik nu te leen heb ook erg compact.
mjtdevries schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:40:
...Maar daarvoor heb je dan wel een redelijk krachtige instellamp nodig en die 50W van die FE set is daarvoor niet voldoende.

En een laadtijd van 4,5 seconden is wel erg lang. Als je steeds 4 seconden moet wachten tot je een nieuwe foto kan maken dan is dat irritant.

Maar ja, voor de prijs kun je natuurlijk geen perfectie verwachten. Als je softboxen voor je speedlights wilt kopen dan ben je minimaal 40 euro per softbox kwijt.

plu's en lampstatieven hoeven niet veel te kosten. Ik heb een paar el-cheapo lampstatieven van Falcon Eyes, en daar ben ik zeer tevreden over.

Veel mensen zullen je adviseren om met 1 goede (en duurdere) studioflitser te beginnen icm een reflector.
Ik blijf dat lastig vinden. Je kunt daarmee een uitstekende belichting voor een portret maken, maar als je een witte achtergrond wilt hebben, dan heb je daar toch een extra flitser voor nodig.

Voor een remote trigger zou ik de Yongnuo YN-622C aanraden.
Die zal ietsje duurder zijn dan andere triggers, maar bied met name bij speedlights veel meer mogelijkeden, waar je in de toekomst plezier van zal hebben. (bv volledige ETTL ondersteuning)
De 4,5 sec valt best mee denk ik toch ? Dat is meestal op maximale duur van de flits, wat zoiezo overkill is gebleken in de gebruikte ruimte. 1 studioflitser lijkt inderdaad op het moment voldoende te zijn, maar daar zullen we meer mee moeten experimenteren of het achtergrond inderdaad ook mooi egaal te krijgen is. Mogelijk komt er dus ook een achtergrondsetje bij. De Yongnuo YN-622C ziet er inderdaad erg goed uit, maar slokt daarmee al een groot deel van het budget op. Voorlopig zou ik er ook voor kunnen kiezen om een los kabeltje te gebruiken, om zodoende meer te kunnen investeren in een goede flitser en achtergrondsysteem. Stap voor stap uitbreiden is in dit geval misschien beter om van alles de 'net-niet' editie te nemen :P

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
O, je zit in hetzelfde dilemma als ik. Studioverlichting. Lastig verhaal is dat.
Ik sta voor de keuze; flitsset vs continue licht. Continue lijkt me veel makkelijker. Bijvoorbeeld een set daglichtlampen: Continue lichtset.

Voordeel van coninue licht is dat je ziet wat je doet, je camera blijft gewoon in de normale belichtingsstand en er is geen koppeling met de verlichting nodig.

Wat zijn de voordelen van flits vs continue?

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
Yahrr schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:37:
O, je zit in hetzelfde dilemma als ik. Studioverlichting. Lastig verhaal is dat.
Ik sta voor de keuze; flitsset vs continue licht. Continue lijkt me veel makkelijker. Bijvoorbeeld een set daglichtlampen: Continue lichtset.

Voordeel van coninue licht is dat je ziet wat je doet, je camera blijft gewoon in de normale belichtingsstand en er is geen koppeling met de verlichting nodig.

Wat zijn de voordelen van flits vs continue?
Tijdens mijn zoektocht kwam ik dat ook tegen inderdaad. Het lijkt inderdaad ook een logische keuze te zijn , echter omdat ik nu een leen flitset heb en we daar uiterst tevreden over zijn ben ik gaan kijken naar hetzelfde ongeveer als setup. Maar misschien is een continue lichtsysteem ook een goede keuze. Wellicht dat een ervaren fotograaf hier zijn mening over kan delen ? Het feit dat je de auto stand van je camera kan blijven gebruiken is natuurlijk ook fijn.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:32

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

FlyEragon schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:44:
Ga ik er goed aan doen om een basic Falcon Eyes setje (bijv: Falcon Eyes Studioflitsset SSK-2110F) te nemen en een remote flits unit erbij zodat we af zijn van het kabeltje van de camera naar de fliters ?
ik heb die cheapo SSK-220F en ik vind het wel een aanrader voor de beginner / binnenshuis
het zal best de elinchrom beter is maar ik heb niks aan te merken op deze set
wel kan ik je aanbevelen om een rol papier te kopen voor de mooie achtergrond
en als je camera niet verzekerd is dan zou ik ook de bijbehorende draadloze besturing erbij kopen

ik heb geen TTL besturing maar in deze gecontroleerde setting mis ik dat niet echt

Waarschuwing; gebruik geen Copilot. Het genereert onzin antwoorden die je veel tijd kosten.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
Vishari Beduk schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:22:
[...]

ik heb die cheapo SSK-220F en ik vind het wel een aanrader voor de beginner / binnenshuis
het zal best de elinchrom beter is maar ik heb niks aan te merken op deze set
wel kan ik je aanbevelen om een rol papier te kopen voor de mooie achtergrond
en als je camera niet verzekerd is dan zou ik ook de bijbehorende draadloze besturing erbij kopen

ik heb geen TTL besturing maar in deze gecontroleerde setting mis ik dat niet echt
Een rol papier of een goedkope achtergrond set van ongeveer 50 euro komt er zeker bij ! Het is inderdaad een stuk mooier en ook voor nabewerking een stuk handiger om een egale achtergrond te hebben.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Als je de ruimte hebt, neem dan een rol van 2.75m breed.
Een smallere levert je al snel beperkingen op. (met name als er meer dan 1 persoon op de foto komt)

Wat betreft continu licht en een flitser.
- Continu licht is vrijwel altijd een stuk minder krachtig. (of je moet heel veel lampen gebruiken)
- je model zit steeds in heel fel licht te kijken
- de pupillen worden daardoor heel klein wat de meesten niet mooi vinden.
- en het schijnt nogal warm te worden.

Maar het voordeel is inderdaad dat je ziet wat je doet.

speedlites hebben natuurlijk nog het voordeel dat je geen stroom aansluiting nodig hebt. (bv buiten)

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Topicstarter
Bedankt voor alle feedback, denk dat ik inderdaad voor een grote brede rol ga, want groepsfoto's zijn ook vaak het onderwerp.

Uiteindelijk wordt het boodschappenlijstje : een setje 150 watt studio flitsers van Falcon Eyes met statiefen en softboxen, een wireless flits unit voor de camera, en een wit achtergrond setje. Alles bij elkaar voor ongeveer 300 euro. Budget is iets overschreden maar ach, vooruit :D O+

Trouwens nog tips voor een betrouwbaar en cheap webshop ?

[ Voor 6% gewijzigd door FlyEragon op 17-01-2013 15:25 ]

Pagina: 1