Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-06 16:24
Hi Tweakers,

Ik heb een vraagje over de voorlopige aanslag van de Belastingdienst. Het is namelijk zo dat ik in Juli 2012 een huis gekocht heb. Mijn hypotheekadviseur heeft toen voor mij een voorlopige aanslag ingediend voor mijn hypotheekrenteaftrek, zodat ik per maand een bedrag van €310 terug krijg van de BD.

Het hele jaar heb ik netjes elke maand dit bedrag op mijn rekening gestort gekregen, echter nu in Januari is er maar €150 gestort op mijn rekening? Heb de BD gebeld, maar die geven alleen aan dat ik dan een wijziging door moet geven via hun site, omdat mijn gegevens blijkbaar niet kloppen.

Moet ik nou elk jaar de voorlopige aanslag voor de HRA opnieuw indienen of hoe gaat dat? In het gesprek met mijn hypotheekadviseur vorig jaar, kwamen we ook op een bedrag uit van ongeveer €310 wat ik per maand terug zou krijgen.

Kan iemand mij aub vertellen waar het mis gaat? Of ik een wijziging in moet dienen bij de BD? En of ik dit jaarlijks opnieuw moet doen?

Alvast hartelijk dank!

Gr.

YinYang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-07 10:18
Je hoeft alleen een nieuwe voorlopige aanslag in te dienen als de situatie wijzigt. In jou geval kan je simpelweg een nieuwe aanvraag voorlopige aanslag indienen en dan lost je probleem op. Mocht er het jaar erop geen significante wijziging plaatsvinden in je situatie dan hoef je ook geen nieuwe aanvraag in te dienen

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Bedankt voor je snelle reactie Chief-XL!

Als ik het goed begrijp komt het "probleem" wat ik heb, doordat ik vorig jaar alleen de betaalde rente heb opgegeven van Augustus t/m December en datzelfde totaalbedrag nu over het gehele jaar wordt uitgesmeerd?
Als ik dan nu een nieuwe voorlopige aanslag indien, dan klopt het bedrag van de betaalde rente voor het gehele jaar en dus ook voor de jaren erna, indien er geen grote wijzigingen plaastvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-07 15:38

EnnaN

Toys in the attic

Als ik het goed begrijp komt het "probleem" wat ik heb, doordat ik vorig jaar alleen de betaalde rente heb opgegeven van Augustus t/m December en datzelfde totaalbedrag nu over het gehele jaar wordt uitgesmeerd?
Precies dat dus. Dat is een bekend probleem idd.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:43
EnnaN schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:11:
[...]

Precies dat dus. Dat is een bekend probleem idd.
I 2nd that. Mijn hypotheekadviseur wees me hier netjes op in december (in juni huis gekocht) en heeft de gegevens opnieuw doorgegeven.

Nu krijg ik het wel in 2 delen binnen 2 seconden na elkaar overgemaakt...

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:08

Haan

dotnetter

Dat is het inderdaad. Bij mij werd dat ook aangegeven door de hypotheekadviseur (Hypotheker) dat je het opnieuw moest doen voor het volgende jaar. Maar ze hadden er beter bij kunnen zeggen dat je het in december doet, want als je het later doet, krijg je het verschil er naast gestort, ipv dat ze het bedrag aanpassen (zoal ephymerous zegt). Ik kreeg vorig jaar iedere maand vier bedragen van de belastingdienst gestort (huis gekocht in 2011, op naam van mijzelf en vriendin), 2x voor mij en 2x voor mijn vriendin :')

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Je moet inderdaad jaarlijks controleren of je VA wel klopt. De belastingdienst heeft bij mij mijn aftrekposten voor 2013 anders verdeeld dan dat ik in 2012 had aangegeven. Hierdoor veranderd mijn teruggaaf.

Overigens hebben ze voor 2013 de meest voordelige aftrek genomen voor mij. Ware het niet dat er in de VA nog wijzigingen t.o.v. 2012 ontbreken.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Haan schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:37:
Dat is het inderdaad. Bij mij werd dat ook aangegeven door de hypotheekadviseur (Hypotheker) dat je het opnieuw moest doen voor het volgende jaar. Maar ze hadden er beter bij kunnen zeggen dat je het in december doet, want als je het later doet, krijg je het verschil er naast gestort, ipv dat ze het bedrag aanpassen (zoal ephymerous zegt). Ik kreeg vorig jaar iedere maand vier bedragen van de belastingdienst gestort (huis gekocht in 2011, op naam van mijzelf en vriendin), 2x voor mij en 2x voor mijn vriendin :')
Ohh het maakt mij niet uit hoevaak ze storten, als het totaalbedrag maar klopt wat ik van ze terug krijg ;)

iig iedereen bedankt voor de reacties! Ik weet wat me vanavond te doen staat! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Ik moet trouwens nu dus kiezen voor "Programma voorlopige aanslag 2013" toch als ik ga naar: http://www.belastingdiens...lag_aanvragen_of_wijzigen ?? Hoef niets over 2012 te wijzigen ofzo, omdat dat goed is gegaan lijkt me... En het betreft ook 2013 trouwens.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Zou ook even opletten wat de hypotheek adviseur heeft afgetrokken in 2012, aangezien je bij aankoop van een huis meer aftrekposten heb, dan het jaar erop. Dus als hij alle rente heeft afgetrokken + die extra kosten, dan moet je in 2013 alleen de rente opgeven. Als hij nou niet de kosten heeft afgetrokken, doe dat dan bij de aangifte, maar dat lijkt me logisch.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Klopt. In het jaar waarin je je (eerste) hypotheek afsluit, mag je naast de rente over de lening ook o.a. de kosten van de hypotheek (akte, adviseur) aftrekken. Dit kun je terugvinden op de site van de Belastingdienst. Zorgt in je eerste jaar voor een leuk voordeeltje, maar pas op dat het niet in de VA voor volgend jaar zit.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:33

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Houd er overigens rekening mee dat als je het nu aanpast je van de Belastingdienst 2 bedragen gestort krijgt (150 is wat laag; houd rekening met rond de 250 eerder gemiddeld). welke iets hoger zullen zijn dan je in 2014 zal krijgen Dat blijft zo tot 2014; dan krijg je gewoon 1 bedrag en blijft het hetzelfde totdat je verhuist, je hypotheek veranderd enz.

Voorbeeld wat ik zelf heb:

Huis gekocht in oktober 2010, HRA aangevraagd
in 2011 kreeg ik 150 euro HRA per maand
begin 2012 krijg je een shitload terug bij je voorlopige teruggave en wordt het ineens 2 bedragen
begin 2013 (nu dus) is het 1 bedrag en iets lager omdat je nu het goede bedrag over 12 maanden krijgt.

Het is even vervelend, maar als je eenmaal een vol jaar te pakken hebt gaat het verder prima :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Speedy55 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:06:
Zou ook even opletten wat de hypotheek adviseur heeft afgetrokken in 2012, aangezien je bij aankoop van een huis meer aftrekposten heb, dan het jaar erop. Dus als hij alle rente heeft afgetrokken + die extra kosten, dan moet je in 2013 alleen de rente opgeven. Als hij nou niet de kosten heeft afgetrokken, doe dat dan bij de aangifte, maar dat lijkt me logisch.
Hypotheekadviseur heeft alleen de HRA teruggevraagd (Kan ik dit nog ergens terug zien?). De rest van de (eenmalige) kosten ga ik dit jaar opgeven bij de definitieve aanslag inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
YinYang schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:04:
Ik moet trouwens nu dus kiezen voor "Programma voorlopige aanslag 2013" toch als ik ga naar: http://www.belastingdiens...lag_aanvragen_of_wijzigen ?? Hoef niets over 2012 te wijzigen ofzo, omdat dat goed is gegaan lijkt me... En het betreft ook 2013 trouwens.. :)
Ja, programma voorlopige aanslag 2013 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quorton
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 20:06
Hoeveel tijd gaat er eigenlijk overheen voordat je geld ziet ?
Ik heb begin december een voorlopige aanslag ingevuld voor de HRA voor dit jaar (1e keer) en heb nog niks gezien of gehoord.
Wordt dat normaal aan het begin of aan het eind van de maand uitgekeerd en krijg je daar van tevoren schriftelijk bericht van of moet er gewoon spontaan geld verschijnen op mijn rekening ?

Quadcore 6600 @ 3,3Ghz, 4 GB, 2 TB raid 5, GF 8400GS
P4 2.8G, 2 GB, 500GB diskspace, GF FX5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Als je de VA hebt ingevuld zie je het vanzelf op je rekening verschijnen. Volgens mij krijg je ook post. Het wordt meestal de 14e of 15e betaald. Vanaf het moment van invullen van de VA kan het wel 4-6 weken duren voordat je geld ziet.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:11
Het is handig om even goed alle bedragen te controleren met wat BD nu voor je heeft uitgerekend.
Ze nemen nl nogal eenzijdig de gegevens over van het vorige jaar, ook als dat je eerste aankoop huis was (dus een "gebroken" jaar).

Je geeft in de VA aan dat je, pak 'm beet, per 1 oktober in je nieuwe huis woont (=bedrag eigen woning forfait). Dit bedrag neemt de BD gewoon weer over voor 2013, terwijl het nu wel over een heel jaar moet zijn, dat scheelt nogal wat. Ook het bedrag aan aftrek werd weer volledig overgenomen, terwijl dat nu nog maar uitsluitend de rente moet zijn in 2013 (en niet meer de eenmalige kosten).

Je inkomen veranderd misschien ook nog tov vorig jaar, dus als ik jou was zou ik echt even post voor post nalopen en daarna een nieuwe VA indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
dcl! schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:54:
Het is handig om even goed alle bedragen te controleren met wat BD nu voor je heeft uitgerekend.
Ze nemen nl nogal eenzijdig de gegevens over van het vorige jaar, ook als dat je eerste aankoop huis was (dus een "gebroken" jaar).

Je geeft in de VA aan dat je, pak 'm beet, per 1 oktober in je nieuwe huis woont (=bedrag eigen woning forfait). Dit bedrag neemt de BD gewoon weer over voor 2013, terwijl het nu wel over een heel jaar moet zijn, dat scheelt nogal wat. Ook het bedrag aan aftrek werd weer volledig overgenomen, terwijl dat nu nog maar uitsluitend de rente moet zijn in 2013 (en niet meer de eenmalige kosten).

Je inkomen veranderd misschien ook nog tov vorig jaar, dus als ik jou was zou ik echt even post voor post nalopen en daarna een nieuwe VA indienen.
Helemaal duidelijk dcl!!

Maar om op je laatste alinea terug te komen: In principe loop je alle posten toch al na bij het indienen van de VA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dcl! schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 15:54:
Met alle respect, maar dat is exact wat op de aanslag voorlopige teruggave staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
YinYang schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 11:10:
[...]

Helemaal duidelijk dcl!!

Maar om op je laatste alinea terug te komen: In principe loop je alle posten toch al na bij het indienen van de VA?
Iemand??

Heb ook mijn hypotheekadviseur gemaild. Die wil het ook kostenloos voor mij indienen. Nu is het zo dat ik de vorige keer mijn DigiD + wachtwoord heb gegeven hiervoor, omdat het ook niet anders kan lijkt me? Maar is dit eigenlijk wel veilig? Je zou denken van wel, maar ben er toch een beetje huiverig voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:11
PolarBear schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 11:46:
[...]

Met alle respect, maar dat is exact wat op de aanslag voorlopige teruggave staat.
Ja en? Hoeveel mensen lezen handleidingen en doen wat daar in staat? Zelfde principe gaat op voor papiertjes van de BD.
Het gaat er om dat als de BD vol overtuiging met een berekening komt van jouw VA dat de "leek" dan denkt dat het wel goed zal zijn, en dat is het dus niet, juist niet als je net een "overgangsjaar" achter de rug hebt.

Waarbij ik zelf van mening ben dat de BD hier ook missers maakt: als op een vorige VA een datum van 1 okt-31 december eigen woningbezit staat, is het echt vreemd dat ze die periode dan weer gewoon overnemen voor het jaar erop, en niet even corrigeren naar 1 januari-31 december. Dat zou toch standaard moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
YinYang schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 17:03:
[...]

Iemand??

Heb ook mijn hypotheekadviseur gemaild. Die wil het ook kostenloos voor mij indienen. Nu is het zo dat ik de vorige keer mijn DigiD + wachtwoord heb gegeven hiervoor, omdat het ook niet anders kan lijkt me? Maar is dit eigenlijk wel veilig? Je zou denken van wel, maar ben er toch een beetje huiverig voor..
Boekhouders kunnen de aangifte gewoon indienen zonder jouw DigiD wachtwoord, het komt op mij erg dubieus over als bedrijven aangifte voor je doen en hiervoor je DigiD voor nodig hebben. De software die intermediairs gebruiken vraagt hier namelijk niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Wolly schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:40:
[...]

Boekhouders kunnen de aangifte gewoon indienen zonder jouw DigiD wachtwoord, het komt op mij erg dubieus over als bedrijven aangifte voor je doen en hiervoor je DigiD voor nodig hebben. De software die intermediairs gebruiken vraagt hier namelijk niet om.
Oké dus mijn wachtwoord niet meer afgeven en zelf beter de aangifte doen? Voelde me er al niet lekker bij toen ik de vorige keer het wachtwoord heb gegeven. Maar ze kunnen met mij digid niet veel rare dingen doen toch lijkt me? Dan zou ik daar ook een melding van moeten krijgen als ze iets wijzigen etc lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-07 10:02
Wolly schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:40:
[...]

Tegenwoordig kan dat (via machtiging), maar gek genoeg was hier tot een paar jaar geleden geen oplossing voor. Je enige legale optie was om dan toch aangifte op papier te doen, de grijze optie was om de DigiD van de persoon in kwestie te gebruiken.

Dit is een grijze optie omdat je wachtwoord afgeven aan je adviseur namelijk niet mag volgens de voorwaarden van DigiD, maar het valt eigenlijk niet te controleren.

Nu DigiD voor steeds meer te gebruiken is, is het steeds minder verstandig om je wachtwoord aan een ander te geven.

[ Voor 18% gewijzigd door timag op 18-01-2013 11:56 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Nope, je hoeft je DigiD pw en inlog niet aan je account te geven. Machtiging dat je accountant namens jou de belastingaangifte doet volstaat.
DigiD wordt steeds vaker gebruikt. Ik denk niet dat je boekhouder daar misbruik van maakt maar verander even je pw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Chief-XL schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 12:46:
Nope, je hoeft je DigiD pw en inlog niet aan je account te geven. Machtiging dat je accountant namens jou de belastingaangifte doet volstaat.
DigiD wordt steeds vaker gebruikt. Ik denk niet dat je boekhouder daar misbruik van maakt maar verander even je pw.
Oké,

Dus kan wel gewoon mn password van DigiD aan de hypotheek adviseur geven en erna meteen weer veranderen? Heb dat zo de vorige keer ook gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

YinYang schreef op zondag 20 januari 2013 @ 18:00:
[...]

Oké,

Dus kan wel gewoon mn password van DigiD aan de hypotheek adviseur geven en erna meteen weer veranderen? Heb dat zo de vorige keer ook gedaan. :)
Dat kan... maar jij blijft gewoon aansprakelijk als de h-a het voor jou doet. Dus doe het zelf even zou ik zeggen. Zo moeilijk is dat ook weer niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Ik word nogal boos als ik de belastingdienst bel en niet in een wachtrij wordt geplaatst maar meteen de verbinding wordt verbroken. Zoals vandaag en paar weken terug.

Dus als je voortaan rechtstreeks iemand wil hebben kan ik deze nummers aanraden.

Was een beetje puzzel werk, en deze nummers zijn van Heerlen. Dus Toeslagen.

Opbouw van hun nummers is als volgt. 045-5608 en daarachter 3 cijfers van toestel. 400 reeks is Zorgtoeslag.

Verder hebben ze ook 045-5603 en daarachter 3 cijfers van het toestel. Op 300 is echt een heel onvriendelijke meneer haha. Die begon toch een potje te schelden.

Op 160 was wel een vriendelijk iemand, maar die kon me helaas niet doorverbinden. Want 5608 was een ander gebouw op 500 meter afstand. Toen ik vroeg of die er niet langs wilde lopen om me door te verbinden vond die de afstand toch net iets te ver. 5608 is voor aanslagen in het buitenland.

Uiteindelijk ben ik netjes geholpen en heb telefonisch een klacht bij ze ingediend over hun 0800 nummer. Wachtrijen vind ik niet erg, al duren ze een half uur. Ze kunnen nu eenmaal niet iedereen tegelijk helpen, maar als je gewoon doodleuk te horen krijg dat de verbinding verbroken wordt dan houdt t bij mij op. Toch van de pot gerukt.
Pagina: 1