BF3 met oudere videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-03 08:49
Beste tweakers,

Na lang zwoegen, overwegen en overwegen. Heb ik er uiteindelijk voor gekozen om mijn oude setup:
p5w dh deluxe mobo + cpu E6600 + 8gb geil ddr2 ram te vervangen voor:

Asrock 970 extreme 3, FX6300 cpu, corsair ram 1600mhz 8gb. In combinatie met een GTX 550 TI (vanuit oude setup)

Ik wilde jullie graag laten weten, wie er nog een verouderd systeem heeft, met een soort gelijke kaart als de GTX 550 TI. Jullie met een cpu/mobo/ram upgrade, tóch nog aanzienlijk meer FPS kunnen behalen in games.

Ik was lang aan het aarzelen of ik een nieuwe GPU moest kopen, of cpu/ram/mobo. Ik had namelijk het sterke vermoeden, dat mijn duo-core processor mijn GPU bottleneckte. Dit is dus waar.

Oude setup: Low-settings resolutie 1920x1080p (18-42 fps)
Na upgrade cpu.mobo.ram: Low-settings resolutie 1920x1080p (62- 82 fps)

Wat een aanzienlijk prestatie verschil, ben er erg blij mee. Dus nogmaals, voor mensen met een krappe portomonee en een oude duo-core, kan ik aanraden een cpu/mobo/ram upgrade te doen (mits je een nog redelijke gpu kaart hebt)

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, daarom deel ik dit.

Groet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik wil hier niet de "zeikerd" uit gaan hangen, maar er zitten wel wat haken en ogen aan je conclusie:
Wat een aanzienlijk prestatie verschil, ben er erg blij mee. Dus nogmaals, voor mensen met een krappe portomonee en een oude duo-core, kan ik aanraden een cpu/mobo/ram upgrade te doen (mits je een nog redelijke gpu kaart hebt)
BF3 trekt op grotere servers inderdaad wat meer CPU. Anderzijds zijn er ook zat games waar de winst weer minimaal zou zijn. Daarnaast zijn er nog zat randzaken te noemen, zoals de staat van je Windows installatie (die vers was op je nieuwe systeem), je test-methode (die je niet benoemt) en het feit dat dit alleen op lowest settings is.

Mijn punt is meer, dat zo'n algemene uitspraak niet te doen valt. Dus als ik een andere kaart heb geldt dit ook?

Net zo goed weet je niet wat de impact had geweest van een nieuwe grafische kaart + eventueel koelertje voor de CPU om hem wat verder te overclocken. Ik heb laatst mijn systeem met een Q6600 (de quad-core broer van jouw processor) en HD6870 ook voorzien van een HD7970, daar heb ik ook flinke verdubbeling/verdriedubbeling in mijn cijfers gezien.

Uiteraard ben ik blij voor je met je prestatie winst, en wil dat ook zeker niet de grond in boren. Wat ik wil aangeven is puur dat je “advies” nogal voorbarig is, gezien je het niet vergelijkt met andere opties die mensen kunnen doen. En ik hoop uberhaupt voor je dat je die videokaart nog wel upgrade, dit is ook wel een beetje zonde ;)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-03 08:49
Liquid_NL, bedankt weer voor het onderbouwde verhaal. Ik ben het eens met jouw genoemde punten, denk dat ik meer uit enthousiasme deze thread aangemaakt heb, om te laten zien dat ook oudere gpu kaarten op low settings het prima doen met een quad-core / 6-core cpu. Mijn duo-core bottleneckte mijn kaart (Hoe weet ik dat?)

-De duo-core heb ik van 2.4 ghz naar 3.4 ghz overclocked met een Scythe mugen 3.0 cooler, waardoor hij constant onder de 60 graden presteerde. De prestatie-winst in BF3 was nihiel, 100% processor gebruik continue. Dus verklaarde ik mijn CPU als bottleneck voor mijn GPU. Buiten dat de prestatie winst nihiel was. Waren er ontzettend veel frame-drops. (Clean-windows install met O;'C)

**op termijn, wil ik graag een 7870 tahiti LE aanschaffen de jokercard editie.

[ Voor 7% gewijzigd door Dr.Root op 16-01-2013 10:01 ]