Verwijderd

Topicstarter
Oke mijn moederbord heeft dus kortsluiting gemaakt door middel van statische elektriciteit. Ik heb het even allemaal uitgezocht en weet zeker dat het dat is. Dus mijn moederbord kan wel bij het grofvuil maar voor ik een nieuwe koop vroeg ik mij af of de onderdelen. Processor,werkgeheugen,harde schijf(die kan ik misschien wel ff extern testen bedenk ik me net) nog bruikbaar zijn? Want anders hoef ik alleen maar een nieuw moederbord te kopen maar als dat niet werkt koop ik liever gelijk een betere set! Ik had een n68-s3 ucc dus dan kan ik hem beter gelijk upgraden.

Gelukkig zat me videokaart niet in de pc want die maakte geen goed contact meer ben benieuwd of dat aan de slot lag of de videokaart? Verder op de videokaart niks geks te zien en als die contact maakte werkte die goed. Pc is ong 1 jaar oud en onderdelen zijn nooit vervangen.

Gelukkig heb ik hiervan geleerd om voortaan maar zon polsbandje te dragen als ik met me pc bezig ben. Vond het er altijd zo triest uitzien maar nou weet ik wel beter ;(

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:49
Daar kan je alleen achter komen door het te testen, er kan van alles kapot zijn aan het moederbord door de schok, dus je weet het nooit.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Uit nieuwsgierigheid, hoe weet je zo zeker dat dit het geval is? Ik ben namelijk antipolsbandje (living on the edge ;)) dus wellicht kan ik nog overgehaald worden naar het andere kamp?

En inderdaad, testen, testen, testen. Wellicht is er een aardige tweaker in de buurt, familie, een vriendelijke shopeigenaar (wel daarna dan daar je nieuwe moederbord kopen wellicht) die je kan helpen?

Verwijderd

Topicstarter
sjaakwortel schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 01:04:
Daar kan je alleen achter komen door het te testen, er kan van alles kapot zijn aan het moederbord door de schok, dus je weet het nooit.
Tja dat dacht ik al dan maar even iemand vinden met hetzelfde moederbord die mijn processor en werkgeheugen er even wilt inzetten :o .
Dagion schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 01:09:
Uit nieuwsgierigheid, hoe weet je zo zeker dat dit het geval is? Ik ben namelijk antipolsbandje (living on the edge ;)) dus wellicht kan ik nog overgehaald worden naar het andere kamp?

En inderdaad, testen, testen, testen. Wellicht is er een aardige tweaker in de buurt, familie, een vriendelijke shopeigenaar (wel daarna dan daar je nieuwe moederbord kopen wellicht) die je kan helpen?
Ik was ook altijd anti polsbandje en het ging jaren goed maar de laatste tijd was ik erg veel bezig met me pc. Andere kast bouwen,verschillende harde schijfen die ik moest omwisselen,2 videokaarten die ik afentoe verwisselde als die ene werkte |:( . Maar me pc lag dus ook vaak open en ik wou dus even me speakers erin steken. In me audio ingang maar draadje viel perongeluk op me moederbord. Toen ik hem pakte sloeg direct de pc uit.Sinds dat moment hem nooit meer aan kunnen krijgen.Tuurlijk het was een domme fout en op dat moment had een polsbandje niks geholpen maar alsnog. Nu eerst maar even een polsbandje kopen. Omdat ik heb gezien wat statische elektriciteit kan doen.Eerst geloofde ik er nooit in omdat iedereen het doet zonder polsbandje. En het bij mij ook al zo lang goed ging.Maar wat is een investering van 10eu op een pc van 400eu :?

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mja, heb je een punt. Overigens ben ik wel altijd vrij voorzichtig met desktops en zal ik nooit de kast open hebben terwijl deze is aangesloten.

Waar woon je ergens als ik vragen mag (regio is ook goed als je dit liever niet wilt vermelden op het forum) want ik heb hier nog wel een systeempje staan waar ik eventueel wat mee kan testen? Ik zit zelf in Valkenswaard mocht dat in de buurt zijn.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:05
misschien is alleen de kortsluitingsbeveiliging van de voeding aangeslagen? Soms moet de stekker er een tijd uit om dat weer ongedaan te maken.

Als er echt wat kapot is kan je idd alleen door te testen uitvinden wat er allemaal kapot is, het meeste zal nog wel heel zijn denk.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Topicstarter
Dagion schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 01:27:
Mja, heb je een punt. Overigens ben ik wel altijd vrij voorzichtig met desktops en zal ik nooit de kast open hebben terwijl deze is aangesloten.

Waar woon je ergens als ik vragen mag (regio is ook goed als je dit liever niet wilt vermelden op het forum) want ik heb hier nog wel een systeempje staan waar ik eventueel wat mee kan testen? Ik zit zelf in Valkenswaard mocht dat in de buurt zijn.
Regio Rotterdam maar ik ga morgen wel even langs de pc boer met de vraag of zij het even kunnen testen. Als ze daar dan ook nog een mooie aanbieding voor een moederbord hebben koop ik die gelijk daar denk ik dan zullen ze dat vast wel doen.
haarbal schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 01:27:
misschien is alleen de kortsluitingsbeveiliging van de voeding aangeslagen? Soms moet de stekker er een tijd uit om dat weer ongedaan te maken.

Als er echt wat kapot is kan je idd alleen door te testen uitvinden wat er allemaal kapot is, het meeste zal nog wel heel zijn denk.
Andere voeding heb ik ook al geprobeerd dus vandaar. Hij geeft alleen een heel klein tikje stroom kan je zien aan de fan maar start niet op. Maar het is wel balen ik heb al gezocht voor kapotte condensators of iets dergelijks. Maar niks te zien ! Ik begrijp het echt niet waarom die pc's trouwens vandaag de dag geen zekeringen hebben? Zou allemaal een stuk makkelijker zijn toch! :X

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 01:22:
[...]
Ik was ook altijd anti polsbandje en het ging jaren goed maar de laatste tijd was ik erg veel bezig met me pc. Andere kast bouwen,verschillende harde schijfen die ik moest omwisselen,2 videokaarten die ik afentoe verwisselde als die ene werkte |:( . Maar me pc lag dus ook vaak open en ik wou dus even me speakers erin steken. In me audio ingang maar draadje viel perongeluk op me moederbord. Toen ik hem pakte sloeg direct de pc uit.Sinds dat moment hem nooit meer aan kunnen krijgen.Tuurlijk het was een domme fout en op dat moment had een polsbandje niks geholpen maar alsnog. Nu eerst maar even een polsbandje kopen. Omdat ik heb gezien wat statische elektriciteit kan doen.Eerst geloofde ik er nooit in omdat iedereen het doet zonder polsbandje. En het bij mij ook al zo lang goed ging.Maar wat is een investering van 10eu op een pc van 400eu :?
Dat klinkt toch echt alsof het stekkertje de kortsluiting en/of vonk heeft veroorzaakt en niet de statische elektriciteit.
Ik vind je plotselinge drang om een polsbandje te kopen dus nogal vreemd.

Ik heb nog nooit zo'n ding gehad eigenlijk. Gewoon jezelf even aarden als je begint, en verder niet te veel gaan sloffen over de vloer tijdens het bouwen :P

Nog nooit wat gebeurd.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Verwijderd

Zelfde moederbord is voor 44 Euro nog te vinden.
http://www.computerstunt....ock-cpu-core-functie.html

Verwijderd

Topicstarter
Compizfox schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 01:40:
[...]

Dat klinkt toch echt alsof het stekkertje de kortsluiting en/of vonk heeft veroorzaakt en niet de statische elektriciteit.
Ik vind je plotselinge drang om een polsbandje te kopen dus nogal vreemd.

Ik heb nog nooit zo'n ding gehad eigenlijk. Gewoon jezelf even aarden als je begint, en verder niet te veel gaan sloffen over de vloer tijdens het bouwen :P

Nog nooit wat gebeurd.
Hmm ik snap je wel maar alsnog hoezo zou je een tientje niet investeren in zo een bandje waar je jaren mee kan doen. Als ik nu een nieuwe pc koop zou het echt weer typisch zo een actie voor mij zijn om hem daarmee te slopen. Maar toen ik wat info ging opzoeken over kortsluiting op me moederbord.Kwam ik allemaal verhalen tegen van mensen die zeiden dat het een must was enz. Alhoewel ik daar ook wel sceptisch over ben maar zoveel mensen zweren erbij en hoezo zou je dat risico niet nemen voor een tientje op een pc van honderden euro's. Maar hoe aard jij jezelf dan gewoon aarde draad op jezelf aansluiten 8)7 !

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Ach, je leest hier op tweakers ook wel eens van die moeilijke verhalen over polsbandjes, maar meestal over de koelpasta. Ik vind dat ook zo'n opgeblazen issue, terwijl het een super simpele handeling is. Dit soort dingen worden gevoed door onzekere mensen die iets voor het eerst gaan doen. Mijn motto: zorgvuldig werken en niet bang zijn.

Zelf nog nooit problemen gehad en nog nooit een polsbandje om gehad. Mijn methode: voor het werken even met je vingers aan de aarde van het stopcontact. Klaar is kees.

TS: het wordt niet echt duidelijk of je de PC een poosje de tijd hebt gegeven om zichzelf te herstellen (en het stroompje uit het systeem te halen) en het daarna opnieuw hebt geprobeerd. Dat wil namelijk nog weleens helpen. Ik heb wel eens met veel kunst en vliegwerk een koeler gemonteerd met verkeerde (te lange) schroeven omdat er onderdelen ontbraken, toen raakte een stukje metaal het mobo waardoor de boel niet meer aan wilde. Echter na het afhalen van de stroom (stekker uit PSU, PSU knop uit, en even op de aan knop drukken zodat alle stroom uit het systeem loopt) en een kleine vijf minuten wachten draaide de boel weer als een trein en heeft sinsdien ook vlekkeloos gewerkt.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:00
Ik raak altijd even een kraan of radiator aan om mezelf te ontladen voor ik begin met bouwen :)

Processor, geheugen, grafische kaart en harde schijf zijn waarschijnlijk nog wel bruikbaar, maar dit zul je (zoals alle posters hierboven zeggen) even moeten testen.

[ Voor 47% gewijzigd door Terrz op 16-01-2013 10:54 ]

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:05
Ik raak het metaal van de kast aan voor ik aan de onderdelen ga zitten. Een polsbandje zou beter zijn.

Die polsbandjes, iedereen raadt ze aan, maar bijna niemand gebruikt ze. :)

[ Voor 44% gewijzigd door haarbal op 16-01-2013 10:59 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 01:49:
[...]

Hmm ik snap je wel maar alsnog hoezo zou je een tientje niet investeren in zo een bandje waar je jaren mee kan doen. Als ik nu een nieuwe pc koop zou het echt weer typisch zo een actie voor mij zijn om hem daarmee te slopen. Maar toen ik wat info ging opzoeken over kortsluiting op me moederbord.Kwam ik allemaal verhalen tegen van mensen die zeiden dat het een must was enz. Alhoewel ik daar ook wel sceptisch over ben maar zoveel mensen zweren erbij en hoezo zou je dat risico niet nemen voor een tientje op een pc van honderden euro's.
Volgens mij is het risico om uit te schieten met je schroevendraaier een stuk groter.
Maar hoe aard jij jezelf dan gewoon aarde draad op jezelf aansluiten 8)7 !
Gewoon, even de randaarde of verwarmingsbuis aanraken.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1