Asus Radeon EAH6950 2GB DirectCU II problemen

Pagina: 1
Acties:

• Gringjammer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:57
Beste tweakers,
Ik heb zojuist het spel Hitman Absolution geïnstalleerd omdat ik even wat wou testen, het menu ging allemaal lekker soepel en de pc reageerde vrij snel. Maar zodra ik in de game zelf kwam kon ik 2 stapjes zetten en viel mijn beeld in eens uit en mijn 2 koelers gingen als maloten draaien.
Asus GPU tweak gaf een melding na een reboot, die zei dat de GPU uitgeschakelt was omdat er een temperatuur van 178 graden celcius was gedetecteerd op de chip. Helaas kon ik het zelf nergens terug vinden of zelf kijken op het moment dat het gebeurde want mijn scherm was uit.
Ik probeerde het spel op ultra en qua frames is het zeker geen probleem, liep lekker vloeiend rond de 50-60 frames met Vsync aan. Ik heb in andere games dit probleem nog nooit gehad met oververhitting. wel zo rond de 90-100 graden maar nooit zo overrated hoog. ik gebruik de volgende hardware:
Windows 7 Ultimate 64 Bits (Ja, deze is legitiem gekocht in de winkel)
Asus Crosshair V Formula
AMD FX-8150 + CM V8 koeler
Kingston HyperX 16GB 1600MHz
Recom 1050 Watt 80 plus Silver certificate
WD 1TB caviar green 5400RPM 64MB cache(Hier is het spel op geïnstalleerd net zoals alle andere games die wel werken).
Verder maak ik gebruik van de onboard audio al zit er een Creative SB Audigy geïnstalleerd.
Behuizing: Cooler Master HAF XM
24X LG dvd brander
Hopelijk weten jullie een oplossing??
ps: de pc is niet ingebouwd in een sauna als jullie misschien denken dat het te warm is op de kamer waar de pc staat, meestal is het er rond 17-20 graden en de pc staat vrijwel ver van de verwarming vandaan of een magneet zoals een subwoofer.
hopelijk kan ik Hitman nog fatsoenlijk spelen op deze rig? Met ietswat hulp van jullie kant ;)
mvg,
Gringjammer :)

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-02 13:45
90-100 graden bij andere games is zelfs voor GPU standaarden naar mijn inziens te hoog/niet gezond. Ik zou eerst eens kijken of de fans van je GPU wel draaien en de boel eens stofvrij maken. Even een paar keer goed blazen kan soms al voldoende zijn, anders een busje met perslucht of voorzichtig met een kwastje de stof uit de koelvinnen halen.

Mocht de temperatuur dan nog zo hoog blijven, dan zou je overwegen om de koeler eens los kunnen halen en verse koelpasta aanbrengen. Echter denk ik dat optie 1 van hierboven wellicht al veel kan helpen (ventilatoren checken + schoonmaken).

Ook zou je even kunnen kijken hoe de airflow in je kast is. Gezien het type kast denk ik niet dat dit het probleem is, tenzij er 0 casefans in zitten of fans zodanig geplaatst dat ze elkaar tegenwerken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Gringjammer
Ik weet niet zeker hoe het zit met de temperatuur van 90-100 graden maar heb hier nooit problemen mee gehad, maar de kast is op zich wel goed ingedeeld binnenkort komen er nog 2 200MM fans; 1 aan de zijkant en 1 pull aan de bovenkant. Kaart is eigenlijk zeer stofvrij er is geen stof te bekennen behalve een heel klein laagje op de onderkant maar dat lijkt mij geen kwaad te kunnen.
Zijn er misschien nog meer oplossingen? De koel pasta vervangen lijkt mij de laatste optie.
Via benchmarks (Furmark) kom ik nooit hoger als 91 graden met een gewone burn-in test.
Ik zal straks nog maar eens kijken voor die stof in de koelers of daar nog iets stof vrij kan worden gemaakt
in iedergeval bedankt voor de suggesties!
mvg,
Gringjammer

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Bij dat soort temperaturen zou ik gewoon de videokaart compleet demonteren - goed schoonmaken en de thermische pasta vervangen.
En over de airflow in de kast - het is belangrijk meer CFM output als input te hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door calsonic op 16-01-2013 10:00 ]

• Gringjammer
Hallo tweakers!
ik heb gedaan zoals jullie aangeraden hadden, de koelpasta vervangen.. deze zat er nauwelijks op (noemt zich tegenwoordig V&A) Kaart was al eens open geweest want de schroeven waren zo los..
Maar nu zit ik met weer een probleem. Grafische kaart heeft het perfect gedaan, 100% load 60graden celcius en soms iets hoger of lager maar nooit echt erboven maar de laatste tijd begint het weer te stijgen??? vandaag had ik in GTA EFLC met 70% core gebruik een temp van 75 graden. Furmark net weer getest en zit opeens op 90 graden met 80% fans.
zijn er nog meer oplossingen die ik zou kunnen toepassen? of is deze kaart rijp voor de sloop?
Hopelijk weten jullie de oplossing ben namelijk radeloos voor de 2e keer.

mvg,

Gringjammer

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gringjammer schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 00:44:
Hallo tweakers!
ik heb gedaan zoals jullie aangeraden hadden, de koelpasta vervangen.. deze zat er nauwelijks op (noemt zich tegenwoordig V&A) Kaart was al eens open geweest want de schroeven waren zo los..
Maar nu zit ik met weer een probleem. Grafische kaart heeft het perfect gedaan, 100% load 60graden celcius en soms iets hoger of lager maar nooit echt erboven maar de laatste tijd begint het weer te stijgen??? vandaag had ik in GTA EFLC met 70% core gebruik een temp van 75 graden. Furmark net weer getest en zit opeens op 90 graden met 80% fans.
zijn er nog meer oplossingen die ik zou kunnen toepassen? of is deze kaart rijp voor de sloop?
Hopelijk weten jullie de oplossing ben namelijk radeloos voor de 2e keer.

mvg,

Gringjammer
In Furmark wordt je gpu onrealistisch hoog belast dus hij mag daar wel 90ºC worden - veel meer als tijdens het gamen, dan kan 75ºC ook nog wel, met jouw DCII koeler is dat idd wel warm maar nog steeds niets om je zorgen over te maken.
Kijk het gewoon nog even aan en als het niet warmer wordt is er niets aan de hand.

• Gringjammer
Ik ben na de reactie van Calsonic gewoon verder gegaan met gamen zonder te veel te letten op de temperatuur. Helaas is het alweer eens erger geworden en kom ik uit rond de 90-100 graden met dezelfde fan settings. Ik laat morgen de grafische kaart nakijken in een IT winkel in de buurt, was er gister geweest en zij zeiden dat het waarschijnlijk ligt aan de sensor aangezien ik niet echt kan zeggen dat de kaart veel warmer aanvoelt als gister terwijl 75 tegenover 100 graden toch een groot verschil zou moeten wezen. Heb zelf jammer genoeg geen multimeter anders was ik er zo achter.
In iedergeval bedankt voor de reacties en hopelijk is het alleen de sensor die naar de knoppen is en niet de kaart zelf :D
Pagina: 1