Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kortsluiting als pc kast rechtop zet?

Pagina: 1
Acties:

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-03 08:49
Beste tweakers,

Ik heb zojuist mijn ASROCK 970 extreme 3 motherboard zonder enig probleem met een fx6300 geinstalleerd. Alles werkt prima, als het systeem ligt.

Probleem:
Als ik mijn p.c kast van liggend naar staand breng (als het systeem uit is) Als ik het systeem aanzet (staand) flikkerd mijn scherm, brand de optische lamp op mijn muis niet meer, maar de power knop op de P.C brand wel, idem als het ethernet lampje.

Ik heb de schroefjes al gecheckt, deze zitten niet (te) strak. Wel zie ik dat de schroefjes aan het eind van het mobo niet overeenkomen met de schroefdraad plaatsing in mijn kast (dit omdat dit moederbord iets kleiner is dan een normaal ATX bord)Dit bord staat wel als een ATX bord te-boek... Echt veel speling levert het overigens niet op.

Ik ben ten einde raad, het enige wat werkt is het systeem op de zeikant te leggen. Maar qua aanzicht ben ik hier niet zo tevreden over. Hebben jullie enig idee, wat deze ''kortsluiting'' kan veroorzaken?

In afwachting van jullie veronderstelling.

Bedankt.

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11 08:05

Ultrapc

Anyone steak?

Kijk, dit komt meer in de richting van een vraag (Aangezien je vorige Topic gesloten is door ieders vriend dion_b, terecht trouwens. offtopic: Niet iedereen is het met jouw(uw; geen idee wat beter is)modrechten blij geloof ik, maar dat is een totaal andere discussie). Je hebt iniedergeval geleerd van je fouten.

Ontopic:
Ik heb hetzelfde probleem gehad, gewoon ieder onderdeel een voor een omkeren, en kijken wanneer het fout gaat. Bij mijn was het de voeding.

Succes met het zoeken!

Allround.

• Dr.Root
Offtopic, ja ik begrijp de reden volkomen (was een iets gehaaste post) omdat ik nu al 2 uur aan de gang ben om het werkend te krijgen :,<

ontopic.
Goede tip, ik heb zojuist mijn kast rechtopgezet, terwijl de boel draait. Het schijnt nu weer te werken, alleen doet de ethernet poort een beetje raar. Overigens heb ik de zeikant van me kast nog niet gemonteerd, misschien ligt het daaraan? (airflow ofzo?)

**update, heb de zeikant v/d kast erop gezet, hij draait nu nog steeds... Het blijven computers he. :p

Ben benieuwd wat hij nu doet na een reboot

**update, ik denk overigens dat het aan het RAM geheugen ligt, ik meen gehoord te hebben dat ik geen harde klik hoorde toen ik een v/d twee dimmetjes erin deed. wellicht is dat het issue.

[ Voor 29% gewijzigd door Dr.Root op 16-01-2013 00:06 ]

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Test je ze toch even met memtest test ook je hdd/ssd even door.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:13
Ben je niet toevallig vergeten om de afstand houdertjes te monteren tussen de kast en je moederbord?
Omdat je het over speling hebt.

Dat er meer schroefgaatjes in je kast zitten dan in je mobo is overigens normaal. Omdat er meerdere maten moederbord zijn. Zorg wel dat je geen afstandhoudertjes monteert op gaten in je kast, die geen corresponderend gat hebben in je moederbord.

[ Voor 10% gewijzigd door RocketKoen op 16-01-2013 10:11 ]

TheS4ndm4n#1919

• Dr.Root
De afstandhoudertjes heb ik inderdaad gemonteerd. Speling achterin, omdat daar geen schroefgaten overeenkomen, omdat dit atx bord net iets kleiner is dan de normale afmetingen, verder heb ik overigens geen problemen meer gehad. Ook ga ik een memtest draaien en een HDD test. Thanks voor de reacties.

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Zit er nu niet een afstandhouder van de kast ergens waar je mobo geen schroefgaten heeft tegen je moederbord aan te drukken?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een moederbord heeft altijd dezelfde afmetingen, voor die formfactor. Een ATX moederbord is dus exact het ATX formaat, idem voor mATX en ITX. Ik zou de afstandsbusjes eens controleren en kijken of je er niet toevallig een teveel hebt geplaatst. Controleer met de schroefgaten in je moederbord, die zijn namelijk niet altijd hetzelfde. Zie ook bovenstaande post.

https://discord.com/invite/tweakers

• Dr.Root
Bovenstaande heb ik allemaal ''gecheckt'' is niet het geval.

Oude mobo formaat:
p5w dh deluxe (asus) ATX Form Factor, 12"x 9.6"(30.5cm x 24.5cm)
Asrock 970 extreme 3 am3+ (asrock) ATX Form Factor: 12.0-in x 8.6-in, 30.5 cm x 21.8 cm

Raar hé?

• redfoxert
  • Niet online
IO shield misschien verkeerd gemonteerd? De lipjes aan de achterkant kunnen bij het monteren nog wel eens in een connector schuiven in plaats van er naast.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11 11:30
Een foto zou wonderen doen in dit geval.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Dr.Root
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:30:
[...]

Je moet ook niet tegen de zijkant zeiken. :+
Beetje op je spelling letten ja. ;)

Eerlijk gezegd word ik een beetje ongerust over wat jij "speling" noemt.
Over hoeveel speling praten wij??

Zitten de mobo afstandsbusjes wel correct??
Kijk, als de onderliggende busjes maar een paar millimeters naast het beoogde schroefgat zitten, dan heb je dus meteen sluiting. |:(
Check dat dus eerst eens, het is nml. een vreemd verhaal en vragen om moeilijkheden.
Ik bedoel speling op de plek waar geen schroefjes in zitten, ivm de rare afmetingen van het mobo, verder zit alles goed.
redfoxert schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:29:
IO shield misschien verkeerd gemonteerd? De lipjes aan de achterkant kunnen bij het monteren nog wel eens in een connector schuiven in plaats van er naast.
Hier heb je wel een punt, ik denk dat een van de lipjes niet goed zitten. Welke connectoren hebben we het dan over, die kortsluiting kunnen veroorzaken?

• Dr.Root
Vayra schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:37:
Een foto zou wonderen doen in dit geval.
Zodra ik thuis ben, word dit geregeld!

• redfoxert
  • Niet online
boeles schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:37:
[...]
Hier heb je wel een punt, ik denk dat een van de lipjes niet goed zitten. Welke connectoren hebben we het dan over, die kortsluiting kunnen veroorzaken?
Alles? Een connector die verbonden is via contact naar de kast veroorzaakt kortsluiting, hoe dan ook.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
boeles schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:37:
[...]

Elke die niet goed zou kunnen zitten. Loop ze gewoon allemaal na.

En while you're at it: kan je niet eens kijken met 4 schroefjes die ZEKER goed zitten? Als je het daar niet mee hebt weet je waar het aan kan liggen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Dr.Root
Ik heb een foto kunnen bemachtigen, waar kan ik deze snel uploaden en hier plaatsen? :p

Zie schroefjes bovenin (ontbreken) omdat er geen schroefgaten zitten -.- (daarmee bedoelde ik soort van speling) als je op het mobo drukt, veert deze..
Foto:

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2qxyr9u.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/40q2q.jpg

[ Voor 97% gewijzigd door Dr.Root op 16-01-2013 10:54 ]

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

lmgtfy-linkjes kunnen achterwege worden gelaten ;)
--
Edit:
Ah, nu snap ik wat je bedoelt met speling, dat heb ik met mijn Extreme4 ook (Antec 600)
Moet geen probleem zijn, maar je moet er zeker op letten dat er geen onnodige afstandshoudertjes zitten(zoals al gezecht was)

[ Voor 73% gewijzigd door Bolletje op 18-01-2013 20:31 ]

Allround.

• Ultrapc

Ultrapc

Anyone steak?

Dubbel....

[ Voor 92% gewijzigd door Ultrapc op 16-01-2013 10:57 ]

Allround.

• Dr.Root
Ultrapc schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:57:
Kijk:
http://bit.ly/X5YnLR
--
Edit:
Ah, nu snap ik wat je bedoelt met speling, dat heb ik met mijn Extreme4 ook (Antec 600)
Moet geen probleem zijn, maar je moet er zeker op letten dat er geen onnodige afstandshoudertjes zitten(zoals al gezecht was)
Ja, dat bedoel ik inderdaad met speling, sorry voor het te laat plaatsen van de foto's.

Afstandhoudertjes zijn goed, ik denk dat het te maken heeft met de veertjes bij de connectoren, zoals je op de foto kunt zien, sluiten niet alle connectoren aan op de ''achterkant'' maar zit nog 1 tot 5 mm speling :/

Ik ga vanavond weer even klooien.. (de pc start nu overigens gewoon op)

Alleen werd de netwerk kabel niet gezien. Drivers opnieuw geinstalleerd, mocht niet baten. Modem reset / stekkers in uit, utp kabels in uit, niks werkte.

Vervolgens de netwerk adapter disabled. Reboot, enabled. Reboot, en het werkte allemaal weer. Heel raar allemaal, HAHA. ;(

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11 11:30
Raar verhaal dit. Het enige dat ik zo kan bedenken- ik zie erg veel los kabelwerk. Zou het zo kunnen zijn dat er kabels op je mobo hebben gedrukt terwijl de kast gekanteld werd, waardoor het mobo de kast heeft geraakt? Hij kan immers doorbuigen.

Sowieso zou ik alle kabels fixeren met tie wraps, dan sluit je dat iig uit.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• Dr.Root
Bedankt voor je tip. Ik heb het e.e.a aangepast, zelf ook allergisch voor kabelwerk. Logisch is hetgeen wat jij zegt, de kabels vanuit die voeding zijn nogal dik. Het kan makkelijk zijn geweest dat deze inderdaad op het bord drukte.

Thnx!

• RocketKoen
Volgens mij is het gewicht van de kabels te verwaarlozen tov de koeler. En dan nog zou de pc juist wel werken als hij rechtop staat, en niet als hij plat ligt.

TheS4ndm4n#1919

• Dr.Root
RocketKoen schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:31:
Volgens mij is het gewicht van de kabels te verwaarlozen tov de koeler. En dan nog zou de pc juist wel werken als hij rechtop staat, en niet als hij plat ligt.
Hij werkt weer, maar gaarne het probleem achterhalen, voordat het wéér gebeurt.

wat denk jij? ik maak namelijk niks op uit jouw reply.

• Dr.Root
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:20:
[...]

Ik kan je het advies geven het mobo uit te bouwen en alle afstandsbusjes tijdelijk los te schroeven.
Leg nu eerst alles even aan aarde voor je verder gaat, jij incluis. 8)

Positioneer het mobo nu los, maar zo exact mogelijk op de ondergrond van de kast en teken zo exact mogelijk de schroefgaten van het mobo af en check welke correct zitten en welke niet.
Mochten deze schroefgaten niet corresponderen, maak die dan.
Boren en tappen.

Helemaal veilig ben je met kunststof spacers, zoals de uit de afstandsbus 321 serie.
Als de link niet goed werkt navigeer er dan zelf naartoe.
PCB spacers/afstandshouders/afstandsbus serie 321

De hoogte kun je het best opmeten van de huidige spacers, of anders zaag je die uit de langere kunststof variant.
Op deze manier kan je mobo in ieder geval geen sluiting meer maken.
Thanks! =]

P.s ik wil wat spul om mijn kabels weg te werken, aanraders? (kan ook helpen)

Wil het beestje een beetje tweaken, her en der. Andere cpu cooler is ook on the way. :-) (CM 212+) :9~

[ Voor 7% gewijzigd door Dr.Root op 16-01-2013 14:17 ]

• redfoxert
  • Niet online
Piepschuim wordt zo statisch als maar zijn kan. Als je snel je systeem wilt vervangen moet je vooral met piepschuim aan de gang!

• RocketKoen
boeles schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:33:
[...]

Hij werkt weer, maar gaarne het probleem achterhalen, voordat het wéér gebeurt.

wat denk jij? ik maak namelijk niks op uit jouw reply.
Ik denk niet dat het doorbuigen van je mobo een probleem is.

TheS4ndm4n#1919

• Dr.Root
Het werkt nu allemaal, mensen hartelijk dank voor jullie reacties. De gegeven tips neem ik mee.. Als er zich weer problemen voor doen, zal ik het topic nieuw leven inblazen! THANKS!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Dr.Root
Ik heb het mobo opnieuw losgehaald, zit geen overbodige afstandhouder tussen o.i.d.

Het netwerk adapter probleem opgelost met een nieuwe software update.

• Dr.Root
WAt zou de onderliggende issue zijn dan?

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2013 06:38 ]

• Dr.Root
Bedankt weer voor de tip. Alle schroeven zitten in prefab gaten, inderdaad soort silveren ringetjes die eromheen zitten. Ik zal vanavond weer de andere kant van mijn kast eraf schroeven om te kijken of er niet perongeluk één schroefje teveel ingedraaid is, op een plaats zonder deze zogenoemde prefab gaten.

Over de spacers (ik heb nu een soort bruin achtige spacers, van harde dichtheid zie op de foto 3 spacers)
Afbeeldingslocatie: http://www3.picturepush.com/photo/a/11979151/220/11979151.jpg

Gisteren gewoon alles kunnen doen op de p.c, netwerk adapter probleem is ook verholpen dmv nieuwe drivers vanaf de realtek website.

Welke kleine nadelen hebben de kunstof afstandhouders? Ik kan zelf verzinnen als je een schroef te ver doordraaid, je het plastic stuk maakt en de schroef er moeilijk uit zou kunnen krijgen.

(Vanavond check ik alles nogmaals, om al het onzekere voor het zekere uit te sluiten)

Je hoort van mij :-)

EDIT* Als je naar de fotos kijkt van het moederbord, en dan bij de ''connectoren'' zoals USB slots, zie ik speling. Hoe kan ik dit in hemelsnaam beter laten aansluiten? haha.

[ Voor 8% gewijzigd door Dr.Root op 17-01-2013 09:15 ]

• Dr.Root
Even een mail aan ASrock gestuurd, met wat vragen:

Het vorige bord wat erin zat is een p5w DH deluxe van ASUS.
ATX Form Factor, 12"x 9.6"(30.5cm x 24.5cm)

Asrock geeft aan ATX bord:
- ATX Form Factor: 12.0-in x 8.6-in, 30.5 cm x 21.8 cm

Dit kan natuurlijk ook problematiek opleveren -.-

[ Voor 9% gewijzigd door Dr.Root op 17-01-2013 09:52 ]

• Dr.Root
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 06:30:
[...]

Dat een van de kleine afstandhoudertjes/spacers een deel van je mobo raakt en dat echt niet hoort aan te raken. :+

Je kunt op ieder mobo zien, dat rond de prefab gaten, geaarde cirkelvormige printsporen lopen.
Alleen achter die plekken mag een spacer het mobo aanraken.
Zit de spacer er net naast, of heb je op die plek geen schroef gebruikt dat de positie daar exact fixeert, dan kan de spacer een printbaan naast het gat raken en dan heb je geheid een kortsluiting.
Het kan je zomaar je mobo kosten, in het beste geval heb je alleen een storing.

Gebruik daarom alle afstandshouders onder de boorgaten van het mobo, niet meer, maar ook zeker niet minder. ;)

Met de niet geleidende kunststof spacers uit de eerder gegeven link, loop je géén risico van kortsluiting als zo'n afstandhoudertje 'toevallig' iets verkeerds raakt.
"Kunststof" heeft ook kleine nadelen, maar daar gaat het hier in dit geval niet over. 8)
heb alles gefixed, wat betreft de overige gaten heb ik plastic afstandhoudertjes geplaatst nu is er geen enkele speling meer tussen mobo en kast (super goed)

Deze plastic afstandhoudertjes overigens gewoon gratis gekregen bij de lokale computer winkel ^^

Bedankt voor alle adviezen, alle problematiek is overigens al verholpen. Alleen doet mijn netwerk adapter af en toe nog even raar als ik de computer opstart, dit is simpel te verhelpen door mijn modem te resetten ^^

Het is fijn dat nu ook de kans op kortsluiting weg is.

Nogmaals, iedereen zeer bedankt!!!

Voor de mensen die het fijn vinden om te weten:

Met de setup die ik nu heb:
ASrock 970 extreme 3
FX6300 cpu
Corsair 1600mhz 2x4 GB
GTX 550 TI

Draai ik in een 64 speler map, battlefield 3 constant op 73 FPS met alle settings op LOW en resolutie op 1920x1080p.

Medium settings constante fps van 55.

Groetjes,

Boeles
Pagina: 1