Beste Tweakers,
Ik ben van plan om een thuisserver te bouwen. Heb de afgelopen tijd het forum bekeken voor informatie over een thuisserver, o.a. het energieverbruik, werking van RAID e.d. Daarnaast heb ik de BBG van januari bekeken voor een configuratie.
Op basis van de BBG, en de informatie die ik heb gevonden, heb ik een configuratie samengesteld. Echter wil ik jullie graag om advies vragen, aangezien het de eerste keer is dat ik een thuisserver wil bouwen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gebruiken als downloadserver via nieuwegroepen (SABnzbd).
- Gebruiken als fileserver (opslaan van films, muziek, documenten en andere data).
- Maken van backups van de cliënts in het netwerk.
- Draaiend op het OS WHS2011.
- Plaats voor minimaal 6 harde schijven.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €300,- exclusief harde schijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nog één harde schijf uit mijn huidige desktop die ik wil overplaatsen naar de thuisserver. Dit is een Western Digital Green WD20EARX, 2TB.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaande onderdelen...
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Er moeten minimaal 6 schijven geplaatst kunnen worden in het systeem. Wil graag beginnen met 3 schijven van 2TB. Één schijf wil ik gebruiken als systeemschijf, de overige ruimte van deze schijf wil ik gebruiken om mijn downloads op te kunnen slaan. De overige 2 schijven wil ik in RAID1 zetten. Hierop wordt mijn data opgeslagen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Stil en zuinig. Wil de server graag kunnen bedienen via remote control.
Graag jullie advies. Kan het beter, goedkoper? En is de hardware goed genoeg om ermee te doen wat ik heb beschreven?
Ik ben van plan om een thuisserver te bouwen. Heb de afgelopen tijd het forum bekeken voor informatie over een thuisserver, o.a. het energieverbruik, werking van RAID e.d. Daarnaast heb ik de BBG van januari bekeken voor een configuratie.
Op basis van de BBG, en de informatie die ik heb gevonden, heb ik een configuratie samengesteld. Echter wil ik jullie graag om advies vragen, aangezien het de eerste keer is dat ik een thuisserver wil bouwen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gebruiken als downloadserver via nieuwegroepen (SABnzbd).
- Gebruiken als fileserver (opslaan van films, muziek, documenten en andere data).
- Maken van backups van de cliënts in het netwerk.
- Draaiend op het OS WHS2011.
- Plaats voor minimaal 6 harde schijven.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €300,- exclusief harde schijven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nog één harde schijf uit mijn huidige desktop die ik wil overplaatsen naar de thuisserver. Dit is een Western Digital Green WD20EARX, 2TB.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaande onderdelen...
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Er moeten minimaal 6 schijven geplaatst kunnen worden in het systeem. Wil graag beginnen met 3 schijven van 2TB. Één schijf wil ik gebruiken als systeemschijf, de overige ruimte van deze schijf wil ik gebruiken om mijn downloads op te kunnen slaan. De overige 2 schijven wil ik in RAID1 zetten. Hierop wordt mijn data opgeslagen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Stil en zuinig. Wil de server graag kunnen bedienen via remote control.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium G860 Boxed | € 55,95 | € 55,95 |
| 1 | ASRock Z77 Pro4-M | € 78,20 | € 78,20 |
| 1 | Fractal Design Define Mini | € 81,55 | € 81,55 |
| 1 | Corsair CMV8GX3M1A1333C9 | € 32,95 | € 32,95 |
| 1 | XFX Pro 450W v2 | € 43,- | € 43,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 291,65 | |
Graag jullie advies. Kan het beter, goedkoper? En is de hardware goed genoeg om ermee te doen wat ik heb beschreven?