Advies Thuisserver

Pagina: 1
Acties:

• SwaffelSmurf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-04 11:11
Beste Tweakers,

Ik ben van plan om een thuisserver te bouwen. Heb de afgelopen tijd het forum bekeken voor informatie over een thuisserver, o.a. het energieverbruik, werking van RAID e.d. Daarnaast heb ik de BBG van januari bekeken voor een configuratie.

Op basis van de BBG, en de informatie die ik heb gevonden, heb ik een configuratie samengesteld. Echter wil ik jullie graag om advies vragen, aangezien het de eerste keer is dat ik een thuisserver wil bouwen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Gebruiken als downloadserver via nieuwegroepen (SABnzbd).
- Gebruiken als fileserver (opslaan van films, muziek, documenten en andere data).
- Maken van backups van de cliënts in het netwerk.
- Draaiend op het OS WHS2011.
- Plaats voor minimaal 6 harde schijven.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €300,- exclusief harde schijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nog één harde schijf uit mijn huidige desktop die ik wil overplaatsen naar de thuisserver. Dit is een Western Digital Green WD20EARX, 2TB.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaande onderdelen...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Er moeten minimaal 6 schijven geplaatst kunnen worden in het systeem. Wil graag beginnen met 3 schijven van 2TB. Één schijf wil ik gebruiken als systeemschijf, de overige ruimte van deze schijf wil ik gebruiken om mijn downloads op te kunnen slaan. De overige 2 schijven wil ik in RAID1 zetten. Hierop wordt mijn data opgeslagen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Stil en zuinig. Wil de server graag kunnen bedienen via remote control.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 55,95€ 55,95
1ASRock Z77 Pro4-M€ 78,20€ 78,20
1Fractal Design Define Mini€ 81,55€ 81,55
1Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 32,95€ 32,95
1XFX Pro 450W v2€ 43,-€ 43,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 291,65

Graag jullie advies. Kan het beter, goedkoper? En is de hardware goed genoeg om ermee te doen wat ik heb beschreven?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:08

Thomg

Aww yiss

Voeding is best wel overkill.
pricewatch: be quiet! System Power S6 300W
Misschien wil je er wat geheugen bijstoppen, 16GB kan echt geen kwaad voor een server.
Ik zie liever een iets betere processor, maar het budget he :-(

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 15-01-2013 19:35 ]

• SwaffelSmurf
Had deze voeding gekozen vanwege het aantal SATA-connectors. De 300W voeding heeft 2 SATA-connectors, en de 450W heeft er 6. Weet wel dat er verloopstukjes zijn van molex naar SATA. Dan zou ik eventueel zo'n verloopstukjes moeten gebruiken.

Prijs mag ook wel iets hoger liggen hoor. Maar ik vraag me af of een betere processor nodig is voor het geen wat ik ermee ga doen? Er zou inderdaad nog 8GB werkgeheugen bij kunnen, maar dat zou ik later ook nog kunnen plaatsen.

Daarnaast dacht ik eventueel nog aan een ASRock B75 Pro3-M moederbord. Weet alleen niet hoe dat dan precies werkt met RAID.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:08

Thomg

Aww yiss

Ja, ik zou dan wel voor molexjes gaan. Het prijsverschil is wel erg klein, dus als je daar niet aan wilt beginnen, moet je zelf weten.
Geheugen kan je er inderdaad ook later bij doen.
Mja, dan is het wel prima naar mijn mening. Waarschijnlijk komt er toch nog iemand die zegt dat dat niet zo is ;)

• SwaffelSmurf
Heb de voeding vervangen voor een 300W voeding. Ga inderdaad voor de molex naar SATA connectors. Mocht iemand nog commentaar hebben op onderstaande lijst, dan hoor ik dat graag. Wil de server namelijk deze week gaan bestellen.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z77 Pro4-M€ 78,20€ 78,20
1Fractal Design Define Mini€ 82,-€ 82,-
1Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 34,95€ 34,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 289,05

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ivo Muijtjens schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 19:45:
Had deze voeding gekozen vanwege het aantal SATA-connectors. De 300W voeding heeft 2 SATA-connectors, en de 450W heeft er 6. Weet wel dat er verloopstukjes zijn van molex naar SATA. Dan zou ik eventueel zo'n verloopstukjes moeten gebruiken.

Prijs mag ook wel iets hoger liggen hoor. Maar ik vraag me af of een betere processor nodig is voor het geen wat ik ermee ga doen? Er zou inderdaad nog 8GB werkgeheugen bij kunnen, maar dat zou ik later ook nog kunnen plaatsen.

Daarnaast dacht ik eventueel nog aan een ASRock B75 Pro3-M moederbord. Weet alleen niet hoe dat dan precies werkt met RAID.
16GB is voor deze setup+doeleinden echt overkill... prik er later evt. bij.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:16
heb je echt een Z77-chipset nodig? Of ga je de disks niet in een raid-array draaien?
Verder kan je nog wat snelheidswinst boeken door gebruik te maken van een SSD. Zeker bij het gebruik van SABNZBD kan je daar nogal wat winst boeken bij het parren/unrarren van data op een SSD, en het daarna (al dan niet automagisch) te laten moven naar de uiteindelijke locatie. Kan je uiteraard ook later nog eens als upgrade doen.

iRacing Profiel

• SwaffelSmurf
Het parren/unrarren van data hoeft voor mij niet per se snel te gaan. Mocht ik merken dat het systeem toch langzamer wordt, is het inderdaad mogelijk om de server te upgraden met een SSD.

Wil de disks met data inderdaad in een RAID-array plaatsen. Denk zelf aan RAID1. Vraag me alleen af of dit ook met een ASRock B75 Pro3-M moederbord kan. Neem aan dat je dan softwarematig een RAID-configuratie moet aanmaken? Heb zelf nog geen ervaring met RAID.

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:28
Sta zelf op het punt een vergelijkbare setup aan te schaffen, alleen dan met 1 kleine drive en 5x 3tb in raid-z
Kom wel op een iets goedkoper moederbord en een iets wat stillere voeding, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

wat schijnbaar wel aan te raden is is de temp folder van sab op een andere fysieke disk te zetten als de finished folder, ivm par/rar snelheid.

voor de rest lijkt het systeem me prima geschikt voor wat je wil

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,95€ 55,95
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 500GB€ 44,26€ 44,26
4Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 113,99€ 455,96
1Fractal Design Define Mini€ 80,90€ 80,90
1Sandisk Cruzer Blade€ 4,71€ 4,71
1Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 34,95€ 34,95
1Seasonic S12II 380W€ 47,50€ 47,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 780,18

waarom WHS trouwens, en niet iets als freenas?

android since G1.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Downloaden met sabnzbd (en transmission) en ontvangen van backups van alle computers bij mij thuis (en het vevolgens weer offsite backuppen) en het sharen van bestanden en media (incl een centrale database voor XBMC) draai ik thuis allemaal probleemloos op een D410 Atom met slechts 1GB geheugen. Dit om even je systeemeisen in perspectief te plaatsen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Kefding
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 16:51
Aangezien er voor een downloadservertje inderdaad niet zo'n hoge eisen gesteld hoeven te worden was ik van plan een klein budget servertje op de zetten.

De belangrijkste Eisen zijn;
Redelijk stil.
Draait linux met sabnzbd etc.
Opslag overal bereikbaar.

Ook komen er naast de films en series wat zelfgemaakte foto's op.
Is het dan de moeite waard om een RAID opstelling te maken?
Hoe groot is de kans dat een hdd daadwerkelijk kapot gaat?

Dit is mijn voorlopige opstelling;

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AMD A50M E350M1€ 61,50€ 61,50
1Cooler Master Elite 342€ 25,98€ 25,98
1Kingston DataTraveler 100 G2 8GB Zwart€ 4,76€ 4,76
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 16,46€ 16,46
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 146,65

Is het mogelijk om op de server op te laten starten vanaf de USB met Ubunut, sabnzbd, spotweb etc?

Zouden jullie nog iets veranderen aan deze opstelling?

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-04 13:52
Je kunt laten opstarten met USB, maar dan zou je uw swap partitie moeten verplaatsen naar uw geheugen anders is uw USB stick binnen de kortste keren kapot..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 5090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1600

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 07:10

mux

99% efficient!

Zoals met al dit soort systemen: RAID is niet noodzakelijk, zorg als prioriteit nummer 1 voor je persoonlijke data voor een (liefst buitenshuis) backup. Bijvoorbeeld cloudservices. Gebruik ook zo groot mogelijke HDDs: 2TB is onnodig, qua prijs/GB is 3TB veel fijner (en dan kun je waarschijnlijk met 1 schijf + 1 bootschijf toe) en 4TB is nog wat beter. Des te minder schijven, des te betrouwbaarder je systeem, des te minder verbruik.

Vervolgens lijkt het erop dat dit systeem geen noodzaak heeft aan een Z77 chipset of dikke processor. Ik zou de welbekende Asrock B75 Pro3-M of een H61-bordje met Celeron G540 aanraden.

Voeding: liefst zie ik een Seasonic G360 in alle systemen (kwalitatief het mooiste wat je in 24/7 systemen kunt stoppen), maar een be quiet L7 300W voldoet op zich ook.

Geheugen: zo min mogelijk latjes, zoveel mogelijk gigabytes per latje zodat je later altijd nog bij kunt plaatsen. Gezien geheugen niks kost raad ik altijd 1x8GB aan, Kingston ValueRAM.

Bekijk ook eens de zuinige BBGs in m'n sig :D

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:47
Ik zou inderdaad een kleine harde schijf toevoegen als opstart en download harde schijf. Als je kiest voor 2,5 inch neemt het ook geen plek in de kast van een 3,5 inch harde schijf. SSD kan, maar ik gebruik een standaard 2,5 inch harde schijf.
Verder hoeft RAID niet perse. Voor 20 dollar kun je een systeem als Stablebit Drivepool aanschaffen. Dit doet alles wat Drive Extender ook altijd deed (dus inclusief file duplication).
Qua processor zou ik niet te laag gaan zitten. Plex Media Server kan bijvoorbeeld al je videos encoderen voor tablets ed. Dan is het best prettig als je wat over hebt.

• Kefding
USB stick eruit dan maar.
Ik heb hier vast nog wel een sata schijfje liggen van 40 gig.

Mijn foto's laat ik waarschijnlijk toch maar op een externe hdd staan die ik toch al heb, en dan mooi syncen met dropbox. Dan raak ik die tenminste niet kwijt en wordt mijn server een echt downloadmachientje.

Waarom zou ik voor de Asrock B75 Pro3-M moeten gaan trouwens? Dan ben ik meer kwijt dan nu, want deze heeft een CPU onboard. Natuurlijk niet de beste, maar voor zo'n servertje moet dat toch wel lukken?

Geheugen wordt ook geupgrade, want het is inderdaad zo goedkoop. Daar kan ik het niet voor laten liggen ;)

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:28
Ik ga voor het as rock bord vanwege de extra sata aansluiting en

android since G1.

• Kefding
Als dat de enige reden is, dan snap ik het niet helemaal.
Bij het Asrock bord wat jij hebt gekozen zit namelijk geen cpu onboard en zul je die dus nog los moeten kopen. In jouw geval zo'n 55 euro extra

Bij het Asrock bord wat ik heb gekozen zit dan wel een sata aansluiting minder, maar er zit al een cpu onboard. Misschien wel niet de beste, maar goed genoeg voor deze klusjes.
Dat scheelt toch al gauw 55 euro voor alleen een extra sata aansluiting

Of zie ik nou iets compleet over het hoofd?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 07:10

mux

99% efficient!

Oh, ik reageerde meer op TS en eerdere mensen dan op jou, Kefding.

• Kefding
Aha, ik had al zo'n vermoeden, maar je weet het maar nooit natuurlijk ;)

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-04 22:39
Ik heb hier nu bijna een jaar een Server op basis van Windows Home server 2011 draaien. Ik heb bij de build gebruik gemaakt van mijn 1 jaar oud dekstop systeem op basis van een 1e generatie core i5 processor, dan kon ik dit systeem ook een mooie upgrade geven. En de voornaamste reden dat ik dit gedaan heb is dat er een zeer zuinig MSI moederbord in zat met 10 SATA aansluitingen, wat niet zo vaak voorkomt.

Ik heb dus een MSI-P55A-GD65, core i5 760 en 8GB DDR3 geheugen. Voor het OS raad ik een SSD aan, of toch zeker een aparte harde schijf. Ik gebruik een iets oudere Kingston V+100 96GB welke vroeger in mijn dekstop zat. Verder is dit mijn storage indeling
  • 96GB Kingston: OS en vaak gebruikte data zoals webserver, MySQL Database voor webserver en XBMC
  • 700GB 2,5inch 7200RPM schijf voor vaak gebruikte data zoals foto's, documenten, muziek welke gesynchroniseerd worden met de cloud en clients. en ten slotte de client backups
  • 8x3TB WD30EZRX schijven, deze vormen de opslag voor mijn series en films, hier is geen redunantie of backup ingebouwd, de originele DVD's en Bluray's in de kast vormen mijn backup :)
  • 1x 1TB externe schijf voor een wekelijkse backup van alles behalve de media schijven
  • 1x160GB externe schijf voor de backup van het OS
Ik maak gebruik van Stablebit Drivepool voor mijn 8 media schijven, ik heb de voordelen hiervan in deze post uit de doeken gedaan voor de geïnteresseerden.

Ik raad de topic starter ook aan om voor 3TB schijven te gaan, deze kosten momenteel bij Amazon.fr en Amazon.de minder dan 120 euro en dit is toekomst gerichter dan 2TB modellen en bespaart zeker op de lange termijn energie, sata poorten etc.

Ik gebruik mijn server dus voornamelijk voor media opslag, synchronisatie van bestanden tussen clients en met de cloud, webserver, backup systeem voor clients, en database server voor XBMC.

Uiteindelijk gebruikt mijn systeem idle 84 watt, dit is zonder disk spin down omdat dit nogal vervelend werkt icbm XBMC.
Ivo Muijtjens schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 19:45:
Ik heb zelf ook voor de 450watt variant gekozen, voor verschillende redenen. meerdere sata aansluitingen, hoewel ik nog steeds veel verloopstukjes nodig heb, meer vermogen voor de opstartfase van alle harde schijven, maar vooral belangrijk en dat wordt wel vaak vergeten, de lengte van de kabels is langer wat cruciaal is in mijn full tower case.
Er zou inderdaad nog 8GB werkgeheugen bij kunnen, maar dat zou ik later ook nog kunnen plaatsen.
Pas op voor je extra geheugen koopt, Windows Home Server 2011 ondersteund slechts 8GB.
Pagina: 1