Wifi router of toch modem/router combo?

Pagina: 1
Acties:

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:35
Onze huidige netwerksituatie:

pc - bekabeld - smc modem/router combo - wifi - rest van de hardware

Nu doen er zich 2 problemen voor:
-bij torrentverkeer vanaf de pc (die dus via een kabel met de modem is verbonden) word het internet op alle andere devices bijzonder traag. De andere devices worden zelden gebruikt voor torrentverkeer.
-bij een youtube stream via wifi houden de andere wifi devices bijna geen snelheid meer over.
De verbinding is een adsl 8mbits/1mbits.

Bij een goede vriend hadden ze hetzelfde probleem. Daar is het opgelost door een nieuwe modem via de provider aan te vragen. Onze provider ziet dat echter niet zitten.

Daarom was ik in eerste instantie aan het kijken voor een modem/router combinatie. Bij een eerdere vraag op een ander forum kreeg ik te horen dat ik beter voor een losse router kon gaan.

Nu heb ik daarbij 2 vragen:

-Scheelt het om de bekabelde pc aan te sluiten op de router ipv op de modem, of maakt dit qua load op de modem niet uit?
-Is de router (SMC7908vowbra) niet zo verouderd dat het beter is deze te upgraden omdat deze alsnog een bottleneck word?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:43

lier

MikroTik nerd

Ik ben persoonlijk niet heel erg onder de indruk van SMC, vaak kun je bij providers afspraken maken over nieuwe apparatuur bij verlenging van je huidig abonnement (voor een jaar).

Torrent verkeer is zwaar voor routers, misschien kan je eerst eens spelen met de instellingen van je torrent client (maximaal aantal connecties, beperkte upload, enz). Maar dit had je waarschijnlijk zelf ook al op GoT gevonden?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• onlinaius
Klopt, daar heb ik al eens mee lopen spelen. Het probleem is dat het aantal verbindingen dat de modem tegelijkertijd aan kan behoorlijk beperkt is, en dit limiteert de snelheid behoorlijk.

Bij die kennis kregen ze wel een nieuwe modem (Thompson) omdat ze in ruil daarvoor het abbo hebben geupgrade naar een snellere variant. De enige upgrade die wij nog kunnen maken is voip en dat is vergeleken met een carrier service voor ons nog steeds niet erg aantrekkelijk.

Met deze nieuwe modem was het torrentprobleem echter wel opgelost. Waarmee ik terug kom bij mijn vraag: zorgt de aanschaf van een router voor minder load op de modem of blijft de load door het aantal verbindingen gelijk?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Het modemdeel krijgt natuurlijk hetzelfde te verwerken.
Alleen het routerdeel kan misschien de load beter aan.
Tenminste, als je voor een nieuwe router zou gaan.

Beperking zit gedeeltelijk in je abbo, 8-1 is wat aan de krappe kant.

Ik zou altijd een eigen (wifi)router kopen, omdat je dan zelf kunt bepalen wat je belangrijk vindt.
En daar het apparaat op af kunt stemmen.

Bij een "gekregen" device van je provider ben je helemaal afhankelijk van wat ze leveren.

En, ik heb het met een klant van me wel eens meegemaakt dat hij zijn modem even in de magnetron gestopt had. Kon het modem niet tegen, hij kreeg een nieuwe.

Abort, Retry, Quake ???

• onlinaius
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen de upload te laag vind. Ik heb hier zelf een 10/10 lijn (30/30 afgeknepen) en hoger is wat mij betreft voorlopig niet nodig.

De werkwijze om de oude modem te slopen vind ik aan de ene kant niet heel erg netjes, aan de andere kant vind ik dat na 10 jaar trouw het abbo betaald te hebben zonder veel gedoe er wel eens wat tegenover mag staan.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 02-12 16:31
Wat ik zou doen:
Kijken of je SMC toevallig in bridge-modus gezet kan worden.
Zo ja, dan kan je er een (wifi)router naar eigen keuze achter zetten.
Oh ja, en natuurlijk ook even je torrent-client een beetje instellen zodat die niet de volledige 8/1 bezet houdt.

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-12 03:25
Limiteer je uploadsnelheid in het torrentprogramma eens op 0,5-0,7mbit. Als de upload van een ADSL lijn vol in gebruik is stort de downloadsnelheid ook compleet in.
Pagina: 1