Text-to-speech software voor dyslectische student.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simthadim
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-02 13:25
Beste Tweakers,

Om iemand te helpen met dyslexie ben ik op internet aan het zoeken naar TTS software die de Nederlandse taal ondersteund. Op die manier wil ik haar helpen om net wat meer vaart te krijgen in het leren.
Het plan is dus om een gedeelte van de studieboeken te fotograferen/scannen, vervolgens met OCR software de tekst eruit te krijgen om die dan weer voor te laten lezen.

Kennen jullie programma's die dit kunnen?
Naturalreader is een mooi programma dit dit al (deels) automatisch doet, maar niet in het Nederlands voorleest. TextAloud van nextup.com kan dit evt. ook (en dan WEL in het Nederlands. Iemand ervaringen?

Het is opzich niet zo erg om haar deze handelingen zelf te laten doen (inscannen/fotograferen -> FreeOCR voor de OCR --> voorlezen met de al flink verouderde software readplease 2003?/Balabolka), maar een programma dat al een PDF/ JPEG/.... kan laten inlezen zou handiger zijn. Als ik de programmeer skills had, zou ik het programeren (na mijn tentamenweek)... maar helaas leer ik alleen vliegtuigen bouwen. :/

Alvast bedankt! :)

EDIT: wat namen van te gebruiken software erbij geplaatst.

[ Voor 10% gewijzigd door simthadim op 15-01-2013 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb geen idee welke software goed in OCR is, maar vwb die studieboeken zou ik eens contact opnemen met de uitgever van de diverse boeken. Met een beetje mazzel hebben ze een digitale versie voor je, dat maakt het alweer een stuk makkelijker - en scheelt je tig boekenscans :)
Aangezien er tegenwoordig toch steeds meer op e-books overgegaan wordt, ook voor scholen, zou dat best eens een oplossing kunnen bieden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:41
Als een leerling of student dyslectisch is, is de school of onderwijsinstelling verplicht om passende compenserende maatregelen te nemen, op grond van de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte. Dus daar hoef je niet zelf allerlei houtje-touwtje oplossingen voor te bedenken. Als dat niet lukt kun je het beste een jurist onderwijsrecht inschakelen.

Overigens ben ik wel erg benieuwd welke software je nu gebruikt, omdat ik op zoek ben naar een programma om pdf-jes om te zetten in podcasts, althans, deze voor te lezen. Op de iPad kan dat wel, maar dat is niet zo gebruiksvriendelijk, om het zacht uit te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Google kan OCR'n met je mobiel, misschien bieden ze het ook aan op je pc?

En Dragon Natural Speech is goed met voorlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-06 21:23
DIt wordt op een aantal scholen gebruikt.

Verder is het een goed idee, zoals The Eagle & DDDikkiedik voorstellen, om afspraken te maken met de onderwijsinstelling. Scholen hebben vaak maar ervaring met 1 programma en zullen niet snel overschakelen naar een tweede voor 1 cursist. Goede afspraken met de leerkrachten maken kan je al een heel eind op weg helpen: zij hebben vaak eigen cursussen die digitaal gedeeld kunnen worden of hebben reeds een digitaal (bord)boek van de uitgeverij. Dat beperkt meteen het aantal boeken dat gescand & ge'OCR'd moet worden.

Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld wordt, maar in België worden afspraken gemaakt tussen leerling, ouders, leerkrachten & CLB (Centrum voor LeerlingenBegeleiding). En dat gaat niet steeds gepaard met voorleesprogramma's. Vaak worden er andere maatregelen genomen zoals extra tijd voor toetsen en examens, de mogelijkheid om spellingcontrole te gebruiken, andere manier van evalueren van schrijfoefeningen, ...

[ Voor 66% gewijzigd door Aegir81 op 05-01-2014 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarvan ik weet dat Kurzweil érg goed werkt en inderdaad op basis van scans kan functioneren, afhankelijk van de kwaliteit van de scans.

Daarnaast kun je in Kurzweil ook PDF-bestanden gooien die voorgelezen worden.

En zoals hierboven gezegd: de school kan hier deels in voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-04 08:44
Het beste pakket is Kurzweil 3000 deze moet je niet via www.kurzweiledu.com bestellen maar een demo aanvragen bij Lexima (www.lexima.nl)
(Lexima levert nl. de Nederlandse versie, kurzweiledu.com is voor de Engelstalige variant, hier zitten ook geen nederlandse stemmen in.)

Andere goede alternatieven zijn Sprint en Wody. Ook hiervan zijn demo's via www.lexima.nl aan te vragen

Ook schoolboeken van Dedicon zijn door Sprint en Kurzweil voor te lezen. Dat scheelt veel scan werk.

In Kurzweil en Sprint zijn de spreek snelheden ook aan te passen. Kurzweil maakt gebruik van de Acapela stemmen set en Sprint van de Nuance Vocalizer stemmen. Ook is in deze pakketten de taal aan te passen doormiddel van Taal Tags, dit kan handig zijn bij bijvoorbeeld woordenlijsten Nederlands - Engels. enz.

In Sprint zijn de talen Nederlands, Engels, Duits en Frans beschikbaar
In Kurzweil de talen Nederlands, Engels, Duits, Frans, Turks, Spaans en Pools

Voor meer informatie zie: http://www.kurzweil3000.nl
http://www.lexima.nl/alge...lexiesoftware/sprint-plus
http://www.lexima.nl/alge...oftware-en-taaltools/wody

Over de hierboven genoemde Dragon is een dicteerprogramma waarmee spraak naar tekst kan worden omgezet. Hiermee is ook de computer te besturen door middel van de stem.
zie: http://www.lexima.nl/algemeen/categorie/dragon

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Pagina: 1