Wireless en storingen

Pagina: 1
Acties:

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Beste tweakers,
Ik vroeg me af hoe ik iets op het gebied van wireless moet aanpakken.
We hebben een terrein, op welke 12 gebouwen staan, de gebouwen zijn onderling verbonden via 1Gbit glasvezel.

Nu is elk gebouw bedraad, maar er is grote vraag naar wireless. Er hangt nu al wireless, maar daar kunnen wij geen toegang tot krijgen (van die APs van Juniper die aan 't plafond hangen) wij krijgen dus alleen toegang tot een eigen vLAN waaraan een UPC abbonnement aan hangt.
Nu heb ik in 2 gebouwen een Asus WL320gE neergezet, alleen deze gaan met elkaar storen (we mogen alleen kanaal 1 en 2 gebruiken ivm storing met andere netwerken)
Wat kunnen wij neerzetten (zonder dat t 300 euro per AP kost) en dat we toch over het hele terrein dekking hebben?
('t gaat om 22 gebouwen, op een terrein, de grootste afstand tussen 2 gebouwen is ~750m)

Alvast bedankt! :)
ShadowAS1

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Lijkt me niet dat je dit gaat lukken met die beperking (kanalen 1&2) en geen budget.

Los daarvan, het wifi zit in een vrije band, dus mag jij gerust een accesspoint (met een ander kanaal dan 1 of 2) plaatsen. :)

Maar wat probeer je te bereiken? Dekkend wifi over het hele terrein? Point to Point verbinding als je al glas hebt liggen?

[ Voor 31% gewijzigd door aZuL2001 op 15-01-2013 16:37 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Nou, er is grote vraag naar wireless, omdat de jongeren hier natuurlijk smartphones e.d. hebben. Wij hebben wel kabelaansluiting, maar geen WiFi, en dat willen de jongeren graag gebruiken, en kanaal 1&2 is inderdaad nogal strict. Maar dat kan wel wat versoepeld worden. 't hangt er meer vanaf wat er vrij is.
En ja, het liefst over het hele terrein, dus ik elk gebouw voldoende dekking.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Verwijderd

Waarom niet in de 5 GHz band? Deze is wat "ruimer" in de kanalen.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
De 5Ghz band heeft naar wat ik hier op GoT heb gelezen slecht bereik. Plus niet alle apparatuur ondersteund dat, veel cliënten hier hebben maar bussiness smartphones

Verwijderd

Buiten, als er geen "obstakels" zijn, kan het goed werken. Binnen, is 2,4 GHz beter werken.

Maar je kan ook het uitgangs vermogen reduceren op andere kanalen, zo voorkom je "interferentie". Door die verlaging van het vermogen, gaat wel de performance (lees: download snelheid) naar beneden.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Het gaat ook om binnenshuis.
En ja ik weet echt wel wat performance is hoor :P maar daar gaat het niet om, mijn vraag is meer van.
Die Juniper access points die onze ICT afdeling opgehangen heeft die kunnen elkaar load balancen en verstereken e.d.

Hoeveel zou zoiets kosten? op de goedkope manier, of in ieder geval dat de access points die we plaatsen elkaar niet dwars gaan zitten?

• aZuL2001
Het probleem is dat er al een (uitgebreid) netwerk is.
Dus de ether zit daar al vol met signalen.

Enige slimme optie is om via de bestaande accespoints en een apart vlan iets te regelen.
Maar tja, wie gaat dat betalen....

Abort, Retry, Quake ???

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Ja, zo'n apart vLAN hebben we geprobeerd, maar daar willen ze helaas niet aan beginnen.
Ik heb even met inSSIDer gekeken, die Juniper APs staan alleen op de kanalen 6 en 11, dus dan is er (naar mijn mening) nog zat vrij?

ShadowAS1

• aZuL2001
In theorie wel, alleen heb je dan met overlap te maken van de kanalen.
Niet voor niets gebruiken zij al 6 en 11.

1, 6 en 11 zijn in de praktijk de meest gebruikte.

Abort, Retry, Quake ???

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Nou oke, dan kan ik dus kanaal 1 gebruiken, maar verder. Wat zouden we daarvoor moeten aanschaffen?
Even zonder budget denkenden dan, ik wil graag weten wat de mogelijkheden hiervoor zijn.

• aZuL2001
Waar is "hier"?
Wie is "ze"?

Je ambitie matcht niet echt met je budget of kennisnivo.

Met "Er is grote vraag" moet je naar de beheersorganisatie toch wel een case kunnen maken.

Ik heb ook een grote vraag naar meer geld op mijn rekening, krijg ik helaas ook niet zo 123 opgelost ;)

Abort, Retry, Quake ???

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12 22:20
Ik denk dat ShadowAS1 iets vergeet te vertellen, maar dat is mijn idee.

Ik heb zo het idee dat hij op school graag op de wifi wil maar dat is voor een ander doeleind in gebruik vandaar dat ze er als leerlingen niet opmogen. Danwel dat ze dat wel mogen maar beperkingen hebben en die niet willen accepteren.
Dus zo slim als ze zijn denken ze met een paar "matties" of hoe noem je dat anno 2013 van dat doen we zelf wel "ff" maar toen bleek dat ze niet zo slim waren en potdikkie dat kost nog "doekoes" (zo heet dat toch) ook.

Eigenlijk is zijn vraag hoe kunnen we goedkoop het internet op met wifi op heel de school, we hebben maar 1 aansluitpunt waar we dan de roter op aan moeten sluiten.
De vraag is niet groot vanuit alle leerlingen maar vanuit een select groepje waarvan TS er eentje is.

Ik denk dat het heel simpel is en dat men op de school niet wil dat men met mobieltje het internet op gaat en kan via wifi. Op school zit je om te leren niet om te Whatssap'n.

Breek gewoon die beveiliging dan van het bestaande netwerk, dan ben je de man.. en je heb internet op je mobiel.

En met een 4 tal AP's is dat netjes te dekken hoor, kan allemaal op hetzelfde kanaal ook nog, alleen de prijs dat is voor een tiener wat te hoog gegrepen.
aZuL2001 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 14:25:
Waar is "hier"?
Wie is "ze"?

Je ambitie matcht niet echt met je budget of kennisnivo.

Met "Er is grote vraag" moet je naar de beheersorganisatie toch wel een case kunnen maken.

Ik heb ook een grote vraag naar meer geld op mijn rekening, krijg ik helaas ook niet zo 123 opgelost ;)
Beantwoord deze vragen maar eerst eens.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
@Webcamjan, het heeft niets met mijn school te maken (daar haal je zelf over LAN maar 0.2mbit dus wifi kun je daar helemaal vergeten :P)
Wij doen met een groep het systeembeheer voor de clienten op Kentalis in Eindhoven, Alleen is er nou een netwerk voor de Leiding, een VoiP netwerk waar de telefonie over gaat en een vLAN voor de cliënten dus. Nou is er door de cliënten de vraag gesteld van: "Is wifi voor onze telefoons, laptops, e.d. mogelijk?"
Nou is dit er wel al, met die Juniper APs, alleen dit is ontzettend traag en verbind de helft van de tijd niet, en onze ICT wil het niet aanpassen (wij hebben het deel systeembeheer begin dit jaar van hun overgenomen)

En om antwoord te geven op je vragen:
Hier: Kentalis Eindhoven
Ze: De cliënten van de leefgroepen.

En ja, natuurlijk kan ik wel een case richting ICT maken, alleen die hebben zoiets van: doe t zelf maar.

Het simpele punt is gewoon, WiFi is er eigenlijk al, maar die is niet boven de 1Mbit uit te branden omdat ze ons gewoon de laagste prioriteit op het netwerk geven. Dus wij hebben dat met ICT overlegd, en die hadden zoiets van: zet zelf maar APs neer zolang je die van ons niet gaat storen.

Uitleg genoeg?

• aZuL2001
Thx.

We zien hier geregeld huiswerkvragen of vragen over het omzeilen van beveiigingen voorbij komen.
Vandaar de terughoudendheid. ;)

Lekkere situatie daarzo,
Is het twee weken lang registreren van de problemen een optie?
Zodat je kunt aantonen dat de clienten een probleem hebben.

En dan de link leggen dat dit niet echt bij de doelstellingen van de organisatie past.

"Kentalis heeft hart, oog en oor voor de ander. Onze klanten krijgen allerlei mogelijkheden om zich te ontwikkelen in de taal en communicatie" (bron: website)

Abort, Retry, Quake ???

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:51
ShadowAS1 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 09:39:
@Webcamjan, het heeft niets met mijn school te maken (daar haal je zelf over LAN maar 0.2mbit dus wifi kun je daar helemaal vergeten :P)
Wij doen met een groep het systeembeheer voor de clienten op Kentalis in Eindhoven, Alleen is er nou een netwerk voor de Leiding, een VoiP netwerk waar de telefonie over gaat en een vLAN voor de cliënten dus. Nou is er door de cliënten de vraag gesteld van: "Is wifi voor onze telefoons, laptops, e.d. mogelijk?"
Nou is dit er wel al, met die Juniper APs, alleen dit is ontzettend traag en verbind de helft van de tijd niet, en onze ICT wil het niet aanpassen (wij hebben het deel systeembeheer begin dit jaar van hun overgenomen)

En om antwoord te geven op je vragen:
Hier: Kentalis Eindhoven
Ze: De cliënten van de leefgroepen.

En ja, natuurlijk kan ik wel een case richting ICT maken, alleen die hebben zoiets van: doe t zelf maar.

Het simpele punt is gewoon, WiFi is er eigenlijk al, maar die is niet boven de 1Mbit uit te branden omdat ze ons gewoon de laagste prioriteit op het netwerk geven. Dus wij hebben dat met ICT overlegd, en die hadden zoiets van: zet zelf maar APs neer zolang je die van ons niet gaat storen.

Uitleg genoeg?
Dit klinkt als voice over wifi en dan heb je inderdaad pech.
Dat moet namelijk ten alle tijden prio 1 hebben.

Waarom wil je wifi hebben?
Te traag is geen argument.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Waarom wifi?: Omdat het de vraag van cliënten is, de problemen met het huidige systeem zijn gewoon instabiliteit en traagheid, niet dat traagheid zo'n ontzettend probleem is, maar wel als het dusdanig traag is dat het voor cliënten onbruikbaar word.
Dus opnieuw mijn vraag: Wat zou ik hiervoor aan kunnen schaffen? Ik ben een opzoek naar APs die dus samen kunnen werken, zoals die Junipers. Ik heb alleen geen idee hoeveel zoiets mag kosten.

• tlpeter
Ik snap het maar het huidige systeem is er voor andere doeleinden gemaakt.
Wat je kunt doen is per gebouw een aantal AP plaatsen.
Ik heb even gegoogled en het is dus een leefgroep omgeving.
Ik zag ook autisme staan en ik hoop dan dat het huisige systeem voor de voip toestellen geen man down of alarming hebben.
Want als je daarop zou storen en er gaat wat mis dan breekt de pleuris uit.
Zorg dus dat je geen storing veroorzaakt op het huidige wifi systeem.
Helemaal dekkend krijgen gaat je gewoon niet lukken.
Je hebt twee opties.

1 uitbreiding van het huidige systeem (meer AP's)
2 zelf gaan plaatsen.

• Mr.Monk
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 22:54
Als jij je case hard kan maken, moet er toch wat aan te doen zijn? Goedkoop is het niet.

Wat je nodig hebt is een WLAN controller/switch en per gebouw 1 of meerdere ap's die je zo in het netwerk kan prikken. De AP's kunnen eventueel in een VLAN.

Dat spul van hp is niet goedkoop, maar als je het eenmaal werkt, heb je er jarenlang plezier van.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Klopt, die telefoons zijn Ascom Wireless N phones (Weet het precieze model zo niet)
Die hebben inderdaad een alarm/man down functie, en die wordt ook gebruikt, maar die gaan we dus ook niet verstoren.

En welke HP APs raad je dan aan?

Edit: Ik weet trouwens niet waarom je bij autisme gelijk aan een alarmknop moet denken (Je ziet die knop hooguit n keertje per weer gebruikt worden voor de crisisgroep) want tis niet zo dat elke autist iedere dag loopt te flippen o.i.d.

[ Voor 33% gewijzigd door ShadowAS1 op 18-01-2013 14:29 ]

• Mr.Monk
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 22:54
Wij gebruiken hier een HP msm720 Hiermee bedienen wij ruim 300 mensen (met mobieltjes en een paar laptops) verspreid over 4 locaties. Het een goedkope uit het segment. Via de webinterface gemakkelijk te beheren. De prijs is rond 550 ex btw.

Degelijke AP's beginnen bij 125 euro, maar wil je PoE dan zal het nog wat duurder zijn.

• tlpeter
ShadowAS1 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 14:24:
Edit: Ik weet trouwens niet waarom je bij autisme gelijk aan een alarmknop moet denken (Je ziet die knop hooguit n keertje per weer gebruikt worden voor de crisisgroep) want tis niet zo dat elke autist iedere dag loopt te flippen o.i.d.
Ik heb ervaring in de zorg en telecom (dat is mijn werk) en ik heb voorvallen gezien.
Een autist is niet aggresief maar ze kunnen het zijn.
Het feit dat er een man down functie gebruikt wordt bevestigd wat ik dacht, meer niet.
Ik zeg niet dat het vaak gebruikt wordt maar als het een optie is en het moet een keer gebruikt worden dan hoort het te werken.
Juist doordat het niet dagelijk wordt gebruikt is het gevaar van een storing groter.

Maar even on topic. doe dit in goed overleg en test het ook met de IT afdeling.
Ze doen wel heel stug maar vaak zijn het niet zulke stugge gasten :)
Een doos gebak of wat dan ook werkt ook nog wel eens (het moet niet op omkopen lijken natuurlijk :9

• NjedVet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:03
Ik snap niet dat het uitbreiden van het bestaande WLAN geen optie is, dit biedt namelijk zoveel voordelen:

- Geen investering in extra hardware voor in de gebouwen
- De investering voor WLAn buiten is niet alleen voor cleinten, maar zorgt er ook voor dat medewerkers buiten kunnen bellen
- Je zult nooit storen op het bestaande netwerk, aangezien de meerdere SSID's dezelfde band gebruiken.

Mijn insteek zou dus zeker zijn om de huidige WLAN omgeving aan te passen. Dit lijken mij argumenten waarmee je je manager zou moeten kunnen overtuigen.

• tlpeter
NjedVet schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 15:44:
Ik snap niet dat het uitbreiden van het bestaande WLAN geen optie is, dit biedt namelijk zoveel voordelen:

- Geen investering in extra hardware voor in de gebouwen
- De investering voor WLAn buiten is niet alleen voor cleinten, maar zorgt er ook voor dat medewerkers buiten kunnen bellen
- Je zult nooit storen op het bestaande netwerk, aangezien de meerdere SSID's dezelfde band gebruiken.

Mijn insteek zou dus zeker zijn om de huidige WLAN omgeving aan te passen. Dit lijken mij argumenten waarmee je je manager zou moeten kunnen overtuigen.
Helemaal waar behalve dat de AP's voor voice zijn en dat data ondergeschikt is.
Waarschijnlijk is er geen ruimte voor meer bandbreedte ten behoeve van data.
Bij voice over wifi is dit nou eenmaal de consequentie.

• NjedVet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:03
Een voice stream trekt niet zoveel data, die gaat het wifi niet dicht trekken. Het lijkt me eerder dat je 3 prioriteiten hebt:

- Voice
- Intern WLAN netwerk (bedrijfsresources)
- Extern WLAN (internet)

Het lijkt me dan eerder dat het interne WLAN netwerk de bandbreedte dicht trekt.

• tlpeter
Zou kunnen, ik ken de situatie niet.
Het is gissen wat er nou precies aan de hand is.
De IT afdeling moet het gewoon oplossen en anders pech.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Klopt helemaal, de laptops en PCs van de medewerkers gebruiken Citrix Software (een of andere virtual desktop omgeving) die al zijn gegevens van een van de servers haalt.

• aZuL2001
En met Citrix kun je juist met veel minder bandbreedte toe dan regulier.

Je kunt een werkstation via een dubbel ISDN inbelllijntje nog prima laten werken in principe.

Abort, Retry, Quake ???

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Topicstarter
Ah okay, er word in ieder geval wel veel verstookt :P
Maargoed, ik doe dus een poging om in gesprek te gaan over een HP controller en APs en we zien wel waar we komen,
In ieder geval bedankt voor jullie hulp! :)

Pagina: 1