MoCA: Multimedia over Coax Alliance

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 16:46
Linkje: http://www.mocalliance.org/index.php

Ik kwam dit toevallig tegen terwijl ik een alternatief voor WiFi (en ethernet) aan het zoeken was om mijn media player op het netwerk aan te sluiten.

Ik kan er echter maar weinig over vinden, anders dan een klein aantal producten van onder andere D-Link en Netgear en wat er op die site staat. De producten vind ik bijvoorbeeld niet terug in de Pricewatch.

Is er iemand die hier meer over weet en ook een idee heeft waaarom dit (nog) niet van de grond is gekomen? Het lijkt mij wel een handige techniek.

Oké, korte uitleg: MoCA is de naam van de groep die een standaard heeft bedacht, net als MPEG zeg maar. De standaard betreft een manier om een netwerksignaal, maar volgens mij ook audio en/of video over Coax te versturen. Voor wat betreft audio en video is dat niks nieuws, maar je hebt dus Ethernet to Coax bridges die een ethernet signaal kunnen omzetten. Zo kun je er één aan je router hangen als die bijvoorbeeld in je meterkast staat bij je kabelaansluiting. Een ander kun je dan weer bij een ander Coax-punt aansluiten, zoals bij je televisie. Een beetje zoals de powerline adapters dus, maar dan voor Coax in plaats van het elektriciteitsnet.

Alleen is MoCA volgens mij nooit echt een standaard geworden, in ieder geval geen geratificeerde, wellicht dat dit de populariteit ook in de weg staat.

Zie hier een voorbeeld van de D-Link adapters: http://www.dlink.com/us/e...-coax-network-starter-kit

[ Voor 45% gewijzigd door Davio op 15-01-2013 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
Misschien even korte uitleg in je post zetten? Het is mij niet echt duidelijk wat het nou is namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 16:46
ThinkPadd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:43:
Misschien even korte uitleg in je post zetten? Het is mij niet echt duidelijk wat het nou is namelijk
Gefixt, goed idee. Is het nu duidelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb wel eens gewerkt op zo'n verbinding. Ging best goed (modem lag ergens voorin in een pand, de lanzaal zat achterin en daartussen lag eigenlijk alleen coax).
Je ziet het inderdaad niet zo heel veel. Op zich ook wel begrijpelijk, want in veel gevallen is het goedkoper om UTPkabels te trekken, is WiFi een betaalbaardere oplossing of zou je zelfs powerline kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb er vaker mee gewerkt (ook die keer met Terw_Dan ;) ). Ben er idd erg over te spreken, het is wmb enig alternatief voor ethernet dat daadwerkelijk betrouwbaar en vrijwel ongeacht omstandigheden een stabiele, snelle verbinding geeft.

Het is wel degelijk in NL te koop tegenwoordig, zag laatst ergens (zal link nog zoeken) een setje van Hirschmann. Hun setje is gewoon een paar doosjes die als bridge werken, dus je sluit beide ergens in huis aan op coax, bijvoorbeeld bij je router beneden en boven waar je verbinding nodig hebt. Vervolgens steek je in elk kastje een UTP kabel en klaar is kees.

Je haalt er iig een stabiele 170Mb/s mee, en dat is echt in praktijk wat je kunt downloaden, niet zoals bij wifi een carrier rate die doorgaans vier keer hoger is dan je werkelijke snelheden. Je haalt die snelheid nagenoeg ongeacht netwerkkwaliteit. Pas vlak voor het moment dat het offline knalt begint snelheid in te zakken (beetje vergelijkbaar met kabelinternet, daar daalt snelheid ook niet met afstand).

Zelf zou ik gewoon Cat6 trekken, maar als je bijv ouders hebt die pertinent weigeren om UTP te laten trekken, maar ivm betonnen muren is wifi om te janken, dan is dit een zeer goed alternatief als je wel coax hebt naar zolder of bovenverdieping.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-07 20:01
Jup, heb er i.v.m mijn werk ook eens mee getest. Het is echt plug-and-play, werkt prima. Vooral handig als er al een coax-kabel ligt en het onmogelijk is om een UTP te trekken :). Hirschmann heeft ook setjes ervoor, zie: http://www.hirschmann-multimedia.nl/montagefilmmoka16 en http://www.hirschmann-mul...ebruiksaanwijzingMoka.pdf en http://www.hirschmann-mul...cs/Moka%20specs%20(2).pdf

[ Voor 25% gewijzigd door Puch-Maxi op 15-01-2013 19:16 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:39

DjVe

Hatsaflats!

Die van Hirschmann zijn inderdaad zeer stabiel en kunnen enorm veel demping hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet de plek waar ik het eerst gezien had, maar iig gewoon in NL te koop:
http://www.plasma-discoun...0/hirschmann-moka-16.html

Overigens, Hirschmann adverteert met 170Mb/s, Netgear en anderen met 270Mb/s, maar het zijn exact dezelfde chips met exact zelfde prestatie. Verschil is dat Hirschmann naar goed Duits gebruik degelijk meldt wat je echt kan, terwijl Netgear en consorten hoog van de toren roepen wat in de specs staat maar wat je niet haalt :z

Edit:
Het staat trouwens wel in Pricewatch, maar 'ongesorteerd' pricewatch unsorted: Hirschmann Shop Moka 16

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Nog wat in Nederland verkrijgbare aanvullingen op de eerder genoemde Hirschmann Moka 16 adapter.

Via Cablers.nl de Asheridge echoBox.

Via o.a. Allekabels.nl de Geniatech MoCA MC-2210 adapter.

Via o.a. Afuture en Conrad de Marmitek IPTV COAX Pro. Eén van deze adapters heeft een geïntegreerde switch met 4 10/100 Mbps aansluitingen.

Let op: Via Conrad worden ook andere Netwerk via COAX oplossingen aangeboden die via andere technieken dan MoCA werken zoals de Axing EoC 1-0x, de ALLNET ALL168607 en de Televes Netwerk via COAX adapters. Deze oplossingen werken via de frequentieband van 2 MHz tot 68MHz wat ook als EuroDOCSIS retourband in gebruik is. Dergelijke adapters vormen dus een probleem als er ook sprake is van Internet via de kabel.

[ Voor 22% gewijzigd door ArChie op 21-12-2014 13:12 ]

Pagina: 1