Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-09 14:42
Hoi,

Ik heb een foto die na het afdrukken overbelichte delen vertoont in het gezicht. De gezichten zijn uitgebeten wit. Ik heb zelf geen gecalibreerd scherm, maar ook op het histogram vertoont hij geen overbelichte delen.

Kan iemand mij vertellen of deze belichting te 'fel' is?

originele foto:
Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/0V3v3A3r2L3V2X0z3t0D/IMG_8246-bewerkt-bewerkt.jpg

op canvas:
Afbeeldingslocatie: http://f.cl.ly/items/1a34163H0q3U0Z0g3q2d/IMG_8795.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 02:12

the mod man

iets van beeldmaker

sweebee schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:05:
Hoi,

Ik heb een foto die na het afdrukken overbelichte delen vertoont in het gezicht. De gezichten zijn uitgebeten wit. Ik heb zelf geen gecalibreerd scherm, maar ook op het histogram vertoont hij geen overbelichte delen.

Kan iemand mij vertellen of deze belichting te 'fel' is?

originele foto:
[afbeelding]

op canvas:
[afbeelding]
Lijkt me, mits dat je van het canvas een goede foto hebt gemaakt, duidelijk. Het lijkt erop dat ze meer contrast in de foto hebben gegooid (lokaal op de hoofden). Als je kijkt naar het shirt van de dame links dan zie je dat die juist fletser oogt en het shirt van de dame rechts is juist donkerder. 8)7

Waar heb je dit laten afdrukken?

[ Voor 4% gewijzigd door the mod man op 15-01-2013 15:17 ]

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Jammer van de afdruk inderdaad. Nu moet ik zeggen dat hij bij mij ook wat fletsjes overkomt, de arm van de heer in het midden is redelijk uitgewassen al. Ook het breisel aan de rechterkant is een kandidaat om vrijwel helemaal wit te worden in afdruk, maar verder is de foto prima.

Ik denk dat ze inderdaad nog wat nabewerking hebben gedaan of dat dit een bijeffect is van canvas prints.

Nu is mijn ervaring ook dat consumentengeorienteerde afdruk diensten vrij vaak nog wat contrast en saturatie toevoegen naast dat ze wat groen filteren omdat deze set voor compact cams vaak toch een betere print oplevert. En als jij dan perfecte foto's uit een high-end DSLR met €€€€ lenzen gaat opsturen verknoeien ze dus je print.

Ik heb hier ook een canvas staan van een strand afbeelding met heel mooie natuurlijk zachte kleurtjes, geschoten met een 5D Mk2 en L groothoek vignet vrij, perfecte belichting door statief en ND filters.

Wat krijg ik opgestuurd? Wit vignet (vignet removal door screen-overlay ofzo!?!), volle kleurverzadiging (alsof ze auto +25 contrast hebben gebruikt) en overtrokken contrast waardoor al het zwart diep diep zwart is geworden terwijl er enkel wat grijstinten in het origineel te vinden waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
Ik heb een gecalibreerd scherm en je orginele foto is gewoon keurig. Maar dat had je zelf ook al gezien aan het histogram.

Onbegrijpelijk hoe ze het zo hebben kunnen verklooien. Als ze nou het witte shirt hadden verziekt door teveel contrast dan had ik dat begrepen. Maar de gezichten dat zijn grijstinten. Een gewone contrast verhoging veroorzaakt dat niet.

Wat zegt het bedrijf dat de afdruk heeft gemaakt zelf? Als jij ze die twee shots laat zien zoals je aan ons laat zien, dan kunnen zij toch niet beweren dat hun afdruk acceptabel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:18

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik denk dat het wel duidelijk is dat er hier iets niet klopt. Wat zegt de firma zelf? Gewoon sturen dat je niet tevreden bent met de kwaliteit van de afdruk.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Octagen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 16:35
Waar het op lijkt is dat het linnen een dermate 'off white' kleur heeft dat alle wit-details/highlights verdwenen zijn tot op een bepaalde 'grijze waas'. Dat is volgens mij waarom de contrast geboost lijkt. Wit valt immers bij dit soort toko's meestal niet te printen. (Volgens mij is het geen offset maar digitaal druk, right?)

Ik hoop trouwens voor ze dat ze dit niet als bewerking hebben gedaan, want het resultaat zou dan echt bagger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik heb contact gehad met het bedrijf en moest even een duidelijke foto van het probleem mee sturen. Ik zal morgen wel een mail terug krijgen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Al wat gehoord? Ben wel erg benieuwd naar hun reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ja! Ze zagen het probleem ook en ik kon zo een nieuwe bestellen (gratis natuurlijk). Hoef de oude ook niet terug te sturen aangezien ze hier niks meer mee kunnen.

En nu neem ik aan dat ze zelf hier ook op letten of de afdruk goed gaat.
Pagina: 1