Mijn eerste Netwerk + Tekening

Pagina: 1
Acties:

• aasIIX
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 12:02
Ik ben van plan een NAS aan te schaffen + HTPC en alles met elkaar door te linken.

Ik heb een tekening gemaakt, dit is mijn eerste keer. Dus wees mild a.u.b.

Hoop dat jullie nog tips hebben.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/1fh7dg.png

http://imageshack.us/photo/my-images/600/netwerk.png/

Mvg,

AasIIX

[ Voor 38% gewijzigd door aasIIX op 15-01-2013 14:57 ]

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 10:39

hostler

Yeahhh dude!

Gebruik aub een andere host. Bijvoorbeeld tinypic.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:16

lier

MikroTik nerd

Mijn tips (los van hostler in deze negeren):

Zorg dat je in je tekening duidelijk onderscheid maakt tussen de verschillende transport media (netwerk bekabeld, telefoon en coax). Voor draadloos zou ik persoonlijk geen streepjes tekenen, maakt het er niet duidelijker op.

Andere tip, teken de devices in volgorde van verdieping. Dus eerst zolder, eronder de 1ste verdiepping en daaronder de begane grond.

Volgende tip, haal rechthoeken weg die geen devices zijn: hooguit een rechthoek van de locatie met daarin de devices.

Wat voor soort tips verwacht je (nog meer)?
Moet het aan een bepaalde standaard voldoen (ik roep gewoon wat mij opvalt maar verder totaal niet onderbouwd).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• aasIIX
Nee, ik bedoel vooral of deze setup goed is? Ben ik wat vergeten? Kan ik kabels gewoon splisten en werkt dit goed met elkaar in samenwerking.

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 10:39

hostler

Yeahhh dude!

Ik zou zelf voor cat6e oid gaan. Cat 5e is goed, voor nu, maar je wilt niet alles weer overhoop trekken in de toekomst.

• aasIIX
hostler schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:54:
Ik zou zelf voor cat6e oid gaan. Cat 5e is goed, voor nu, maar je wilt niet alles weer overhoop trekken in de toekomst.
Dus de Setup is goed.

Cat 6 kan ik dat ook gewoon aansluiten op Cisco modem? of is dit niet mogelijk? En moet ik daar ook aparte AP voor hebben die op Cat 6 zijn gericht?

Is het dan niet beter om gewoon gelijk CAT 7 te gaan gebruiken?

[ Voor 7% gewijzigd door aasIIX op 15-01-2013 16:11 ]

Verwijderd

Ga maar niet voor Cat6. Is stugger, je moet speciale rand dozen hebben etc... Is ook niet nodig. Er is nog geen een media apparaat die mijn 1 Gbps die over Cat5e mogelijk is vol trekt. Dus voorlopig, met Cat5e kom je heel ver.

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:26

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Ja, dat kan, maar dan zul je nooit meer dan 100 mbit over die kabel kunnen halen.
Ik heb wat voor je uit het archief opgedoken,NT FAQ (misschien een idee om bij te werken en weer bovenaan te zetten?)

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

hostler schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:54:
cat6e bestaat niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Het ziet eruit als een goed begin maar er zijn voor mij nog wel een aantal dingen niet helemaal duidelijk. Ik kan bijvoorbeeld niet goed zien waar alle kabels heen gaan. Ook lijkt het nu of de laptop, telefoon en iPad aangesloten zijn op de Cisco. Het lijkt voor mij of alle drie die apparaten dezelfde techniek gebruiken (Wifi is mijn vermoeden) en lijkt het alsof de kamers apparte apparaten zijn die ook nog een bepaalde functie vervullen. Zo ziet de huiskamer eruit als een apparaat dat UTP, Coax en telefoon aansluitingen heeft en dat dan vervolgens weer kan verdelen naar verschillende apparaten. Ik zou de kamers veranderen in grote vakken waar je de apparaten in zet.

Dit is zoals ik het zou tekenen (kun je gelijk controleren of mijn interpretatie van de kabels klopt met wat je bedoeld). Omdat dit snel in elkaar is gezet ziet het er ietswat rommelig uit. Ook heb ik de telefoon, laptop en iPad achter wegen gelaten. Dit omdat ik zelf vind dat het niets toevoegd.

http://imageshack.us/a/img28/8822/tweakers.jpg

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:42

Zenix

BOE!

aasIIX schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:57:
[...]

Dus de Setup is goed.

Cat 6 kan ik dat ook gewoon aansluiten op Cisco modem? of is dit niet mogelijk? En moet ik daar ook aparte AP voor hebben die op Cat 6 zijn gericht?

Is het dan niet beter om gewoon gelijk CAT 7 te gaan gebruiken?
Cat6 is hetzelfde soort kabel als Cat5e, alleen een nieuwere versie die hogere snelheden zou moeten aankunnen in de toekomst. Dat zal dus altijd werken met je Cisco modem. Je hoeft niks aan te passen voor cat6 je moet alleen zorgen dat je cat6 bekabeling koopt, wandcontactdozen en eventuele patch paneel, maar dat moet ook als je cat5e neemt.

CAT7 lijkt mij geen goeie optie want dat kost veel meer. Als alternatief voor cat6 zou je nog cat6a kunnen kiezen maar net zoals CAT7 vind ik dat prijsverschil niet waard.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:01:
Ga maar niet voor Cat6. Is stugger, je moet speciale rand dozen hebben etc... Is ook niet nodig. Er is nog geen een media apparaat die mijn 1 Gbps die over Cat5e mogelijk is vol trekt. Dus voorlopig, met Cat5e kom je heel ver.
Stugger? Ligt eraan of je stranded of solid cat6 koopt dat is hetzelfde als met cat 5e.
Ik zou gewoon voor cat6 solid kiezen als je kabels gaat installeren in en gaat aansluiten patch panelen en wandcontactdozen. Voor het verbinden van pc met wc gewoon stranded kabel gebruiken, die kabels kan jezelf maken of gewoon kopen want ze kosten toch amper wat. Het verschil tussen Cat6 en Cat5e is klein in prijs tegenwoordig, dus zie geen reden waarom je voor cat5e zou kiezen.

Verder kan ik de tekening niet zien of je een patch paneel gaat gebruiken of gewoon wandcontactdozen in de meterkast( wat op hetzelfde neerkomt ). Ik zou gaan voor simpel patch paneel kan je mooi alles in wegwerken en is ook makkelijker om alles op aan te sluiten en om uit te breiden.

[ Voor 40% gewijzigd door Zenix op 15-01-2013 19:15 ]

• aasIIX
Ik heb eerlijk totaal geen verstand van een Patch panel. Ik neem aan dat je hiermee een AP bedoelt? Hiermee was ik van plan de UTP door te linken. Naar verschillende plekken in huis.

Verwijderd

Patchpanels worden gebruikt om kabels die aangelegd zijn in een pand op aan te sluiten. Dit gebeurt vaak op een centraal punt (bijvoorbeeld de meterkast). mbv een patch kabel verbind je dan de switch/het modem/ het accesspoint met de kabel. Het patch panel zorgt ervoor dat de kabel die van de meterkast tot bijvoorbeeld de slaapkamer loopt niet aangeraakt hoeft te worden. Daardoor is de kans dat de kabel kapot gaat kleiner.
De patchkabel die je gebruikt om de verbinding door te zetten vanaf het patch panel is kort en goedkoop. Daarnaast zit hij niet in de muur. Hierdoor is hij makkelijk te vervangen.

voorbeeld:
http://www.conrad.de/medi...323_LB_00_FB.EPS_1000.jpg

• aasIIX
Nog even een vraag; Dan heb ik dus een patchpanel in de meterkast met een 2x UTP van zolder 2 x UTP van Slaapkamer en 1 x UTP woonkamer. Deze komen dus op een patchpanel uit en daarna op een SWITCH. Nu wil ik in de woonkamer ook een switch voor meerdere verbindingen, omdat hier maar 1xUTP binnen komt en op 3 apparaten moet komen.

Kan ik dan alle ook zien in het netwerk of is dit lastig met 2 Switches?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:30

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

In je tekening heb je wel geteld 1 aansluiting voor je HTPC die UTP nodig heeft. Wat heb je nog meer nodig? Overigens kan je 20 switches aan je router hangen; dat maakt geen drol uit. Je router doet toch al het intelligente werk; een switch is 'dom'. Meerdere routers achter elkaar heeft bijv. wel weer wat extra aandacht nodig.

Afgezien van dat; je tekening laat niet zien hoe je de COAX split. Heb je daar over nagedacht? Hoe groot zijn de afstanden om te overbruggen, maak je gebruik van On demand Televisie enz. etc.

Voorbeeld wat ik zelf in huis heb:

-UPC Coax in Meterkast met een Cisco VOIP Modem
-Vanuit de modem gaat de CAT kabel naar mijn router --> Switch --> Patchpanel --> kamers( 5 kamers met ieder 2 Cat 6 aansluitingen in de muur dmv stugge Cat 6 kabel). Tevens gaat de telefoon kabel naar de huiskamer voor de telefoon
- Vanuit het AOP gaat er naast een kabel naar de modem, ook een kabel naar de Retourgeschikte Hirschman versterker . Vanuit de versterker gaan er 4 kabels (KOKA 799 ) COAX naar de kamers

Op die manier heeft het hele huis goed signaal COAX, Gigabit UTP aansluitingen en wireless door het hele huis (2 verdiepingen)

Voor jouw set up lijkt mij zoiets als bovenstaande meer dan afdoende en is echt niet duur; zeker niet als je het zelf doet. En je moet alleen handig zijn en even je goed inlezen om het te kunnen doen; Dit was ook allemaal voodoo voor mij voordat ik het ging doen (Patchpanel? doggen?, AOP 0.O )

Succes :)

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 18-01-2013 11:24 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• aasIIX
De tekening zitten een paar kleine fouten in. Er loop vanaf de meterkast 1xCOAX. Die gaat naar Interactieve TV kastje (*on demand), met retoursignaal, die wordt doorgelinkt naar de TV.

Probleem is er loopt ook 1 UTP naar de woonkamer die moet, dan lopen naar TV en naar HTPC en naar Interactieve TV kastje. Dus gewoon met een Switch of een AP>? En kan dit goed.

• aasIIX
Bump

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:15
aasIIX schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:25:
Probleem is er loopt ook 1 UTP naar de woonkamer die moet, dan lopen naar TV en naar HTPC en naar Interactieve TV kastje. Dus gewoon met een Switch of een AP>? En kan dit goed.
Als jij 1 UTP kabel wil gebruiken voor meerdere apparaten, dan heb je een switch nodig. Wil je echter ook nog op dat punt WiFi, dan heb je een accespoint nodig. Een accespoint is vaak een WiFi point + switch in 1.
Pagina: 1