Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 16:46
Beste Tweakers,

Sinds mijn verhuizing zit de Media Player niet meer in de buurt van mijn (draadloze) router. Dit is erg jammer, omdat hij via draadloos niet goed werkt.

Apparatuur:
- AC Ryan PlayOn HD Mini (1ste versie)
- Linksys WRT320N draadloze router

Mijn router zit in de meterkast die zich ongeveer 5 meter hemelsbreed van onze media player en TV in de woonkamer bevindt. In de meterkast zit de hoofdaansluiting van Ziggo, ook onze modem en mijn NAS heb ik hier geparkeerd. Alles wat dus een bekabelde aansluiting nodig heeft heb ik in de meterkast gepropt.

Mijn vraag is nu hoe ik de media player het beste op het netwerk aan kan sluiten. De wireless dongle die door AC Ryan zelf geleverd wordt, werkt niet goed en ook een andere (met de ingebouwede Realtek chip) compatibele dongle geeft niet het gewenste resultaat. Het beeld hapert zelfs bij SD films. Ik vermoed dat dit komt door een combinatie van het (slechte) bufferen van de AC Ryan en de interferentie van andere apparatuur die in de buurt van de media player staat. Als ik met mijn laptop op de bank zit (niet ver bij de TV vandaan) haal ik bijvoorbeeld constant meer dan 200 Mbit. Ook het feit dat draadloos erg wisselvallig kan zijn, zal niet helpen.

Ik heb wel eens met een netwerkanalysetool gekeken wat het beste draadloze kanaal is in verband met de buren en heb de router op dit kanaal gezet. Helaas weerhoudt mijn iPhone 3G me er nog van om de router naar wireless-N only te zetten en staat hij nog op mixed mode.

Ik ben dus op zoek naar alternatieven voor draadloos voor mijn media player. Ik ben helaas niet zo iemand die dan maar lekker de kruipruimte induikt of even 10 meter ethernetkabel langs de plinten trekt. De laatste optie zou ook niet erg mooi zijn, omdat we op verschillende plekken geen hoge plinten hebben.

Ik zat dus te denken aan de volgende opties en graag hoor ik van jullie je ervaringen:
  • Powerline Adapters: Zelf geen ervaring mee, lijkt me vrij prijzig, maar als het goed werkt, dan wil ik het overwegen. De meterkast en de woonkamer zitten wel op een verschillende groep en dat kan geloof ik iets uitmaken. Het huis is nieuwbouw en in 2012 voltooid dus de bekabeling is allemaal spiksplinternieuw. Dat kan dan weer een voordeel zijn.
  • Ethernet over Coax: Dit kwam ik toevallig tegen, geen idee verder of het wat is. Voordeel hiervan zou zijn dat ik de TV-aansluiten gewoon kan gebruiken en die zit uiteraard al lekker in de buurt
  • Wireless bridge: Volgens mij is dit alleen maar het verplaatsen van het probleem tenzij de bridge (wat ik niet aanneem) een constantere verbinding kan maken
Wat denken jullie van deze opties en zijn er misschien opties die ik vergeten ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Boor twee gaten in de vloer en leg even een kabeltje. Toekomstproof en 100% werkzaam. En werkt gewoon snel! Powerline of EoC zijn vaak trager. En qua prijs; voor 10 euro ben je klaar.

[ Voor 14% gewijzigd door willy1986 op 15-01-2013 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 16:46
willy1986 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:03:
Boor twee gaten in de vloer en leg even een kabeltje. Toekomstproof en 100% werkzaam. En werkt gewoon snel! Powerline of EoC zijn vaak trager. En qua prijs; voor 10 euro ben je klaar.
Ik ben niet zo'n handige klusser, daarom zoek ik een alternatief. Ik sluit niet uit dat ik dit ooit ga doen, maar ik stel het punt om in mijn nieuwe vloer te boren graag even uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:04
Heb je geen leiding naar je TV lopen waar je nog een extra kabel door kunt trekken? WiFi in combinatie met media streamen is gewoon drama. 1080p gaat je waarschijnlijk ook niet soepel lukken als je alles uiteindelijk wel aan de praat hebt gekregen.

Kabel trekken is misschien even wat meer werk, maar heb je zoveel meer profijt van. Kan je toch prima op een zaterdagmiddag ofzo even doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 17:50
ethermet naast je coax :) je coax kabel loopt meestal door een eigen pijp. Een cat5e lijntje ernaast is goed te doen.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:01
Powerline heb ik nog nooit iets positiefs over gehoord.
Als je al een kabel heb lopen van je Ziggo kastje naar de tv trek je daar toch een utp kabeltje langs.

De tijd die je voor dit topic heb genomen had je beter kunnen besteden aan het leggen van het kabeltje :P
Netwerkkabel is de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Ik heb deze powerline van Netgear, de XAVB5004, i.c.m. een LG mediaplayer gebruikt. Werkte altijd prima en 720P beelden werd moeiteloos op mijn tv gekwakt :P
Voordeel van deze Powerline, is dat er bij de endpoint alleen een kleine switch met 4 poorten staat. Dus geen lelijk blok in je wandcontactdoos. :P

Een netwerkkabel is zoals al aangehaald de beste oplossing. Maar ik kan niet in jouw huis kijken of dat kan (en of je dat wilt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Als je zelf niet handig bent of je houdt niet van klussen dan gooi je dit klusje op werkspot. Genoeg klusjesman die het snel hebben gemaakt.
Pagina: 1