Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-03 08:49
Beste tweakers,

Ik heb zojuist een moederbord Asrock 970 extreme 3 aangeschaft met een vishera FX6300 moederbord.

Tot mijn stomme verbazing lees ik veel op internet, dat er mogelijk een bios-update noodzakelijk is, om ervoor te kunnen zorgen dat deze CPU uberhaubt functioneerd in het Asrock 970 Extreme 3 moederbord.

Op de website van Asrock word vermeld, dat vanaf bios 1.6 de ondersteuning aan Vishera CPU'S word geboden. Het moederbord komt als het goed is vandaag binnen vanuit Alternate. Heeft iemand van jullie ervaring met dit moederbord en een Vishera chipset?

Ik ben overigens geheel nieuw in het updaten van een bios, daarover zou ik best wat tips kunnen gebruiken in het nederlands... :-)

Bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-08 00:04

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Tja, het is wel handig eerst je eigen in te lezen alvorens iets te bestellen (niet andersom)

Anyway, als je geluk hebt staat er al de goede biosversie op, maar zoniet heb je tijdelijk een andere AM3 / AM3+ processor nodig om in de bios/uefi te komen. (Je had dit natuurlijk aan alternate kunnen vragen alvorens het verzenden)

Hoe je precies je bios moet updaten kan je zo vinden door hier op het forum de zoekfunctie te gebruiken, of laat google anders even zijn werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Bedankt voor je reactie. Ik heb alternate gevraagd naar de bios versie. Dit wisten zij echter niet. De bios update 1.6 is vanaf 05-12 beschikbaar, dus hopende dat deze al ingebakken is op dit mobo, anders moet ik het mobo terugsturen en een 990 board kopen, die hebben stock vishera ready.

Ik heb mezelf overigens ingelezen, werd steeds gezegd dat dit mobo alle FX cpu's ondersteunt. Niet dat er een bios update noodzakelijk kan zijn. Daar kwam ik per toeval achter..

pff -.- fingers crossed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

boeles schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:30:
anders moet ik het mobo terugsturen en een 990 board kopen, die hebben stock vishera ready.
Je kan eventueel ook naar een PC reparatiewinkel in je buurt gaan om de update uit te laten voeren, zo'n ingewikkelde operatie is het niet, en de kosten die daar aan verbonden zijn zullen niet veel hoger zijn dan het retourneren van het bord naar Alternate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Net met Asrock gebeld. Mocht het zo zijn dat er een bios update noodzaklijk is, sturen zij een bios-chip op. Hoezo, service. Erg netjes.

Trouwens weer bedankt voor je reactie, maar de helpdesk van Asrock is zeer service gericht, zo te horen.

[ Voor 28% gewijzigd door Dr.Root op 15-01-2013 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Zeker erg netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Ik zal vanavond een update geven als ik alles heb gemonteerd, dit word mijn 2e eigen build. Erg spannend :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-08 08:05
Ze sturen jou een bios chip op? Hoe gaat dat dan in zijn werk? Moet je hem er zelf op solderen? Of snap ik het nu niet goed? :p

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-08 15:43
Heb net even het plaatje bekeken van het mobo. Bij de sata connectoren zie je een chip die volgens mij in een socket zit. Dus het zou nog maar eens zo maar kunnen dat je de chip kan vervangen zonder met een soldeerbout aan de slag te moeten :)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
@muppet99

Dat klopt! :-)

Hans van Asrock: Als het je niet lukt, mag het moederboard ook naar ons opsturen, dan versturen wij jouw een moederbord die de laatste bios versie heeft. ''Wel even je aankop bon printen en naar ons doormailen''.

Nette service hoor. (beter dan ASUS) iig. Zelfde organisatie toch? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad dat verwacht je niet zo maar meestal gooien ze jou in het diepe en zeggen van koop/leen maar cpu en upgraden als het om zulk soort problemen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Tja, toch nog wel een bedrijf die nadenkt dat een klant houden, goedkoper is dan een nieuwe klant werven. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:22
boeles schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:53:
Nette service hoor. (beter dan ASUS) iig. Zelfde organisatie toch? :>
Nee. Asrock maakt geen onderdeel meer uit van Asus.
ASRock werd oorspronkelijk afgesplitst van Asus in 2002, om de competitie met bedrijven als Foxconn aan te gaan voor de OEM markt. Sindsdien heeft ASRock ook momentum opgebouwd in de DIY sector en plannen om het bedrijf naar nieuwe hoogtes te tillen begonnen in 2007 na een succesvolle IPO op de Taiwan Stock Exchange.[1] ASRock heeft een reputatie voor goede waar voor het geld (kosten/prestaties) vergaard via tech websites,[2] waaronder onderscheidingen en aanbevelingen voor een scala aan producten. ASRock verkocht acht miljoen moederborden in 2011, vergeleken met ECS en MSI die elk zeven miljoen stuks verkochten. De cijfers, welke zijn geciteerd op DigiTimes, zetten ASRock op de derde plaats, achter Asustech en Gigabyte. Dit is een significante verbetering over de resultaten van het bedrijf in 2009, met de cijfers van 2010 die ASRock voorbij zowel MSI en ECS plaatsten. Dit heeft ASRock recentelijk neergezet als een top tier moederbordfabrikant.
Wikipedia.

Asrock is echt een "bang for buck" fabrikant geworden, vroeger was het een B-merk met vaak aparte combinaties, zoals een Moderne socket met een oud AGP slot ipv een PCI-E slot, of zelfs beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-08 15:43
Krijg ik nu een koekje :P

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Ja zoiets staat mij nog wel bij ja.

@muppet99, je krijgt een +1. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 16:32
ik heb ook een 970 extreme 3 geupgrade met een fx 8320 erin. deze werdt niet door de bios ondersteunt maar de flash ging prima.

gewoon doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
EDIT: De kerel van ASrock vertelde dat de kans groot is dat het bios versie 1.7 betreft, dus de meest recente.

En die flash, die heb jij uitgevoerd met een andere amd cpu?

[ Voor 48% gewijzigd door Dr.Root op 15-01-2013 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Beste mensen, update** :-) Alles geassembleerd (eindelijk)

Probleem:

Als ik mijn kast van liggend naar rechtop zet (als hij uit is natuurlijk) en ik start hem, krijg ik geen beeld. Wtf? Wie weet hier raad mee?^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ergens sluiting gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Geen idee joh. Ook mijn ethernet geval doet raar.. haha :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Het systeem heb ik zojuist rechtop gezet, terwijl het draait. Nu doet hij gewoon. Alleen de zeikant van de kast heb ik opengelaten, om te bekijken of het daaraan ligt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-08 09:52

Ultrapc

Anyone steak?

Je vraagt je vraag nu 3 keer, is 1 niet voldoende?
En ja, dit is een forum, geen chatroom, niet gek dat je vraag niet binnen een uur beantwoord is.

[ Voor 49% gewijzigd door Ultrapc op 16-01-2013 00:03 ]

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:26
Toch maar even nakijken of je dan niet inderdaad ergens kortsluiting maakt, maar klinkt wel vreemd; als je het systeem (niet aan) rechtop zet dan start deze niet op, liggend start het systeem wel op en blijft ook draaien als je het dan rechtop zet (maar zonder zijwand kast?). Komt je koeler misschien ergens tegenaan of zitten er ergens wat kabels niet helemaal sjofel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Koeler kwam tegen een kabel aan, dit is verholpen.

Nu stuit ik op een ander, heel erg raar probleem.

Als ik mijn p.c aanzet, windows start op e/d, heb ik direct geen internet verbinding. Als ik achter kijk bij mijn hardware ethernetkaart, brand deze ook wonderbaarlijk niet.

Ik heb geprobeerd, Stuurprogrammas eraf gehaald, reboot, clean install, reboot. Geen effect.
Het rebooten van mijn modem, geen effect.
Kabel in/uit halen achterkant kast, geen effect.
Het rebooten van modem + kabel achterkant kast eruit, wachtend tot het modem opnieuw opgestart is, waarna de stekker weer achter in mijn gedaan gedaan. geen effect -.-
Stekker uit de achterkant van mijn modem gedaan, en in een andere (hoe noem je dat?) socket geprompt, toen werkte hij wel! alleen voor korte duur, na een reboot vond ie vooralsnog geen internetkabel, dus helaas. Vervolgens weer naar het modem gelopen, stekker in een andere socket, geen effect.

Wat ik vervolgens heb gedaan is:
Devicemanager, network adapters, deze disabled. Toen kwam er ipv een uitroepteken rechtsonderin bij network, een kruisje te staan. Vervolgens enable, waarna hij het gewoon doet!

Ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat als ik wil internetten, dat ik iedere keer naar mijn device manager moet (snelkoppeling) om internet te activeren -.-

*******Een update* Reboot gedaan nadat ik ervoor op device manager disable network adapters heb gedaan. Weer terug op enable, werd zoals boven al genoemd weer verbinding gevonden. Nu heb ik gewoon internet als ik de p.c weer opstart. Het probleem met een zwart scherm is zoals boven ook verholpen (denk door een kabel die tegen de cpu cooler kwam)

Wel zou ik willen weten, is dit een software matig probleem wat ik heb ondervonden met deze netwerk adapter, of hardware matig. En hoe zou ik dit kunnen meten?

Suggesties? :)

Thanks

[ Voor 16% gewijzigd door Dr.Root op 16-01-2013 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
boeles schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:00:
EDIT: De kerel van ASrock vertelde dat de kans groot is dat het bios versie 1.7 betreft, dus de meest recente.

En die flash, die heb jij uitgevoerd met een andere amd cpu?
ik heb de flash met de nieuwere fx 8320 uitgevoerd, van bios 1.4 naar de nieuwste 1.7.
er is idd een kans dat het mobo er mee ophoud, maar dan kun je altijd nog RMA aanvragen. maar wat ik wou zeggen is dat het bij mij goed is gegaan met een proc die niet ondersteunt werdt door de bios. deze kwa naamgeving herkend in de oude bios, maar wel met verkeerde cache en ghz.
de kans dat die ermee ophoud is dus niet zo heel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
dezejongeman schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 09:48:
[...]

ik heb de flash met de nieuwere fx 8320 uitgevoerd, van bios 1.4 naar de nieuwste 1.7.
er is idd een kans dat het mobo er mee ophoud, maar dan kun je altijd nog RMA aanvragen. maar wat ik wou zeggen is dat het bij mij goed is gegaan met een proc die niet ondersteunt werdt door de bios. deze kwa naamgeving herkend in de oude bios, maar wel met verkeerde cache en ghz.
de kans dat die ermee ophoud is dus niet zo heel groot.
Bedankt voor je reactie. Mijn mobo is geleverd met de laatste bios-update (thank god) 1.70.

Heb jij misschien suggesties voor het laatst genoemde probleem? (netwerk adapter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
voor het netwerkprobleem zou je eens de driver van de fabrikant kunnen proberen die de chip heeft gemaakt. realtek dacht ik. soms willen mobo fabrikanten deze wel eens niet updaten of ligt aanpassen. dan zie je dat die van de chip fabrikant het soms beter doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Oke, bedankt voor de tip. Ga ik vanavond even uitproberen :-) (mocht het probleem aanhouden)

[ Voor 20% gewijzigd door Dr.Root op 16-01-2013 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
boeles schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:10:
Oke, bedankt voor de tip. Ga ik vanavond even uitproberen :-) (mocht het probleem aanhouden)
schiet me net nog even te binnen dat windoos update ook wel eens drivers wil vernieuwen die door MS zijn gemaakt als uni drivers. dat wil ook nog wel eens roet in het eten gooien. dit zie je vaak met video drivers, maar kan hier misschien ook wel gebeurt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Root
Ik denk dat dat ook de boos doender is geweest.

Overigens wel raar, als ik de netwerk adapter disable. vervolgens weer enable, heb ik gewoon verbinding? ://

Reboot gedaan, en werkt nog steeds. Heel apart, als het maar werkt! haha :-)
Pagina: 1