Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Asus Zenbook UX32VD of toch een andere?

Pagina: 1
Acties:

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-11 09:56

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
Allereerst, hallo! Me vandaag weer opnieuw ingeschreven nadat mijn account ooit is verdwenen (?) en ik maar ben gaan lurken. Well, vandaag kan ik me niet meer afzijdig houden en start ik deze discussie omdat ik met een aantal vragen zit en dit misschien voor andere mensen nog e.e.a. kan verduidelijken mochten zij ooit naar deze info zoeken.

De battle of the laptops gaat over deze twee 'Ultrabooks'
De UX32 en de UX31

Wat over mij en de laptop, ik ben student Architectural Design op de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en zoek nu een laptop om op te schrijven, browsen, mee- te presenteren en te schetsen.
(okok en ik heb gewoon een zware afwijking.. ik ga er wel gewoon Diablo 2 op spelen, misschien zijn hier nog andere Diablo 2 gamers? Ik speel de MedianXL mod via D2Maniacs).

Ik ben op zoek naar een laptop die me kan voorzien in de volgende eisen:
- SSD (liefst 256gb, eventueel als upgrade)
- Uitbreid mogelijkheid RAM (De UX31 heeft blijkbaar geen mogelijkheid tot upgraden?)
- Full-HD resolutie bij 13" scherm
- Laag gewicht, richtlijn <1,5kg
- i7 (ook al is 'ie ULV, huilen :'( maar het blijft een Ultrabook)
- Videokaart ipv Intel 4000 GPU (jullie kunnen me hier nog op andere gedachten brengen!)

Het doel voor gebruik van de laptop:
- Textverwerken (goes without saying..)
- Internetten (goes without saying.. why am I even saying this?.. :+ )
- Photoshoppen, InDesignen en Illustratorren :o (Jaja, ik studeer op een kunstacademie, dus kan niet zónder)
- Lichtjes video-editen, zal niet veel voorkomen, maar een registratie van een project zou natuurlijk ook met video gedaan moeten kunnen worden en video knippen- en plakken behoort wel tot de mogelijkheden, evenals bits 'n pieces uit documentaires knippen als ik een presentatie doe over bijv. een bekende architect
- 3D ontwerpen, niet heel zwaar, maar Autocad, Vectorworks (student version) en Google SketchUp (lekker snel) moeten zeker kunnen draaien op deze bak
- Diablo 2 for laif jwt O-) (sorry voor de 'jwt')

Als extra aanduiding, deze laptop is niet mainly voor deze taken, we hebben op de academie ook goede macs die zijn uitgerust om ook op te werken mochten we een 3D ontwerp maken dat veel rekenkracht vereist. De laptop is voor mij vooral bedoeld zodat ik geen laptop meer hoef te lenen bij een beamerpresentatie, mijn notities direct op een laptop kan maken, en meteen plaatjes in de text kan prakken en op deze manier tijdens de les al een stuk verder kom. Ik heb een serieus concentratieprobleem en na de les op een computer in het computerlokaal mijn notities uitwerken lukt vaak niet omdat mijn concentratiespanne op zijn retour is na de les.

Na 1 dag zoeken kwam ik uit op de UX31, deze versie:
pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4003H

en nu na nog twee dagen meer lezen over bijv. de Sony Vaio S15, de nieuwe Samsung Series en de Lenovo Y500 ben ik toch weer terug bij de UX31 en UX32. Dit vooral om het geringe gewicht en de fijne specs.

Even de pro's en cons tegen elkaar afgezet:
UX31 is niet uit te breiden kwa geheugen (SSD is al 256gb dus prima voor mij)
UX32 heeft wel de optie tot meer RAM geheugen

UX31 weegt 1,3 kg
UX32 weegt 1,45 kg

UX31 heeft 2x USB 3.0
UX32 heeft 3x USB 3.0 (weet niet wanneer ik dat nodig heb, maar ok, altijd handig, ik heb een externe geluidskaart voor mijn hele stereoset met drumcomputer etc dus die gaat er thuis altijd in, en zou fijn zijn als ik dan ook een HDD kan aansluiten en dan niet iets hoef af- te koppelen als ik mijn USB stick of HDD wil gebruiken)

UX31 heeft Intel HD Graphics 4000
UX32 heeft Geforce GT620m

UX31 heeft micro HDMI
UX32 heeft normale HDMI

UX31 kost +/- 1280e
UX32 kost +/- 1014e (of ~1400e als ik hem uitbreid met onderstaande items:)

UX31 heeft een TN (toch?)
UX32 heeft een IPS scherm

Well dat zijn de korte vergelijkingen, en dan zijn er vast nog een heleboel dingen die ik niet weet zoals problemen met touchpads, backlight-light leaking e.d.

De uitbreidingen voor de UX32 komen neer op:
Samsung 840 series Pro 256GB (~210e)
Corsair SoDIMM 8Gb 1600 / Cas 11
Verbatim Store'n'Go V3 32GB Grijs (om dan opnieuw windows te installeren vanaf USB 3.0 stick)

Al met al verwacht ik niet zo'n beest te vinden als mijn iMac 27" met goede specs (alleen geen SSD.. das ook weer huilen :'( maar die drol heb ik jaren terug al doorgeslikt).

In mijn conclusie kom ik denk ik vooral tot twijfel tussen deze twee machines omdat ik niet weet of ik wel een videokaart nodig heb. Gaat een Geforce kaart me helpen als ik simpele renders maak in 3D programma's? (Let op, ik ga dus geen filmpjes renderen of supermegatriljoenpixelHD plaatjes renderen :X )

Aanvankelijk dacht ik met de UX31 klaar- te zijn, maar nu sinds ik de UX32 vanavond heb gezien ben ik toch aan het twijfelen geslagen.

Wie kan me helpen met tips en weet nog iets dat ik niet weet?

Zoals je kan zien heb ik veel tijd en energie gestoken in mijn onderzoek, en heb ik mijn best gedaan om een duidelijk 'LAA' topic te openen, dus ik verwacht geen reactie in de trant van 'waarom neem je niet gewoon een notebook' o.i.d.

Mijn dank is groot,
Marinus

[ Voor 6% gewijzigd door Ohmarinus op 14-01-2013 23:49 ]

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 20:55
Hoe vaak neem je hem mee naar de academie en terug? Want ik begrijp dat je vooral kijkt naar ultrabooks, maar die zijn nu eenmaal niet ontworpen om dingen op te gaan renderen. Natuurlijk kan je dat wel sporadisch doen, maar als je tijd dat het gaat duren gaat vergelijken met een "normale" notebook (zoals de S15), gaat dit toch merkelijk langer zijn.

Over je vergelijking: de UX31A heeft ook een IPS paneel en kan inderdaad geen RAM-upgrade meer ondergaan. De behuizing is wel steviger. Ook weet je bij de UX31A niet welke SSD je meekrijgt (Adata of Sandisk) en dat is lastig, want die verschillen onderling nogal qua snelheid. Blijft natuurlijk een gigantische vooruitgang t.o.v. een HDD, maar het is iets om in het achterhoofd te houden.

Nu, alhoewel ik wel een fan ben van ultrabooks, denk ik dat voor hoe jij het omschrijft, je toch beter eens kijkt naar een S15. Deze heeft namelijk ook een IPS paneel en kan je ook upgraden met RAM en SDD (best wel achteraf doen, Sony rekent op zijn site véél te veel aan voor upgrades, tenzij het promoties zijn). Ook krijg je bij de Sony Store nog korting als student. Verder heeft de S15 wel een degelijke midrange GPU (de 640LE), die je bovendien vrij eenvoudig kan boosten. De 620 in de UX32 is niets waard, die is ongeveer gelijk aan de HD4000 ;) Ten slotte valt het gewicht van de S15 ook nog wel mee voor een 15" scherm (~2kg).

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, ik heb net ook zelf vernomen dat er een groot verschil zit tussen de UX31E en de UX31A.

Subtiel verschil voor mij als niet-namenkenner.

De S15 is (mezelf kennende) toch echt te zwaar voor me om heen- en weer mee- te nemen. Ik weet het, scheelt maar 700 gram met de UX31A, maar toch, ik heb altijd al heel erg veel spullen mee.

Bovendien voel ik me genaaid dat ik 40 euro moet neertellen bij Sony omdat ik absoluut geen witte wil, het blijft geen verf/lijm en andere meuk-vrije omgeving op de academie en ik ben allergisch voor wit ;)

Ik zou op de ultrabook bijvoorbeeld wel het ontwerpwerk kunnen doen en Low-Res renderen en dan op een computer in de werkplaats de mooie renders maken. We werken op de Rietveld vooral toch met fysieke schaal- en 1:1 modellen dus renderen zal niet heel veel voorkomen tijdens deze studie. Bovendien, als ik eenmaal klaar ben (over 2,5 a 3,5 jaar, hangt af van mijn stage binnenland/buitenland etc) dan zou ik natuurlijk heel anders kijken naar een investering in een dergelijke laptop.

De S15 valt wat mij betreft dus echt af vanwege het gewicht. Ik zal hem nog eens bekijken, maar het blijft voor mij toch lonken naar de UX31A of UX32.

Een Vaio zoals ik hem zou willen kost me dan met studentenkorting zo'n 1178 euro.
Dan moet er nog een SSD in van 256gb (Samsung 840 pro twv 210e)

Maar ik blijf dus toch wel tegen dat gewicht opkijken, en ik heb ook helemaal geen behoefte aan een DVD-bay e.d. Het blijft een moeilijke keuze want de S15 heeft dan weer geen ULV maar een volwaardige processor..

[ Voor 22% gewijzigd door Ohmarinus op 15-01-2013 00:17 ]

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 20:55
Dan zou ik de UX32 aanraden voor de upgrades, aangezien dat extra RAM altijd nog wel van pas kan komen voor de dingen die jij er mee gaat doen. Wel kijken welke versie je neemt, je hebt er met een i5 en een i7 ;-) Ik geloof ook dat je moest uitkijken met welk RAM je nou juist neemt om up te graden omdat ie niet alles aanvaardde, maar daar weet ik het fijne niet van dus dat moet je eens opzoeken ;-)

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
Aertsvijand schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 00:19:
Dan zou ik de UX32 aanraden voor de upgrades, aangezien dat extra RAM altijd nog wel van pas kan komen voor de dingen die jij er mee gaat doen. Wel kijken welke versie je neemt, je hebt er met een i5 en een i7 ;-) Ik geloof ook dat je moest uitkijken met welk RAM je nou juist neemt om up te graden omdat ie niet alles aanvaardde, maar daar weet ik het fijne niet van dus dat moet je eens opzoeken ;-)
Ha nou wordt 'ie mooi, ik ging eigenlijk juist neigen naar de UX31A :9~
Deze dus

Naar aanleiding van wat je zei over de videokaart in de UX32 dat die bijna gelijkwaardig is aan Intels HD4000 GPU en verder heb ik net vernomen dat 4Gb ook wel genoeg is voor elke computer op dit moment en waarschijnlijk in de toekomst ook nog wel.

Aangezien die UX31A (r4003h staat zeker voor 'revisie 4003h'?) dus wel al een 256gb SSD heeft ben ik daarmee goedkoper uit, hoef ik hem ook niet open- te schroeven, en ik weet nu dat die laptop geen NT maar nu ook een IPS scherm bezit.. Hmm, maarja, die mini-HDMI vind ik wel irritant..

Waarschijnlijk heb je gelijk en moet ik voor de UX32 gaan, al kost het me dan nog wel wat rompslomp om alle overige onderdelen bij elkaar te krijgen, die 256gb SSD maakt het al een duurder geintje dan de UX31A namelijk. Maarja, om nou 100 of 200 euro te gaan besparen terwijl ik daar 1 usb poort op inlever en geen normale HDMI kabel meer kan gebruiken... Jemig de pemig..

Is die videokaart in de UX32 echt zo waardeloos?

(lol, op deze site scoort de Intel HD4000 hoger... http://www.videocardbench...kup.php?gpu=Intel+HD+4000)

Overigens staat op pricewatch de spec verkeerd, de UX32 heeft de GT620m en die met een 'm' erachter is wel een stuk beter dan die zonder m.

[ Voor 6% gewijzigd door Ohmarinus op 15-01-2013 00:32 ]

Verwijderd

Ohmarinus schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 00:29:
Is die videokaart in de UX32 echt zo waardeloos?
Nee.

De koeling is waardeloos. Bij sommige games klokt de CPU een heel stuk terug. En dat is als-ie nieuw is: met een klein beetje stof er in wordt het nog veel erger.

Overigens is passmark een totaal waardeloze benchmark die al een jaar of 8 geleden voorbij gestreefd is door de techniek. De lijst doet vermoedden dat de score alleen afhangt van de grafische prestaties. Maar dat ligt toch ff iets anders...

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
Ok, dus in feite heeft hij dan zo'n goede videokaart maar is de koeling er niet tegen opgewassen.

Zou je dan eventueel kunnen constateren dat de UX31 naast zijn lagere gewicht op ongeveer dezelfde score zit kwa grafische prestaties?

Ik zal er nooit zwaar op gaan gamen, het wordt echt een werkcomputer en het enige is dat ik er af- en toe wel iets -simpels- op wil renderen.

Heb bedacht dat 2x USB 3.0 niet zo erg is, ik kan ook een hub gebruiken en het blijft toch en mobiel ding dus echt ander gebruik dan af- en toe een USB stick erin of een externe HD om wat te back-uppen gaat het niet worden.

Blijft mijn laatste vraag... heeft mini-HDMI nadelen? Moet ik dan vanaf nu altijd een soort crappy tussenstukje bij me dragen als ik iets via HDMI wil afspelen?..

Anders ga ik denk ik voor de UX32.

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:59
UX32vd

+SSD en Ram upgrade.
UX31 met maar 4GB ram zal niet zo leuk zijn als je Ps In en Il gaat gebruiken.

Ik heb lang en grondig onderzocht welke ultrabook voor mij het beste zou zijn en ik heb precies dezelfde eisen als jij. Verschil is dat ik niet game, daar hebben we de pc voor.

Uiteindelijk ben ik gekomen op de UX32vd icm 256GB ssd en 10 GB ram.

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
SAWYER schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:10:
UX32vd

+SSD en Ram upgrade.
UX31 met maar 4GB ram zal niet zo leuk zijn als je Ps In en Il gaat gebruiken.

Ik heb lang en grondig onderzocht welke ultrabook voor mij het beste zou zijn en ik heb precies dezelfde eisen als jij. Verschil is dat ik niet game, daar hebben we de pc voor.

Uiteindelijk ben ik gekomen op de UX32vd icm 256GB ssd en 10 GB ram.
Ok, ja ik denk dat dit het dan gaat worden, vind de UX31A ook aan de prijzige kant vergeleken met wat de UX32 standaard alleen al in huis heeft.

Ga hem bestellen, dan is 'ie vrijdag binnen als alles goed gaat :)

De SSD en 10Gb Ram komen later.

Moet ik nog dingen aanpassen in de BIOS als ik die SSD erin zet?

• SAWYER
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 22:59
Ohmarinus schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:19:
[...]

Ok, ja ik denk dat dit het dan gaat worden, vind de UX31A ook aan de prijzige kant vergeleken met wat de UX32 standaard alleen al in huis heeft.

Ga hem bestellen, dan is 'ie vrijdag binnen als alles goed gaat :)

De SSD en 10Gb Ram komen later.

Moet ik nog dingen aanpassen in de BIOS als ik die SSD erin zet?
De ssd instellen als primaire boot optie en ahci inschakelen mocht dat uit staan.

Verwijderd

Ohmarinus schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:19:
[...]

Over welke heb je dat dan? Volgens mij maakt het qua prijs bijna niets uit welke je neemt, zolang je van de UX31A met i7 af blijft.

Upgradebaar RAM is wel een sterk argument. De enige andere die dat bieden zijn de nieuwe samsung 7 die zo ongeveer binnen een maand in de winkel zou moeten liggen en latitude E6430u waar na 3 maanden nog steeds geen reviews van zijn. Van de laptops met acceptabel scherm dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2013 20:46 ]

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Topicstarter
Ik heb net de UX32 besteld :)

Ga morgen een SSD halen met nog wat contant spaargeld dat ik had, de Samsung 840 Pro (256gb) omdat die pro toch een stuk hogere snelheden haalt dan zijn niet-pro broertje. Bovendien heeft de 840 een veel lager stroomverbruik dan zijn voorgangers en ik hoop stiekem dat de accu van de laptop daardoor ook ietsjes langer mee gaat.

Verder haal ik even het Corsair RAM geheugen op, zijn er nog opmerkingen over het merk van RAM dat goed werkt bij de Asus UX32? Het is me in het verleden opgevallen dat niet alle merken RAM geheugen lekker samengaan met bepaalde laptops.

Ik zie overigens nu dat alle RAM's vrijwel alleen maar online te verkrijgen zijn. Gek. Dus nu ga ik bij twee verschillende webshops twee verschillende bestellingen doen maar..

Deze RAM plank is het geworden:
https://www.alternate.nl/...ir/8_GB_DDR3-1600/984121/

De SSD haal ik bij de MyCom morgenmiddag en de USB 3.0 stick haal ik bij de Computerland daar om de hoek 8)7

Als ik vrijdag aan de slag ga met de laptop, wat is dan het handigst als de SSD er in zit?

Het systeem op de 256GB SSD installeren of op de interne 24GB SSD?

En aangezien ik van een leven lang Mac OS kom, is het handig om een Windows 7 licentie erbij te kopen? Er zit geloof ik Windows 8 bij de UX32 geleverd...

[ Voor 26% gewijzigd door Ohmarinus op 15-01-2013 22:18 ]

Pagina: 1